Gå til innhold

Ny bil; lease eller refinansiere boliglån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis dere skulle kjøpe ny bil, ville dere ha leaset eller refinansiert boliglånet for å kjøpe bil? 

Anonymkode: 96514...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde aldri leaset en bil, og mer lån på boligen for å kjøpe bil betyr jo også bare at du kjøper over evne? Jeg har alltid kjøpt alle mine biler kontant. Biler taper seg masse i verdi, bestandig, til bruktkjøperens store glede. Ikke vær den som tar tapet i andre enden.

Anonymkode: 66d89...f52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde aldri leaset en bil, og mer lån på boligen for å kjøpe bil betyr jo også bare at du kjøper over evne? Jeg har alltid kjøpt alle mine biler kontant. Biler taper seg masse i verdi, bestandig, til bruktkjøperens store glede. Ikke vær den som tar tapet i andre enden.

Anonymkode: 66d89...f52

Jeg har alltid kjørt rundt i eldre biler jeg har kjøpt selv. Nå må jeg kjøpe ny bil, fortsatt bruktbil, men ønsker å unngå de veldig gamle bruktbilene. Da må jeg ha lån på et vis, og refinansiering av boliglån er isåfall det beste valget hvis man kan velge mellom ordinært billån og refinansiering. Jeg må ha bil, så da må det bare bli sånn. 
 

Det har blitt så populært med leasing, så ville bare høre hva andre syns om saken. Refinansierer jeg, kommer jeg til å holde kostnadene rundt 100.000kr.

Anonymkode: 96514...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å refinansiere boliglånet mitt. Syntes jeg løper en for stor risiko ved å lease bil. Lavere rente og så lenge jeg er bevisst på at bilen betales ned på maks 5 år så synes jeg det var den beste løsningen for meg. Jeg valgte å kjøpe en nesten ny bil. 

Anonymkode: 82961...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refinansiere boliglånet. MEN da må du betale ned like raskt som om du hadde hatt billån på tilsvarende sum, ellers blir det en dyr bil. Du ønsker ikke å nedbetale bilen din over 25 år, for å si det sånn. 

Anonymkode: 6254e...fd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 17.43):

Hvis dere skulle kjøpe ny bil, ville dere ha leaset eller refinansiert boliglånet for å kjøpe bil? 

Anonymkode: 96514...8da

Nei.

Anonymkode: 3816d...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leasing stoler jeg ikke på. Bukken og havresekken. Aldri vite hva forhandler regner som normal slitasje og hva det koster i etterkant. Har sett noen horrible regninger etter at jobben har levert inn leasing biler.

Småbarn i baksetet som søler softis, sparker borti setet foran, kantkjørt felg, parkeringshus bulk fra naboens bildør osv. plutselig blir sluttregningen 40-50.000 osv.

Som firma kan man trekke fra kostnader på skatten og spare moms. Som privatperson blir det dyrt og usikkert.

Låne mer på huset er jo populært og renta blir lav. Har en del naboer som holder på sånn. Huset øker i verdi, mer sikkerhet og kjøper nye biler. Enden på visa er at bilen de solgte for 10 år siden betaler de på enda og gjelden aldri blir mindre. Bare større og større.

Jeg har stort sett kjøpt biler kontant til under 100.000.

Pga av jobb er jeg for første gang på utkikk etter en ny (ere) bil og tror jeg havner på ny bil med finansieringsløsning som tilbys. Ser at flere har biler på lager og tilbyr 1.99% rente. Effektiv nærmere 3,5%. i 3 år. Er jo en grunn til at Tesla solgte veldig bra når Model 3 kom. Kjøpe nytt til 500K og låne til 0.95% eller kjøpe 3 år gammel bil til 400K og låne til 5% i Gjensidige bank? Det er en nobrainer, nybilgaranti og særdeles lave lånekostnader. 

Å selge aksefond for 500K  og kjøpe bil tror jeg vil være økonomisk lite smart mtp verdistigning.

 

Bare mine tanker.

Anonymkode: e50dc...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Leasing stoler jeg ikke på. Bukken og havresekken. Aldri vite hva forhandler regner som normal slitasje og hva det koster i etterkant. Har sett noen horrible regninger etter at jobben har levert inn leasing biler.

Småbarn i baksetet som søler softis, sparker borti setet foran, kantkjørt felg, parkeringshus bulk fra naboens bildør osv. plutselig blir sluttregningen 40-50.000 osv.

Som firma kan man trekke fra kostnader på skatten og spare moms. Som privatperson blir det dyrt og usikkert.

Låne mer på huset er jo populært og renta blir lav. Har en del naboer som holder på sånn. Huset øker i verdi, mer sikkerhet og kjøper nye biler. Enden på visa er at bilen de solgte for 10 år siden betaler de på enda og gjelden aldri blir mindre. Bare større og større.

Jeg har stort sett kjøpt biler kontant til under 100.000.

Pga av jobb er jeg for første gang på utkikk etter en ny (ere) bil og tror jeg havner på ny bil med finansieringsløsning som tilbys. Ser at flere har biler på lager og tilbyr 1.99% rente. Effektiv nærmere 3,5%. i 3 år. Er jo en grunn til at Tesla solgte veldig bra når Model 3 kom. Kjøpe nytt til 500K og låne til 0.95% eller kjøpe 3 år gammel bil til 400K og låne til 5% i Gjensidige bank? Det er en nobrainer, nybilgaranti og særdeles lave lånekostnader. 

Å selge aksefond for 500K  og kjøpe bil tror jeg vil være økonomisk lite smart mtp verdistigning.

 

Bare mine tanker.

Anonymkode: e50dc...199

Takk for tankene dine😊 Ja det er jo klart at det beste er å kjøpe kontant, men når man ikke har kontantene, og man må ha bil, så spørs det om ikke refinansiering er det beste? Jeg skjønner også poenget med å betale mer ned på bil (huslånet) inntil bilen er betalt for, men om man ikke har mulighet, så er det vel ikke så ille likevel? Boligen stiger stadig i verdi, så helt ille er det ikke uansett? Jeg har forøvrig tenkt å kjøpe bruktbil, håpet var å ha 100.000kr som tak, men ser at prisene generelt er høyere på bruktbiler fra 2016 og oppover. Jeg har en gammel golf som fortsatt kjører greit, og vurderer å bare fortsette å bruke den en stund til. Evt selge den og håpe å få 20- 30.000kr for den nå, istedenfor å muligens måtte vrake den om et par år. Tanker?

Anonymkode: 96514...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 21.44):

Hadde aldri leaset en bil, og mer lån på boligen for å kjøpe bil betyr jo også bare at du kjøper over evne? Jeg har alltid kjøpt alle mine biler kontant. Biler taper seg masse i verdi, bestandig, til bruktkjøperens store glede. Ikke vær den som tar tapet i andre enden.

Anonymkode: 66d89...f52

Vi MÅ ha bil pga jobb, men har billån. Ser ikke noe galt med det???!? Låne over evne? Klarer fint å betale lånet på bilen :) Jeg kjøper heller ikke billige biler - jeg vil ha en bil som jeg/vi føler oss trygge i, ikke noe gammelt vrak. 

TS: Hvis du først skal ha bil, hadde jeg ikke leaset, men tatt opp eget lån som refinansiering på huset. Tar du det opp som eget lån, får du boliglånsrente, men betaler ned bilen for seg selv, slik at du ser billånet bli nedbetalt. Da sparer du penger i forhold til ordinært billån. 

Anonymkode: c20f0...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Refinansiere boliglånet. MEN da må du betale ned like raskt som om du hadde hatt billån på tilsvarende sum, ellers blir det en dyr bil. Du ønsker ikke å nedbetale bilen din over 25 år, for å si det sånn. 

Anonymkode: 6254e...fd1

De fleste banker tilbyr å betale ned bilen for seg selv, selv om det er opplåning på boligen. Da har du full kontroll som ved et vanlig billån.

Anonymkode: c20f0...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei.

Anonymkode: 3816d...068

Hvorfor ikke?

Anonymkode: c20f0...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 23.22):

Jeg har alltid kjørt rundt i eldre biler jeg har kjøpt selv. Nå må jeg kjøpe ny bil, fortsatt bruktbil, men ønsker å unngå de veldig gamle bruktbilene. Da må jeg ha lån på et vis, og refinansiering av boliglån er isåfall det beste valget hvis man kan velge mellom ordinært billån og refinansiering. Jeg må ha bil, så da må det bare bli sånn. 
 

Det har blitt så populært med leasing, så ville bare høre hva andre syns om saken. Refinansierer jeg, kommer jeg til å holde kostnadene rundt 100.000kr.

Anonymkode: 96514...8da

Har du ikke råd til en bil til så lite som 100 000 kr, så har du ikke råd til bil. Det er fult mulig å finne bra bil til 80-100 000 og som er 2014-2016 modell. Som er ny nok til den prisen. 

Anonymkode: 377a0...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har du ikke råd til en bil til så lite som 100 000 kr, så har du ikke råd til bil. Det er fult mulig å finne bra bil til 80-100 000 og som er 2014-2016 modell. Som er ny nok til den prisen. 

Anonymkode: 377a0...11e

Dette var tåpelig. Noen måå ha bil, selv om man ikke har 100.000kr på bok.

Anonymkode: 96514...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vi MÅ ha bil pga jobb, men har billån. Ser ikke noe galt med det???!? Låne over evne? Klarer fint å betale lånet på bilen :) Jeg kjøper heller ikke billige biler - jeg vil ha en bil som jeg/vi føler oss trygge i, ikke noe gammelt vrak. 

TS: Hvis du først skal ha bil, hadde jeg ikke leaset, men tatt opp eget lån som refinansiering på huset. Tar du det opp som eget lån, får du boliglånsrente, men betaler ned bilen for seg selv, slik at du ser billånet bli nedbetalt. Da sparer du penger i forhold til ordinært billån. 

Anonymkode: c20f0...f13

Må man da evt betale terminomkostninger på to lån? Jeg betaler 75kr hver mnd i terminomkostninger på boliglånet, hvis det dobles, blir det jo plutselig 900kr ekstra i året, det blir jo litt over årenes løp, det? 

Anonymkode: 96514...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette var tåpelig. Noen måå ha bil, selv om man ikke har 100.000kr på bok.

Anonymkode: 96514...8da

Forstår det om du er 18 år og nettopp fått deg din første deltidsjobb. Men ikke når man er voksen med huslån

Anonymkode: 377a0...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

 Evt selge den og håpe å få 20- 30.000kr for den nå, istedenfor å muligens måtte vrake den om et par år. Tanker?

Anonymkode: 96514...8da

For meg hadde det vært enkelt. Klarer du å beholde bilen du har i 2 år isteden for å selge for 20.000 ville jeg gjort det.

Trekk fra vrakpanten og du har bil for 8000pr.år og det er BILLIG.

Gir deg mulighet til å spare opp til en bra bil om 2 år.

Anonymkode: e50dc...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 21.44):

Hadde aldri leaset en bil, og mer lån på boligen for å kjøpe bil betyr jo også bare at du kjøper over evne? Jeg har alltid kjøpt alle mine biler kontant. Biler taper seg masse i verdi, bestandig, til bruktkjøperens store glede. Ikke vær den som tar tapet i andre enden.

Anonymkode: 66d89...f52

Helt enig! 

Vi har gode biler, som har det meste av utstyr. Men de er litt eldre enn det folk vil kjøpe nå. Og vi har ikke lån på disse bilene.

Vi har en V70 Volvo fra 2008, den er god som gull. Vi har også en Toyota Landcruiser V8 fra 2008. Den er også god som gull.

Begge disse bilene har det som trengs i moderne biler, men de er ikke så dyre i reparasjoner. Nyere biler krever mer verksted, og ikke en handyman som kan biler fra før. Det blir dyrt.

Vi har også en Volvo 940 fra 1998, og den har funket så godt i de 14 år vi har hatt den. Jeg ville kjøpt den om jeg var på utkikk etter en praktisk bil, som skulle ta meg fra A til B, og dessuten hadde nok mulighet til frakt. Den bilen burde vi selge nå, ettersom vi har flere biler, men den står liksom fast hos oss, og vi vil liksom ikke selge, ettersom den går hele tiden, og tar mye frakt.

 

Anonymkode: 7e5bf...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Forstår det om du er 18 år og nettopp fått deg din første deltidsjobb. Men ikke når man er voksen med huslån

Anonymkode: 377a0...11e

Noen er ufør på minsteytelse, selv om man har lang og god utdanning, og en gang i tiden hadde gode økonomiske utsikter. Syns du virker både nedlatende og uvitende, det er mange voksne i alle aldre som har det trangt økonomisk av ulike grunner. 

Anonymkode: 96514...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi MÅ ha bil pga jobb, men har billån. Ser ikke noe galt med det???!? Låne over evne? Klarer fint å betale lånet på bilen :) Jeg kjøper heller ikke billige biler - jeg vil ha en bil som jeg/vi føler oss trygge i, ikke noe gammelt vrak. 

TS: Hvis du først skal ha bil, hadde jeg ikke leaset, men tatt opp eget lån som refinansiering på huset. Tar du det opp som eget lån, får du boliglånsrente, men betaler ned bilen for seg selv, slik at du ser billånet bli nedbetalt. Da sparer du penger i forhold til ordinært billån. 

Anonymkode: c20f0...f13

Du kan kjøpe en 10 år gammel Volvo til under 150k og fortsatt ha en tryggere bil enn svært mange nyere biler, så det er ikke akkurat er godt argument.

 

Fikk en tilbyder som gir lav rente på billån eller refinansier boliglånet og konsekvent betal ned bilen på 3-5 år.

Anonymkode: a153f...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen er ufør på minsteytelse, selv om man har lang og god utdanning, og en gang i tiden hadde gode økonomiske utsikter. Syns du virker både nedlatende og uvitende, det er mange voksne i alle aldre som har det trangt økonomisk av ulike grunner. 

Anonymkode: 96514...8da

Er selv ufør, minstesats. Så vet inderlig godt at folk har forskjellig økonomi. Det endrer fortsatt ikke det faktumet at du kjøper en bil du ikke har råd til. 

Du har råd til en bil til 20-30 000 kr. Hadde du spart 20 000 kr utennom det, så hadde du hatt råd til en litt dyrere bil. 

Må du ta opp lån, så har du ikke råd til bilen. Noen kan ta opp lån, fordi de har mye penger og har råd til å betale renter. Så de velger å ta opp lån, de må ikke ta opp lån. Det er to forskjellige ting. 

Har du ikke råd til bil, så kjøper du ikke bil. Du får ikke bedre økonomi av å ta opp lån og å kjøpe over evne. Det er ikke å være nedlatende, men sunn oppegående tankegang og vett som de fleste voksne burde ha.

Anonymkode: 377a0...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...