Gå til innhold

Har 600 000. Betale ned på boliglån eller?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Når man først har kjøpt en bolig så burde ikke overskuddspenger brukes til å nedbetale lån nei.

Nei 🤨 ?

1 hour ago, AnonymBruker said:

Investerer du pengene dine samtidig som eiendomsprisene stiger så vil du få BÅDE prisstigningen på boligen OG du vil få avkastning på aksjene eller fondene dine.

Det er sant. Da får du en (!) gjennomsnittsavkastning av begge assets. Som regel trekker bolig snittet ned pga. rentekostnader knyttet til lån og vedlikeholdskostnader. Bolig har også høyere risikofaktorer generelt enn en indeksfond som sprer godt på tvers av regioner, bransjer og valuta.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Folk som nedbetale boliglånet vil BARE få prisstigningen og går glipp av aksje- og fondsavkastning.

Er du sikker 🤨 ?

Jeg sparer både i aksjefond og betaler ned på mitt boliglån. Hvordan får jeg bare prisstigningen på boligen men går glipp av fondsavkastningen?

1 hour ago, AnonymBruker said:

På fondene mine har jeg tjent i gjennomsnitt 15% hvert eneste år de siste 20årene. På aksjene mine har jeg tjent 100% siden nyttår. Det er MYE penger man går glipp av hvis man nedbetaler boliglånet istedenfor å investere de. Boliglån har svært lav rente, så det er dumt å nedbetale når man kunne investert pengene og fått høyere rente/avkastning på pengene. 

Du påstår at bolig som asset har dårligere avkastning enn aksjer og fond. Det finnes mange tilfeller hvor det er sant. Men det finnes også mange tilfeller der bolig har gått bedre. Regnestykket er meget individuell da det kommer veldig an på hvor mye egenkapital du putter inn i bolig.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde forenklet tenkt: dersom boliglånet deres er rundt 50% eller mindre enn verdien av bolig = invester pengene. Det er gode tider for internasjonale indeksfond nå. Økningen i enkelte fond overstiger rentetap ved boliglån. 

Dette her var litt for kompleks for meg i alle fall 🤔 !

Å investere i gode tider er generelt en dårlig ide. Ønsker du å spekulere med markedstiming så burde du kjøpe i dårlige tider og selge i gode tider. Kjøpe på bunn og selge på topp. Misforstår jeg konseptet?

Vanlig dødelige bør ikke spekulere og investere langsiktig uansett om det gjelder aksjefond eller bolig. Om du bruker tid og gjør investering om til en hobby så er det greit å spekulere men da er en jo også klar over hva en gjør som regel.

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Jojo, men fond svinger voldsomt. Og har risiko. Og man må betale mye skatt av overskuddet. 

Jeg påstår at en global indeksfond som investerer i utviklete markeder på tvers av bransjer, valuta og regioner har mindre risiko enn en enebolig ved Oslo som står på kvikk. Det er faktisk så lav risiko på indeksfondet at jeg ikke trenger en forsikring en gang. Huset er så risikabelt at en ofte kjøper forsikring mot forskjellige risikofaktorer.

Boliger svinger faktisk også. Du legger kanskje ikke merke til det fordi du ikke blir presentert boligkursen hver dag i en app.

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Betaler du ned på bolig er det nærmest risikofritt og besparelsen er stor!

Det er sant. Fordelen med å betale ned boliglånet sitt er at du faktisk kan regne deg frem til avkastningen du får. Nedbetaling av lån er alltid en garantert avkastning. Fond er en mulig avkastning. Selvsagt kan du også ta inn andre faktorer slik som inflasjon og finregne dette.

Nedbetaling av boliglån gir deg muligens ikke den beste avkastningen du kan få for pengene, men det er mange andre faktorer og velferd du kan oppnå med det. Det betyr sikkerhet om en fortsetter med samme avdrag som før. Da kan du alltid be banken om lenger nedbetalingstid om nødvendig og får mindre avdrag. Det er også en slags buffer. Du kan frigjør cash-flow. Mindre lån beskytter deg i nedgangstider med høye renter da du ikke blir rammet like mye av effektene. Du får bedre rente hons banken om du låner mindre. Listen er lang. Ikke alt handler om å makse avkastning.

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Disse 600 000 skal garantert gå til nytt boligkjøp innen 3 år.

Sett de inn i boligen da om de uansett går til bolig.

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Det som uroer meg er hvis jeg betaler inn de 600 000 på boliglånet, og kjøper et oppussingsobjekt neste gang, og så sier banken at jeg må bruke hele egenkapitalen min på boligkjøpet. Da har jeg jo ikke penger til oppussing etterpå.

Dette kan skje.

Men det spiller da ingen rolle om egenkapitalen ligger i bolig eller på kontoen din. Egenkapital er egenkapital. Du får som sagt vurdere alle andre faktorer som er relevant for å få boliglån.

Det kommer mer an hvordan salg og kjøp håndteres. Går du for mellomfinansiering brenner du uansett masse og banken regner en god margin. Vil du maske det skikkelig ut, så må du nok selge først, se hva du ender opp med og så planlegge for oppussingsobjektet ditt.

Schmughu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Usikker på om det betyr all verden, men da vi drev og kjøpte oss opp i boligmarkedet, strakk banken vår seg ekstra langt i en låneinnvilgelse nettopp fordi vi hadde betalt mye ekstra ned på lånet. Vi levde nøysomt, lå godt under SIFOs tall, og likte å dytte mye inn på lånet for å forkorte nedbetalingstiden. Så se ikke bort fra at banken ved neste korsvei kan komme til å strekke seg om du viser at du prioriterer lånet. 

Anonymkode: 45e53...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Boliglånet er på 70% av verdien på leiligheten. Men verdien er litt usikker, fordi vi kjøpte leiligheten da boligprisene var på topp i fjor. Så kanskje har verdien sunket.

Disse 600 000 skal garantert gå til nytt boligkjøp innen 3 år.

Jeg sparer til pensjon i indeksfond, og har en bufferkonto utenom.

Det som uroer meg er hvis jeg betaler inn de 600 000 på boliglånet, og kjøper et oppussingsobjekt neste gang, og så sier banken at jeg må bruke hele egenkapitalen min på boligkjøpet. Da har jeg jo ikke penger til oppussing etterpå.

Anonymkode: 63558...21e

Her mener mange mye. Men både boligpriser og verdensøkonomi er volatil i dag. 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg betalt ned halvparten på lånet og investert de gjenværende 300.000. Da har du både en viss nedbetalingsgrad samt en konto du dyppe ii til oppussing eller andre uforutsette utgifter. 

Selv har jeg alltid følt på mer trygghet i å ha et godt beløp i sparepenger og fond i et svingende boligmarket. Dette fokuset har gjort at jeg har kjøpt biler og pusset opp bad og kjøkken uten å noengang ha måttet ta opp ekstra lån eller "legge det på boliglånet" som er en populær greie for mange. Så gjenopptar jeg sparingen etter utgiftene. 

Det forutsetter en stabil jobb og inntektskilde da. Men min strategi har fungert godt for meg. Betaler ned boliglån, men øker det aldri. 

Bruk eller forkast. 

Anonymkode: 62377...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du fått de 600 000? 

Håper ikke du har spart på en annen konto parallelt. 

Anonymkode: 607d7...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig snikskryt av bankbeholdningen :)

Anonymkode: be2c5...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan har du fått de 600 000? 

Håper ikke du har spart på en annen konto parallelt. 

Anonymkode: 607d7...772

Pengene er fra overskudd fra det forrige boligsalget, for ett år siden. Vi valgte å ta opp lån på ca 70% av leilighetens verdi denne gangen, og holde 600 000 av overskuddet på en egen sparekonto.

Vi kommer til å ha lavere låneevne neste gang vi skal bytte bolig (som er innen 3 år), og derfor ville jeg ikke risikere å ikke «få ut» pengene mine.

Men jeg skjønner jo nå at disse kommer tilbake som egenkapital uansett når denne leiligheten selges og lånet trekkes fra, selv om jeg skal ta opp nytt lån igjen.

Anonymkode: 63558...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette er kun til egenkapital ja.

Men er det ikke en viss sjanse for at jeg ikke får låne like mye neste gang, og at jeg dermed ikke får låne like mye til neste bolig?

Anonymkode: 63558...21e

Spørs om du skal selge boligen du har nå eller ikke. Hvis du f.eks skal leie den ut, og i tillegg kjøpe nytt, så kanskje greit med egenkapital til ny bolig. 

Anonymkode: 72fc4...0a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Spørs om du skal selge boligen du har nå eller ikke. Hvis du f.eks skal leie den ut, og i tillegg kjøpe nytt, så kanskje greit med egenkapital til ny bolig. 

Anonymkode: 72fc4...0a8

Jeg skal selge den jeg bor i nå, og låneevnen min neste gang kommer til å være redusert sammenlignet med det jeg fikk lån til denne gangen.

Anonymkode: 63558...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skal selge den jeg bor i nå, og låneevnen min neste gang kommer til å være redusert sammenlignet med det jeg fikk lån til denne gangen.

Anonymkode: 63558...21e

Du som må ta valget, du må jo ikke bruke alle pengene på lånet. Men ta høyde for en evt egenkapital om 3år.

Alternativet er globalt indeksfond, som gir deg ca 10% i året. KLP for eks, men du må jo skatte av gevinsten. På 3år kan du få ca 150k minus skatt på 37,84%. Så dette er kanskje smartest for deg. 

Jeg har selv KLP, hatt i over 10år. Gitt gode gevinster, har det enda. Tar ut etter behov.

Anonymkode: f74e5...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du som må ta valget, du må jo ikke bruke alle pengene på lånet. Men ta høyde for en evt egenkapital om 3år.

Alternativet er globalt indeksfond, som gir deg ca 10% i året. KLP for eks, men du må jo skatte av gevinsten. På 3år kan du få ca 150k minus skatt på 37,84%. Så dette er kanskje smartest for deg. 

Jeg har selv KLP, hatt i over 10år. Gitt gode gevinster, har det enda. Tar ut etter behov.

Anonymkode: f74e5...524

Denne er fin https://www.klp.no/sparing-og-fond/klp-fond/NO0010776040

Anonymkode: f74e5...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du som må ta valget, du må jo ikke bruke alle pengene på lånet. Men ta høyde for en evt egenkapital om 3år.

Alternativet er globalt indeksfond, som gir deg ca 10% i året. KLP for eks, men du må jo skatte av gevinsten. På 3år kan du få ca 150k minus skatt på 37,84%. Så dette er kanskje smartest for deg. 

Jeg har selv KLP, hatt i over 10år. Gitt gode gevinster, har det enda. Tar ut etter behov.

Anonymkode: f74e5...524

Jeg har også globale indexfond, men det er ikke en garanti med 10% i pluss hvert år!

Siden jul har det gått strålende, men før det var det 2 år med røde tall. Jeg hadde 14% i minus på dnb global index. Nå er de 14 % i pluss. Det svinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du putter de i boliglånet så mister du ikke de pengene iht egenandel til nytt boligkjøp. Alt du har betalt ned eier du jo. Så da kan du raskere betale ned lånet,  og du har høyere egenandel. 

Kjør en refinansiering på boliglånet. Hør feks med flere banker om nye låne betingelser.  Mulig du får ned renter ol, samtidig.  

Anonymkode: 68885...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (Akkurat nå):

Jeg har også globale indexfond, men det er ikke en garanti med 10% i pluss hvert år!

Siden jul har det gått strålende, men før det var det 2 år med røde tall. Jeg hadde 14% i minus på dnb global index. Nå er de 14 % i pluss. Det svinger

KLP sine har gode tall, se på linken jeg la ut. Over 15% siste 3årene for eks.

Hvilket fond har du?

Anonymkode: f74e5...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

KLP sine har gode tall, se på linken jeg la ut. Over 15% siste 3årene for eks.

Hvilket fond har du?

Anonymkode: f74e5...524

Jeg har litt forskjellig.

Men det globale indexfondet jeg sikter til er DNB global index

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (3 timer siden):

Jeg har også globale indexfond, men det er ikke en garanti med 10% i pluss hvert år!

Siden jul har det gått strålende, men før det var det 2 år med røde tall. Jeg hadde 14% i minus på dnb global index. Nå er de 14 % i pluss. Det svinger

Det var på ingen måte 2 år med røde tall. Det var litt opp og ned i 22 🤷🏼‍♀️

 

Anonymkode: bbfc6...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (4 timer siden):

Jeg har litt forskjellig.

Men det globale indexfondet jeg sikter til er DNB global index

Når du vurderer et fond må du jo se på langsiktig gevinst. ikke henge seg opp i hvor mye det svinger. Men snittet i året, gjerne minst 5år+. Så har du omkostninger...der kan det være litt variasjon. Fond må alltid kjøpes direkte hos tilbyder.

DNB sin er ganske grei den. Men foretrekker KLP sin, lav omkost. Utenom dette handler jeg aksjer selv.

 

Anonymkode: f74e5...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 hours ago, AnonymBruker said:

Når man først har kjøpt en bolig så burde ikke overskuddspenger brukes til å nedbetale lån nei. Investerer du pengene dine samtidig som eiendomsprisene stiger så vil du få BÅDE prisstigningen på boligen OG du vil få avkastning på aksjene eller fondene dine.

Folk som nedbetale boliglånet vil BARE få prisstigningen og går glipp av aksje- og fondsavkastning. På fondene mine har jeg tjent i gjennomsnitt 15% hvert eneste år de siste 20årene. På aksjene mine har jeg tjent 100% siden nyttår. Det er MYE penger man går glipp av hvis man nedbetaler boliglånet istedenfor å investere de. Boliglån har svært lav rente, så det er dumt å nedbetale når man kunne investert pengene og fått høyere rente/avkastning på pengene. 

Anonymkode: eefe1...b77

Det forutsetter at man tjener mer på fond enn på bolig. Det gjør man ikke nødvendigvis i Norge. Faktisk investering i en bolig i Oslo området har vært den absolutt beste investeringen man kunne gjøre siste 20 år, større avkastning enn gull. Med fond kan du også både være heldig og uheldig, det er mer risiko ved det. 

Anonymkode: 2e5da...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 19.57):

Det kan man også gjøre ved å redusere nedbetalingstiden 

Anonymkode: ca500...3c5

Du vet man ikke trenger å redusere nedbetalingstiden for å betale inn et høyere beløp hver måned? 

Og hvis man har 600 000, så sparer man jo aller mest rente på å både betale ned alt det i en slump, og i tillegg betale ned så mye man kan ekstra per måned. 

Anonymkode: afe02...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du vet man ikke trenger å redusere nedbetalingstiden for å betale inn et høyere beløp hver måned? 

Og hvis man har 600 000, så sparer man jo aller mest rente på å både betale ned alt det i en slump, og i tillegg betale ned så mye man kan ekstra per måned. 

Anonymkode: afe02...bda

Jeg vil dra det utover maks år, helst 30år. For å ha lavt mndbeløp. så heller betale inn store summer av og til.

Anonymkode: f74e5...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg vil dra det utover maks år, helst 30år. For å ha lavt mndbeløp. så heller betale inn store summer av og til.

Anonymkode: f74e5...524

Jepp, jeg også. Og jeg skjønner virkelig ikke de som sier man sparer penger på å sette ned løpetiden - man sparer akkurat like mye penger på å betale inn tilsvarende beløp ekstra, men man slipper å miste fleksibiliteten i tilfelle noe skjer. 

Anonymkode: afe02...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...