Gå til innhold

Samboeren holder økonomien sin hemmelig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er hverken gift eller har felles barn så jeg trenger jo ikke å vite det . Synes bare det er litt rart å ikke snakke om det siden det faller seg så naturlig for meg. Vi eier likt og betaler likt på utgifter, han tjener ca 250 000 mer i året enn meg, tror jeg.. Jeg lette etter noe for han en dag og kom plutselig over papirer det det står han har arvet 1 million fra familie for et års tid siden. Litt rart at han klager på dårlig råd titt og ofte da.. På en annen side kjøper han seg dyre ting rett som det er. Hadde dere tenkt det var ok å ikke snakke noe om det? Jeg tjener ok selv men han kan unne seg mye som jeg ikke kan og det skjønner jeg jo. Hadde jeg arvet 1 mill hadde vel han vært den første jeg fortalte det til, men mulig det er jeg som er rar. Hva hadde dere tenkt?

Anonymkode: c65c3...3e6

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi er hverken gift eller har felles barn så jeg trenger jo ikke å vite det . Synes bare det er litt rart å ikke snakke om det siden det faller seg så naturlig for meg. Vi eier likt og betaler likt på utgifter, han tjener ca 250 000 mer i året enn meg, tror jeg.. Jeg lette etter noe for han en dag og kom plutselig over papirer det det står han har arvet 1 million fra familie for et års tid siden. Litt rart at han klager på dårlig råd titt og ofte da.. På en annen side kjøper han seg dyre ting rett som det er. Hadde dere tenkt det var ok å ikke snakke noe om det? Jeg tjener ok selv men han kan unne seg mye som jeg ikke kan og det skjønner jeg jo. Hadde jeg arvet 1 mill hadde vel han vært den første jeg fortalte det til, men mulig det er jeg som er rar. Hva hadde dere tenkt?

Anonymkode: c65c3...3e6

Jeg tenker at hvis kona kjøpte dyre ting og klaget over dårlig råd, så ville jeg nok spurt om hun forventet å ha god råd når hun kjøpte dyre ting. 

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være i et samboerskap med en som skjuler økonomien sin hadde vært helt uaktuelt.

Enten er han spilleavhengig med stor gjeld, er gjerrigknark som ikke vil vise hva han har slik at han må bidra, eller så stoler han ikke på meg i det hele tatt. Alle er store røde flagg.

Anonymkode: 77feb...aa3

  • Liker 22
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som heter både økonomisk utroskap og økonomisk vold. Du kan lese litt om det å se om du kjenner igjen noe, jeg mener ikke at det du beskriver her nødvendigvis er det men jeg syns det er veldig spesielt å holde skjult at man arvet en million kroner og ikke sier inntekten sin, som om han er redd noen skal komme å ta pengene hans. Det at han klager over å ha dårlig råd når du vet det er løgn er et stort rødt flagg, da virker det sannsynlig at det er fordi han selv snylter på deg at han tror at andre skal snylte på han, eller så er han bare ekstremt slu som bevisst lyver om pengene sine fordi han vil utnytte et samboerskap økonomisk for å sitte igjen som riking om noen år når han gjør det slutt. Jeg vet om menn som har holdt på sånn.. 

Anonymkode: a0182...7ac

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han var vel redd du skulle begynne å mase om nytt kjøkken og tur til Mauritius om du fikk ferten av arven og selv hadde han tenkte å investere alt i fond og fant det smartest å holde kjeft ment som et konfliktforebyggende tiltak.

Anonymkode: 0235e...b2f

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet hva den andre tjener og sånn cirka hvor romslig vi har det økonomisk, men ikke eksakte summer vi sitter på. Det spesielle her er jo at han klager på dårlig råd og kjøper dyre ting. 

Anonymkode: 83287...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det synes jeg er rart. Kan du ikke si til ham at du så papirer på arv han har mottatt, da du leitet etter noe for ham? Du har jo ikke snoket i og med at du skulle gjøre det for ham.    
Si at du synes det var hyggelig for ham at han arvet en million. Men, litt merkverdig at han ikke har sagt noe om det til deg, siden du er hans nærmeste. Selv om det, selvfølgelig, er hans penger.

Synes det er spesielt å ikke være åpen om økonomisk situasjon når en lever sammen. Dere deler livet sammen, men han holder økonomien skjult for deg, det synes jeg er merkelig.

Forstår godt at du undrer deg over dette. Det hadde jeg og gjort.

Anonymkode: c2dfb...863

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud minner meg om eksen min. Jeg møtte han når han var arbeidsledig! Og så får han seg jobb en stund etter og vil ikke si hva han tjener engang. Akkurat som at jeg er golddigger😂 Han var ekstremt gjerrig og delte ned på krona (vel og merke når han fikk seg jobb!!! Jeg spanderte før det). Skal aldri finne meg en sånn fyr igjen. 

Jeg syns det er underlig at typen din får 1 million i gjeld og ikke sier det engang.. Kunne aldri falt meg inn å få 1 million i arv og skjule det bevisst for samboer 😳

Anonymkode: cb669...255

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dealbreaker for meg. 

Anonymkode: 0ef78...398

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke krav på å vite hans økonomi med mindre du gifter deg med han. Så enkelt er det

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie Sadberg skrev (1 minutt siden):

Du har ikke krav på å vite hans økonomi med mindre du gifter deg med han. Så enkelt er det

Nei. Akkurat som noen foretrekker  trente damer eller fregner, er det helt innafor å ville ha åpenhet i økonomi i et forhold. Vil ikke den andre det så goodbye. 

Anonymkode: 0ef78...398

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Akkurat som noen foretrekker  trente damer eller fregner, er det helt innafor å ville ha åpenhet i økonomi i et forhold. Vil ikke den andre det så goodbye. 

Anonymkode: 0ef78...398

Ja, men sa får hun bare forlate han. For hun faktisk ikke kreve å vite mye om hans økonomi. Jeg synes det er sært at han ikke vil, men så lenge det ikke går ut over henne så må hun bare akseptere. Med å gå ut over henne mener jeg at hun betaler unødvendig mye fordi han lyver om økonomi osv. En annen ting jeg ikke skjønner er at hvis dere har separert økonomi, hvorfor skal du vite noe som helst? 

Anonymkode: d7297...9a2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Han var vel redd du skulle begynne å mase om nytt kjøkken og tur til Mauritius om du fikk ferten av arven og selv hadde han tenkte å investere alt i fond og fant det smartest å holde kjeft ment som et konfliktforebyggende tiltak.

Anonymkode: 0235e...b2f

Ja, det finnes nok av partnere av begge kjønn som raskt vil begynne å planlegge hva «vi» skal bruke arven på. 🙄

Anonymkode: 524da...311

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kruspersilletaco

Jeg vet ikke hvor mye mannen min tjener. Vi har vært gift i mange år. Han vet hva jeg tjener, fordi jeg sier det. Han sier gjerne at han har gått opp 10 kr i timen, men det sier meg lite.. Alt jeg vet er at jeg har mer enn han. Men det er ikke derfor han ikke sier noe, fordi før hadde jeg mindre enn ham.. Gidder ikke mase om det, bryr meg ikke, så lenge vi har penger til mat og regninger. Vi har delt økonomi, fordi han har barn fra før. Og det er det han som har valgt. Jeg syns det er snodig. Har sagt at vi kan ha felles, og være åpne om økonomi, men han vil ikke. Vet han ikke har masse gjeld osv. Han bare er veldig privat om økonomien sin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Cecilie Sadberg skrev (29 minutter siden):

Du har ikke krav på å vite hans økonomi med mindre du gifter deg med han. Så enkelt er det

Man har heller ikke krav på å at den andre skal gjøre sin del av husarbeidet, man har ikke krav på å få klem om kvelden, man har ikke krav på å ha sex noensinne, man har ikke krav på at samboeren ikke skal være sur og grinete 24/7.

Likevel er alt dette helt normale ting de aller fleste forventer i et samboerskap.

Anonymkode: 77feb...aa3

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Han var vel redd du skulle begynne å mase om nytt kjøkken og tur til Mauritius om du fikk ferten av arven og selv hadde han tenkte å investere alt i fond og fant det smartest å holde kjeft ment som et konfliktforebyggende tiltak.

Anonymkode: 0235e...b2f

En egoist som snylter på andre for å bli rik selv med andre ord 

Anonymkode: a0182...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kruspersilletaco skrev (19 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor mye mannen min tjener. Vi har vært gift i mange år. Han vet hva jeg tjener, fordi jeg sier det. Han sier gjerne at han har gått opp 10 kr i timen, men det sier meg lite.. Alt jeg vet er at jeg har mer enn han. Men det er ikke derfor han ikke sier noe, fordi før hadde jeg mindre enn ham.. Gidder ikke mase om det, bryr meg ikke, så lenge vi har penger til mat og regninger. Vi har delt økonomi, fordi han har barn fra før. Og det er det han som har valgt. Jeg syns det er snodig. Har sagt at vi kan ha felles, og være åpne om økonomi, men han vil ikke. Vet han ikke har masse gjeld osv. Han bare er veldig privat om økonomien sin 

Og vipps så ble huset tvangssolgt på grunn av gjelden han oppbygget seg uten å fortelle deg om.

Som skjedde med blant annet denne kvinnen:

https://e24.no/privatoekonomi/i/P9JdXX/namsmannen-pantsatte-boligen-til-gunn-saimi-uten-aa-si-noe-til-henne

 

"Gunn-Saimi ble ikke informert da namsmannen tok pant i eneboligen hennes. Hun skulle ikke få vite at hennes mangeårige ektemann hadde tatt opp mange millioner i forbrukslån."

Anonymkode: 77feb...aa3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man har heller ikke krav på å at den andre skal gjøre sin del av husarbeidet, man har ikke krav på å få klem om kvelden, man har ikke krav på å ha sex noensinne, man har ikke krav på at samboeren ikke skal være sur og grinete 24/7.

Likevel er alt dette helt normale ting de aller fleste forventer i et samboerskap.

Anonymkode: 77feb...aa3

Å? Min eks visste at jeg arvet min farmor og min grandtante, men eksakte beløp følte jeg ikke noe behov for å dele. Hvorfor skulle jeg det? Jeg hadde heller ikke noe behov for å vite hva han hadde i fond eller oppspart. Vi hadde økonomi som gikk helt fint rundt også uten arv.

Anonymkode: 524da...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...