Gå til innhold

PRIDE-Hvorfor har dette blitt en tvangsgreie?


SinfulBby

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er uenig med deg. Jeg verken flagger eller feirer og har ikke merket annet enn at dette er lov.

  • Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har selvsagt lov til å forholde seg "nøytral" her eller ikke vise noen interesse.

Men det er jo å ta et standpunkt ovenfor en sak som involverer mange personer og som er verdensomfattende og da vil det komme reaksjoner.

Og da må man huske at folk har fullstendig rett til og lov til å reagere på det, like mye som at man har lov til å stille seg enten nøytral eller vise at man ikke er interessert.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Frottis said:

Jeg er uenig med deg. Jeg verken flagger eller feirer og har ikke merket annet enn at dette er lov.

Samme her. Merker null tvang. Skjønner faktisk null og niks av all motstanden. Går da ikke ut over mitt liv på noen som helst måte. Klarer ikke bry meg om noe som ikke angår meg.

  • Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns de går altfor langt nå. De skaper splittelse i samfunnet. Det er det motsatte av hva jeg trodde de sto for? 

Hva skjedde med å kunne elske den man ville? 

Ja det er blitt en tvang. Og det irriterer meg veldig! Hvorfor må alt fint ødelegges... 

  • Liker 35
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har stått på døra mi hverken fysisk eller metaforisk fordi jeg ikke flagger eller eier noenting regnbue så den tvangen bestrider jeg.

  • Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den som forholder seg "nøytral" i situasjoner med undertrykkelse tar undertrykkerens side.
Det finnes ingen tvang.

Menneskerettigheter er en grunnleggende verdi man skal lære om både i skole og barnehage.
https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/opplaringens-verdigrunnlag/1.1-menneskeverdet/
Demokrati og medvirkning er også et sentralt element i det overordnede læreplanverket
https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/opplaringens-verdigrunnlag/1.6-demokrati-og-medvirkning/

"Skolen skal fremme demokratiske verdier og holdninger som motvekt mot fordommer og diskriminering. Skolen skal også skape respekt for at mennesker er forskjellige, og elevene skal lære å løse konflikter på en fredelig måte."

Dette er årsaken til at inkludering, forståelse, aksept for ulikheter og kunnskap om ulike menneskegrupper er formidlet på en aldersadekvat måte overfor alle barn og ungdom etter hvilket trinn de er på. Akkurat som at de lærer at vi har flere etnisiteter, livssyn, utseende, språk og meninger, lærer de også at familier er ulike, og at noen jenter liker jenter eller at ikke alle gutter er nødt til å like traktorer.
Slik arbeid er også det mest grunnleggende vi kan satse på for å motvirke mobbing, utenforskap og uhelse.

Å ytre motstand mot pride er å ta til orde for undertrykking, forskjellsbehandling, trakassering, vold og overgrep.
Du har lov til å si det, og jo sterkere du ytrer deg så ondt, jo skarpere motytringer må du påregne å få.
Å kjempe imot andres kamp for overlevelse, trygghet og rettsvern er et dårlig menneskesyn som strider veldig skarpt imot de fellesskapsverdiene som Norge, kulturen vår og lovverket vårt er bygget på. 

Jeg er svært glad for at våre neste generasjoner skal vokse opp med et større rom til å blomstre og være fryktløst og skamløst seg selv enn det min egen generasjon har opplevd å ha. Ingen er fri før alle er fri.

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken skolen eller barnehagen vår har noe fokus på Pride, så vidt jeg har sett. Skolen er fullt opptatt med øving til sommeravslutning og andre lette aktiviteter som sykkeldag, klassetur, etc. Barnehagen har insekter og småkryp som tema i juni. 

Jobben min har hengt opp Pride-dekorasjon overalt, men det er fullstendig overfladisk, ingen møter eller noe sånt om saken. 

Og ingen har vært på døra mi hjemme og sjekket om jeg har hengt opp noen flagg heller. 

Så føler ikke at dette ble veldig hardt påtrykt oss. 

 

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig opplever jeg at langt flere har problemer med folk som stemmer mdg, rødt og SV. Det kommer gjerne til utrykk i tide og utide. Ingen reagerer på manglende flagg.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her henger dette politiske flagget på flaggstanga på barneskolen. Tragisk!

  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
SinfulBby skrev (1 time siden):

Hvorfor har det blitt slik?

Fordi i Norge, framfor alt, hvor vi hyller inkludering og mangfold, våger ikke folk å ha egne meninger av frykt for at bermen skal trampe deg ned. Konformitet heter det, noen kaller det integrering og inkludering, det er falske ord med forutsetninger om at du er innafor med dine meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (4 minutter siden):

Fordi i Norge, framfor alt, hvor vi hyller inkludering og mangfold, våger ikke folk å ha egne meninger av frykt for at bermen skal trampe deg ned. Konformitet heter det, noen kaller det integrering og inkludering, det er falske ord med forutsetninger om at du er innafor med dine meninger.

Stemmer, det har ikke noe med inkludering å gjøre.

Fordi inkludering handler om å godta forskjeller, altså: forskjellige meninger og livsstiler. Da kan man ikke tvinge folk til å feire noe som helst, eller å stenge folk utenfor fordi de ikke ønsker å feire noe. Enten det er BLM eller pride...

Vi jo så jo BLM-bølgen: Enten er du med oss eller så er du rasist!

Tragisk.

  • Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pride-bevegelsen har alene sørget for at jeg at jeg nå bare er makeløst lei av å se det flagget hver en vei jeg snur meg. Jeg skjønner saken de kjemper for, men når virkemiddelet blir ustanselig selvhylling og uavbrutt tilstedeværelse fremst i både by- og mediabildet - da blir det bare altfor mye av det gode. Så nå er jeg bare lei og irritert på hele gjengen, og så vidt jeg vet var vel intensjonen det motsatte...

  • Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Åå buhu, jeg må forholde meg til regnbueflagget i juni måned."

Det at barn får vite at det å elske hvem man vil er helt OK. Det er ikke sånn at man blir tvangslagt i lesbiske/homofile tanker. Det er ingen som tvinger deg til å feire Pride, men det finnes mennesker som tvinger folk til å IKKE ha ett forhold til Pride. Det finnes foreldre som hiver barna sine på dør, fordi de elsker en av samme kjønn. Det finnes land som har fengselsstraff og i verstefall DØDSstraff fordi man elsker noen av samme kjønn. 

Derfor er det noe som heter Pride-feiring. 

  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tvang å flagge, men når din store hotellkjede forbyr sine ansatte å flagge Pride, og begrunner det med at man skal være "nøytral", sier man både at å være skeiv er et VALG, og at man gir en lang beng i menneskerettigheter og den stygge historien (og samtiden, har vi allerede glemt terroren fra i fjor?) skeive opplever. Thon innså nå hvilken katastrofal tabbe dette var, men samtidig har vi fått et greit innblikk i hvilke grunnverdier som _egentlig_ råder i ledelsen der, og vi kunder kan da la være å bruke denne hotellkjeden. Det er dette som er demokrati og ytringsfrihet. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevian skrev (6 minutter siden):

Pride-bevegelsen har alene sørget for at jeg at jeg nå bare er makeløst lei av å se det flagget hver en vei jeg snur meg. Jeg skjønner saken de kjemper for, men når virkemiddelet blir ustanselig selvhylling og uavbrutt tilstedeværelse fremst i både by- og mediabildet - da blir det bare altfor mye av det gode. Så nå er jeg bare lei og irritert på hele gjengen, og så vidt jeg vet var vel intensjonen det motsatte...

Jada, homofile må gjerne finnes og kjempe sin sak, bare du slipper å SE det, ikke sant. Kan de ikke bare kjempe saken sin med hviskestemme skjult i kriker og kroker i stedet? 🤷‍♀️

  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor har vi som folk overhodet akseptert at kjærlighet, forhold og familieliv har blitt politikk? 

Noe mer inngripende regulering av privatlivet finnes knapt. Likevel har vi med åpent sinn og gjennom frie valg akseptert at Staten skal legge sine klamme hender rundt alle detaljer av det og fortelle oss hvordan det skal gjøres.

For min del kan folk være så mye regnbue de bare orker. Dem om det.

Jeg verken vil, trenger eller ønsker å høre det skapte grann om andres samliv.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrende123 skrev (8 minutter siden):

 råder i ledelsen der, og vi kunder kan da la være å bruke denne hotellkjeden. Det er dette som er demokrati og ytringsfrihet. 

Kansellering er vel et mer dekkende ord. Demokratiet gjelder vel for alle. Også når det kommer til hvilke bedrifter som ønsker å flagge. 

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (Akkurat nå):

Kansellering er vel et mer dekkende ord. Demokratiet gjelder vel for alle. Også når det kommer til hvilke bedrifter som ønsker å flagge. 

Å benytte seg av sin forbrukermakt er ikke kansellering, så hårsåre kan man bare ikke bli. Alle har ytringsfrihet, også vi som er uenige med Thon sitt flagg-forbud. Man kan ikke ta et så tydelig anti pride-standpunkt og samtidig forvente at vi andre skal tie (altså IKKE bruke vår ytringsfrihet.) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrende123 skrev (3 minutter siden):

Å benytte seg av sin forbrukermakt er ikke kansellering, så hårsåre kan man bare ikke bli. Alle har ytringsfrihet, også vi som er uenige med Thon sitt flagg-forbud. Man kan ikke ta et så tydelig anti pride-standpunkt og samtidig forvente at vi andre skal tie (altså IKKE bruke vår ytringsfrihet.) 

Det er jo nettopp definisjonen på kansellering:)

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...