Gå til innhold

Hva gjør vi når én elev ødelegger for hele klassen og har gjort det i snart fem år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Javisst. Tusen muligheter, blant 6-åringer som nettopp har begynt på skolen, og ikke har mobiltelefoner. 

Helt utrolig hvordan du klarer å lese det jeg skrev, og umiddelbart konkludere med at "hun hadde nok fremprovosert det, det er det mest sannsynlige. Ikke at gutten har et sinneproblem og allerede er farlig for omgivelsene sine". Har du sett mye bruk av snapchat eller tiktok blant 6-åringer? Mye blikking bare uker etter skolestart? Mobbing over tid straks skolen har begynt i første klasse? Det har ikke jeg nemlig. 

Men jeg har overhørt en gutt som like etter skolestart truet med å ta med pappas pistol på skolen, truet med å dytte medelever ut foran skolebussen, truet med å kvele medelever med hoppetau. En gutt som klippet i stykker alle de andres ting i garderoben, tømte melk i de andres skolesekker, sparket, slo, tok kvelertak, kastet sand/stein, spyttet og introduserte medelevene for alle banneord du kan komme på. Fremprovosert? Joda, sikkert det. Men ikke fremprovosert av barna han har latt sinnet gå ut over. Og det at de andre barna skal måtte være skyteskiver for en gutt (som helt tydelig sliter) med umåtelig raseri, få deres skolehverdag ødelagt, og at det er fint lite vi som foreldre kan gjøre med det (annet enn å bytte skole, noe vi endte med å måtte gjøre for å holde vårt barn trygg og ikke ende opp med en 6-åring med skolevegring), viser bare hvor horribelt dårlig ide det er at alle skal fungere i samme klasserom for enhver pris.

Anonymkode: c3733...794

du leser meg feil. Jeg har ikke konkludert med noe som helst. Jeg stiller bare spørsmål ved det du kaller "påstander om fremprovosering". For meg fremstår det mer sannsynlig at det er sant enn at det ikke er sant 🤷‍♀️ Kanskje er begge tolkninger like sannsynlige, som en annen var inne på. Men det nå ihvertfall ikke på noen måte åpenbart at det er løgn, som du tydelig la opp til at vi skulle tenke.

Anonymkode: 115ce...c11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ja, kvelertak er fullstendig proporsjonal reaksjon på blikking. Så det var sikkert det som skjedde her. 

(pleier du alltid å skylde på voldsofre for volden de utsettes for, eller er det bare barn du victim blamer?) 

Anonymkode: 0c864...722

nei. Men jeg er ekstremt skeptisk til hvordan folk på KG fremstiller en situasjon. Jeg tar som utgangspunkt at alle beskrivelser må tas med en klype, og noen ganger en sekk, med salt.

Anonymkode: 115ce...c11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Han har alvorlig adhd og er medisinert. Likevel får han sinneutbrudd som går på sikkerheten løs for de andre elevene. Han er voldelig, han ødelegger ting, han kaster ting, han truer med drap. Foreldrene er utrolig på, og selv om gutten ikke har avlaster, krever de at han skal gå i normal klasse.
Men. Det ødelegger for de andre. Mitt barn har fått vesentlig dårligere undervisning når denne gutten tar all lærerens tid. Regning, f.eks, kan han knapt, og det er vår fortjeneste at han kan gangetabellen. Han er svak i alle fag, og det skyldes liten til ingen undervisning. Dette er tatt opp med skolen utallige ganger, men de er eksperter på å trenere. Ingenting skjer. Gutten hadde støttekontakt fem timer i uka i fjor, i år har han ikke hatt noe.

Etter min mening burde ikke denne gutten gått i normal klasse, men foreldrene har kjørt på sitt, noe som har resultert i 25 elever som knapt har hatt noe skole i fem år. Hva gjør man nå da? Alt er prøvd, 9A-sak, fylkesmann, alt. Nå sitter en hel klasse igjen, snart på slutten av barneskolen, uten den undervisningen de skulle hatt. Jeg kjenner jeg koker over enkelte foreldres egoisme, og ikke minst skolens og fylkesmannens trenering!

Anonymkode: 5e73e...7a8

Dere, lærene og skolen har ingen rettigheter i denne saken. 

Lærere har ikke en gang lov til å holde fast en elev som slår og sparker en annen elev. Det lengste de etter loven kan gå er å stille seg i mellom som et slags skjold og ta i mot slagene og sparkene selv.

Søsteren min er lærer, i 4 klasse ble en kvinnelig lærer regelrett slått ned og sparket av en av elevene. Hele teamet av lærere ble trakkasert verbalt, kastet  ting på, spyttet på - alle ble syke av det til slutt. Det er flere uromakere i den klassen.

Om dere bor på en litt større plass ville jeg søkt barna over på feks internasjonal skole, eller i det minste en annen skole. Det koster stort sett ikke så veldig mye.

 

Anonymkode: c5083...196

  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette er jeg så uenig i! Foreldrene til dette barnet tar absolutt ikke ansvar for oppførselen til barnet sitt, da hadde de f.eks byttet skole fordi barnet med ADHD trives jo åpenbart ikke! Det har gått 5ÅR! Ærlig talt...

Anonymkode: 02286...4e7

Ts tar jo heller ikke ansvar for sitt barn siden de har latt ungen gå i fem år uten å lære noe i stedet for å flytte og bytte skole… 

Jeg synes ikke at special needs barn burde gå på vanlig skole, men siden de nå engang gjør det må man bare bytte klasse eller evt bytte skole for å redde sitt eget barn.

Anonymkode: f69f9...39d

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilly Rose skrev (7 timer siden):

Fra udir: Danning skjer når elevene får kunnskap om og innsikt i natur og miljø, språk og historie, samfunn og arbeidsliv, kunst og kultur, og religion og livssyn. https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/prinsipper-for-laring-utvikling-og-danning/?lang=nob

I småskolen handler danning også om å lære å ta hensyn, stille på rekke, vente på tur osv. «Kunnskap om innsikt i natur og miljø» osv er mål som kan settes for eldre elever. Men ja, enig i at foreldrene i mange tilfeller ikke gjør en dritt for å prøve å lage et hyggelig lite menneske som kan omgås andre. Det er et kjempeproblem for skolen.

Anonymkode: 4e3c5...6bb

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts tar jo heller ikke ansvar for sitt barn siden de har latt ungen gå i fem år uten å lære noe i stedet for å flytte og bytte skole… 

Jeg synes ikke at special needs barn burde gå på vanlig skole, men siden de nå engang gjør det må man bare bytte klasse eller evt bytte skole for å redde sitt eget barn.

Anonymkode: f69f9...39d

Nettopp! Alle foreldre har ansvar for sitt eget barn. Når situasjonen er så ille som TS beskriver, så må man jo bare ta grep. Bytte skole, flytte hvis man må, hjemmeundervisning, hva som helst. Jeg fatter ikke at du aksepterer dette, TS.

Anonymkode: 056d4...fe0

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

men dette viser ikke at det ikke var fremprovosert. Det viser bare at du ikke observerte en provokasjon. Det betyr ikke at det ikke skjedde noe i forkant som du ikke så.

Anonymkode: 115ce...c11

Herregud. Du vet det finnes barn som ser etter sånne svake øyeblikk og benytter de. Barn man alltid bør havo øyekroken. Så fort de tror ingen ser de dytter de eller andre slemme ting.

Anonymkode: fa386...bb4

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er omsorgssvikt å la barn gå i en slik klasse i fem år. Hadde byttet skole!!

Anonymkode: 92153...528

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

nei. Men jeg er ekstremt skeptisk til hvordan folk på KG fremstiller en situasjon. Jeg tar som utgangspunkt at alle beskrivelser må tas med en klype, og noen ganger en sekk, med salt.

Anonymkode: 115ce...c11

Det er veldig lurt

Anonymkode: 85faa...0c3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre gjør ikke skolene mye for å fikse sånt... noen grep her og der men det løser lite ...

Min sønn hadde ett sånt barn i klassen, han var større og sterkere enn alle andre. Han hadde også "bare" afhd såvidt jeg vet .. Han var også eksplosiv, sa rasistiske ting til barna som ikke så norske ut, kunne gå fysisk løs på folk, slo etter de som gikk forbi osv. Han hadde med seg øks på skolen en dag og truet med å drepe alle. Lærerne forklarte at de tok hånd om det, men sønnen min ringte og var livredd fordi han skulle jo gå hjem alene etter skolen uansett! Foreldrene hentet han ikke en gang! Og dette var oppegående forelder, tror faren var i politikk til og med! Dette ødela for alle de andre barna, spiller ingen rolle om man er skoleflink eller ikke, de følte seg jo ikke trygge...

Sønnen min byttet skole.

Anonymkode: 0d7db...b19

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, sånne unger burde blitt sperra inne. Lurer på hva som skjer når de blir eldre og sterkere. 

Anonymkode: 860f3...299

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en slik elev i klassen til det ene barnet vårt. Hos oss var det skolen som ikke tok tak, og jeg mener det er skolen som må ta på seg hele ansvaret. Først i 6.klasse ble det satt på ekstra ressurser, og eleven har fått en helt annen hverdag. Det samme med resten av klassen.

Hadde skolen satt inn ressursene tidligere ville alle hatt en bedre hverdag, både elever og lærere.

Etter hva jeg har observert og mitt barn har fortalt hjemme, så har ikke eleven alene hatt skyld i episodene som har oppstått, men også medelever som har behandlet vedkommende dårlig. De vet hvilke knapper de skal trykke på for å få eleven til å bikke over. Det som er synd er at reaksjonene ikke nødvendigvis har gått utover de som har fremprovosert det. Dette har jeg gitt klar tilbakemelding om til skolen.

Nå som eleven har ekstra ressurs virker det som eleven er kommet inn i resten av gruppa, både fordi ressursen skjermer resten av medelevene, men også fordi eleven blir skjermet for medelevene. 

Anonymkode: 19d5d...dc3

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Flere sier det er omsorgssvikt av oss foreldrene å ikke bytte skole, og lurer på hvorfor. Jeg har beskrevet det tidligere i tråden, men kan si det igjen. Grunnene til dette er flere. For det første vil et skolebytte innbære lang og farlig skolevei for sønnen vår. Han må da gå ca 3 km langs en trafikkert riksvei med 80 km/t som fartsgrense, og det er i seg selv uaktuelt.
En annen viktig grunn er at han selv ikke vil fordi han har alle vennene sine i klassen. Han sier selv at han heller tar litt stolkasting og trusler enn å oppgi vennene sine.
Og så er det det siste. Det er blitt en prinsippsak for flere av oss foreldrene. Vi ønsker det beste for hele klassen, for våre barn, og også han som har problemer. Vi er i en kamp, og hvis vi backer ut nå, kommer flere til å gjøre det samme, og da taper alle.

 

Anonymkode: 5e73e...7a8

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakkar gutt, han hører jo ikke hjemme på vanlig skoleog synes det er tragisk at små barn medisineres for å passe inn

Anonymkode: 225c8...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Vi har hatt en slik elev i klassen til det ene barnet vårt. Hos oss var det skolen som ikke tok tak, og jeg mener det er skolen som må ta på seg hele ansvaret. Først i 6.klasse ble det satt på ekstra ressurser, og eleven har fått en helt annen hverdag. Det samme med resten av klassen.

Hadde skolen satt inn ressursene tidligere ville alle hatt en bedre hverdag, både elever og lærere.

Etter hva jeg har observert og mitt barn har fortalt hjemme, så har ikke eleven alene hatt skyld i episodene som har oppstått, men også medelever som har behandlet vedkommende dårlig. De vet hvilke knapper de skal trykke på for å få eleven til å bikke over. Det som er synd er at reaksjonene ikke nødvendigvis har gått utover de som har fremprovosert det. Dette har jeg gitt klar tilbakemelding om til skolen.

Nå som eleven har ekstra ressurs virker det som eleven er kommet inn i resten av gruppa, både fordi ressursen skjermer resten av medelevene, men også fordi eleven blir skjermet for medelevene. 

Anonymkode: 19d5d...dc3

Akkurat det du sier her, er kjempe viktig! I de aller fleste tilfeller vil elevene med ADHD fungere godt sammen med de andre så lenge de får god tilrettelegging. Som lærer er det umulig å gjøre dette alene i klasserommet. Disse elevene krever så mye at de må ha en egen voksen som følger de gjennom dagen. Dersom læreren blir stående alene med hele klassen, må han eller hun velge mellom den ene eleven eller resten av klassen. Det å gi disse elevene en egen assistent er ofte en god løsning. 

Problemet er bare at ressursene som foreldre, lærere og skoleledelse er enige i at trengs, de finnes ikke på skolene. Skolen kan ikke akkurat trylle frem noe som ikke eksisterer. Utfordringen må løses politisk. Det trengs både mer penger og mer folk inn i skolen, spesielt folk med relevant utdanning. 

Jeg håper at folk tenker over dette når de stemmer ved høstens valg! Dette påvirker alle som jobber og/eller har barn i offentlig skole. 

 

Anonymkode: 7fc73...e24

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stakkar gutt, han hører jo ikke hjemme på vanlig skoleog synes det er tragisk at små barn medisineres for å passe inn

Anonymkode: 225c8...91d

Det er ikke tragisk at unger med kraftig ADHD medisineres! Da misforstår du.. Det er kjempe viktig både for de selv og de som er rundt at de får medisiner. Selv med medisiner er det ofte svært synlig hvilken diagnose de har.

Vet om en 6 åring som selv ber om medisin fordi han selv synes det blir mye bedre og enklere med. Han vil så gjerne lære alt det de andre i klassen gjør, men han klarer jo ikke det med all uroen i kroppen. Uten medisiner hadde han ikke hatt sjans på den offentlige skolen. 

Det aller viktigste er å huske på at medisinene også bidrar til at disse ungene fungerer sosialt med de andre i klassen. Uten medisiner blir de mye mer uforutsigbar, noe som skremmer de andre bort. Hvem vil være venn med noen som plutselig slår eller sparker uten forvarsel? Det som er trist er når foreldre nekter å medisinere unger som  åpenbart trenger det. Det er nesten omsorgssvikt..

Anonymkode: 7fc73...e24

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ts her.

Flere sier det er omsorgssvikt av oss foreldrene å ikke bytte skole, og lurer på hvorfor. Jeg har beskrevet det tidligere i tråden, men kan si det igjen. Grunnene til dette er flere. For det første vil et skolebytte innbære lang og farlig skolevei for sønnen vår. Han må da gå ca 3 km langs en trafikkert riksvei med 80 km/t som fartsgrense, og det er i seg selv uaktuelt.
En annen viktig grunn er at han selv ikke vil fordi han har alle vennene sine i klassen. Han sier selv at han heller tar litt stolkasting og trusler enn å oppgi vennene sine.
Og så er det det siste. Det er blitt en prinsippsak for flere av oss foreldrene. Vi ønsker det beste for hele klassen, for våre barn, og også han som har problemer. Vi er i en kamp, og hvis vi backer ut nå, kommer flere til å gjøre det samme, og da taper alle.

 

Anonymkode: 5e73e...7a8

Da flyttet dere. At gutten ikke vil er underordnet; det er foreldrene som bestemmer. Han vil få nye venner. Utdannelse er viktig!!

Jeg hadde aldri ofret mitt barn for noen «prinsipper».

Anonymkode: 056d4...fe0

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Hva med å anmelde gutten neste gang han tyr til vold? 

Gutten er 10 år og kan ikke straffes, men han kan, sammen med foreldrene, bli innkalt til en bekymringssamtale. Barnevernet kan også bli involvert hvis atferdsvanskene er alvorlige og foreldrene ikke gjør tilstrekkelig for å avverge at barnet deres utsetter andre for grov vold og trusler.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for  innlegg med oppfordring til og forherligelse av brudd på norsk lov.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en sånn i klassen da jeg vokste opp, et lite sted med bare èn skole og èn klasse på hvert trinn. Jeg var veldig sjenert, stille og skoleflink, og gjorde overhodet ikke noe som kunne provosere. Det var et mareritt å gå på skolen og alltid være redd for hva han kunne finne på der eller på skoleveien. Fikk heller ikke lært det vi skulle, og vi skoleflinke fikk overhodet ikke faglige utfordringer. Skulle virkelig ønske det ble gjort mer.

Anonymkode: d5caa...54a

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...