Gå til innhold

Noen som har fått bedre mental helse av bedre kosthold?


PURE/HONEY

Anbefalte innlegg

Noen som liksom har opplevd noe merkbar forskjell? Bonus hvis det gjelder både trening og bedre kosthold.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er det omtrent et lineært forhold mellom karbohydrater og god mental helse. Blir mye mer gretten og urolig når jeg spiser mye karbohydrater, spesielt sukker.

Anonymkode: 14756...32f

  • Liker 5
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For meg er det omtrent et lineært forhold mellom karbohydrater og god mental helse. Blir mye mer gretten og urolig når jeg spiser mye karbohydrater, spesielt sukker.

Anonymkode: 14756...32f

Føler det samme

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har absolutt merket en forskjell. 

Jeg har D-vitaminmangel, og tar tilskudd for dette, i tillegg tar jeg magnesium. Spiser sunt, og har gått ned ca 20 kg i vekt. 

Begynt å trene mer ute - trener med kettlebells/yoga i hagen og går turer med hunden. Er ute minst en time hver dag. 

Det har ikke fikset alle mine problemer, men det har blitt vesentlig mildere, og mer levelig. Det krever at man har det godt nok til å kunne leve mer disiplinert da. På mitt sykeste hadde jeg jo overhodet ikke klart å gjøre noen endringer, da har man mer enn nok med å overleve hver dag. 

Anonymkode: d1370...2f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte veggen i høst/før jul. Det var stress privat og stress på jobb, blodtrykket var skyhøyt. Ble sykemeldt og satt på blodtrykkstabletter.

Etter et par-tre måneder (og en veldig fin fastlege), begynte jeg å ta tak. Har alltid vært overvektig, men har vært "frisk" overvektig. Alltid kunnet gjøre det jeg ville og aldri slitt med helsa og vondter til tross for høy vekt. Fastlegen ba meg nemlig reflektere rundt hva jeg kunne gjøre for meg selv. Og da tenkte jeg på nettopp dette med vekt og kosthold. Så jeg ga det en sjanse i midten/slutten av mars. Passer på hva jeg spiser, og har begynt å bevege meg mer. Litt styrke, mest gange. Nå er jeg straks 10 kilo ned, har sluttet å bli skjelven og uggen mellom måltidene, og følgelig kommer overskuddet fortere tilbake.

Jeg vil jo tro at treningen og kostholdet har hovedæren for dette, men samtidig skal man ikke undervurdere effekten av å faktisk ta hensyn til seg selv og prioritere seg selv innimellom. Etter mange år med barn som har vært prioritert først, og mannen før meg selv, og selv hunden før meg selv, så tviler jeg ikke på at det kan gjøre litt med det mentale å faktisk sette seg selv først innimellom....

Anonymkode: b1ab5...8d4

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener ikke, men jeg merker også at humør og energi blir mye bedre på riktig kosthold (lavkarbo). Mindre surr og rot i hodet også. 

Sukker er fandens verk. :fnise: 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som en eks-veganer som ødela helsa si, så kan jeg bekrefte at dårlig kosthold kan gi mentale problemer. Jeg ble kvitt depressjon og hjernetåke da jeg begynte å spise kjøtt igjen.

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10408398.2020.1741505

"The majority of studies, and especially the higher quality studies, showed that those who avoided meat consumption had significantly higher rates or risk of depression, anxiety, and/or self-harm behaviors."

Anonymkode: c454b...e91

  • Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, 100%. Stå opp til samme tid hver dag. Få dagslys i øynene asap. Om jeg klarer en kalddusj på mårran så gir den meg energi uten sidestykke.

Spis bare fiber fra salater, naturell yoghurt og kjøtt frem til dagens siste måltid som er 4-5 timer før leggetid. Da er de eneste karbohydratene fra mat som søtpotet, poteter etc. Komplekse carbs. 

Da er energien flat hele dagen. På en god måte. Føler meg som ett lokomotiv med masse energi. Mat som spiker insulin får meg til å kræsje, så ungår det som pesten frem til kvelden.

Jobber på byggeplass så går en 20k skritt hver dag og bærer masse greier, og balanserer masse. Pluss gymmen 4 x i uka. Med fokus på å bygge muskler. 

Jeg grenset til å være en lat potet, men nå er jeg full av energi, sliter ikke med å se noen i øynene. Selvsikker og komfortabel med livet. Har effektivt reparert adhd, angst og depresjon med super rutiner.

Tenk på det sånn her, om du skal spise kake så er det digg i 5 minutter. I motsetning om du tar en kalddusj så er det kjipt i 2 minutter og drit digg i 6 timer. Enkel matte spør du meg. Gjør deg selv den tjenesten å møt motgang og overvinn den. Livet blir tusen ganger bedre.

Anonymkode: 6c55c...82b

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker stor forskjell på humør om jeg får skikkelig mat. Jeg føler meg uggen både fysisk og psykisk om jeg ikke får nok grønnsaker og frukt. Og om det blir alt for mye sukker og fett og drittmat.. 

Trening har ekstremt mye å si for den psykiske helsen min. Jeg MÅ trene minst 5 dager i uken, og helst ha fysisk aktivitet hver eneste dag. 

Anonymkode: e5f72...cbf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når jeg begynte å spise salat hver dag til et måltid følte jeg meg alltid mye lettere til kropp og sinns enn før. Nå spiser jeg mest grønt og kuttet ut alt av "tung" og prosessert mat og usunn mat og er ikke lenger nedstemt, oppgitt, frustrert, sliten, lei, utolmodig osv. Har et helt annet humør og helt annen innstilling til livet psykisk, og føler meg bedre fysisk også 

Anonymkode: b4494...f8e

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Kun når jeg har for lite av noe. Dansetrinn øker positive endorfiner mest, så å danse blir jeg veldig glad av

Anonymkode: 96696...3af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker stor forskjell på enkelte ting.

Å spise rent, med mye grønt. Å få i seg nok sunt fett. Å drikke nok vann. 

Jeg funker dårlig med fett og sukker. Velger jeg en burger føler jeg meg dvask etterpå, så det er ikke verdt det. 

Trening i naturen gir meg mye, helst kondisjon. Styrketrening og senter gjør ingen forskjell for meg. 

Anonymkode: 6e625...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket STOR forskjell!

Spiser mye plantebasert, mye grønnsaker og frukt. Fisk og kylling. 

Og trening, det har vært nøkkelen min. Bra kosthold og trening som gjør meg sliten har gitt meg et mye bedre og enklere liv! 

Så enkelt og så vanskelig, i hvert fall de første par månedene. 

Anonymkode: ee7b1...83b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Som en eks-veganer som ødela helsa si, så kan jeg bekrefte at dårlig kosthold kan gi mentale problemer. Jeg ble kvitt depressjon og hjernetåke da jeg begynte å spise kjøtt igjen.

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10408398.2020.1741505

"The majority of studies, and especially the higher quality studies, showed that those who avoided meat consumption had significantly higher rates or risk of depression, anxiety, and/or self-harm behaviors."

Anonymkode: c454b...e91

Ja det var en god kilde 🙈

Anonymkode: 5979c...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Som en eks-veganer som ødela helsa si, så kan jeg bekrefte at dårlig kosthold kan gi mentale problemer. Jeg ble kvitt depressjon og hjernetåke da jeg begynte å spise kjøtt igjen.

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10408398.2020.1741505

"The majority of studies, and especially the higher quality studies, showed that those who avoided meat consumption had significantly higher rates or risk of depression, anxiety, and/or self-harm behaviors."

Anonymkode: c454b...e91

Interessant at du nevnte dette. En tidligere venninne av meg var vegetarianer i mange år og gikk etter hvert over til å bli veganer. Hun slet utrolig mye med kronisk hodepine. Emosjonelt så var hun veldig sensitiv og ekstremt lett overveldet. Hun taklet stress ekstremt dårlig. Til tider så kunne hun nesten virke litt...dum. Men jeg tror mye av de tilfellene skyldtes hjernetåke. Til slutt så nærmest tvang moren hennes henne til å spise kjøtt. Hun stoppet å være veganer og begynte å spise kjøtt, meieriprodukter, fisk, egg osv. regelmessig og hun begynte etter hvert å føle seg mer emosjonelt OK. 

Anonymkode: c74c2...581

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt motsatt. Fikk bedre psykisk helse av å være litt mer avslappet med kosthold og trening.

Anonymkode: dbfba...fcd

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja. Men det er mye annet som skjer i kjølevannet av å legge om dietten. En stå-på-vilje. Bedre selvinnsikt. Mer mosjon. Gode rutiner. Et sunnere kosthold har mange ting som kobler det med økt livsverd, både fysisk og psykisk helse.
 

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også motsatt! Blir lykkelig av sjokolade og gode ting innimellom. Ellers blir livet kjedelig♥️ balanse er best❤️ Har sunt kosthold i bunnen

Anonymkode: 29ce8...630

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg har traumer og de fikses ikke ved å spise paprika.

Anonymkode: 446ea...e62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig merker jeg ingen forskjell.

Jeg har noen ekstra utfordringer med autisme, ADHD og en spiseforstyrrelse i bunn og trodde helt fullt og fast på at riktig kosthold, aktivitet og nok søvn ville løse veldig mye men det bare skjedde aldri.

Jeg gjorde alt riktig, greide utrolig nok å ikke gå i fallgruvene på tross av de nevnte utfordningene men fikk ikke resultatene jeg håpte på. Ingen magisk stabilisering, ikke mer energi, ikke bedre helse. Men ingen forværring heller så det er kanskje gevinsten.

Jeg har fortsatt med gode vaner fordi jeg fortsatt mener det er det lureste på sikt, men jeg er ikke like overbevist om effekten av det.

En delvis negativ bakdel er at det er ekstra frustrerende med de som mener man kan spise seg frisk og alt det der fordi det oppleves litt ovenfra og ned. Det blir raskt en forenkla hylling av at alt vil ordne seg bare du er flink nok, får du ikke resultat gjør du ting feil. Det er lett å ramle neddi superfoods og spisevindu-hullet og tro man må gjøre mer og bli bedre hele tiden, det er ikke sunt det heller.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...