Gå til innhold

Dating, autisme og fordommer


Gjest Drakensson

Anbefalte innlegg

Gjest Drakensson

SÅ jeg er i den campen som har høyt-fungerende autisme. Hvilket betyr at jeg er selvstendig,
og har ikke problemer med livskvaliteten. "Du ser ikke autistisk ut" er noe jeg forventer å høre (andre har det).
En utrolig intelligent ting å si.

Men jeg er fullt klar over at det er en enorm stigma mot autisme, ofte som et resultat av feilinformasjon og ignoranse.
Kombiner dette med med at mange sier at norske damer har skyhøye krav, så blir saken.....komplisert
(nei, jeg vil ikke ha utenlandsk dame).
Og derfor lurer jeg på når du personlig ville foretrukket å høre fra en date at de har autisme.
Det er helt uakseptabelt å si dette på sparket i de første timene.
Alternativt kan du foreslå hvordan jeg burde gå frem med dette.

Du lurer hvorfor det er viktig for meg å fortelle dette til daten hvis det ikke preger hverdagen min?
Svaret er ren logikk. Folk er shallow. Tilståelsen om autisme er en test.
Jeg vil kvitte meg med de som er overfladiske. De som avviser en de liker med en gang de hører om autisme.
Ingen gode folk fortjener å bli låst i et ensidig selvisk forhold. Jeg godtar det hvertfall ikke

Håper å høre fra deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan veldig lite om autisme egentlig. På hvilken måte påvirker autisme dating/relasjoner? 

Anonymkode: bfa0b...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Drakensson
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kan veldig lite om autisme egentlig. På hvilken måte påvirker autisme dating/relasjoner? 

Anonymkode: bfa0b...faa

Det er et spekter, så alle er forskjellig. Men det kan påvirke måten en kommuniserer på.
Vansker med å starte og holde samtaler gående. Vansker med å lese kroppspråk og ansiktsutrykk.
Dette kan føre til en del flauser og cringe. Forskjellig for enhver

Endret av Drakensson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke vært interessert i et forhold med noen som har nok autistiske trekk til faktisk å få diagnosen. "Høytfungerende" eller ikke. Sannsynligheten for at det ville by på utfordringer med ting som emosjonell kontakt, kommunikasjon og oppdragelse av barn er gedigen.

Jeg ville naturlig nok foretrekke å bli informert så raskt som mulig.

Anonymkode: 2004a...bbf

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drakensson skrev (2 minutter siden):

Det er et spekter, så alle er forskjellig. Men det kan påvirke måten en kommuniserer på.
Vansker med å starte og holde samtaler gående. Vansker med å lese kroppspråk og ansiktsutrykk.
Dette kan føre til en del flauser og cringe. Forskjellig for enhver

Takk for svar. Jeg dater en som kanskje kan være autist. Han sliter med sosial intelligens, sier mye som egentlig ikke er så passende. Sårer uten å mene det. Men mulig det er noe helt annet. Men han er i full jobb. Kan man jobbe fullt og fungere der om man er autist? Beklager om det er dumme spørsmål, jeg kjenner helt ærlig ikke til diagnosen i stor grad. 

Anonymkode: bfa0b...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du si at du har autisme så tidlig? Kan du ikke bare være deg selv og date og bli kjent så kan du kanskje si det senere hvis du vil?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drakensson skrev (11 minutter siden):

SÅ jeg er i den campen som har høyt-fungerende autisme. Hvilket betyr at jeg er selvstendig,
og har ikke problemer med livskvaliteten. "Du ser ikke autistisk ut" er noe jeg forventer å høre (andre har det).
En utrolig intelligent ting å si.

Men jeg er fullt klar over at det er en enorm stigma mot autisme, ofte som et resultat av feilinformasjon og ignoranse.
Kombiner dette med med at mange sier at norske damer har skyhøye krav, så blir saken.....komplisert
(nei, jeg vil ikke ha utenlandsk dame).
Og derfor lurer jeg på når du personlig ville foretrukket å høre fra en date at de har autisme.
Det er helt uakseptabelt å si dette på sparket i de første timene.
Alternativt kan du foreslå hvordan jeg burde gå frem med dette.

Du lurer hvorfor det er viktig for meg å fortelle dette til daten hvis det ikke preger hverdagen min?
Svaret er ren logikk. Folk er shallow. Tilståelsen om autisme er en test.
Jeg vil kvitte meg med de som er overfladiske. De som avviser en de liker med en gang de hører om autisme.
Ingen gode folk fortjener å bli låst i et ensidig selvisk forhold. Jeg godtar det hvertfall ikke

Håper å høre fra deg

Feil strategi. Nevn aldri diagnoser. 

Se det fra en annen vinkel: den moderne tid har bydd på mer kompetanse og bedre muligheter for utredning. Tar du vekk den kunnskapen så hadde ingen av dine dater tenkt et sekund på autisme (problemrettet tenking) og kun på deg som person. Som en helhetlig person med pluss og minus. Og akseptert deg som du er. 

Å snakke om diagnoser er bare å fremlegge at du har en hel del issues som potensielt kan bli enormt mye å forholde seg til. Det kan være mye og det kan være lite. Like greit å droppe med en gang da, tilfelle det er mye. 

Og , ikke minst, i konflikter så får du skylden for du er jo den med issues. Selv om den andre har mer issues enn deg så er det alltid mer skyld til deg siden dine issues har et navn. 

Anonymkode: fc2b8...359

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Drakensson
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for svar. Jeg dater en som kanskje kan være autist. Han sliter med sosial intelligens, sier mye som egentlig ikke er så passende. Sårer uten å mene det. Men mulig det er noe helt annet. Men han er i full jobb. Kan man jobbe fullt og fungere der om man er autist? Beklager om det er dumme spørsmål, jeg kjenner helt ærlig ikke til diagnosen i stor grad. 

Anonymkode: bfa0b...faa

Det går bra, ingen dumme spørsmål her! 
Men ja, det er særegent at noen autister kan være uintensjonelt sårende eller upassende.
Da er det viktig at du sier ifra på en rolig måte. Autister tåler å høre slik feedback.
Dessuten så er ikke diagnosen vår en unnskyldning til å såre andre.
Angående jobb så kan autister fungere bra, spesielt om det er en jobb de brenner for.
Det er et ikonisk trekk med autister at de har meget få, snevre interesser som de er eksellent på

Fountaine skrev (5 minutter siden):

Hvorfor må du si at du har autisme så tidlig? Kan du ikke bare være deg selv og date og bli kjent så kan du kanskje si det senere hvis du vil?

Den er jeg enig i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autisme er bare en diagnose fordi hjernen din fungerer på en litt annen måte enn andres, noe som kan gi visse problemer sosialt og i jobb. Jeg har også psykiske diagnoser men hvorfor skal jeg egentlig si det til andre? Hvis den du dater også har noen diagnoser så kan dere dele det med hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høytfungerende i høytfungerende autisme betyr at man har normal intelligens og språk. Det betyr ikke at man ikke kan slite tungt med ting som det sosiale, ensporethet, sanseinntrykk, osv. 

Anonymkode: 8b8a2...ff0

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke inntrykk av at det er så mye fordommer rundt autisme, men nå er ikke jeg autist så åpenbart opplever dere det mer enn hva jeg gjør og hører om. Men jeg kjenner et par stykker og har aldri tenkt noe "rart" om de, aldri hørt noen baksnakke eller si noe "rart" om de eller engang gjort autismen dems til et tema. Han ene var det veldig overraskende for folk å høre at var autist, dette er en mann med høy sosial status og et veldig avansert yrke. Han er kanskje blandt de som står langs veggen ute på byen og ikke midt på dansegulvet men det gjelder jo mange ikke-autister også. 

Hvis jeg chattet med en som var veldig autist og planla en date så ville jeg ha visst om det på forhånd sånn at jeg ikke mistolket ting på daten, det du kaller "cringe". Men om du er høytfungerende og god sosialt så tenker jeg at du ikke trenger å gjøre det til noe tema før kanskje 3 date. Du vil jo bli likt som du er, og ikke skape masse tanker i hodet på daten din ved å dele noe som noen kan ha fordommer mot. 

Anbefaler deg forresten å se datingserien The Beauty and the Geek, ligger på discoveryplus. Flere autister med der og der får du også se på hvilket stadie og hvordan de forteller det til daten :)

Anonymkode: 6fc61...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv kun interessert i autister.

Hadde ikke klart å date en nevrotypisk🐑

Så kanskje en autist-jente er tingen?

Bedre med en som tenker likt.

 

Anonymkode: 4ea1c...e9f

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Drakensson
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg er selv kun interessert i autister.

Hadde ikke klart å date en nevrotypisk🐑

Så kanskje en autist-jente er tingen?

Bedre med en som tenker likt.

 

Anonymkode: 4ea1c...e9f

Du er en av oss altså? :D 
Anyhoo, skjønner hva du sier. Kanskje jeg klaffer med en annen autist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært sammen en med ASD tidlig i voksenlivet. Han visste at ikke selv før jeg påpekte at det kanskje lå noe der. Han hadde dårlig erfaring med damer rett å slett fordi han var som han var. Så etter han ble utredet og leste seg opp ble det lettere å forstå seg selv og andres samspill. 

Åpenhet er nøkkelen ,rett å slett for å kunne klare kommunisere sammen.  Også at den som har diagnosen også er klar over utfordringene sine og kan lære også 😊

En av mine bedre forhold. Ble slutt rett å slett fordi det var feil sted og tid .😊

 

 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok fortalt det tidlig, men kanskje ventet til etter at dere har begynt å få litt følelser for hverandre. Stigmaet mot autisme er dessverre såpass stort at mange vil se på deg som rainman eller Sheldon Cooper og ta beina på nakken selv om hun egentlig liker deg.

Jeg fortalte min mann om selvmordsforsøk og tung psykiatri med innleggelser mm allerede på 3. date. Var viktig for meg at han visste at jeg har utfordringer før det ble seriøst.

Dette tok han veldig pent og med masse empati. Nå, 7 år inn i relasjonen viser det seg at jeg er autist. DET fikk han i vrangstrupen. Han har virket veldig usikker på relasjonen og lurt på om han virkelig kan være sammen med en autist. Det har vært litt av en øvelse å overbevise han om at jeg fortsatt er den samme personen. Og dette er altså etter både ekteskap og barn.

Anonymkode: 33cab...f22

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville ikke datet en med ASF. Eller kunne gått på et par dater, men ønsker ikke forhold. Har et barn med denne diagnosen og det krever sitt. Eksmann (pappaen) har en god del trekk som bidro til at det ble vanskelig for oss. Så jeg trenger noe annet i en partner.

Håper du finner en flott partner 😊 

ville ikke nevnt noe på første date, da blir du fort forhåndsdømt. Kanskje etter 2-3 dater?

Anonymkode: 28e80...f4e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke du trenger å si det, så lenge du er noenlunde deg selv/slik du er komfortabel med å være over tid, i datingfasen.

Anonymkode: efb0d...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Drakensson

Hm. Problemet er at jeg er en ekstremt ærlig og åpen fyr. Ikke av den selvdestruktive typen som ikke skjønner
konseptet om privatliv. Men i forhold forstår jeg at åpenhet er livsviktig.
Da tror jeg at jeg bare får dårlig samvittighet og indre uro av å bare holde slik informasjon
for meg selv, fra partner. Right?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...