Gå til innhold

Samboeren holder økonomien sin hemmelig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest kruspersilletaco
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og vipps så ble huset tvangssolgt på grunn av gjelden han oppbygget seg uten å fortelle deg om.

Som skjedde med blant annet denne kvinnen:

https://e24.no/privatoekonomi/i/P9JdXX/namsmannen-pantsatte-boligen-til-gunn-saimi-uten-aa-si-noe-til-henne

 

"Gunn-Saimi ble ikke informert da namsmannen tok pant i eneboligen hennes. Hun skulle ikke få vite at hennes mangeårige ektemann hadde tatt opp mange millioner i forbrukslån."

Anonymkode: 77feb...aa3

Dette kan han jo gjøre uansett om jeg vet hva han tjener, så ser ikke helt sammenhengen 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En egoist som snylter på andre for å bli rik selv med andre ord 

Anonymkode: a0182...7ac

Hvorfor er man egoist om man ikke ønsker å fortelle eksakt hvilke verdier man besitter? 

Anonymkode: 524da...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å? Min eks visste at jeg arvet min farmor og min grandtante, men eksakte beløp følte jeg ikke noe behov for å dele. Hvorfor skulle jeg det? Jeg hadde heller ikke noe behov for å vite hva han hadde i fond eller oppspart. Vi hadde økonomi som gikk helt fint rundt også uten arv.

Anonymkode: 524da...311

Ser du forskjellen på disse to tingene?:

- Å ikke dele nøyaktig på krona hvilket beløp man har fått i arv eller nøyaktig hvor mye man har på sparekonto

- Å holde hele økonomien sin fullstendig skjult

Anonymkode: 77feb...aa3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tenker at økonomi bør være et åpent tema som man skal snakke om i et voksent parforhold der man bor sammen.

Anonymkode: 7ad97...13c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Man har heller ikke krav på å at den andre skal gjøre sin del av husarbeidet, man har ikke krav på å få klem om kvelden, man har ikke krav på å ha sex noensinne, man har ikke krav på at samboeren ikke skal være sur og grinete 24/7.

Likevel er alt dette helt normale ting de aller fleste forventer i et samboerskap.

Anonymkode: 77feb...aa3

Hva man kan forvente og hva man har krav på er to forskjellige ting. Hvis samboeren din ikke vil pule deg, så er det ingenting du kan gjøre for å få henne/han til å gjøre det. 
 

Den dagen hun kan kreve fullstendig innsyn er den dagen hun blir gift med han som nevnt over. 

Anonymkode: d7297...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å være i et samboerskap med en som skjuler økonomien sin hadde vært helt uaktuelt.

Enten er han spilleavhengig med stor gjeld, er gjerrigknark som ikke vil vise hva han har slik at han må bidra, eller så stoler han ikke på meg i det hele tatt. Alle er store røde flagg.

Anonymkode: 77feb...aa3

De eier jo likt og betaler likt på utgifter. Hvordan i alle dager er det å være gjerrigknark? 

Anonymkode: 0c16e...808

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samboeren min vet ikke hvor mye jeg tjener eller hvor mye jeg har i formue. Hvorfor skulle han det?

Jeg vet ikke hvor mye samboeren min tjener eller hvor mye han har i formue. Hvorfor skulle jeg det?

Vi eier bolig 50/50 og deler alt av felles utgifter 50/50.

Vi har jo ingenting med hverandres private økonomi å gjøre. 

Anonymkode: 0c16e...808

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke alt dette fram på skattemeldingen ? Skattes man ikke sammen? Eller tar jeg feil der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IANIAN skrev (1 minutt siden):

Kommer ikke alt dette fram på skattemeldingen ? Skattes man ikke sammen? Eller tar jeg feil der ?

Du tar feil det.

Anonymkode: 0c16e...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode ble man en enhet når man valgte å stifte bo sammen. Og enda tettere når barna kommer. Jeg har også arvet en del og for meg var det mannen jeg først fortalte det til. Han er min kjæreste og min beste venn og det ville vært veldig rart å ikke dele det med han. 

Å ha delt økonomi i et forhold der man eier sammen er ikke noe jeg kunne levd med. Den ene har råd til biff hver dag og den andre tomatsuppe. Eller den ene reiser jorda rundt på første klasse (i merkeklær) mens den andre må sove i telt i kosedressen... sånn satt på spissen.

Jeg innbiller meg at folket var mer "familievennlig før - uten at jeg har noe å vise til.

TS; Jeg ville droppet ut av det forholdet var jeg deg. Men vi legger forskjellige ting til grunn for å bli, så det må du selvsagt kjenne på selv

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBrukar0
IANIAN skrev (1 time siden):

Kommer ikke alt dette fram på skattemeldingen ? Skattes man ikke sammen? Eller tar jeg feil der ?

Samboere lignes ikke sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det virker veldig rart når man bor sammen. Jeg hadde begynt å lure på hvorfor han skjuler det… 
 

Her har vi felles økonomi, hatt det fra dag 1. Ikke gift. Alt som kommer inn er vårt. 
 

Vi har valgt å dele livet sammen, og få barn. Hvem som tjener hva betyr ingenting, så lenge vi sammen har det vi trenger for å dekke våres livsstil… Om jeg jobber 50 timer mer i mnd eller om han tjener 300 000 mer i året har 0 betydning for oss , pengene går inn på de samme kontoer og går til det vi bestemmer i fellesskap. 

Anonymkode: ba29e...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har felles økonomi og har hatt det fra den dagen vi flyttet sammen. Det falt oss helt naturlig. Mine barn er voksne og i jobb, så sånn sett har jeg ingen ekstra utgifter med de. 
 

Men oppdaget at min mor aldri har visst hva min far tjener, og han aner heller ikke hva hun har på konto. Eller at hun arvet en sum etter en tante for noen år siden. Og dette synes jeg er ganske trist, de har tross alt vært gift i snart 60 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi er hverken gift eller har felles barn så jeg trenger jo ikke å vite det . Synes bare det er litt rart å ikke snakke om det siden det faller seg så naturlig for meg. Vi eier likt og betaler likt på utgifter, han tjener ca 250 000 mer i året enn meg, tror jeg.. Jeg lette etter noe for han en dag og kom plutselig over papirer det det står han har arvet 1 million fra familie for et års tid siden. Litt rart at han klager på dårlig råd titt og ofte da.. På en annen side kjøper han seg dyre ting rett som det er. Hadde dere tenkt det var ok å ikke snakke noe om det? Jeg tjener ok selv men han kan unne seg mye som jeg ikke kan og det skjønner jeg jo. Hadde jeg arvet 1 mill hadde vel han vært den første jeg fortalte det til, men mulig det er jeg som er rar. Hva hadde dere tenkt?

Anonymkode: c65c3...3e6

Han skjuler millionen sin. Han er glad i den og vil ha den selv. Kansje han tilogmed har gitt den et navn? Milly Onny. Du er bare min. Ingen vet om deg. Later jeg som at jeg er fattig vil ingen forstå at jeg egentlig er rik. Men jeg har deg Milly. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (2 timer siden):

Han skjuler millionen sin. Han er glad i den og vil ha den selv. Kansje han tilogmed har gitt den et navn? Milly Onny. Du er bare min. Ingen vet om deg. Later jeg som at jeg er fattig vil ingen forstå at jeg egentlig er rik. Men jeg har deg Milly. 

🤣😂

Å ha en milion gjør mann ikke rik. 

Anonymkode: 9972c...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt ifra rik men jeg har noe penger som samboeren min ikke vet om. Fordi hu er skikkelig dårlig med penger. Jeg betaler det meste i forholdet og noen ganger tror jeg ikke hu skjønner at jeg ikke har ubegrensa tilgang til penger.

Anonymkode: 8260c...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

kruspersilletaco skrev (På 7.6.2023 den 20.52):

Jeg vet ikke hvor mye mannen min tjener. Vi har vært gift i mange år. Han vet hva jeg tjener, fordi jeg sier det. Han sier gjerne at han har gått opp 10 kr i timen, men det sier meg lite.. Alt jeg vet er at jeg har mer enn han. Men det er ikke derfor han ikke sier noe, fordi før hadde jeg mindre enn ham.. Gidder ikke mase om det, bryr meg ikke, så lenge vi har penger til mat og regninger. Vi har delt økonomi, fordi han har barn fra før. Og det er det han som har valgt. Jeg syns det er snodig. Har sagt at vi kan ha felles, og være åpne om økonomi, men han vil ikke. Vet han ikke har masse gjeld osv. Han bare er veldig privat om økonomien sin 

Som gift har du krav på innsyn i din manns økonomi. 

Anonymkode: 67882...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks mente at alle kvinner var gold-diggere... selv om vi ble ilag da han var arbeidsledig. 

 

Anonymkode: 51242...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.6.2023 den 21.34):

Nei, jeg tenker at økonomi bør være et åpent tema som man skal snakke om i et voksent parforhold der man bor sammen.

Anonymkode: 7ad97...13c

Man kan da fint snakke mye om den felles økonomien uten å blande inn den private.

Anonymkode: 0c16e...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie Sadberg skrev (På 7.6.2023 den 20.39):

Du har ikke krav på å vite hans økonomi med mindre du gifter deg med han. Så enkelt er det

Ikke etter man har giftet seg heller. 

Jeg har ektepakt, særeie og testamente og skiller min og min manns økonomi 100 %. Han vet jeg tjener mye, jeg betaler mye, men han aner ikke hvor mye jeg tjener og hva jeg har på kontoer og i fond.

Men han ser jo skattelistene en gang i året da. 

 

Anonymkode: d0d56...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...