Gå til innhold

Noen som har fått bedre mental helse av bedre kosthold?


PURE/HONEY

Anbefalte innlegg

Jeg jeg jeg jeg jeg jeg

 

Bedre søvn, bedre humør og plages mindre av mensen.

Anonymkode: 4f3c0...171

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei. Jeg har traumer og de fikses ikke ved å spise paprika.

Anonymkode: 446ea...e62

Jeg har også traumer og «fikset» det med anoreksi og overtrening. Så man finner sin måte å overleve på. Spiste vel omtrent bare paprika og gulrøtter. Med traumebehandling ser jeg at jeg får bedre psykisk helse av et friere kosthold😊

Anonymkode: dbfba...fcd

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest trening som hjalp meg, men kosthald som gjev maks uttelling frå aktiviteten som held meg gåande er jo sjølvsagt kjempeviktig :) Spis mest mogleg mat laga frå bunnen, ca 80, og 20% prosessert/kos.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Jeg har traumer og de fikses ikke ved å spise paprika.

Anonymkode: 446ea...e62

Det er sant. Men de blir heller ikke akkurat bedre av chips og cola.

Anonymkode: 14756...32f

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gowen Getim skrev (På 8.6.2023 den 18.20):

Ja. Men det er mye annet som skjer i kjølevannet av å legge om dietten. En stå-på-vilje. Bedre selvinnsikt. Mer mosjon. Gode rutiner. Et sunnere kosthold har mange ting som kobler det med økt livsverd, både fysisk og psykisk helse.
 

*kjølvannet

(som i vannet etter en båtkjøl)

Anonymkode: 5bfe4...ca7

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PURE/HONEY skrev (På 7.6.2023 den 21.55):

Noen som liksom har opplevd noe merkbar forskjell? Bonus hvis det gjelder både trening og bedre kosthold.

Ja, og forsking viser jo faktisk også at eit godt kosthold/rett tarmflora påvirker psyken! 

Anonymkode: 5bfe4...ca7

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.6.2023 den 8.37):

For meg er det omtrent et lineært forhold mellom karbohydrater og god mental helse. Blir mye mer gretten og urolig når jeg spiser mye karbohydrater, spesielt sukker.

Anonymkode: 14756...32f

Hvorfor føler meg ofte seg helt fantastisk etter en stor porsjon av pasta carbonara da? 

Anonymkode: bed02...9ea

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.6.2023 den 22.14):

Det er sant. Men de blir heller ikke akkurat bedre av chips og cola.

Anonymkode: 14756...32f

Jo, comfort food hjelper 

Anonymkode: bed02...9ea

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, resultatene av mat kommer i to puljer, den kortvarige umiddelbare følelsen. Også har du livskvaliteten som går som en rød tråd resten av dagene, som er veldig påvirket av diet. Om dietten er bra, så følels livet bedre ut generelt.

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, comfort food hjelper 

Anonymkode: bed02...9ea

 

Anonymkode: 6c55c...82b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et vesentlig bedre liv uten karbohydrater❤️

Anonymkode: c308a...ed8

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor føler meg ofte seg helt fantastisk etter en stor porsjon av pasta carbonara da? 

Anonymkode: bed02...9ea

Først og fremst fordi du ikke er meg, vil jeg tro.

Jeg er forresten også veldig glad i pasta, og kan bli glad av en god carbonara. Men jeg blir trøtt og groggy av så mye karbohydrater, og det blir mye fising. Det var normaltilstanden for meg og jeg så ikke noe problem med det før jeg hadde prøvd en stund uten. Kan anbefales.

Anonymkode: 14756...32f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, comfort food hjelper 

Anonymkode: bed02...9ea

På samme måte som Paracet hjelper mot hodepine. Hvis man i stedet kan gjøre noe som hindrer hodepinen i å oppstå, tenker jeg at det er en bedre strategi.

Anonymkode: 14756...32f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jo, comfort food hjelper 

Anonymkode: bed02...9ea

Ikke for meg. Sulting hjelper, som en straff og kontroll av kroppen. Overspising hadde hatt motsatt effekt på meg, miste kontroll og følt meg enda eklere. Så det er absolutt ikke sånn at folk med traumer automatisk må spise usunt mye og usunne varer. Det kan helt fint svinge andre veien.

Anonymkode: dbfba...fcd

  • Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, og forsking viser jo faktisk også at eit godt kosthold/rett tarmflora påvirker psyken! 

Anonymkode: 5bfe4...ca7

Der sa du det ☝️. Tarmflora påvirker psyken . Kan sammenlignes med en bil . Fyller du feil bensin , får du problemer med motoren . Spiser du feil over tid,  vil det selvsagt påvirke både kropp & psyke . 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ine Kristiansen skrev (12 timer siden):

 

  1.  

  2. Fermentert mat: Fermenterte matvarer som yoghurt, kimchi og surkål er rike på probiotika, som er sunne mikroorganismer som støtter tarmhelsen. Forskning tyder på at det er et sterkt forhold mellom tarmhelsen og mental helse. Et sunt tarmmiljø kan bidra til å redusere symptomer på angst og depresjon.

 

Men det er veldig strengt i Norge, så det er ingen levende mikroorganismer i disse matvarene. Så det har vel vært kritisert at de reklamerer med at det påvirker tarmhelsen som probiotika…

Anonymkode: dbfba...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men det er veldig strengt i Norge, så det er ingen levende mikroorganismer i disse matvarene. Så det har vel vært kritisert at de reklamerer med at det påvirker tarmhelsen som probiotika…

Anonymkode: dbfba...fcd

Det er da levende bakterier i yoghurt i alle fall?

Anonymkode: 14756...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er da levende bakterier i yoghurt i alle fall?

Anonymkode: 14756...32f

Jeg trodde det var strålet så alt døde? Vet at dette er bra for magen, men jeg forstår ikke at døde bakterier kan endre bakteriesammensetningen i tarmen..

Anonymkode: dbfba...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.6.2023 den 18.29):

Nei. Jeg har traumer og de fikses ikke ved å spise paprika.

Anonymkode: 446ea...e62

Jeg har også traumer, og for meg har trening kombinert med sunt kosthold hjulpet. Sunt kosthold fjerner ikke problemene, men det kan hjelpe på en del ting likevel. 

Anonymkode: adaea...bf6

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket en enorm bedring på helsen, både den fysiske og psykiske, da jeg begynte å være god mot kroppen min og ikke fôre den med dritt og la den forfalle av inaktivitet. Men ikke i starten, det skal jeg innrømme. Da fokuserte jeg mye på alt jeg ikke kunne spise lenger, alt jeg ikke kunne kose meg med, og treningen var skittungt. Da var jeg for streng og gikk på mange smeller. 

Men etter hvert når jeg begynte å få mer energi, sov bedre fordi jeg hadde forbrent stresset på trening, sluttet å savne sjokoladen som jeg var så avhengig av så har jeg skjønt at dette funker! Så det er lett å leve 80-90% aktivt med ren mat, og la de resterende prosentene være whatever jeg ønsker om det er masse øl på festival, 2 stykker kake i bursdag eller en slapp dag på sofaen med chips og smågodt. Cluet er å la kosen være veldig avgrenset. Klarer man ikke det så er det bedre å gi den helt opp. 

Anonymkode: 2e5d8...bb6

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg trodde det var strålet så alt døde? Vet at dette er bra for magen, men jeg forstår ikke at døde bakterier kan endre bakteriesammensetningen i tarmen..

Anonymkode: dbfba...fcd

Det er vel i usøtet yoghurt som naturell og gresk yoghurt man finner levende melkesyrebakterier/probiotika. Probiotika er jo medisin for stressmager, som skaper balanse i tarmen og rydder unna andre, uheldige tarmbakterier. 

Andre yoghurter, feks lettyoghurt er ultraprosesserte greier, som ikke er bra for magen. 

Anonymkode: 5bfe4...ca7

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...