Gå til innhold

Blir så stresset av all prat for tiden om at å eie er så mye smartere enn å leie. Vi som ikke har noe valg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker said:

 2,5mill i lån er totalt umulig som enslig

Anonymkode: 54344...873

Det kommer an på inntekten. Og jeg kjenner folk som fikk så mye og mer lån, alene.

Anonymkode: 00598...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer an på inntekten. Og jeg kjenner folk som fikk så mye og mer lån, alene.

Anonymkode: 00598...7af

Jeg har 2.5 mill i startlån med 430000 i inntekt.

Anonymkode: f8ae5...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

 2,5mill i lån er totalt umulig som enslig

Anonymkode: 54344...873

Absolutt ikke. Det avhenger av hva du tjener, hva du har av egenkapital og hvilket objekt du investerer i (f.eks om det er mulighet for utleie). Jeg har god over den summen i lån, testet flere lånekalkulatorer nå og får oppgitt at jeg kan låne fra 4,5-5,2 mill som enslig med mine tall. 

Anonymkode: c9297...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun i Norge at man er sykelig opptatt av å eie. I andre land er det mer vanlig å leie. Til og med enkelte av Hollywoodfruene leier bolig👍🏻

Anonymkode: 9ee75...964

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... dette er jo ikke noe som "noen har funnet ut" NÅ - sånn har det alltid vært. 

Anonymkode: 74d61...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eid bolig er bare verdt noe når man velger å selge den. De fleste velger å bo i boligen sin over mange år. Da er det bare utgifter. Skatt, forsikring, vedlikehold, kommunale avgifter, leie (renter) til banken. Huset kan være verdt 5 millioner om man selger det, men banken eier somregel mesteparten av de pengene. Kanskje du sitter med en litt høyere egenkapital, når du selger? Kanskje du har betalt ned huset når du er gammel? Da er det de som kommer etter deg som får gevinsten for alt du har betalt på huset i 25 år. 

Vi er en familie på 4. Vi velger å leie. Vi tjener ok, og kan fint kjøpe. Vi vil heller spare de pengene et hus ville spist opp i løpet av et år. Barna har ikke begynt på skolen enda, så vi er fleksible. Vi lever nå. Vi vil ikke vente med livet til vi er pensjonister. Vi reiser og koser oss. Vi har begge hjemmekontor, og kan ta med oss jobben og barna ut på eventyr flere ganger i året. Syns det norske a4 livet er oppskrytt og ikke noe å strebe etter. Se heller til utlandet. Der er det helt vanlig å leie bolig hele livet.

 

Anonymkode: 77e5f...fdc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.6.2023 den 10.34):

Skjønner. Ja, sliter med søvnen. Jeg sparer men det går tregt og jeg får aldri spart nok til egenkapital. Kanskje når jeg er 85 år. :(

Anonymkode: 5cbd0...db2

Har du vurdert å søke hos Husbanken? De kan gi boliglån til mennesker som er såkalt "varig vanskeligstilte", står det i deres retningslinjer.

Søk i google på "startlån" + navnet på den kommunen du bor i, og se hva som kommer opp. Det skader ikke å søke. De kan også gi lån til folk som ikke har egenkapital. I tillegg (hvis man er yngre) kan de også gi lån som strekker seg over hele 50 år, for å få ned månedskostnaden nok til at folk har råd til avdragene på boliglånet.

Prøv! Det skader ikke å prøve. Fyll ut og send inn.

OBS! Du må bo i den kommunen du søker om husbanklånet i. De gir ikke lån til å kjøpe boliger i andre kommuner. Kun i egen kommune. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.6.2023 den 10.41):

Moren min har leid hele livet, hun er nå pensjonist. Hun har ikke måtte betale dyr oppussing eller skader, flere av hennes venner som eier har gjennom årene betalt mye penger i å pusse opp, legge ned nye rør, osv. Moren min har lagt av penger underveis og kunne nok kjøpt seg hus et sted på veien, men hun ville heller være friere og alltid ha en huseier i ryggen om det skulle være noe. Hun har reist europa og deler av verden rundt, hatt fine trygge biler, spart til meg og mine søsken, klart seg fint. Hun var nok veldig heldig med huseiere også da, og vi vokste opp landlig til med lav husleie  

Anonymkode: 6ff15...0ae

Men hadde hun kjøpt bolig ville hun fått med seg prisstigningen som «gratis» penger

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har 2.5 mill i startlån med 430000 i inntekt.

Anonymkode: f8ae5...fb3

Ja men da er du vanskeligstilt. Jeg har 650 000 i inntekt og faller utenfor alle ordninger, maks 1,8 sier banken. At vanskeligstilte kan få rundt tre mill med 3-400 000 i husoldnigsinntekt bryr ikke vanlig banker seg om

Anonymkode: 54344...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du søkt om lån via kommunen din og Husbanken? Det kan være verdt et forsøk. Det er ingen krav om egenkapital f.eks.

Anonymkode: 1a1c0...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du søkt om lån via kommunen din og Husbanken? Det kan være verdt et forsøk. Det er ingen krav om egenkapital f.eks.

Anonymkode: 1a1c0...d9c

Jeg har egenkapital og grei inntekt. det er vanskelig å få lån når man ikke har kausjonist,medlåntaker eller flyr på nav gidder ikke høre på fler svar som sier jamen jeg er ufør,har kausjonist eller har null inntekt og fikk lån. Det er ikke min situasjon 

Anonymkode: 54344...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som får fordelene av eid bolig er jo de som arver den. De får jo en bolig eller kjøpesummen av den, uten å ha betalt renter,forsikringer,diverse avgifter,vedlikehold, oppussing,reparasjoner og eventuelle lovpålagte utbedringer ol. 

 

Anonymkode: fc1b2...982

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (På 9.6.2023 den 10.49):

Misunner deg ikke for at du fremdeles leier, men jeg misunner deg for at du klarer å tenke sånn. Jeg hadde flyttet hvor som helst i Norge om det var den eneste løsningen for å eie. Da mener jeg virkelig hvor som helst😅 sykt samfunn vi lever i.

Du har helt sikkert råd til å kjøpe noe i Finnmark eller andre svært avsidesliggende steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fordeler og ulemper med alt. En stor fordel med å leie er friheten man har:

- Man kan flytte nesten når man vil, uten å tenke på å få solgt og kjøpt nytt ca samtidig for å ikke bli sittende uten tak over hodet eller med to lån å betale ned på

- Man slipper ansvaret med vedlikehold og reparasjoner av boligen

- Man har sterke rettigheter som leietaker og utleier må ha veldig gode grunner for å avslutte leieforholdet. Selv ved salg av boligen til ny eier, kan man i mange tilfeller få bo der fortsatt.

Hva som er best av eie og leie kommer an på livssituasjon og hvor stabilt leieforhold man har. Det er absolutt ingen nedtur eller krise å leie bolig. Det er fullt mulig å leve et godt liv og ha det minst like bra som de som eier egen bolig.

Anonymkode: 623a4...12f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje en fattig trøst, men det er faktisk bare i Norge at folk er så opptatt av å måtte eie bolig selv. I andre land er det mye mer vanlig å leie.

Anonymkode: 623a4...12f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ja men da er du vanskeligstilt. Jeg har 650 000 i inntekt og faller utenfor alle ordninger, maks 1,8 sier banken. At vanskeligstilte kan få rundt tre mill med 3-400 000 i husoldnigsinntekt bryr ikke vanlig banker seg om

Anonymkode: 54344...873

Nei, fikk lånet da jeg hadde 350000 i inntekt. Etter lånet ble innvilget, startet jeg i jobb som gir 80000 ekstra. Pluss litt småjobber her og der. 

Men måtte drøye dette for å få lånet.

Anonymkode: f8ae5...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nei, fikk lånet da jeg hadde 350000 i inntekt. Etter lånet ble innvilget, startet jeg i jobb som gir 80000 ekstra. Pluss litt småjobber her og der. 

Men måtte drøye dette for å få lånet.

Anonymkode: f8ae5...fb3

Rest my case.

Kanskje det er løsningen, slutte å jobbe en periode

Anonymkode: 54344...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Rest my case.

Kanskje det er løsningen, slutte å jobbe en periode

Anonymkode: 54344...873

Nja, du må ned der at du helst ikke har midler og at situasjonen din ikke ser ut til å bedres fremover.

Min situasjon ble på magisk vis bedre etter at lånet var innvilget🥳

Anonymkode: f8ae5...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

 2,5mill i lån er totalt umulig som enslig

Anonymkode: 54344...873

Jeg har enebolig med mye lavere lønn og 2.4 i lån. Det handler om prioriteringer, men umulig er det ikke. Du har et forbruk som gjør det umulig for nettopp deg.

For min del var det å eie såpass viktig iom at jeg kommer til å bli minstepensjonist, så trenger sikkerheten i nedbetalt bolig, når pensjonen blir veldig lav. 

Anonymkode: 04ed6...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av ☺️ det er mer vanlig å leie enn det høres ut som og det kan være både fint og stabilt om du finner riktig sted. Økonomisk får man kanskje ikke spart seg opp i egen bolig, men man har fordelen ved at de månedlige utgiftene ofte er lavere samt at alt vedlikeholdsansvar faller på huseier.  

Anonymkode: 458d3...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...