Gå til innhold

PRIDE-Hvorfor har dette blitt en tvangsgreie?


SinfulBby

Anbefalte innlegg

Frottis skrev (1 time siden):

Jeg er uenig med deg. Jeg verken flagger eller feirer og har ikke merket annet enn at dette er lov.

Tror ikke THON er enig med deg. De ble mildt sagt tvunget til å ikke være nøytrale. Tommel ned for at de ga seg for presset.

  • Liker 27
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Undrende123 skrev (33 minutter siden):

Jada, homofile må gjerne finnes og kjempe sin sak, bare du slipper å SE det, ikke sant. Kan de ikke bare kjempe saken sin med hviskestemme skjult i kriker og kroker i stedet? 🤷‍♀️

Jeg kan gjerne se det, men de besitter ikke begrensningens kunst. Bløtkake er godt det, men blir du fôret med det til hvert måltid, hver dag, så blir du bare kvalm.

  • Liker 11
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anon01 skrev (49 minutter siden):

"Åå buhu, jeg må forholde meg til regnbueflagget i juni måned."

Det at barn får vite at det å elske hvem man vil er helt OK. Det er ikke sånn at man blir tvangslagt i lesbiske/homofile tanker. Det er ingen som tvinger deg til å feire Pride, men det finnes mennesker som tvinger folk til å IKKE ha ett forhold til Pride. Det finnes foreldre som hiver barna sine på dør, fordi de elsker en av samme kjønn. Det finnes land som har fengselsstraff og i verstefall DØDSstraff fordi man elsker noen av samme kjønn. 

Derfor er det noe som heter Pride-feiring. 

Jepp i tillegg finnes det akkurat samme med ikke binære og transfolk. I noen andre land er å være trans straffbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevian skrev (1 minutt siden):

Jeg kan gjerne se det, men de besitter ikke begrensningens kunst. Bløtkake er godt det, men blir du fôret med det til hvert måltid, hver dag, så blir du bare kvalm.

Organisasjonen og menneskene du forakter ble utsatt for et terrorangrep i fjor, men ditt fokus er at de gjør deg kvalm. Denne kommentaren gjør meg bare trist. Trist på dine vegne, men hovedsaklig på skeive (spesielt unge skeive) som må lese hva du mener om dem. Det paradoksale er at det er på grunn av folk som deg at Pride er nødvendig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vulgære folk i disse pride paradene.

Mine barn skal absolutt ikke bli eksponert til dette.

Livredd for hva som skjer inne i skolen og ting jeg ikke har kontroll over.

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anon01 skrev (1 time siden):

Det at barn får vite at det å elske hvem man vil er helt OK.

Det er jo ikke ok i samfunnet i dag. Par med aldersforskjell blir hetset hver eneste dag av voksne mennesker inne på KG, kalt for "ekle og motbydelige mennesker." Barn skal ikke lete lenge før de finner mobbing av andre mennesker. Særlig hvis mannen er betraktelig eldre, men også hvis kvinnen er eldst. At det norske samfunnet liksom er så åpent, vel det tror jeg egentlig er en illusjon. Liker pride og det de står for, men opplever at vi som er i forhold med aldersforskjell er en forhatt og glemt subgruppe.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Undrende123 skrev (4 minutter siden):

Det paradoksale er at det er på grunn av folk som deg at Pride er nødvendig. 

Det er akkurat det som er poenget. Jeg vokste opp med et helt nonchalant forhold til homofile, og det har nesten utelukkende endret seg til det negative i takt med at Pride-bevegelsen og oppmerksomheten rundt det har vokst frem. Så da er vi tilbake til det jeg sa først - det kan ikke ha vært det de ønsket å oppnå. Når man iverksetter noe i håp om å skape aksept, bare for å se det motsatt skje - da kan man ikke kritisere publikumet for å reagere feil - da må man se på hva man serverer. En komiker kan heller ikke klage på at publikumet ikke ler - da må hen bare innse at vitsene ikke holdt mål.

  • Liker 18
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ida1983 said:

Det er jo ikke ok i samfunnet i dag. Par med aldersforskjell blir hetset hver eneste dag av voksne mennesker inne på KG, kalt for "ekle og motbydelige mennesker." Barn skal ikke lete lenge før de finner mobbing av andre mennesker. Særlig hvis mannen er betraktelig eldre, men også hvis kvinnen er eldst. At det norske samfunnet liksom er så åpent, vel det tror jeg egentlig er en illusjon. Liker pride og det de står for, men opplever at vi som er i forhold med aldersforskjell er en forhatt og glemt subgruppe.

Jeg svarte til hovedinnlegget.

At barn får vite tidlig at det er lov å elske hvem man er vil burde for helt oppegående mennesker, være helt OK.

Det at det er mange voksene som ikke synes det er greit, er jo ganske synlig mtp hets, og oppførsel, samt lover og regler i mange land/stater i verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevian skrev (Akkurat nå):

Det er akkurat det som er poenget. Jeg vokste opp med et helt nonchalant forhold til homofile, og det har nesten utelukkende endret seg til det negative i takt med at Pride-bevegelsen og oppmerksomheten rundt det har vokst frem. Så da er vi tilbake til det jeg sa først - det kan ikke ha vært det de ønsket å oppnå. Når man iverksetter noe i håp om å skape aksept, bare for å se det motsatt skje - da kan man ikke kritisere publikumet for å reagere feil - da må man se på hva man serverer. En komiker kan heller ikke klage på at publikumet ikke ler - da må hen bare innse at vitsene ikke holdt mål.

Dette er historieløst. Det er ikke mange tiårene siden homofili var forbudt (!), og det er heller ikke lenge siden rettigheter som likekjønnet ekteskap kom til, blant annet. Alt dette har skjedd fordi noen har vært høylytte! Det er faktisk ingen kamper som vinnes med hviskestemme. Ditt hovedpoeng er stadig at du kan akseptere skeive så lenge du slipper å se eller høre dem, og da er du en del av problemet. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva jeg tenker om at det er Pride opplegg på skoler. På den ene siden så tenker jeg det er uproblematisk - folk blir jo ikke homofile, lesbiske, og så videre fordi man feirer Pride. Men på den andre siden så kommer det jo da kanskje an på hvordan skolene legger dette opp - om de gjør det på en måte der barna forstår hva "feiringen" innebærer, eller om det kan skape forvirring, etc. Uten å ha lest meg opp på det så vil jeg anta det ikke er så mye forskning på akkurat dette.

Jeg feirer ikke Pride og kommer aldri til å gjøre det; kommer aldri til å gå med flagget, eller regnbuefargede klær, etc. Ikke fordi jeg er imot det, men fordi jeg ikke bryr meg. Jeg bryr meg ikke om folk er lesbiske, homofile, trans, eller hva enn man kan være i disse dager. Om jeg ser to menn kline så reagerer jeg ikke på en annen måte enn om jeg hadde sett en mann og dame kline.

Ideellt sett så hadde Pride ikke vært en greie, fordi de ønsker vel å normalisere det, og det som er normalt blir ikke blåst opp slik. Da er det jo forsåvidt litt paradoksalt å gjøre en så stor greie ut av det.. Spørsmålet blir vel derfor om dette er noe man kan 'tvinge' samfunnet til å godta, eller om man skal bare godta at det er en utvikling som må skje naturlig. De yngre generasjonene er nok mer åpne for dette en de eldre, vil jeg tro.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv Kim Friele var imot at Skeiv teori og Transseksualitet skulle henges på LGB i 2006.

Google Kim Friele hvis dere ikke vet hvem hun er.

Jeg så at hun i en sammenheng sa at skeiv teori var intellektuell onanering, og i Klassekampen sa hun at:

Quote

Homobevegelsen er historieløs dersom den nå vil prioritere kjønnsteori foran kvotering og rettighetspolitikk for homofile, mener homo-veteran Kim Friele.

https://klassekampen.no/utgave/2006-03-11/queer-teori-er-luksus

Så skjuler TQIA+ seg bak homokampen, når det helt fra begynnelsen var klart at de var der for å fremme egne mål. Alle som stiller seg kritiske til skeiv teori og ønskene de har om å forandre samfunnet, kalles homofober. Kim Friele fikk rett.

Endret av ops2
  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (3 minutter siden):

Selv Kim Friele var imot at Skeiv teori og Transseksualitet skulle henges på LGB i 2006.

Google Kim Friele hvis dere ikke vet hvem hun er.

Jeg så at hun i en sammenheng sa at skeiv teori var intellektuell onanering, og i Klassekampen sa hun at:

https://klassekampen.no/utgave/2006-03-11/queer-teori-er-luksus

Så skjuler TQIA+ seg bak homokampen, når det helt fra begynnelsen var klart at de var der for å fremme egne mål. Alle som stiller seg kritiske til skeiv teori og ønskene de har om å forandre samfunnet, kalles homofober. Kim Friele fikk rett.

FOR en hatefull og intolerant homofob og transfob Krim Friele var. (#ironivarsel)

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om tvang, men om rettigheter. Akkurat som vi ser på FNs barnekonvensjon som en selvfølge bør vi gjøre det samme med Pride. Det handler om toleranse for at alle skal ha rettighet til å elske den de elsker, eller være den de er. 

Jeg forstår at noen synes det er ubehagelig at BDSM miljøet deltar i toget foran barna, men helt ærlig så er ikke det noe barna tenker noe særlig over. Noen vil kanskje kommentere det som rart eller «hvorfor er de kledd sånn, mamma», men som forelder trenger man ikke gå inn på detaljene. Si det er voksenlek. Husker selv jeg så de for første gang som 13-åring og lo litt, og så var det glemt. 

Politikken til FRI tenker jeg at man kan kritisere separat fra Pride feiringen. Politikk bør alltid være åpen for diskusjon, men Pride er en feiring for frihet. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ida1983 skrev (1 time siden):

Det er jo ikke ok i samfunnet i dag. Par med aldersforskjell blir hetset hver eneste dag av voksne mennesker inne på KG, kalt for "ekle og motbydelige mennesker." Barn skal ikke lete lenge før de finner mobbing av andre mennesker. Særlig hvis mannen er betraktelig eldre, men også hvis kvinnen er eldst. At det norske samfunnet liksom er så åpent, vel det tror jeg egentlig er en illusjon. Liker pride og det de står for, men opplever at vi som er i forhold med aldersforskjell er en forhatt og glemt subgruppe.

At man er kritisk til store aldersforskjeller handler ofte om en skeiv maktfordeling. Det blir en annen debatt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare aldri hatt noe behov for å markere standpunktene mine med flagg eller andre synlige merker. Har aldri gjort det med norske flagg eller ukrainske flagg eller noe annet lignende🤷‍♀️ Holdningene mine og hvordan jeg møter medmennesker er viktig for meg. Har aldri sett på det som naturlig å markere mine holdninger på den måten. Så har ikke tenkt over at jeg gjør noe galt med å ikke kle meg i regnbuearmbånd eller flagge eller noe

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrende123 skrev (1 time siden):

Organisasjonen og menneskene du forakter ble utsatt for et terrorangrep i fjor, men ditt fokus er at de gjør deg kvalm. Denne kommentaren gjør meg bare trist. Trist på dine vegne, men hovedsaklig på skeive (spesielt unge skeive) som må lese hva du mener om dem. Det paradoksale er at det er på grunn av folk som deg at Pride er nødvendig. 

Så fordi han ytrer sin mening om at det blir for mye så er han full av forakt. Hva er det han har skrevet som gjør deg så sint. Jeg synes også det blir for mye, det er ikke rom for at andre tenker annerledes om arrangementene for da er man både homofob og det som verre er. 

  • Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har aldri vært i en posisjon hvor den jeg er som person er en hatet gruppe, med voldstrusler og terror friskt i minnet for å "utslette" den jeg er. 

Jeg kan HELT fint forstå at de som identifiserer seg med regnbueflagget synes dette er en kritisk periode, og skjønner godt at de reagerer sterkt på all negativiteten rundt pride i år. Jeg husker enda skytingen i oslo, og hvor skummelt det var for meg, og jeg var ikke en gang i målgruppen. 

Da kan jeg forstå at man som skeiv synes det er skummelt å møte mennesker som synes deres trygghet i hverdagen og deres rettigheter som mennesker er "for mye", "pressa på de", og "indoktrinerende" er fælt. Dette er mennesker som ble utsatt for terror i fjor, og møtes med brente flagg i år. Det synes jeg ikke vi skal glemme. 

Det koster meg svært lite å vise omsorg for mennesker som er i en sårbar fase i livet sitt, som i år (føler jeg) møter utrolig mye kritikk. Ikke føler jeg at jeg blir påpresset pride heller, litt flagg her og der, litt penere ølbokser, noen fester og tilstelninger. Wow virkelig belastende altså. 

Og så kan jeg avslutte med at pride fester er kjempemorroe, og alle er invitert så lenge de er hyggelige, så jeg anbefaler alle som har lyst til å ta en øl i pride-park i år. Det skal jeg, jeg koser meg alltid masse på slikt, å møter masse herlige mennesker. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JaVel skrev (5 minutter siden):

Så fordi han ytrer sin mening om at det blir for mye så er han full av forakt. Hva er det han har skrevet som gjør deg så sint. Jeg synes også det blir for mye, det er ikke rom for at andre tenker annerledes om arrangementene for da er man både homofob og det som verre er. 

Tror helst folk synes det er litt tåpelig å motsette seg å sette menneskerettigheter i fokus, fordi de selv har rettigheter. Det er jo så typisk norsk å ikke bry seg når det ikke handler om DEG. Hvis man er negative til homofile fordi det settes i fokus innimellom, så er du negativ til fattige også når det blir fokus på de? Eller?

Det er kun ett år siden vi hadde en terroraksjon under pride. En hathandling fra folk som ikke ønsker menneskerettigheter for alle, og mener noen er mindre verdt. Og så er vi fortsatt her at vi synes det er unødvendig og blir "litt mye"?? Herregud så oppgitt jeg blir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indoktrinering? Tvang? 

Å lære barn om diskrimineringen skeive blir utsatt for og hvor galt denne diskrimineringen er er ikke indoktrinering eller tvang. Det er som å lære om andre verdenskrig og diskrimineringen jøder ble utsatt for, bare at i nåtiden er skeive en mer utsatt gruppe enn jøder og det er mange flere skeive barn og voksne i verden enn jøder så såklart er det viktig å vise barn og unge og samfunnet at de er velkomne som den de er og ikke skal trenge å leve i skam og skjul, for vi står sammen med de i kampen mot diskriminering og undertrykking av skeive. 

En stor andel av de som tar selvmord er skeive og transpersoner som sliter med å akseptere seg selv og er redde for å ikke bli akseptert av andre, nettopp pga holdninger som enkelte i denne tråden her viser. Jeg kan ikke tro at dere er så lite opptatt av mental helse, likestilling og urett på generell basis så det er bare homofobisk at dere mener at homokampen har gått for langt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en trend i tiden, som også har blitt en greie man kan henge seg å tjene penger og goodwill. Har ikke noe problem med pride, folk må få feire så mye de vil, men hvis det skal være slik at å ikke flagge er synonymt med at man er anti pride, slik TS skisserer, så er jo ikke det bra, men personlig så tror jeg ikke at vi er der.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...