Gå til innhold

Dere som alltid kommenterer "dere må kommunisere"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så hvis msn ikke kan kommunisere, ikke gå i parterapi og heller ikke vil avslutte forholdet - hva slags råd er det dere vil ha da?

Anonymkode: 232ce...7b9

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Haha, dette har jeg også tenkt på. Som om ikke de fleste damer kommuniserer rimelig greit. Er de samme som skriver "parterapi!" som om alle menn helt frivillig går med på dette og ikke syns det er ubehagelig og flaut.

Jeg gikk nylig fra faren til barnet mitt. Han kommuniserte overhodet ikke tilbake om problemene våre og det han slet med. Han nektet både parterapi og terapi/psykolog på egenhånd. Uansett hva jeg prøvde, så ville han heller fortsette i det samme dårlige mønsteret med å være sur, ikke bidra hjemme eller med barnet og bli sur og anklage meg for å ikke ha sexlyst. Han vet at jeg har veldig høy sexlyst, og nektet å tro at problemet var at jeg ikke tente på han lenger. Han var hyggelig mot barnet den lille tiden han gadd å tilbringe med det, og barnet er glad i han, så jeg prøvde å holde ut.

Jeg tror det hadde vært veeeeeldig mange færre poster her inne, hvis det var så lett å få menn til å kommunisere eller bli med i parterapi. 

Anonymkode: 2d679...ade

Det er helt klart mange som ikke greier eller vil kommunisere på en ordentlig måte med sin partner.

Men jeg tenker at hvis noen skriver en tråd her fordi forholdet skranter pga. dårlig og manglende kommunikasjon, og den som skriver inn har forsøkt lenge, da er det på sin plass å anbefale parterapi, slik at de får hjelp utenfra.

Om partneren ikke vil forsøke å kommunisere bedre, ikke vil lese seg opp, ikke vil i parterapi - da tror jeg heller ikke forholdet har noen fremtid. Uten god kommunikasjon overlever svært få forhold. Det er i hvert fall minste én i et slikt forhold som aldri vil kunne ha det godt med dårlig kommunikasjon. Ingen kan redde et forhold alene - det må begge ønske.

Jeg tror det er viktig at foreldre lærer barna sine å kommunisere godt, også om det som er vanskelig eller ubehagelig eller sårt.

Og ikke minst, jeg tror det er viktig at to som velger å gå inn i et forhold også prater nok sammen, tør ta de vanskelige samtalene, tør snakke om det som er mer ubehagelig eller sårbart. Om flere gjorde det tidlig nok, så tror jeg vi hadde sett langt færre samlivsbrudd også.

Anonymkode: d9677...94d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så hvis msn ikke kan kommunisere, ikke gå i parterapi og heller ikke vil avslutte forholdet - hva slags råd er det dere vil ha da?

Anonymkode: 232ce...7b9

Et godt et? Alle de tre tingene du kommer med der, er jo helt åpenbare løsninger. Man skal være bra dum for å ikke skjønne det selv. Vi ønsker erfaringer fra de som har klart å snu skuta til tross for at disse tingene ikke har fungert, og håper at det finnes noen geniale råd der ute.

Anonymkode: 2d679...ade

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er helt klart mange som ikke greier eller vil kommunisere på en ordentlig måte med sin partner.

Men jeg tenker at hvis noen skriver en tråd her fordi forholdet skranter pga. dårlig og manglende kommunikasjon, og den som skriver inn har forsøkt lenge, da er det på sin plass å anbefale parterapi, slik at de får hjelp utenfra.

Om partneren ikke vil forsøke å kommunisere bedre, ikke vil lese seg opp, ikke vil i parterapi - da tror jeg heller ikke forholdet har noen fremtid. Uten god kommunikasjon overlever svært få forhold. Det er i hvert fall minste én i et slikt forhold som aldri vil kunne ha det godt med dårlig kommunikasjon. Ingen kan redde et forhold alene - det må begge ønske.

Jeg tror det er viktig at foreldre lærer barna sine å kommunisere godt, også om det som er vanskelig eller ubehagelig eller sårt.

Og ikke minst, jeg tror det er viktig at to som velger å gå inn i et forhold også prater nok sammen, tør ta de vanskelige samtalene, tør snakke om det som er mer ubehagelig eller sårbart. Om flere gjorde det tidlig nok, så tror jeg vi hadde sett langt færre samlivsbrudd også.

Anonymkode: d9677...94d

Og bare så det er sagt - slik din eks var, anonym ade - så støtter jeg deg i å gå fra ham. Man skal ikke leve livet sitt i et så dårlig forhold, det er heller ikke bra for barn som er involvert. Håper du får det godt og at du møter en god mann etterhvert :)

Anonymkode: d9677...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Et godt et? Alle de tre tingene du kommer med der, er jo helt åpenbare løsninger. Man skal være bra dum for å ikke skjønne det selv. Vi ønsker erfaringer fra de som har klart å snu skuta til tross for at disse tingene ikke har fungert, og håper at det finnes noen geniale råd der ute.

Anonymkode: 2d679...ade

Det finnes ingen quick fix. Men det finnes en del gode bøker hvor man kan lære mer om kommunikasjon.

Men uansett "geniale råd", så hjelper det absolutt ingenting hvis man har en partner som ikke vil kommunisere, eller man selv ikke tør gjøre seg selv sårbar nok til å kommunisere om de vanskelige tingene i et forhold.

Begge to må ha vilje til god kommunikasjon, og om man ikke kan det må begge to også ha vilje og gjennomføringsevne til å lære seg det. Da er bøker, enkle regler for god kommunikasjon og parterapi rett vei å gå, hvis man allerede sliter mye med kommunikasjonen i forholdet. Men om den ene ikke vil, da er det ikke noe den andre kan gjøre.

Anonymkode: d9677...94d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Et godt et? Alle de tre tingene du kommer med der, er jo helt åpenbare løsninger. Man skal være bra dum for å ikke skjønne det selv. Vi ønsker erfaringer fra de som har klart å snu skuta til tross for at disse tingene ikke har fungert, og håper at det finnes noen geniale råd der ute.

Anonymkode: 2d679...ade

Skuta snur når begge går inn for å bli bedre. Så lenge en går i skyttergraven heve gang det blir en diskusjon så kommer man ingen vei. I våre diskusjoner her hjemme er målet at vi begge skal være vinnere etter at vi er ferdige med å diskutere, dvs hverken jeg eller han skal føle seg overkjørt.

Anonymkode: da3cc...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er helt klart mange som ikke greier eller vil kommunisere på en ordentlig måte med sin partner.

Men jeg tenker at hvis noen skriver en tråd her fordi forholdet skranter pga. dårlig og manglende kommunikasjon, og den som skriver inn har forsøkt lenge, da er det på sin plass å anbefale parterapi, slik at de får hjelp utenfra.

Om partneren ikke vil forsøke å kommunisere bedre, ikke vil lese seg opp, ikke vil i parterapi - da tror jeg heller ikke forholdet har noen fremtid. Uten god kommunikasjon overlever svært få forhold. Det er i hvert fall minste én i et slikt forhold som aldri vil kunne ha det godt med dårlig kommunikasjon. Ingen kan redde et forhold alene - det må begge ønske.

Jeg tror det er viktig at foreldre lærer barna sine å kommunisere godt, også om det som er vanskelig eller ubehagelig eller sårt.

Og ikke minst, jeg tror det er viktig at to som velger å gå inn i et forhold også prater nok sammen, tør ta de vanskelige samtalene, tør snakke om det som er mer ubehagelig eller sårbart. Om flere gjorde det tidlig nok, så tror jeg vi hadde sett langt færre samlivsbrudd også.

Anonymkode: d9677...94d

Enig i det. Men det er mange tråder her inne som omhandler konkrete problem. F.eks "Vi har ulik sexlyst, men han forstår meg ikke og jeg sybs det er vanskelig å prate om sex" eller "Han bidrar lite hjemme og blir irritert når jeg tar det opp, hvordan få han til å forstå?".

Jeg tenker slike enkeltproblemer kan løses hvis trådstarter får råd. Mange har nok opplevd det samme. Kanskje noen kan dele erfaring eller konkrete tips for hvordan ta det opp. Likevel er det mange som sier "snakk sammen" (ja hvordan.....), "parterapi"  eller "forholdet er dødfødt, gjør det slutt". Eller betyr det rett og slett at mange her ikke gidder å prøve? Møter man på hindringer, så er det lettest å bare stikke?

Anonymkode: dd49d...098

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkrete tips;

Det absolutt eller beste om krangling skjer ofte, er egentlig å ta inn en nøytral part; gå til par-terapi. For det kan faktisk hjelpe. 

Men hva man nan prøve å gjøre selv: Slutt å krangle, legg vekk sure miner, sett dere ned og snakk rolig sammen. La begge  parter få si sitt, uten at den andre bryter inn og «krangler» litt mer på ting. La alt få bli sagt. Og så ut fra hva som er sagt, følelser og tanker som er delt, ta det videre. Akkurat hva videre betyr, det er vanskelig å si uten kontekst.

Jeg kjenner noen, som ikke får det til forde de «blir så sure at de smeller med kjeften». Og det er ikke produktivt for å faktisk kommunisere med noen. For det blir sur kjefting, som ofte fører til sure følelser hos den andre parten.

Man er nødt til å klare å trekke pusten, og la egne følelser gå, for å klare å faktisk kommunisere på en produktiv måte.

Anonymkode: 9227e...aab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunikasjon løser ikke uoverensstemmelser som skyldes inkompatible personligheter, eller vesentlige ulikheter i verdier, preferanser, interesser mv.. Mange samlivshavarier kommer av sånne forskjeller, og ikke av manglende eller mangelfull kommunikasjon.

Anonymkode: 61a2f...ef4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så hvis msn ikke kan kommunisere, ikke gå i parterapi og heller ikke vil avslutte forholdet - hva slags råd er det dere vil ha da?

Anonymkode: 232ce...7b9

Da går den som har problemet uten å ta hensyn til motpart. 

Anonymkode: bb853...98d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kommunikasjon løser ikke uoverensstemmelser som skyldes inkompatible personligheter, eller vesentlige ulikheter i verdier, preferanser, interesser mv.. Mange samlivshavarier kommer av sånne forskjeller, og ikke av manglende eller mangelfull kommunikasjon.

Anonymkode: 61a2f...ef4

Enig. Dette «kommunikasjon er løsningen» har som premiss at man egentlig er enige, at alle ulikheter kan løses gjennom å prate, at begge vil hverandre vel - og ikke minst så viser det seg at dette med «kommunikasjon» som regel handler om at motparten skal lytte til meg og ikke omvendt.

Anonymkode: 30209...54c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Enig. Dette «kommunikasjon er løsningen» har som premiss at man egentlig er enige, at alle ulikheter kan løses gjennom å prate, at begge vil hverandre vel - og ikke minst så viser det seg at dette med «kommunikasjon» som regel handler om at motparten skal lytte til meg og ikke omvendt.

Anonymkode: 30209...54c

Nei det hjelper ikke å kommunisere med sære rigide folk som må ha rett i absolutt alt og gir ikke et halmstrå når det kommer til kompromiss. 

Anonymkode: 42283...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Et godt et? Alle de tre tingene du kommer med der, er jo helt åpenbare løsninger. Man skal være bra dum for å ikke skjønne det selv. Vi ønsker erfaringer fra de som har klart å snu skuta til tross for at disse tingene ikke har fungert, og håper at det finnes noen geniale råd der ute.

Anonymkode: 2d679...ade

De åpenbare løsningene ER de gode rådene. Som andre sier - det finnes ikke quick fixes. 

Anonymkode: 232ce...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Enig i det. Men det er mange tråder her inne som omhandler konkrete problem. F.eks "Vi har ulik sexlyst, men han forstår meg ikke og jeg sybs det er vanskelig å prate om sex" eller "Han bidrar lite hjemme og blir irritert når jeg tar det opp, hvordan få han til å forstå?".

Jeg tenker slike enkeltproblemer kan løses hvis trådstarter får råd. Mange har nok opplevd det samme. Kanskje noen kan dele erfaring eller konkrete tips for hvordan ta det opp. Likevel er det mange som sier "snakk sammen" (ja hvordan.....), "parterapi"  eller "forholdet er dødfødt, gjør det slutt". Eller betyr det rett og slett at mange her ikke gidder å prøve? Møter man på hindringer, så er det lettest å bare stikke?

Anonymkode: dd49d...098

Nei. Møter man på problemer så prater man sammen.

Anonymkode: 232ce...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommunikasjon løser ikke uoverensstemmelser som skyldes inkompatible personligheter, eller vesentlige ulikheter i verdier, preferanser, interesser mv.. Mange samlivshavarier kommer av sånne forskjeller, og ikke av manglende eller mangelfull kommunikasjon.

Anonymkode: 61a2f...ef4

Da må man jo faktisk vurdere om dette er noe man kan leve med.

Anonymkode: 232ce...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...