Gå til innhold

Er barn lykken?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg var lykkelig uten barn, og er lykkelig me barn. Men livet går like mye opp og ned nå som før 😅

Endret av Lyre
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å forplante seg er selve meningen med livet til samtlige arter i verden. 

Min teori er at de som ikke ønsker det har genmateriale som ikke bør føres videre, og mangelen på dette ønsket er en konsekvens av dette. 

Anonymkode: 02a24...f6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg er barna mine lykken i livet. Ville aldri vært foruten dem. Men hadde mannen og jeg valgt å ikke få barn, hadde vi nok vært like lykkelige. Vi hadde jo ikke visst hva vi gikk glipp av, pluss at vi hadde sluppet utrolig mange bekymringer. 

Anonymkode: f555a...8e9

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min teori er at de som ikke ønsker det har genmateriale som ikke bør føres videre, og mangelen på dette ønsket er en konsekvens av dette. 

Eller vi har fått hjerne å tenke med istedenfor å bare følge instinkter som apekatter og vi derfor har kommet litt lengre😉

Anonymkode: 4b4b0...65f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Eller vi har fått hjerne å tenke med istedenfor å bare følge instinkter som apekatter og vi derfor har kommet litt lengre😉

Det er ikke sånn naturen virker. Men om det får deg til å føle deg bedre enn å ha defekt genmateriale så kjør på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke sånn naturen virker. Men om det får deg til å føle deg bedre enn å ha defekt genmateriale så kjør på. 

Mennesker er den eneste skapningen med evne til refleksjon og tenke igjennom beslutninger på det nivået vi gjør. Ja det finnes selvsagt unntak som bekrefter regelen noe du ser ut til å være et godt eksempel på. Å skylde på instinkter er slik voldtektsmenn sier når de voldtar, at det var instinkter som fikk de til å gjøre det. Om du ønsker å være på et slikt nivå som oppfører deg som et usivilisert dyr som bare responderer på instinkter uten hjernekapasitet: du om det. Vi andre tenker litt mer enn det

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har aldri ønsket barn, men har fått mange sure kommentarer fra andre som fikk barn i 20-og 30-årene. Virket ikke som de var så lykkelige, og skulle ta seg ut på meg og få meg til å føle meg fæl. Til mitt forsvar vil jeg si at jeg aldri kommenterte eller kritiserte de med barn. Jeg var bare positiv og hyggelig mot barna. 

Det var typ

"du har ikke barn, du" og

"jeg er ferdig med å selvrealisere meg, jeg" og

"du kommer til å angre når du blir 50"

Nå er jeg i 40-årene og har det veldig bra, og har aldri angret på valget, og mine jevnaldrende med barn er fortsatt sure på meg som aldri fikk barn. 

Så ja, jeg vil si at mange som får barn blir ulykkelige og slitne og angrer, mens jeg vet om de som elsker det også. 

Anonymkode: ab879...5bd

Jeg syns det er så fascinerende at noen føler seg truet av at andre ikke vil ha barn. Det er jo et personlig valg, og ikke kritikk av andres valg. Likevel er det en gjenganger at folk med barn oppfører seg nedlatende mot barnløse, som om de sitter på den eneste fasiten 🤷

Anonymkode: b3d30...80c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Finnes ingen sterkere kjærlighet, men kjærlighet trenger jo ikke gi lykke. Å elske noen som lider eller som tar forferdelige valg kan være svært tungt. 

Anonymkode: 65899...7ba

Ja det har du selvfølgelig rett i. Og får man barn som eksempelvis skader seg selv eller andre vil det være vanskelig å si at «det er lykke». Jeg ser flere går i dybden av hva lykke er, og kanskje først må man ha en slags felles forståelse av ordet.  Flere sier at barn ikke er «ansvarlig» for deres lykke og at barn gir mening med livet men ikke lykke. Noen sier at man ikke bør strebe etter lykke da den er flyktig.

Jeg tolker TS sitt spørsmål som litt mer overfladisk enn at man skal gå ned i dybden slik gjort i eksemplene over her, og tenker : «er barn positivt eller ikke»? «Gir barn mening eller ikke»? «Tilfører barn lykke i livet eller ikke»? Og svaret slik jeg ser det er definitivt «Ja». 

Ingen er lykkelig 100% 24/7 og det er vel heller ikke slik lykke defineres. Noen nevner at lykke er flyktig, men kan ikke «lykkelig» også være at man er «tilfreds» og oppnår «stunder av lykke» fordi man er «tilfreds»? Jeg tror de aller fleste med barn på generelt grunnlag ofte føler seg tilfreds i og med livet når det gjelder barna sine, dermed gir barn stort sett mye lykke.

Det som er mer tragisk er at et slikt utsagn skal være så provoserende for en del barnløse.

Spørsmålet kunne også ha vært: « gir husdyr lykke»? Og svaret mitt ville ha vært «ja». Stort sett mener jeg husdyr gir eierne mye lykke.

Du ville ikke få mange uten dyr som kommer inn i en tråd for å krangle på det, slik du gjør i tråder som handler om barn.  🤷🏼‍♀️ 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Og hva baserer du denne teorien på? Kan du vise til noe forskning på feltet?

Anonymkode: b3d30...80c

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo litt an på hvem du er som kvinne - din natur, holdning, ev ambisjoner du har. For min del, ja absolutt ❤️ Selv om det ikke alltid er ren lykke, men også bekymringer, irritasjon, energityver. Men jeg har aldri vært så lykkelig som etter at jeg fikk barna. 

Anonymkode: 3572e...620

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs hva du legger i lykke. Lykke kan være store og små ting. For meg er det ikke én ting i livet. Lykke kan være sterk på mange ulike måter. Så nei, barn er ikke lykke nødvendigvis. Den eneste lykke. Den eneste kjærlighet. Og alt det blabla som folk presterer å si som om det er den eneste sannhet. For noen ja, for andre nei. 

Anonymkode: a55a1...ac3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var lykkelig uten barn, av og til er jeg lykkelig med barn også😌

Har vært ei stressende helg, mye mas og tull, men i kveld, når gutten min sovner helt inntil ansiktet mitt etter han hadde hvisket, jeg elsker deg mamma, da kan jeg ikke være mer lykkelig... 

For en kjisje dette ble... men, nei, jeg er ikke lykkelig hele tiden, og jeg var sikkert mye mer rolig, harmonisk og fornøyd uten barn, men den kjærligheten til et barn. Det er verd det til slutt, det er jeg helt sikker på.

Anonymkode: 50da2...d54

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

For meg er det det. Men jeg har også barnløse venner som er svært fornøyde med sitt valg. Det er individuelt.

Skrevet

Barn er ikke lykken. Du må ønske barn selv..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva som er lykken for meg trenger ikke være lykken for deg. Dette er jo individuelt. 
For meg er lykken å ha barn. Nå har jeg to barn og kunne ikke tenkt meg livet uten de. 
De som ikke har barn eller ønsker barn vet ikke om noe annet, da de aldri har fått barn og blitt hodestups forelsket i babyen sin. 
De finner lykken på andre arenaer i livet. 

Anonymkode: 1c718...a1a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja! Livet mitt ble optimalt da vi fikk barn.

Anonymkode: cd445...c76

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var lykkeligere uten barn 🤷‍♀️

Anonymkode: 7f4e0...bd3

AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Her vises det til at de bare er 0,96 prosent mindre lykkelige og at det også inkluderer mødre i andre land som ikke har permisjonsrettigheter og unge 15 årige mødre, alenemødre osv som som trekker tallene ned. 

https://kyr.re/barn-og-lykke/

Anonymkode: 56366...8ee

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...