Gå til innhold

Dere som forlot Oslo: Hvorfor gjorde dere det? Vi vurderer å flytte vekk fra hovedstaden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi står i en liten skvis nå. Har eid bolig i Oslo i 15 år nå og vi vurderer å selge. Vi er lei av høye priser, folk overalt, kø som gjør at man bruker lang tid til jobb, selv om det er nært.

Vi er vel i den situasjonen at vi også ønsker å flytte "ut" fordi vi da kun trenger å ta opp et lite lån, eller ingen lån i det hele tatt, noe som er en fristende tanke nå som vi er i 40-årene.

Men vi liker å finne på ting i byen, eller vil bo et sted hvor vi også har tilgang til trening, kino, kunst og andre aktiviteter. Også vil vi bo litt mer landlig.

Men samtidig så er vi usikre. Vil vi trives? Kommer vi til å reise ofte inn til Oslo som vi tror, eller blir det med tanken? Vi vil fortsatt bo tett på Oslo (innen 1 time reisevei)

Det vi lurer på er: Dere som solgte og flytta ut av Oslo fordi dere mer eller mindre ble "lei" men som likevel ville ha tilgang på byen, hvordan ble overgangen for dere? Angrer dere eller ble livene roligere og mer harmonisk? Bruker dere byen ofte? 

Anonymkode: b61ec...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi "måtte" flytte ut da barn nr 2 var på vei. Bodde i leilighet innenfor ring 2 og vi hadde ikke råd til størrelsen vi ønsket i områdene vi ville bo i Oslo. Endte opp i en nabokommune og mann og barn stortrives. Jeg savner veldig å bo midt i byen med alt av tilbud, jeg er et skikkelig bymenneske som elsker alt fra museum til restauranter og markeder. 

Det tar 25min med kollektiv fra huset og inn til sentrum, men det er sjelden vi drar inn. Før rakk vi fint en liten tur rundt etter jobb, men nå blir det for mye styr i hverdagene. Men jeg har 2 små barn som gjør det tungvint. Tolker det som du er barnløs/har eldre barn og da hadde jeg nok utnyttet byen mye mer. Bare flytt et sted for det er enkelt å komme seg hjem igjen. 

Min plan er å flytte tilbake til Oslo når barna er voksne og flytter ut😅

Anonymkode: 61e96...e41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble irritert på at det skulle være så vanskelig å bruke bil. Jeg trenger bil til jobb (selvstendig næringsdrivende), og ble lei av å betale skatt til en kommune som ikke satte pris på meg. Flyttet til Bærum, og elsker å bo her! Alt du nevner at du ønsker deg finnes her, i tillegg til at det er kort vei til Oslo. 

Anonymkode: a015b...81e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forlot Oslo midlertidig da jeg begynte å studere på en annen kant av landet.

Da jeg kom tilbake for litt lengre tid enn bare ferie klarte jeg ikke trives der lenger, og valgte å flytte bort.

Nå bor jeg 90 minutter fra Oslo sentrum, og her har jeg alt jeg trenger.
Jeg reiser inn når jeg må, men det er ikke lenger et sted jeg reiser til fordi jeg har lyst.

Anonymkode: ed627...5fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Sørumsand, kun 30 min tog fra Sørumsand togstasjon til Oslo S togstasjon. 

Sørumsand oppleves som mye billigere å bo mhp. boligpriser. Derimot vil et årskort med tog inn til Oslo koste rundt 24 000 kr/år.

Området er rolig og barnevennlig. Ingen kafeer som jeg liker her, de få restaurantene er av lav kvalitet med unntak av en sushi take away. Her bor man kun, ikke bo for å oppleve.

Overgangen vår inn til Sørumsand var tvang pga. prisene i Oslo er usmakelige og vi kom oss ikke inn på boligmarkedet der. Vi opplever at ingen tar seg tiden til å komme ut hit, så det er mest oss som må ta turen til Oslo og våre venner. Dette er også noe vanskeligere når siste tog hjem går kl 24:00, samt også at toget går kun 1 gang i timen. Generelt har vi blitt mer asosial pga. disse elementene. Blitt kjent med div folk i blokka, men alle har sine familieliv å tenke på, så er sjeldenhet at man samles.

Vi bruker Oslo Mindre, når vi er slitene etter jobb døser vi av her. I helgene hender det at vi tar oss tid til å reise inn til Oslo. Men pga. det tar i alt 45 min fra døra vår til Oslo vil man bruke Oslo mindre og mindre. Vi bor her kun for å spare egenkapital til et bedre liv gjennom å eie, og om en måned flytter vi til Danmark. Dette er kun mulig gjennom at boligprisene i Sørumsand var billig nok.
 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke fra Oslo, men bodde der fra jeg var 20 - 31. Gift med mann fra Oslo. Flyttet til mitt hjemsted i Troms da vi fikk barn, fordi vi ikke ønsket å bo oss i hjel. Ville bytte ut leilighet med selvbygget enebolig og stor hage. Har ikke angret. Var lett å få jobb, og barna har fått en super oppvekst. Koselig barnehage med mye uteaktiviteter og turer, gode skoler og mange fritidsaktiviteter å velge mellom. Veldig godt å slippe køståing osv. Ingen av oss bruker mer enn 15 min på å komme seg på jobb. Akkurat passelig med folk her.

Anonymkode: 50bbb...1b7

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flyttet etter at en av naboene ble overfalt og voldtatt rett borti gate en sen kveld,. Ville ikke at ungene skulle vokse opp på et så utrygt sted. Det meste er bedre utenfor byen, det eneste vi savner er gode steder å gå ut og spise på.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Oslo, men har noen venner som flyttet ut av Oslo. 
 

De blir veldig isolert da det blir for langt og tiltak å komme seg der de bor. Så da blir det til at vi møtes en gang i året. De har heller ingen nettverk der så å få barnevakt, er ikke lett.

Anonymkode: faad5...4a7

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vi står i en liten skvis nå. Har eid bolig i Oslo i 15 år nå og vi vurderer å selge. Vi er lei av høye priser, folk overalt, kø som gjør at man bruker lang tid til jobb, selv om det er nært.

Vi er vel i den situasjonen at vi også ønsker å flytte "ut" fordi vi da kun trenger å ta opp et lite lån, eller ingen lån i det hele tatt, noe som er en fristende tanke nå som vi er i 40-årene.

Men vi liker å finne på ting i byen, eller vil bo et sted hvor vi også har tilgang til trening, kino, kunst og andre aktiviteter. Også vil vi bo litt mer landlig.

Men samtidig så er vi usikre. Vil vi trives? Kommer vi til å reise ofte inn til Oslo som vi tror, eller blir det med tanken? Vi vil fortsatt bo tett på Oslo (innen 1 time reisevei)

Det vi lurer på er: Dere som solgte og flytta ut av Oslo fordi dere mer eller mindre ble "lei" men som likevel ville ha tilgang på byen, hvordan ble overgangen for dere? Angrer dere eller ble livene roligere og mer harmonisk? Bruker dere byen ofte? 

Anonymkode: b61ec...2bb

At dere liker å finne på ting i byen er muligens et sentralt poeng her. For om dere flytter ut så kommer dere nok ikke til å reise særlig hyppig inn til Oslo igjen. Da kan det bli et savn. Da jeg flyttet fra Oslo så savnet jeg byen er års tid. Siden har jeg ikke sett meg tilbake. Bor nå i by i Vestfold. Det er en drøy times tid til Oslo, men er der sjelden.  Kan selvfølgelig savne et voldsomt mye bedre spisetilbud, men faktum er at det ikke er ofte jeg ville benyttet det uansett. Jeg er svært fornøyd med å bo utenfor Oslo.

Anonymkode: 747e9...631

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri bodd i Oslo, men det virker for meg som at det er vanskelig å bo litt utenfor Oslo når man egentlig er veldig fokusert på Oslo. Jeg mener, at alt av sosialt og kulturelt liv skjer i byen, venner, arrangementer og alt, man bare bor langt unna og det blir tungvindt.

Jeg tenker at det er lettere å bo en plass hvor man også faktisk lever livet sitt. Altså at man bor samme plass som man har sine venner, jobb, sosialt liv, kultur, aktiviteter. 

F.eks hvis man bor i en mellomstor by så langt unna Oslo at det ikke kan forventes at man drar til Oslo støtt. Hamar, Ålesund, Narvik, Arendal osv. Stort nok til at der er masse "by-ting" å finne på, mange ulike folk å treffe, men lite nok til at det er landlig og mindre stress. Og så slipper man forventning eller lengsel om å dra til Oslo for alt mulig. Er det spesielle ting man vil få med seg, som stadionkonserter eller spesielle utstillinger, kan man jo bare dra en helg.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde i Oslo i 40 år. Flyttet ut fordi det ble uholdbart med trafikkstøy, oppussing hos samtlige naboer, hundebjeffing fra 06-22, ufyselige naboer, masse mennesker overalt til enhver tid. 
Flyttet til en by 2 t unna Oslo. Savner ikke Oslo i det hele tatt. Tar bil inn til Oslo av og til for ærender eller reise ut av landet. 

Anonymkode: 45641...4bb

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet 40 min ut av Oslo og til et lite sted med alle tilbud. Er i byen hver dag på jobb.

Anonymkode: d396d...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at folk ikke kommer på besøk tror jeg ikke gjelder folk over 40. Vi har ihvertfall bodd utenbys to ganger, da vi var i slutten av 20-årene og nå som vi snart er 50. Første gangen bodde vi helt fantastisk til i villa og hadde en superdeilig hage med basseng og stort eget gjesterom. Veldig sjelden venner gadd å komme. Nå bor vi i rekkehus med en liten platting og folk står i kø for å besøke oss. Jeg tipper det er en aldersgreie, at det er deilig å komme seg ut av byen litt, mens man før følte at alt skjedde i byen.

Vi kommer neppe til å flytte tilbake, den økonomiske friheten og stillheten, og ikke minst at vi kan gå rett uti marka, er verdt utrolig mye for oss. Det eneste jeg savner er dansestudioet, jeg drar til fortsatt, men det er mer tiltak. 
Vi bor i Nittedal, så jeg kommer meg på jobb i Nydalen raskere enn om vi bodde på f eks Lambertseter. Men vi bodde på Bislett, og det var nydelig. 
Bytter likevel aldri tilbake, selv om vi skulle vinne i lotto. Blir her, vi!

Anonymkode: 04cf7...fc2

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Ble irritert på at det skulle være så vanskelig å bruke bil. Jeg trenger bil til jobb (selvstendig næringsdrivende), og ble lei av å betale skatt til en kommune som ikke satte pris på meg. Flyttet til Bærum, og elsker å bo her! Alt du nevner at du ønsker deg finnes her, i tillegg til at det er kort vei til Oslo.

Anonymkode: a015b...81e

Men Bærum er ikke billig... TS sier spesifikt at høye priser er en av grunnene til at de ønsker å forlate Oslo. Alt som er i nærheten av t-bane eller tog er kjempedyrt, og man skal laaangt inn i vestre Bærum før det er noe OK rimelig å finne, og da er man ikke nærme Oslo lenger.

Anonymkode: 1057b...c87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du har fått mange reflekterte innspill her synes jeg! Det er så vanskelig å vite hvordan man selv vil reagere - er man en av de som savner bylivet og ofte drar innover, eller kanskje til og med angrer, eller er man en av de som synes det er deilig å ikke dra inn til Oslo? Så jeg skjønner at du lurer.

Synes Ole Marius viser veldig godt hvordan dette med reisevei påvirker; at det ikke går så ofte, ikke etter midnatt, osv. Ja, så er det kanskje bare 30 minutter ren togtid, men de fleste har ikke venner og familie akkurat på Oslo S eller National, så man må videre med buss eller t-bane og så har det plutselig gått en time. Jeg har en del kolleger som alltid snakker om at de bare er 20/30/40 min med toget unna jobben, men det er bare den rene togtiden...

Anonymkode: 1057b...c87

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte flytte ut fra Oslo. Bosatte meg ved sjøen en kort time fra Oslo S. Her stortrives jeg. Jeg blir noen dager i Oslo etter jobb og drar inn til byen annenhver helg. Jeg trodde jeg skulle bruke Oslo mer, men trives 

Anonymkode: 8e888...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dessverre kommer det ikke venner på besøk 

Anonymkode: 8e888...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Vi "måtte" flytte ut da barn nr 2 var på vei. Bodde i leilighet innenfor ring 2 og vi hadde ikke råd til størrelsen vi ønsket i områdene vi ville bo i Oslo. Endte opp i en nabokommune og mann og barn stortrives. Jeg savner veldig å bo midt i byen med alt av tilbud, jeg er et skikkelig bymenneske som elsker alt fra museum til restauranter og markeder. 

Det tar 25min med kollektiv fra huset og inn til sentrum, men det er sjelden vi drar inn. Før rakk vi fint en liten tur rundt etter jobb, men nå blir det for mye styr i hverdagene. Men jeg har 2 små barn som gjør det tungvint. Tolker det som du er barnløs/har eldre barn og da hadde jeg nok utnyttet byen mye mer. Bare flytt et sted for det er enkelt å komme seg hjem igjen. 

Min plan er å flytte tilbake til Oslo når barna er voksne og flytter ut😅

Anonymkode: 61e96...e41

Med så kort reise, så kan jeg ikke fatte at du ønsker å flytte for å være nærmere. Bruker jo 25 min bare på en gåtur ned til sentrum.  

Anonymkode: 0a71f...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en ide å leie ut boligen i byen og leie noe "på landet", og prøve dette en periode før man selger for å kjøpe?

 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor langt unna man kommer kanskje. Vi flyttet bare rett over kommunegrensen til Bærum og begge jobber i Oslo Sentrum, så føler jo byen som veldig nærme ennå.

Anonymkode: 05225...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...