Gå til innhold

Ny bil; lease eller refinansiere boliglån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er selv ufør, minstesats. Så vet inderlig godt at folk har forskjellig økonomi. Det endrer fortsatt ikke det faktumet at du kjøper en bil du ikke har råd til. 

Du har råd til en bil til 20-30 000 kr. Hadde du spart 20 000 kr utennom det, så hadde du hatt råd til en litt dyrere bil. 

Må du ta opp lån, så har du ikke råd til bilen. Noen kan ta opp lån, fordi de har mye penger og har råd til å betale renter. Så de velger å ta opp lån, de må ikke ta opp lån. Det er to forskjellige ting. 

Har du ikke råd til bil, så kjøper du ikke bil. Du får ikke bedre økonomi av å ta opp lån og å kjøpe over evne. Det er ikke å være nedlatende, men sunn oppegående tankegang og vett som de fleste voksne burde ha.

Anonymkode: 377a0...11e

Jeg har en bil til ca 20.000kr. Men når mer og mer går galt med den, øker verkstedregningene stadig. Det er ikke særlig økonomisk i lengden, det heller. Og jo, det var nedlatende å si at man ikke kan forstå at noen ikke har 100.000kr på bok, med mindre man var 18 år og har sin første deltidsjobb. Stusser ekstra over et sånt utsagn når du selv sier du er ufør på minsteytelse.

Anonymkode: 96514...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har en bil til ca 20.000kr. Men når mer og mer går galt med den, øker verkstedregningene stadig. Det er ikke særlig økonomisk i lengden, det heller. Og jo, det var nedlatende å si at man ikke kan forstå at noen ikke har 100.000kr på bok, med mindre man var 18 år og har sin første deltidsjobb. Stusser ekstra over et sånt utsagn når du selv sier du er ufør på minsteytelse.

Anonymkode: 96514...8da

Da har du gjort et veldig dårlig valg av bil. Hadde selv en bil til 20 000 kr som første bil, aldri noe problem de 6 årene jeg hadde den.

Hvorfor stusser du på det? Ikke alle som er ufør er ubrukelig økonomisk. Som ufør så må man leve etter evne og være foran økonomisk. Man må også ta valg hver dag og prioritere en ting foran noe annet. Har solgt to biler med profitt, og spart for å kjøpe en dyrere bil for hver gang. Aldri tatt opp lån og min 4. bil betalte jeg 113 000 kr kontant for, og det er etter flere år på minstesats aap og uføretrygd som eneste inntekt. Vært arbeidsufør siden jeg var 19 år, aldri jobbet. Så startet på 0. Siste bilen ble kjøpt med det jeg fikk for å selge den gamle, oppsparte penger og halvskatt. Er fornøyd med den og skal ha den i 10+ år, så lenge den varer. Prioriteringer og god økonomisk vett. Alt som skal til. Selv når det er trangt økonomisk og man må gi opp både medisiner, måltider og vanlige ting som kino og ferie for å ha råd til den bilen man ønsker seg, så er det faktisk mulig. 

Anonymkode: 377a0...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...