Gå til innhold

Hva slags barn har egentlig de som har 5+ barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De har vel barn som har lært å innordne seg, som vet at verden ikke kretser rundt de. De fleste som har så mange barn har nok langt mer enn 2år mellom hver, og lærer barna å være så selvstendige og ryddige som de kan være i henhold til alderen. 

Det har jo også mye med foreldrenes måte å takle situasjonen på, at de ikke sliter seg ut på å følge barnas minste vink så snart barnet ønsker noe. Så barna lærer seg å vente litt før det blir deres tur å få hjelp og hjelper ofte hverandre.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kom over en med 8 (!!!) Barn, jeg har ett på 14 mnd og har mer enn nok med det.

Det krever noe absolutt hele tiden, kroppskontakt, samsoving, sosialkontakt og oppmerksomhet, henger i beina mine, roper og skriker, løper rundt og klatrer i alt, må passes på og fotfølges, aldri sittet rolig på et fang eller andre steder i hele sitt liv, bokstavlig talt. Skal "snakke" konstant under alle måltider og henvender seg for respons, liker ikke å sitte i vogn osv. 

Så da lurer jeg på; hva slags barn har de med mange barn? For 8 av mitt hadde bare ikke gått. Rekker så vidt over det ene.

Anonymkode: f31ef...521

Når man er fler er det også fler barnet henvender seg til, eldre barn den lille observerer, leker med, osv. Men som barn i en større søskenflokk kan jeg si at jeg ikke fikk den oppfølgingen du skisserer. Jeg var i fare flere ganger i fare i oppveksten fordi jeg ikke ble passet på, ble lagt alene for å ikke vekke familien, ble kraftig irettesatt eller avvist hvis jeg maste. Sånt skjer kanskje ikke nå for tiden, man tok nok lettere på oppfølgingen på 70-tallet.

Anonymkode: 4efcb...fbd

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 enkle barn, eldste er 15. Ingen diagnoser, alt har vært «etter boka». Babyer som ikke gråt og sov om natta, som var strålende fornøyd. Null problem å ta de med på cafe, butikken osv. Nå er de større og det er fortatt veldig harmonisk, lite krangling og veldig koselig. Kunne lett fått mange barn om jeg bare fikk sånne, men her stoppet det pga min helse. Jeg har heller ikke blitt lett gravid og det er noen år mellom hvert barn, så er nok mye av grunnen til at det har vært såpass harmonisk og greit.

Anonymkode: 1d972...9cd

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var 9 barn som perler på en snor. Hvordan mine foreldre klarte det aner jeg ikke, men de eldste passet på de som var yngre, og det var ikke en haug med oppmerksomhet på hvert enkelt barn. I dag er alle oss barna gode venner. 

Anonymkode: 1c783...bfd

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo ikke 8 toåringer som andre her sier. Vi har tre og det går fordi det er 3,5 år mellom hver så de er på ulike steder i utviklingen. Har alltid tenkt at tvillinger, og særlig trillinger må være beintøft fordi du hele tiden har den periodens utfordringer x2 eller 3. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre er oppdratt til å bli selvstendige og selvhjulpne og jeg ser ingen ulemper med det. Når man har mange barn, så hjelper man ikke til med ting som de kan klare selv. Man bruker tid sammen og står ikke og smører matpakker til store barn eller vasker hus og klær for alle.

Anonymkode: 8eadb...c2b

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 4. Stort aldersspenn mellom noen av barna. Ingen diagnoser, mann som bidrar. Enkle, greie barn som trives på skolen og som fungerer sosialt. 
 

Hadde ikke fått fire barn om jeg ikke likte å være mamma. Har heller ikke hatt enormt behov for mye egentid da ungene var små. 
 

 

Anonymkode: b89ef...195

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kom over en med 8 (!!!) Barn, jeg har ett på 14 mnd og har mer enn nok med det.

Det krever noe absolutt hele tiden, kroppskontakt, samsoving, sosialkontakt og oppmerksomhet, henger i beina mine, roper og skriker, løper rundt og klatrer i alt, må passes på og fotfølges, aldri sittet rolig på et fang eller andre steder i hele sitt liv, bokstavlig talt. Skal "snakke" konstant under alle måltider og henvender seg for respons, liker ikke å sitte i vogn osv. 

Så da lurer jeg på; hva slags barn har de med mange barn? For 8 av mitt hadde bare ikke gått. Rekker så vidt over det ene.

Anonymkode: f31ef...521

forsømte.

er eldst i en flokk på 6. jeg var enebarn til ejg var litt over 5, etter det fikk jeg omtrent ikke oppmerksomhet og "oppdro meg selv" som min mor sier. på den tiden  var det bare et søsken, så forstår ikke hvorfor jeg gikk i glemmeboken allerede da,..men var det som skjedde,

mitt andre søsken kom da jeg var ca 10, da ble det forventet at jeg også skulle hjelpe til med det. mye pass, bleieskift etc. da 3 søsken kom  ble det enda værre. jeg måtte dra tidlig fra skolen (vgs) for å hente søsken i barnehage/ passe etc.

jeg og mine foreldre har omtrent ikke kontakt idag,... vært minimalt siden jeg flyttet hjemmefra, g da omtrent kun i forbindelse med at jeg har søsken som enda bor hjemme.   jeg er snart 40 nå.



ingen andre søskenflokker som er så store som jeg kjenner til har erfaringer som er særlig anderledes enn mine.  det sier seg selv at med så mange farn får ikke hvert enkelt den oppmerksomheten og den tilknytningen de ha behov for.

Anonymkode: fe2ed...43f

  • Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tante til 5 søsken.

Ingen religion og etisk norsk.

Har blitt 5 fine voksne. Yngste er 22 og eldste 35

Anonymkode: cdc1f...0c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

et av mine søsken (som er midt i den flokken av oss på 6) sier hun føler hele barne og ungdomsperioden hennes har blitt kastet vekk på å være hushjelp og barnevakt for de som en yngre enn henne igjen. kjenner godt på den følelsen ja.


er ekstremt bitter over en oppvekst uten et snev av kjærlighet fra mine foreldre. tenker mye på hvordn livet kunne ha vært om de hadde brydd seg.

Anonymkode: fe2ed...43f

  • Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok med mine 2. Var det som var mitt ønske også. Bestemoren til min eks hadde 9 barn 😳 Det hadde jeg virkelig ikke orket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner to familier med 5+ barn. Alle relativt tett, innenfor 8 år hvertfall. Jeg ser barn som kjemper om oppmerksomheten, som har skolevansker fordi foreldrene ikke har tid eller krefter til å følge opp, som er lei seg fordi de ikke får gå på fritidsaktiviteter, som har fått lov å gå alene ute fra de var 2 år fordi foreldrene regelrett ikke gidder å passe på dem. Eldste i ene flokken er nå 17 og har meldt seg helt ut, han flyttet på hybel så fort han hadde sjangsen og måtte bli 16 år før han fikk diagnosen dysleksi fordi foreldrene orket ikke alt styret dwt var å få en diagnose og hjelp til han. 
Men selvfølgelig, foreldre er forskjellige, all creds til de som får det til å gå bra med så mange barn! 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg skjønner heller ikke det, hvordan de klarer det. Og hvordan de klarer å følge opp barna. 

Jeg skjønner heller ikke hvordan folk med 4 barn klarer å følge opp alle barna! Men mulig det er mulig om det er litt aldersspenn mellom barna. I tillegg har jo noen vært heldige med sine barn, feks smarte og reflekterende, slik at de er enkle å veilede.

Anonymkode: ccc1a...370

De klarer ikke å følge opp på den måten jeg ønsker å følge opp et barn 🤷🏼‍♀️ Det er ikke fysisk mulig med så mange barn med mindre det er 6-7 år mellom hvert barn. Og det vet jeg ikke noen mangebarnsfamilier som har.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kom over en med 8 (!!!) Barn, jeg har ett på 14 mnd og har mer enn nok med det.

Det krever noe absolutt hele tiden, kroppskontakt, samsoving, sosialkontakt og oppmerksomhet, henger i beina mine, roper og skriker, løper rundt og klatrer i alt, må passes på og fotfølges, aldri sittet rolig på et fang eller andre steder i hele sitt liv, bokstavlig talt. Skal "snakke" konstant under alle måltider og henvender seg for respons, liker ikke å sitte i vogn osv. 

Så da lurer jeg på; hva slags barn har de med mange barn? For 8 av mitt hadde bare ikke gått. Rekker så vidt over det ene.

Anonymkode: f31ef...521

De har barn som går litt for lut og kaldt vann, og de utnytter de stakkars eldste barna som hushjelper og barnevakter.

ti10 skrev (2 timer siden):

Men ganske typisk tankegang hos mange som har liten eller ingen familie. De idylliserer det veldig ofte, uten tanke på at det er like vanlig, om ikke vanligere, å ikke ha spesielt nært forhold til søsken og familie som å faktisk ha det. 

 

Ellers hos litt resurssvake mangebarnsfamilier…

Enig i det siste du skriver.

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Vi var 9 barn som perler på en snor. Hvordan mine foreldre klarte det aner jeg ikke, men de eldste passet på de som var yngre, og det var ikke en haug med oppmerksomhet på hvert enkelt barn. I dag er alle oss barna gode venner. 

Anonymkode: 1c783...bfd

Nettopp.

Anonymkode: ce46f...170

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man får jo ikke 5+ unger på én gang.

Jeg tenkte det samme som deg da jeg hadde ett barn. Men jo flere man får, jo flinkere blir man til å takle dem. Vi har fire, som nå er tenåringer. Ikke mye jobb med dem, fordi alle stort sett er veldig greie. Da de var yngre, kunne det være ganske slitsomt. Men aldri så slitsomt som å bare ha én, hvis du skjønner hva jeg mener. For da har man null erfaring og synes det meste er vanskelig. Når man blir en erfaren forelder, tar man det meste på strak arm ;) 

Anonymkode: b0b76...e90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mt3 skrev (1 time siden):

De har vel barn som har lært å innordne seg, som vet at verden ikke kretser rundt de. De fleste som har så mange barn har nok langt mer enn 2år mellom hver, og lærer barna å være så selvstendige og ryddige som de kan være i henhold til alderen. 

Det har jo også mye med foreldrenes måte å takle situasjonen på, at de ikke sliter seg ut på å følge barnas minste vink så snart barnet ønsker noe. Så barna lærer seg å vente litt før det blir deres tur å få hjelp og hjelper ofte hverandre.

Hmmm, denne matten går vel ikke helt opp? Har du to år mellom hvert barn, tar det 15 år å få dem. Har du «LANGT MER ENN TO ÅR» mellom hver, begynner det å bli voldsomt. Det må vel minst være tre år for å være langt mer enn to år? Da tar det 21 år å få alle barna, dvs fra man er 18 til man er 39 føder man hvert tredje år. 

Anonymkode: 1f50f...63d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er ungene fordelt ut over flere aldre. Tror barn i slike familier må hjelpe til ganske mye.

Anonymkode: 42479...55e

Og det lærer man så mye mer av enn når foreldrene server barna 24/7. 

Anonymkode: 213ad...128

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har 6 barn i alderen 24 til 10år. 3 er over 20, og alle går på universitet eller høyskole. 
2 på vgs som klarer seg godt, også yngste på 10, som er blitt bortskjemt. Merker veldig godt at jeg er ferdig med småbarnslivet 😅 Men vi har vært heldige. Da ingen av barna har utfordringer. Jeg har vært hjemmeværende i mange år, mens det var mest travelt. Tok utdannelse i 30-årene, men det har gått helt fint. Jobber no 70%  som vernepleier. 

Anonymkode: 49a77...bbf

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De (få) jeg kjenner som har 5+ barn har helt nydelige barn. De får vel hjelp av eldre søsken? Dessuten har de neppe fått 5+ krevende barn med diagnoser og lignende, da hadde de stoppet før. 

Anonymkode: a55f9...d0d

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som har såpass mange barn, og en ting vil jeg si, barna er veldig forskjellige. Til felles for foreldrene, er at de virker gode, varme, tar det med ro og virker som foreldrene har god selvtillit på at "selvsagt greier vi dette". 

Den livsstilen de har kan nok også skille seg litt ut sammenlignet med de fleste nordmenn, så det er mer lagt opp for flere barn da. 

Anonymkode: 37829...699

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kom over en med 8 (!!!) Barn, jeg har ett på 14 mnd og har mer enn nok med det.

Det krever noe absolutt hele tiden, kroppskontakt, samsoving, sosialkontakt og oppmerksomhet, henger i beina mine, roper og skriker, løper rundt og klatrer i alt, må passes på og fotfølges, aldri sittet rolig på et fang eller andre steder i hele sitt liv, bokstavlig talt. Skal "snakke" konstant under alle måltider og henvender seg for respons, liker ikke å sitte i vogn osv. 

Så da lurer jeg på; hva slags barn har de med mange barn? For 8 av mitt hadde bare ikke gått. Rekker så vidt over det ene.

Anonymkode: f31ef...521

Er en svensk influencer med 11 barn, noen ekstremt tette i alder. Trist nok mistet hun nylig et av barna. 

Hun lever av å eksponere barna sine. De ser alltid velstelte, rene og glade ut. Det hun viser er et glansbilde av å ha mange barn. Nekter å tro at det er virkeligheten.

Anonymkode: 10abe...d45

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...