Gå til innhold

Dere som forlot Oslo: Hvorfor gjorde dere det? Vi vurderer å flytte vekk fra hovedstaden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bodd i Oslo i 15 år , møtte mannen der, fikk 1 barn der osv. vi prøvde å bo i Bærum. Ble for stress med tanke på at jobbene lå i Oslo og pendling tok for lang tid. Flyttet til en av de større byene i Norge (der en av oss har noen venner og familie) og trives svært godt. Omtrent like gode muligheter for restauranter, kultur og uteliv. Ikke vanskelig å bli kjent med folk - hvertfall gjennom jobb og bhg. Mer chill tilværelse, stor enebolig med hage i godt strøk fikk vi også ( men begynner å bli dyrere her også nå). Vil egentlig anbefale å løfte blikket litt:) det er også noe som heter « det er en tid for alt» .. selv om man ikke bor i Oslo i årene med barn så betyr det jo ikke at dere aldri kan bo der igjen. 
 

vi er btw flere ganger i Oslo i året. 

Anonymkode: c163e...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi flyttet pga behov for hage (pga hund) og hus med hage i Oslo ble for dyrt. Flyttet til Asker og har gåavstand til toget som går hvert 10.min. Begge jobber midt i Oslo sentrum og bruker dermed 30 min til jobb fra dør til dør. 
Det satt litt langt inne å flytte ut av Oslo, men det viktigste for meg var å fortsatt jobbe i Oslo, slik at man ikke blir så distansert, og at det gjør det lett å gjøre noe sosialt etter jobb.  Jeg tror ingen av mine venner merker noe forskjell på om jeg bor i Asker eller i Oslo, er ikke noe mindre med enn før. 
 

Vi stortrives i Asker, det har et eget sentrum med kino, cafeer, restauranter, og nærhet til sjøen og marka. For meg var det viktig å bo i kort avstand til kollektivt inn til Oslo, men også at området har et eget sentrum. 
Ville derfor vurdert Asker, Bærum, Ski, Lillestrøm, Jessheim osv. 

Ulempen med å bo utenfor Oslo er at man ikke får besøk så ofte. Men da er det ekstra koselig når man inviterer over å kunne varte opp skikkelig 😊 

Anonymkode: 265ca...deb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du burde absolutt besøke Nittedal hvis du ikke har vært der og du virderer å flytte dit, muligens kommer du på bedre tanker. 😅

Bærum er jo veldig mye finere, vendt riktig vei mot sola osv.

Anonymkode: 19816...b7e

Jeg flytta til Nittedal, og angrer overhodet ikke 😉

 

Og vi har en solside i Nittedal også, her er det veldig fint. Og vesentlig rimeligere enn i  Bærum 😜

Anonymkode: 480c2...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg flytta til Nittedal, og angrer overhodet ikke 😉

 

Og vi har en solside i Nittedal også, her er det veldig fint. Og vesentlig rimeligere enn i  Bærum 😜

Anonymkode: 480c2...749

Jeg slenger meg inn i tråden, for jeg er på samme sted som TS. Nittedal har vært med i vurderingen, men jeg har slått det litt fra meg på grunn av kollektivtilbudet. Jeg har mannen boende i Oslo, og kommer sikkert til å bruke byen en del. Vet du hvordan det er å komme seg til f.eks Slattum sent på kvelden fra hhv Oslo eller Lillestrøm?

Anonymkode: b14e5...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mindre i Oslo nå enn før, flytta til landet i Bærum. Men det var målet, det ble for mange sene kvelder ute, for mye kveldsjobb og takeaway og for lite tid til å pleie forhold, hus og hjem. Har nå bodd her i snart ett år og kjenner det var godt med en annen type bakkekontakt igjen. 

Anonymkode: d2a1e...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg slenger meg inn i tråden, for jeg er på samme sted som TS. Nittedal har vært med i vurderingen, men jeg har slått det litt fra meg på grunn av kollektivtilbudet. Jeg har mannen boende i Oslo, og kommer sikkert til å bruke byen en del. Vet du hvordan det er å komme seg til f.eks Slattum sent på kvelden fra hhv Oslo eller Lillestrøm?

Anonymkode: b14e5...0c0

Jeg bor ved 390-bussen, så den er mest aktuell for meg. Siste går vel rett før 1 dra bussterminalen. 

 

Jeg tar den aldri, for hvis jeg først er i Oslo så seint, ligger jeg over, så jeg kan ikke si noe mer om den 😊

Anonymkode: 480c2...749

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.6.2023 den 16.27):

Jeg har nå flyttet ut etter 20 år i byen, men jeg jobber fortsatt i Oslo. 

Det avgjørende for meg var hva jeg fikk utenfor byen, mot det jeg hadde råd til innenfor grensene. For å ha råd til noe i Oslo, måtte jeg såpass langt ut at jeg like gjerne kunne flytte helt utenfor og få enda mer for en billigere penge. 

I tillegg merker jeg at jeg i mindre grad bruker tilbudene i byen, og det er viktigere for meg å ha god tilgang til Marka og plass hjemme, enn det er å ha gangavstand til puben på hjørnet og konserten på Løkka eller hva det måtte være. 

Jeg merker jo allerede at folk nok er mer skeptiske til å komme på besøk, på den positive siden har jeg rom til overnatting hvis folk vil. Jeg har også mer penger, så jeg har råd til å ta meg en hotellnatt eller to i Oslo hvis jeg vil møte folk :) 

Anonymkode: 480c2...749

Samme her! Flyttet en knapp halvtime med tog ut av Oslo da jeg innså at jeg kunne få kjøpt leilighet hvor balkongen alene var på størrelse med leilighetene jeg hadde råd til i byen 😅 Jeg stortrives, har det mye romsligere økonomisk og bruker ikke noe lenger tid herfra og inn til Oslo sentrum enn det jeg gjorde fra der jeg bodde i byen før så det er uproblematisk å pendle til jobb 😊

Anonymkode: 3c911...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Drammen. Her får du vesentlig mer for pengene enn i Oslo, men det er blitt dyrt her og! Du får et hus fra 4/5 millioner(ikke de fineste) og oppover, så det er klart det er mer realistisk for mange.

Det er greit å pendle fra Drammen, og du har alt en by kan gi som teater, kulturliv, sykehus og universitet. Masse idrettstilbud og marka på begge sider med flott skiterreng om vinteren. Du kan og bo sånn at du går til en av de tre togstasjonene som er i byen.

Skal jeg si noe negativt så er det at jeg og synes miljøet er homogent. Jeg  savner mer nisjemiljøer og undergrupper. Du mangler egentlig kunnskapsarbeidsplasser her, så de som har mer spesielle utdannelser må pendle eller flytte. Det er en by som har mange sykepleiere, lærere, økonomer og håndtverkere, og det er ikke noe galt i det. Men du mangler det sjiktet som du finner i Oslo og andre større byer som har et universitets og høgskolemiljø og også flere kunstnere og akademikere. Det er ikke noen steinerskoler her for eksempel, og lite mangfold generelt på skolefronten.

Anonymkode: ab22e...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...