Gå til innhold

Hva gjør vi når én elev ødelegger for hele klassen og har gjort det i snart fem år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han har alvorlig adhd og er medisinert. Likevel får han sinneutbrudd som går på sikkerheten løs for de andre elevene. Han er voldelig, han ødelegger ting, han kaster ting, han truer med drap. Foreldrene er utrolig på, og selv om gutten ikke har avlaster, krever de at han skal gå i normal klasse.
Men. Det ødelegger for de andre. Mitt barn har fått vesentlig dårligere undervisning når denne gutten tar all lærerens tid. Regning, f.eks, kan han knapt, og det er vår fortjeneste at han kan gangetabellen. Han er svak i alle fag, og det skyldes liten til ingen undervisning. Dette er tatt opp med skolen utallige ganger, men de er eksperter på å trenere. Ingenting skjer. Gutten hadde støttekontakt fem timer i uka i fjor, i år har han ikke hatt noe.

Etter min mening burde ikke denne gutten gått i normal klasse, men foreldrene har kjørt på sitt, noe som har resultert i 25 elever som knapt har hatt noe skole i fem år. Hva gjør man nå da? Alt er prøvd, 9A-sak, fylkesmann, alt. Nå sitter en hel klasse igjen, snart på slutten av barneskolen, uten den undervisningen de skulle hatt. Jeg kjenner jeg koker over enkelte foreldres egoisme, og ikke minst skolens og fylkesmannens trenering!

Anonymkode: 5e73e...7a8

  • Liker 14
  • Hjerte 28
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår problematikken alt for godt 😓 Dette er politisk besluttet, og dessverre for både elever og lærere har de ingenting de skulle ha sagt.. 🙁

Anonymkode: 7cc17...79a

  • Liker 24
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gutten har like mye rett til å gå på skolen som alle de andre barna. Dere kan ikke kreve at han flyttes eller går på en annen skole. Det skulle tatt seg ut! Skolen må selvsagt sørge for at alle barn er trygge på skolen, men løsningen er ikke å bli sint på foreldre eller gutten eller forvente at han kastes ut. Han har akkurat de samme rettighetene som alle andre barn.

Jeg synes også det er ekstremt rart å mene at ditt barns dårlige skoleresultater har årsak i én enkeltelevs oppførsel. Gjelder dette absolutt alle elevene? Det tviler jeg meget sterkt på. Ett av mine barn har også en medelev slik du beskriver, og ja, det har vært og er utrolig slitsomt å forholde seg til, men han går likevel straks ut av ungdomsskolen med toppkarakterer. Ikke skyld på andre fordi ditt barn er dårlig på skolen! 

Anonymkode: fd3d2...72f

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Automagisk
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han har alvorlig adhd og er medisinert. Likevel får han sinneutbrudd som går på sikkerheten løs for de andre elevene. Han er voldelig, han ødelegger ting, han kaster ting, han truer med drap. Foreldrene er utrolig på, og selv om gutten ikke har avlaster, krever de at han skal gå i normal klasse.
Men. Det ødelegger for de andre. Mitt barn har fått vesentlig dårligere undervisning når denne gutten tar all lærerens tid. Regning, f.eks, kan han knapt, og det er vår fortjeneste at han kan gangetabellen. Han er svak i alle fag, og det skyldes liten til ingen undervisning. Dette er tatt opp med skolen utallige ganger, men de er eksperter på å trenere. Ingenting skjer. Gutten hadde støttekontakt fem timer i uka i fjor, i år har han ikke hatt noe.

Etter min mening burde ikke denne gutten gått i normal klasse, men foreldrene har kjørt på sitt, noe som har resultert i 25 elever som knapt har hatt noe skole i fem år. Hva gjør man nå da? Alt er prøvd, 9A-sak, fylkesmann, alt. Nå sitter en hel klasse igjen, snart på slutten av barneskolen, uten den undervisningen de skulle hatt. Jeg kjenner jeg koker over enkelte foreldres egoisme, og ikke minst skolens og fylkesmannens trenering!

Anonymkode: 5e73e...7a8

Akkja...nå er det for sent men dere skulle tatt kampen mens det var noe å vinne..og den kampen føres ikke gjennom det vanlige treneringssystemet men gjennom et brev til skolen underskrevet av samtlige foreldre minus 2 og med kopi til  lokalavisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt klasse. Går ikke det, bytt skole. Går ikke det, betal for privatlærer (så mye dere har råd til). Går ikke det, så må dere rett og slett ta hjemmeskole. 

Jeg skjønner frustrasjonen deres veldig godt og det er helt grusomt å føle seg så maktesløse. 

Anonymkode: 02286...4e7

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Denne gutten har like mye rett til å gå på skolen som alle de andre barna. Dere kan ikke kreve at han flyttes eller går på en annen skole. Det skulle tatt seg ut! Skolen må selvsagt sørge for at alle barn er trygge på skolen, men løsningen er ikke å bli sint på foreldre eller gutten eller forvente at han kastes ut. Han har akkurat de samme rettighetene som alle andre barn.

Jeg synes også det er ekstremt rart å mene at ditt barns dårlige skoleresultater har årsak i én enkeltelevs oppførsel. Gjelder dette absolutt alle elevene? Det tviler jeg meget sterkt på. Ett av mine barn har også en medelev slik du beskriver, og ja, det har vært og er utrolig slitsomt å forholde seg til, men han går likevel straks ut av ungdomsskolen med toppkarakterer. Ikke skyld på andre fordi ditt barn er dårlig på skolen! 

Anonymkode: fd3d2...72f

Dette er jeg så uenig i! Foreldrene til dette barnet tar absolutt ikke ansvar for oppførselen til barnet sitt, da hadde de f.eks byttet skole fordi barnet med ADHD trives jo åpenbart ikke! Det har gått 5ÅR! Ærlig talt...

Anonymkode: 02286...4e7

  • Liker 31
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skolene er helt handlingslammede med slike elever. Jeg ser det hver dag. Vi har det samme problemet, og disse elevene får lov til å rasere et klasserom og kaste pulter og stoler. Alle elevene rømmer på gangen, og etterpå kan eleven få gå uten kjeft. Han er da i Flight-and-run modus, og stakkars den som stopper han da. Dette er begreper han selv har lært seg av psykologen og ungen utvikler seg til en real sosiopat. Det han egentlig ønsker er en ørefik og bli sett, og en rammer og jobbe under som en trussel om spesialskole. 

Ta barnet ditt ut av klassen. 

Anonymkode: c565b...1da

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Han har alvorlig adhd og er medisinert. Likevel får han sinneutbrudd som går på sikkerheten løs for de andre elevene. Han er voldelig, han ødelegger ting, han kaster ting, han truer med drap. Foreldrene er utrolig på, og selv om gutten ikke har avlaster, krever de at han skal gå i normal klasse.
Men. Det ødelegger for de andre. Mitt barn har fått vesentlig dårligere undervisning når denne gutten tar all lærerens tid. Regning, f.eks, kan han knapt, og det er vår fortjeneste at han kan gangetabellen. Han er svak i alle fag, og det skyldes liten til ingen undervisning. Dette er tatt opp med skolen utallige ganger, men de er eksperter på å trenere. Ingenting skjer. Gutten hadde støttekontakt fem timer i uka i fjor, i år har han ikke hatt noe.

Etter min mening burde ikke denne gutten gått i normal klasse, men foreldrene har kjørt på sitt, noe som har resultert i 25 elever som knapt har hatt noe skole i fem år. Hva gjør man nå da? Alt er prøvd, 9A-sak, fylkesmann, alt. Nå sitter en hel klasse igjen, snart på slutten av barneskolen, uten den undervisningen de skulle hatt. Jeg kjenner jeg koker over enkelte foreldres egoisme, og ikke minst skolens og fylkesmannens trenering!

Anonymkode: 5e73e...7a8

Jeg fikk i klassen med er sånt barn. Han ble sendt på spesialskole og fikk det bedre der. Dessverre er ikke der lov lenger. Synd egentlig, for det var det beste for alle 

Anonymkode: 04bb5...476

  • Liker 23
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan privatskole være et alternativ?

Anonymkode: 87c7f...3fa

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Han har alvorlig adhd og er medisinert. Likevel får han sinneutbrudd som går på sikkerheten løs for de andre elevene. Han er voldelig, han ødelegger ting, han kaster ting, han truer med drap. Foreldrene er utrolig på, og selv om gutten ikke har avlaster, krever de at han skal gå i normal klasse.
Men. Det ødelegger for de andre. Mitt barn har fått vesentlig dårligere undervisning når denne gutten tar all lærerens tid. Regning, f.eks, kan han knapt, og det er vår fortjeneste at han kan gangetabellen. Han er svak i alle fag, og det skyldes liten til ingen undervisning. Dette er tatt opp med skolen utallige ganger, men de er eksperter på å trenere. Ingenting skjer. Gutten hadde støttekontakt fem timer i uka i fjor, i år har han ikke hatt noe.

Etter min mening burde ikke denne gutten gått i normal klasse, men foreldrene har kjørt på sitt, noe som har resultert i 25 elever som knapt har hatt noe skole i fem år. Hva gjør man nå da? Alt er prøvd, 9A-sak, fylkesmann, alt. Nå sitter en hel klasse igjen, snart på slutten av barneskolen, uten den undervisningen de skulle hatt. Jeg kjenner jeg koker over enkelte foreldres egoisme, og ikke minst skolens og fylkesmannens trenering!

Anonymkode: 5e73e...7a8

vi hadde en gutt i min sønns klasse, som de andre foreldrene ville beskrevet omtrent som dette. Spesielt jentenes foreldre. Han ble presset ut.

Jeg kjenner denne gutten godt, for han var venn med mitt barn, og jeg kan med hånden på hjertet si at han ble misforstått og at beskrivelsene av ham var grotesk overdrevne av foreldre med en egen agenda.

Så jeg blir veldig skeptisk når jeg leser sånne beskrivelser som du kommer med her.

Det kan jo være det er en edruelig, presis beskrivelse, men jeg tviler....

Anonymkode: 115ce...c11

  • Liker 13
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det spesialskoler i ditt område? Sannsynligvis ikke. Så hva er da det reelle alternativet til foreldrene?

Denne gutten burde hatt assistent 1-1. Det har ikke skolene økonomi til, så da går det ut over de andre elevene.

Anonymkode: e7910...47f

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk i klassen med er sånt barn. Han ble sendt på spesialskole og fikk det bedre der. Dessverre er ikke der lov lenger. Synd egentlig, for det var det beste for alle 

Anonymkode: 04bb5...476

Ja, det er litt synd at alle skal gå på normal skole - koste hva det koste vil.
Da jeg gikk på skole, var det også noen som ikke klarte å oppføre seg normalt og ble trukket ut av den normale klassen og plassert på spesialskole der undervisningen var mer tilpasset "problembarna".

Som en annen her sa, dette er politisk besluttet, så mange lærere må bare stå og se på det som skjer.
Lærere nå til dags får jo ikke lov til noenting (omtrent). Noen elever hadde trengt tilsnakk, å bli sendt ut av klasserommet osv

Anonymkode: 67c50...3d1

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

vi hadde en gutt i min sønns klasse, som de andre foreldrene ville beskrevet omtrent som dette. Spesielt jentenes foreldre. Han ble presset ut.

Jeg kjenner denne gutten godt, for han var venn med mitt barn, og jeg kan med hånden på hjertet si at han ble misforstått og at beskrivelsene av ham var grotesk overdrevne av foreldre med en egen agenda.

Så jeg blir veldig skeptisk når jeg leser sånne beskrivelser som du kommer med her.

Det kan jo være det er en edruelig, presis beskrivelse, men jeg tviler....

Anonymkode: 115ce...c11

en tilføyelse til beskrivelsen: Disse søte jentene visste veldig godt hva som var triggere for denne gutten, og fyrte ham opp så godt de kunne, og så gikk de hjem og klaget til foreldrene som da reagerte omtrent slik som TS.

Anonymkode: 115ce...c11

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

vi hadde en gutt i min sønns klasse, som de andre foreldrene ville beskrevet omtrent som dette. Spesielt jentenes foreldre. Han ble presset ut.

Jeg kjenner denne gutten godt, for han var venn med mitt barn, og jeg kan med hånden på hjertet si at han ble misforstått og at beskrivelsene av ham var grotesk overdrevne av foreldre med en egen agenda.

Så jeg blir veldig skeptisk når jeg leser sånne beskrivelser som du kommer med her.

Det kan jo være det er en edruelig, presis beskrivelse, men jeg tviler....

Anonymkode: 115ce...c11

Jeg har jobbet i skolen i mange år og sluke elever finnes i de fleste klasserom.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdragelsen må tilbake i klasserommene. Konsekvenser og straff for dårlig oppførsel. Det finnes ikke i dag. 

Anonymkode: c565b...1da

  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Oppdragelsen må tilbake i klasserommene. Konsekvenser og straff for dårlig oppførsel. Det finnes ikke i dag. 

Anonymkode: c565b...1da

Oppdragelse er foreldrenes ansvar, ikke skolen sitt ansvar. Skolen skal støtte foreldre i deres oppdragelse, ikke ha hovedansvaret. Det er dessverre sånn at vi nå bruker mer tid på oppdragelse enn undervisning.

Endret av Lilly Rose
  • Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Denne gutten har like mye rett til å gå på skolen som alle de andre barna…. Han har akkurat de samme rettighetene som alle andre barn.

Anonymkode: fd3d2...72f

Mulig det, men man må jo anerkjenne at man har et problem hvis det å oppfylle ett barns rettigheter gjør at alle de normale barnas rettigheter dermed brytes fordi man ikke har ressurser nok til å strekke over alle. Det må jo være lov å mene at en slik prioritering ikke er riktig

Anonymkode: ee23d...c0b

  • Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig lesning denne tråden, stakkars elever. Norsk skolepolitikk og byråkrati på sitt beste. Det er som det sies kun egoisme, trenering og ansvarsfraskrivelse. Og tverrfaglig så sitter hver og en dønn fast på sin egen hest. Null resultat..

Hvilket slagord var det Gro introduserte på 90 tallet? "det er typisk norsk å være god."  Latterlig. Det er nettopp denne holdningen Norges styre og stell lider under, alltid gjort.  Jeg tenker selvgod passer bedre.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Ja, det er fortvilende. Vi foreldrene føler vi har gjort det rette hele veien fra 1. klasse. Vi har gått alle steg, skrevet brev, inkludert alle, kort sagt fulgt boken. Og så er vi her da, i 5. klasse og med en gjeng elever som har fått mildt sagt mangelfull skolegang.

Flere elever har byttet klasse, og en har til og med flyttet pga problemet. Mange har mistet skolegleden helt.
Vi har ikke mulighet til å bytte skole da det vil innebære at vår sønn får mye lengre og farligere skolevei, langs en riksvei med 80 km/t fartsgrense. Han har dessuten alle venner og kjente i klassen, og har ikke lyst til å bytte. Da tar han heller litt stolkasting i stedet for, som han selv sier.

Stakkars lærerne oppi det hele. Klassen har hatt 6 lærere på 5 år, og hun siste nå er i ferd med å få sparken fordi hun holdt denne eleven fast når han fikk et sinneanfall. Jeg mener hun kan ha reddet flere av elevene da han begynner å bli sterk og truer med å drepe dem hvis de ser feil på han. Hun endte med å sitte på han for å kontrollere han i mer enn en halvtime før hjelpen kom. Og nå mister hun kanskje jobben. Det er ille.

Anonymkode: 5e73e...7a8

  • Liker 14
  • Hjerte 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...