Gå til innhold

Koronautvalget: Mange barn og unge fikk tapt livskvalitet


Tunique

Anbefalte innlegg

Snok1 skrev (3 timer siden):

Du forstår betydningen av merdødelighet? Nei?

4000 persone hadde levd gjennom 2022 dersom det ikke hadde fått covid.

Det er hundre ganger så mange som dør av drap i Norge.

Når noen blir knivstukket og dør, sier du da at «hun hadde sikkert terminal kreft»?

Hva har merdødelighet å gjøre med komorbiditeter? Dette blir i høyeste grad hypotetisk all den tid comorbiditeter også utviklet seg av andre faktorer.

   F.eks: dødelighet var SPESIELT høy for de over 90. Hvor mange av disse bodde siste årene på sykehjem? Hvor mye spilte isolasjon de siste årene av livet inn?

    Merdødelighet kan heller ikke sammenlignes fra år til år bare ved en simplistisk covid-ikke covid modell for å forsvare disde drakoniske tiltakene.

Å sammenligne "drap" med dødsfall av eldre folk med comorbiditrter og covid blir jo tull. For det første er ikke den hardest rammede gruppe særlig plaget av dette og den gruppen som har mest drap har nok lite vovid.

    Så tar vi antall forventede sparte "livsår" og setter det opp imot den samfunnsøkonomiske fadesen, økt mental helse hos barn og ikke minst etterslepet av morbiditet/mortalitet som følge av nedstengt/sterkt redusert sykehuskapasitet.

     

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Pivot said:

Men overfylte akuttavdelinger var visst ikke et problem lenger i 2022, selv om antall koronarelaterte innleggelser i første kvartal 2022 var hinsides mye høyere sammenlignet med første kvartal i 2021. Hvorfor det? 

https://www.helsedirektoratet.no/statistikk/antall-innlagte-pasienter-pa-sykehus-med-pavist-covid-19

Se antall på intensivavdeling og respirator, som var de begrensede ressursene. Omikron er mye mindre farlig og de fleste var vaksinert, så mot slutten ble nesten alle bare lagt inn til observasjon.

Utrolig hva man kan finne med et enkelt Google-søk hvis man vil.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Sverige noen tiltak for å beskytte helsearbeiderne mens pandemien pågikk?  For hvordan holder man et helsesystem gående med så mange smittede og andre som hoster og harker uten at det er påvist covid? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda skrev (1 time siden):

https://www.helsedirektoratet.no/statistikk/antall-innlagte-pasienter-pa-sykehus-med-pavist-covid-19

Se antall på intensivavdeling og respirator, som var de begrensede ressursene. Omikron er mye mindre farlig og de fleste var vaksinert, så mot slutten ble nesten alle bare lagt inn til observasjon.

Utrolig hva man kan finne med et enkelt Google-søk hvis man vil.

Hva er det du ser, siden du mener at grafen som du viser til ikke samsvarer med det som jeg skrev? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (På 5.6.2023 den 21.45):

Men det er fremdeles viktigere for barn å oppleve sosial omgang enn voksne. 

Sikkert riktig det, men det er ikke bra for noen å være isolert over lengre tid. Og det er vel neppe særlig bra for barn når de voksne rundt dem har tredjegrads brakkesyke heller.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Pivot said:

Hva er det du ser, siden du mener at grafen som du viser til ikke samsvarer med det som jeg skrev? 

Du skrev et spørsmål, jeg svarte på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/2/2023 at 1:20 PM, Tunique said:

Bra dette kommer frem. Bedre sent enn aldri.

Var mange av oss "Konspirasjonsteoretikere" som mente tiltakene  var alt for drøye iforhold til virusets omfang.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MoW4yR/koronautvalget-mange-barn-og-unge-fikk-tapt-livskvalitet

 

Det går kaldt nedover ryggen på meg når jeg tenker på Erna sin 60 års hemmelighold. Stakkars folk hvis de velger inn Høyre til neste stortingsvalg.

Som vanlig ble dette skrevet om av Document:

https://www.document.no/2021/09/21/har-erna-tatt-sine-beslutninger-om-koronavaksine-basert-pa-det-beste-for-befolkningen-i-norge/

Endret av frivis
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (På 6.6.2023 den 12.23):

De som så hvordan viruset utviklet seg i f.eks. Nord-Italia.

Ja, var det mange friske skolebarn som døde der tenker du…?

Pivot skrev (På 6.6.2023 den 13.30):

Siden du har gode data på dette - hvor mange friske mennesker ble alvorlig syke av covid-19? 

Lurer jeg også på. Hvor mange gode leveår ble spart av tiltakene?

Gagaen skrev (23 timer siden):

Jeg mener hundre prosent det var riktig å stenge skoler for å få oversikt . Man visste ikke noe om viruset og man ville ikke ta sjanser. Og så kan man ikke regne med at man går ut av en så alvorlig situasjon som en pandemi uten å bli merka av det. Det er vi mange som har blitt, man må ofre noe som å redde liv og vinne tid. 

Greit å være etterpåklok nå når man har kunnskap, men den gangen hadde man ikke den kunnskapen. SÅ jeg forsvarer nedstengningen. 

Men mener du det var riktig å fortsette å holde dem stengt? Det er ikke etterpåklokskap å mene at det var latterlig å nekte vgs elever og studenter å være på skole i et helt år etter at turismen gikk for fullt igjen?

Snok1 skrev (23 timer siden):

Jeg vet ikke om alvorlig syke er en definisjon som helsemyndighetene bruker.

Ca 1,5 millioner nordmenn ble smittet i følge en ticker på vg.no:

https://www.vg.no/spesial/corona/#norge

 

At 1,5 millioner nordmenn ble smittet er jo fullstendig irrelevant. Det interessante er hvor mange friske nordmenn som ble alvorlig syke, dvs minimum sykehusinnleggelse, fortrinnsvis på intensiv. Og hva alderen på disse var. Er det ok å påføre en million barn og unge psykiske senskader de potensielt sliter med resten av livet for at Petter på 82 skal få leve til han er 85?

Snok1 skrev (19 timer siden):

Du forstår betydningen av merdødelighet? Nei?

4000 persone hadde levd gjennom 2022 dersom det ikke hadde fått covid.

Det er hundre ganger så mange som dør av drap i Norge.

Når noen blir knivstukket og dør, sier du da at «hun hadde sikkert terminal kreft»?

Men er det å leve gjennom 2022 et viktig mål i seg selv?  

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si for mye om koronatiltakene, men jeg reagerer litt på at vi i liten grad har tilpasset oss pandemi og smitte på permanent basis. Min mening  er at smittefare øker med  befolkningskonsentrasjon, og at offentlig transport kan være smittebomber. Byggepolitikken med konsentrasjon rundt kollektivknutepunkter og nedskalering av muligheter med biltrafikk samtidig med  at flere skal ta  kollektivt er ikke nedjustert slik jeg føler det naturlig med tanke på smittevern. 

Det verste er helsepersonells stillingsgrader. Det er fortsatt vanlig med små stillinger, og disse i små stillinger jobber følgelig ofte på to forskjellige steder. De løper rundt med smitte  fra den ene arbeidsplassen til den andre. Unødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (På 7.6.2023 den 14.17):

Ja, var det mange friske skolebarn som døde der tenker du…?

Lurer jeg også på. Hvor mange gode leveår ble spart av tiltakene?

Men mener du det var riktig å fortsette å holde dem stengt? Det er ikke etterpåklokskap å mene at det var latterlig å nekte vgs elever og studenter å være på skole i et helt år etter at turismen gikk for fullt igjen?

 

Jeg svarte kun på at jeg mener det var riktig å holde skoler stengt. Les det som står! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/6/2023 at 6:15 PM, Snok1 said:

Du forstår betydningen av merdødelighet? Nei?

4000 persone hadde levd gjennom 2022 dersom det ikke hadde fått covid.

Det er hundre ganger så mange som dør av drap i Norge.

Når noen blir knivstukket og dør, sier du da at «hun hadde sikkert terminal kreft»?

Hvor mange av de 4000 var mennesker som ville ha dødd av influensa i 202 eller 2021 da, om ikke vi hadde hatt restriksjoner da?

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjest:) skrev (15 minutter siden):

Hvor mange av de 4000 var mennesker som ville ha dødd av influensa i 202 eller 2021 da, om ikke vi hadde hatt restriksjoner da?

Det beregnede tallet er merdødelighet, altså antallet som IKKE hadde dødd av andre årsaker samme år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/7/2023 at 2:25 PM, I Grosny said:

Jeg vil ikke si for mye om koronatiltakene, men jeg reagerer litt på at vi i liten grad har tilpasset oss pandemi og smitte på permanent basis. Min mening  er at smittefare øker med  befolkningskonsentrasjon, og at offentlig transport kan være smittebomber. Byggepolitikken med konsentrasjon rundt kollektivknutepunkter og nedskalering av muligheter med biltrafikk samtidig med  at flere skal ta  kollektivt er ikke nedjustert slik jeg føler det naturlig med tanke på smittevern. 

Det verste er helsepersonells stillingsgrader. Det er fortsatt vanlig med små stillinger, og disse i små stillinger jobber følgelig ofte på to forskjellige steder. De løper rundt med smitte  fra den ene arbeidsplassen til den andre. Unødvendig.

Problemet med dette ville vært at vi i normalår ville hatt mindre sykdom enn i dag. Så bygger det seg opp mer immunitetsgjeld, og så får vi ekstra mye sykdom og press på helsetjenesten i ekstremårene.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Snok1 said:

Det beregnede tallet er merdødelighet, altså antallet som IKKE hadde dødd av andre årsaker samme år.

Ja, men jeg snakker ikke om hvor mange som ville dødd av influensa samme år. Jeg snakker om de som ikke døde av influensa de to årene før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (8 minutter siden):

Det beregnede tallet er merdødelighet, altså antallet som IKKE hadde dødd av andre årsaker samme år.

Men iflg rapporten var ikke alle 4000 relatert til Covid. Ca 2000 var relatert til Covid. De resterende dreide seg om hjerte/kar og kreft, og litt andre ting. 

Det store spørsmålet, mener jeg, er hvorfor det var en merdødelighet på hjerte/kar. De døde åpenbart av hjerteinfarkt etc, men hvorfor hadde de hjerteproblemer? Var det f.eks. pga tidligere covid-smitte i 2020/2021 (long covid)? Eller ble eksisterende hjerteproblem forverret av vaksinen?

Influensa-dødeligheten i 2022 var forøvrig på samme nivå som i 2010-2019. Altså ingen merdødelighet mtp influensa.

Men joda, skolenedstengingen var belastende for mange barn. Hele pandemien var belastende, både for voksne og barn. Noen av oss hadde det kjipt under nedstengingen, og noen av oss har fått livsvarige skader og blir nok aldri helt ferdige med covid.

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (1 time siden):

Men iflg rapporten var ikke alle 4000 relatert til Covid. Ca 2000 var relatert til Covid. De resterende dreide seg om hjerte/kar og kreft, og litt andre ting. 

Det store spørsmålet, mener jeg, er hvorfor det var en merdødelighet på hjerte/kar. De døde åpenbart av hjerteinfarkt etc, men hvorfor hadde de hjerteproblemer? Var det f.eks. pga tidligere covid-smitte i 2020/2021 (long covid)? Eller ble eksisterende hjerteproblem forverret av vaksinen?

Influensa-dødeligheten i 2022 var forøvrig på samme nivå som i 2010-2019. Altså ingen merdødelighet mtp influensa.

Men joda, skolenedstengingen var belastende for mange barn. Hele pandemien var belastende, både for voksne og barn. Noen av oss hadde det kjipt under nedstengingen, og noen av oss har fått livsvarige skader og blir nok aldri helt ferdige med covid.

 

Hvorfor viser forskningen at 49 % av long covid pasienter ikke har hatt  covid i det hele tatt? Kan det være fordi det egentlig bare er det samme som ME?

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

velociraptor skrev (1 time siden):

Hvorfor viser forskningen at 49 % av long covid pasienter ikke har hatt  covid i det hele tatt? Kan det være fordi det egentlig bare er det samme som ME?

Kilde?

Man har selvsagt ikke senfølger etter covid hvis man ikke har hatt covid. Det kan derimot være vanskelig eller umulig å vite om man har hatt covid hvis prøvene blir tatt for sent. Covid vil da ikke vises på prøvene, selv om man faktisk har hatt det.

Og ja, senfølger etter covid er slett ikke ulikt ME for mange. Symptomene er ofte like, men ikke alltid. Det er ganske vanlig med fatigue, pulsforstyrrelser og PEM, i tillegg til smerter og kognitiv svikt. Forskjellen er selvsagt at senfølger etter covid skyldes covid, åpenbart, mens ME oftest ikke gjør det. Man kan også få langvarige plager etter influensa, men det har kanskje ikke noe eget kallenavn. 

Selv har jeg fått migrene etter at jeg hadde covid. Jeg har ikke utmattelseveller andre ME-lignende symptomer. Hvorvidt man kaller det long covid, covidutløst migrene eller bare migrene spiller ikke så stor rolle for meg, behandlingen er den samme uansett. Men for statistikken sin del, er det greit å få med at dette oppstod som følge av covid-infeksjon.

Endret av Hedda-78
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (25 minutter siden):

Kilde?

Man har selvsagt ikke senfølger etter covid hvis man ikke har hatt covid. Det kan derimot være vanskelig eller umulig å vite om man har hatt covid hvis prøvene blir tatt for sent. Covid vil da ikke vises på prøvene, selv om man faktisk har hatt det.

Og ja, senfølger etter covid er slett ikke ulikt ME for mange. Symptomene er ofte like, men ikke alltid. Det er ganske vanlig med fatigue, pulsforstyrrelser og PEM, i tillegg til smerter og kognitiv svikt. Forskjellen er selvsagt at senfølger etter covid skyldes covid, åpenbart, mens ME oftest ikke gjør det. Man kan også få langvarige plager etter influensa, men det har kanskje ikke noe eget kallenavn. 

Selv har jeg fått migrene etter at jeg hadde covid. Jeg har ikke utmattelseveller andre ME-lignende symptomer. Hvorvidt man kaller det long covid, covidutløst migrene eller bare migrene spiller ikke så stor rolle for meg, behandlingen er den samme uansett. Men for statistikken sin del, er det greit å få med at dette oppstod som følge av covid-infeksjon.

https://www.dagbladet.no/nyheter/nedstengning-kan-ha-gitt-long-covid/79065437

https://khrono.no/norsk-forskningsartikkel-tar-av-er-en-av-verdens-mest-omtalte/776521

https://forskning.no/covid-epidemier/30-prosent-av-de-med-long-covid-hadde-aldri-hatt-covid-viser-dansk-studie/2127790

https://www.nettavisen.no/long-covid/behandling/kur/long-covid-syke-line-ble-frisk-etter-oppsiktsvekkende-behandling-dette-er-en-kur-som-funker/f/5-95-1047546

https://www.dagensmedisin.no/covid-19-forskning/norsk-studie-avdekket-long-covid-ogsa-hos-ikke-smittede-diagnosen-ikke-hensiktsmessig/561067

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (43 minutter siden):

Nå viser linkene til samme studie flere ganger. En studie utført av Wyller. Som som er sterkt kritisert. Både fordi kontrollgruppen var for liten og deltagerne i kontrollgruppen stor grad var hentet fra personer som testet negativt på pcr, etter symptomer på covid eller var nærkontakter av covid syke En kan jo spørre seg hvorfor en tenker dette er kvalifiserte deltagere?  Ikke er bare deltagerne kritisert men også utelatelse av å ta i betraktning av at nesten samtlige symptomer og også de mest alvorlige var hyppigere hos de med gjennomgått covid.  Noe Wyller har uttalt er tilfeldige sammentreff og derfor ikke er med i konklusjonen 
 

Wyller uttalte  før studien ble var klar at en kunne tenke seg frisk fra covid. En som har et forutinntatt   standpunkt er aldri et bra utgangspunkt.  

Den danske studien er også sterkt kritisert. Hentet ut i fra deltagere på en fb gruppe. FHI vurderer ingen studier med under 500 deltagere. Så begge ville blitt ekskludert.
 

Jeg mener skal en linke til studier. Velg noen som ikke er sterkt kritisert og som er store nok til å vise en trend.

en helt fersk studie publisert i jama med nesten 10. 000 deltagere viser en betydelig forskjell fra de med gjennomgått covid og kontrollgruppen. 

Symptoms (using severity thresholds) with more than 15% absolute difference in frequencies (infected vs uninfected) included postexertional malaise (PEM) (28% vs 7%; aOR, 5.2 [95% CI, 3.9-6.8]), fatigue (38% vs 17%; aOR, 2.9 [95% CI, 2.4-3.4]), dizziness (23% vs 7%; aOR, 3.4 [95% CI, 2.6-4.4]), brain fog (20% vs 4%; aOR, 4.5 [95% CI, 3.2-6.2]), and gastrointestinal (GI) symptoms (25% vs 10%; aOR, 2.7 [95% CI, 2.2-3.4]).

 

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2805540

 

 


 

  

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendie skrev (15 timer siden):

Nå viser linkene til samme studie flere ganger. En studie utført av Wyller. Som som er sterkt kritisert. Både fordi kontrollgruppen var for liten og deltagerne i kontrollgruppen stor grad var hentet fra personer som testet negativt på pcr, etter symptomer på covid eller var nærkontakter av covid syke En kan jo spørre seg hvorfor en tenker dette er kvalifiserte deltagere?  Ikke er bare deltagerne kritisert men også utelatelse av å ta i betraktning av at nesten samtlige symptomer og også de mest alvorlige var hyppigere hos de med gjennomgått covid.  Noe Wyller har uttalt er tilfeldige sammentreff og derfor ikke er med i konklusjonen 
 

Wyller uttalte  før studien ble var klar at en kunne tenke seg frisk fra covid. En som har et forutinntatt   standpunkt er aldri et bra utgangspunkt.  

Den danske studien er også sterkt kritisert. Hentet ut i fra deltagere på en fb gruppe. FHI vurderer ingen studier med under 500 deltagere. Så begge ville blitt ekskludert.
 

Jeg mener skal en linke til studier. Velg noen som ikke er sterkt kritisert og som er store nok til å vise en trend.

en helt fersk studie publisert i jama med nesten 10. 000 deltagere viser en betydelig forskjell fra de med gjennomgått covid og kontrollgruppen. 

Symptoms (using severity thresholds) with more than 15% absolute difference in frequencies (infected vs uninfected) included postexertional malaise (PEM) (28% vs 7%; aOR, 5.2 [95% CI, 3.9-6.8]), fatigue (38% vs 17%; aOR, 2.9 [95% CI, 2.4-3.4]), dizziness (23% vs 7%; aOR, 3.4 [95% CI, 2.6-4.4]), brain fog (20% vs 4%; aOR, 4.5 [95% CI, 3.2-6.2]), and gastrointestinal (GI) symptoms (25% vs 10%; aOR, 2.7 [95% CI, 2.2-3.4]).

 

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2805540

 

 


 

  

Så, i studier hvor du ikke liker resultatet så er det problemer med kontrollgruppen m.m., mens når resultatet er som du ønsker så er de (samme) mulige feilkildene et ikke-tema. Skjønner.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...