Gå til innhold

Blir så stresset av all prat for tiden om at å eie er så mye smartere enn å leie. Vi som ikke har noe valg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at jeg sannsynligvis må belage meg på å leie resten av mitt liv. Jeg jobber (tilpasset min helse) men har ikke sjans til å jobbe mer eller utdanne meg. Har heller ikke mulighet for å låne eller få hjelp av familie. Nå mer enn noen sinne blir man pepret hvor enn man går om via aviser, nyheter og prat om å eie eget og fordelene ved det. Jeg får så mye indre uro av å høre folk snakke om det på jobb og jeg er seriøst redd for fremtiden og hva som vil skje med meg. Noen som har noen trøstende ord til meg? Jeg lever per idag egentlig fint med å leie. Jeg har til mat på bordet og lever ok. Men tiden vi lever i og prat om "å leie er som å kaste penger ut vinduet" gjør meg stressa og jeg blir liggende å tenke mye på det på natta nå.

Anonymkode: 5cbd0...db2

  • Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg studerte gikk den tanken utover nattesøvn og fokus før viktige eksamener. Jeg forstår hvordan det er. Samtidig visste jeg jo at jeg en dag ville eie. Det eneste som hjalp meg var å komme inn på boligmarkedet. Vet dessverre ikke hva som kan hjelpe for deg:(

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (Akkurat nå):

Da jeg studerte gikk den tanken utover nattesøvn og fokus før viktige eksamener. Jeg forstår hvordan det er. Samtidig visste jeg jo at jeg en dag ville eie. Det eneste som hjalp meg var å komme inn på boligmarkedet. Vet dessverre ikke hva som kan hjelpe for deg:(

Skjønner. Ja, sliter med søvnen. Jeg sparer men det går tregt og jeg får aldri spart nok til egenkapital. Kanskje når jeg er 85 år. :(

Anonymkode: 5cbd0...db2

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rett og slett finne en ro i at å leie fungerer best  for dere, og deretter øve på å stenge ute alt annet snakk, eller tenke at det gjelder på generelt basis, men ikke i din situasjon.

Om du likevel skulle ønske å eie, kan det hende at du kvalifiserer til lån fra Husbanken. 

Uansett må du tenke på at eie-linja ikke er noe som passer for din situasjon, og at rådene ikke gjelder for deg.

Anonymkode: 6d7b6...6aa

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke kan gjøre noe med saken, er det faktisk bare å legge fra seg problemstillingen. Mange forblir leieboere hele livet, og lever gode liv. 

Anonymkode: bf992...f25

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min har leid hele livet, hun er nå pensjonist. Hun har ikke måtte betale dyr oppussing eller skader, flere av hennes venner som eier har gjennom årene betalt mye penger i å pusse opp, legge ned nye rør, osv. Moren min har lagt av penger underveis og kunne nok kjøpt seg hus et sted på veien, men hun ville heller være friere og alltid ha en huseier i ryggen om det skulle være noe. Hun har reist europa og deler av verden rundt, hatt fine trygge biler, spart til meg og mine søsken, klart seg fint. Hun var nok veldig heldig med huseiere også da, og vi vokste opp landlig til med lav husleie  

Anonymkode: 6ff15...0ae

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er snart 40 og leier. Har for lengst gitt opp drømmen om å eie noe. Da måtte jeg i så fall ha flyttet på bygda. Trives ikke der, så vil heller leie.

Har slått meg til ro med at jeg kommer til å leie resten av livet. Det går helt greit, altså! Hva andre mener om det bryr jeg meg ikke noe om. Jeg klarer ikke kjøpe noe uansett, så hvorfor bruke energi på det.

Anonymkode: 927ea...d54

  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er snart 40 og leier. Har for lengst gitt opp drømmen om å eie noe. Da måtte jeg i så fall ha flyttet på bygda. Trives ikke der, så vil heller leie.

Har slått meg til ro med at jeg kommer til å leie resten av livet. Det går helt greit, altså! Hva andre mener om det bryr jeg meg ikke noe om. Jeg klarer ikke kjøpe noe uansett, så hvorfor bruke energi på det.

Anonymkode: 927ea...d54

Misunner deg ikke for at du fremdeles leier, men jeg misunner deg for at du klarer å tenke sånn. Jeg hadde flyttet hvor som helst i Norge om det var den eneste løsningen for å eie. Da mener jeg virkelig hvor som helst😅 sykt samfunn vi lever i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (6 minutter siden):

Misunner deg ikke for at du fremdeles leier, men jeg misunner deg for at du klarer å tenke sånn. Jeg hadde flyttet hvor som helst i Norge om det var den eneste løsningen for å eie. Da mener jeg virkelig hvor som helst😅 sykt samfunn vi lever i.

Tror ikke svarene dine var det ts ønsket seg, heller snarere omvendt. Ser vedkommende er stresset og etterlyser oppmuntrende ord.

Ts, som andre skriver her: det er mye utgifter med å eie. Er du en god leietaker som tar vare på både leilighet og leieforhold er det mye du slipper. Så lenge du betaler husleia di så er det mange bekymringer, utgifter og vedlikehold du slipper å tenke på, som din huseier og andre som eier må tenke på året rundt. 

Og fortsett å spar. Slapp av og prøv å gjør det beste ut av her og nå. Man vet aldri, kanskje treffer du en dag en person du vil leve med og mulighetene blir plutselig flere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du leier billig så er ikke det å leie det samme som å kaste penger ut av vinduet. Eier du har du kostnadder som kommunale avgifter 1500 kr + renter på lån feks 5000 kr + fellesutgifter 2000 kr. Bare der er det 8500 kr som kastes ut av vinduet. Så kommer vedlikehold av boligen din 300k ny drenering, 10 år senere 300k for nytt tak + rørlegger elektrikker osv. Blir fort en snittpris på 2500 kr mnd i vedlikehold fremover. Da er du plusselig på 11k/mnd. I bunn og grunn tjener du kun på verdistigningen av boligen. Her jeg bor øker ikke verdien av boliger fortere enn inflasjonen spiser verdistigningen. Så her ville det vært et fett om jeg leide litt billigere og heller slenge litt ekstra i fond vs å eie. Men tryggheten med at her kan jeg bo uten at huseier sier at nå må jeg ut pga at vi trenger den nå til bestemor Olga, gjør at det føles verd det å eie.

Anonymkode: 856d7...133

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare tull at å leie er å kaste penger ut av vinduet. Du får jo et sted å bo for de pengene! Har aldri skjønt det der, men det er kanskje de samme som mener at det er tull å reise på ferie fordi du ikke sitter igjen med noe materielt etterpå? Jeg vet ikke.

Det jeg vet er at jeg, som kjøpte bolig tidlig, har fått mange grå hår av å være huseier. Spesielt i en tid hvor jeg måtte snu på hver krone, selvfølgelig var det akkurat da varmekablene på badet takket for seg og oppvaskmaskinen måtte byttes samtidig. Mange som mener at de kan betjene et lån på 15 000 i måneden fordi de betaler tilsvarende beløp i leie glemmer at det koster ekstremt mye å eie egen bolig - felleskostnader/kommunale avgifter, nødvendig vedlikehold, oppussing osv. Selvfølgelig er det mye fint med å eie også, men det er langt unna å være den udelte gleden enkelte liker å fremstille det som. Som leietaker har du full kontroll på månedlige utgifter og kan, hvis du har råd, gjøre andre ting enn å f. eks. bytte takrenner eller drenere med det som er til overs. :)

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er noen trøst, så ender nok flere opp med å leie fremover. Vurderer det selv og. Nå skal renten enda mer opp, og det er snart ikke mer å å gå. Har ikke råd til økt rente på huslån (2.1 i lån). Pluss økte kommunale avgifter, strøm og eiendomsskatt. Bare det å slippe husforsikring gir ekstra penger i mnd. Og jada, jeg tåler ren renteøkning! Men når alt annet og øker, så går det ikke! 

Anonymkode: eb3a6...989

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier og er 37 år. Jeg trives godt med å leie, det er lite ansvar og enkelt. Har eid før men ble så ekstremt dyrt og mye utgifter så var veldig stresset av det. 

Anonymkode: eea7d...d68

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk helt OK å leie hele livet. Leier selv, trives veldig godt med det og stresser ikke i hele tatt med å eie. Vi tjener ok, men er fornøyde med å leie og heller bruke litt mer på å oppleve ting sammen som familie enn å spare. Vi har to barn i barnehagen sammen. Man må faktisk ikke eie for å være lykkelig :) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en myte at å eie "alltid" er bedre enn å eie. Jeg leide fram til jeg var 32 og hadde en mye mer fleksibel livstil enn mine venninner som hadde kjøpt. Det koster massevis av penger å kjøpe hus, og ikke minst vedlikehold, kommunale avgifter, renovasjon, osv. Spesielt om man er enslig. Hver gang jeg satte meg ned for å regne på det, så var konklusjonen at for MEG så lønte det seg å leie. Sparepengene satte jeg i fond.

Snakket med en økonom om det, og han bekreftet det samme. Det er en myte. Det er absolutt ikke sant at å leie er å kaste penger ut av vinduet. Det er relativt. Man må spørre seg selv om verdistigningen på boligen egentlig matcher alle utgiftene man bruker til sammen. Det er ikke alltid tilfelle. Kommer ann på bolig og by og mye annet.

Anonymkode: 13ffa...dd5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du jobber ut fra din helse... betyr det at du jobber mindre enn 100% og ikke er gradert sykemeldt/aap/ufør? Det er veldig, veldig dumt, og du bør virkelig gjøre noe med dette. Snakker av egen dumme erfaring, ung og ikke klar over hvor utrolig kjip situasjon det satte meg i den dagen jeg ikke lengre klarte å jobbe. Minstesum ufør altså.

Når det er sagt er det ingenting galt i å leie. Har selv leid når jeg har vært singel, det er frihet i det - du kan flytte når du vil, du slipper vedlikeholdskostnader. Vi er alle ulike.

Anonymkode: daa40...fe1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenk på all risikoen og utgiftene du slipper. Ingen kommunale gebyrer, ingen ansvar for skader på huset. Du slipper oppussingen og vedlikeholder. Skulle vannet eller avløpet ryke så er ikke det ditt problem. Der er det mange bekymringer du slipper. Så jeg tenker du kan slappe helt av.

Anonymkode: 2dac7...686

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Om det er noen trøst, så ender nok flere opp med å leie fremover. Vurderer det selv og. Nå skal renten enda mer opp, og det er snart ikke mer å å gå. Har ikke råd til økt rente på huslån (2.1 i lån). Pluss økte kommunale avgifter, strøm og eiendomsskatt. Bare det å slippe husforsikring gir ekstra penger i mnd. Og jada, jeg tåler ren renteøkning! Men når alt annet og øker, så går det ikke! 

Anonymkode: eb3a6...989

Du må huske på at disse økte utgiftene også gjelder utleiere som setter opp leien tilsvarende. Selv ville jeg aldri gitt fra meg tryggheten med å eie noe eget. Som leietaker må man innordne seg utleier og må i stor grad ta hensyn. 

Anonymkode: a159a...f10

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenk på all risikoen og utgiftene du slipper. Ingen kommunale gebyrer, ingen ansvar for skader på huset. Du slipper oppussingen og vedlikeholder. Skulle vannet eller avløpet ryke så er ikke det ditt problem. Der er det mange bekymringer du slipper. Så jeg tenker du kan slappe helt av.

Anonymkode: 2dac7...686

Depositumet ryker fort om du er skyld i skaden da, man må i mye større grad være forsiktig med en leiebolig. 

Anonymkode: a159a...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. men hva er poenget? Det er også smartere å ha en master-utdannelse, enn å ikke ha det - men folk føler jo ikke nødvendigvis press på å ta siv.ing. eller siv.øk., alle man? Og av de som faktisk tar master, tar jo folk også master i Gjøvik eller Grimstad, selv om det er helt åpenbart at en master på NTNU eller indøk i Bergen er MYE smartere. :vetikke:

På samme måte, jada det er lurere å eie - så fremt man har tenkt å bo på samme plass i 5+ år, men altså, de fleste leier jo ihvertfall noen år i livet sitt. Det lureste med å eie er jo at det skal bli noe arv etter deg, men er dette i det hele tatt aktuell problemstilling for deg? Det er også åpenbart veldig lurt å eie når man har barn, fordi barn trenger stabilitet, og man prøver jo å holde seg innenfor samme skolekrets. Men igjen, er det egentlig aktuelt for deg TS?

kan det være at for nettopp deg, kan det være lurere å ikke binde deg selv til en fast plass. Og heller kunne flytte på seg. Kanskje du får en rikere liv på den måten. Et rikt liv handler ikke nødvendigvis bare om penger, men også opplevelser og inntrykk. 

Anonymkode: 00598...7af

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...