Gå til innhold

Hva slags barn har egentlig de som har 5+ barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom over en med 8 (!!!) Barn, jeg har ett på 14 mnd og har mer enn nok med det.

Det krever noe absolutt hele tiden, kroppskontakt, samsoving, sosialkontakt og oppmerksomhet, henger i beina mine, roper og skriker, løper rundt og klatrer i alt, må passes på og fotfølges, aldri sittet rolig på et fang eller andre steder i hele sitt liv, bokstavlig talt. Skal "snakke" konstant under alle måltider og henvender seg for respons, liker ikke å sitte i vogn osv. 

Så da lurer jeg på; hva slags barn har de med mange barn? For 8 av mitt hadde bare ikke gått. Rekker så vidt over det ene.

Anonymkode: f31ef...521

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner heller ikke det, hvordan de klarer det. Og hvordan de klarer å følge opp barna. 

Jeg skjønner heller ikke hvordan folk med 4 barn klarer å følge opp alle barna! Men mulig det er mulig om det er litt aldersspenn mellom barna. I tillegg har jo noen vært heldige med sine barn, feks smarte og reflekterende, slik at de er enkle å veilede.

Anonymkode: ccc1a...370

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke «hva slags» barn de har, men de har neppe åtte stykk på 14 mnd. Et av dem går kanskje på videregående og er verken hjelpetrengende, grisete eller oppmerksomhetssøkende som et barn. Forhåpentligvis har foreldrene til disse åtte barna oppdratt dem til å være hjelpsomme, omsorgsfulle og lite egoistiske. Er mye god hjelp i ålreite barn/søsken. 

Anonymkode: 8bd10...4b2

  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som er fem søsken eller flere er alle oppegående, hyggelige og veltilpassede voksne😊

Anonymkode: 13dcc...b96

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle barn har krevende temperament. 8 barn, hvorav 5-6 har enkelt temperament og kun 2-3 krevende temperament fordelt over f.eks. 15 år kunne jeg fint klart om jeg var hjemmeværende. Men 1 krevende er som 5-6 enkle babyer.

Blei bare 2 på oss. Ene fyrverkeriet vårt er som 1000.

Anonymkode: f494b...ba3

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner heller ikke det, hvordan de klarer det. Og hvordan de klarer å følge opp barna. 

Jeg skjønner heller ikke hvordan folk med 4 barn klarer å følge opp alle barna! Men mulig det er mulig om det er litt aldersspenn mellom barna. I tillegg har jo noen vært heldige med sine barn, feks smarte og reflekterende, slik at de er enkle å veilede.

Anonymkode: ccc1a...370

Eventuelt bare litt enklere barn som ikke reflekterer så mye, bare føyer seg 

Anonymkode: f31ef...521

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet bare om folk fra Smiths Venner og sånt som har mange barn. Og somaliere selvsagt. 

Anonymkode: f494b...ba3

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner heller ikke det, hvordan de klarer det. Og hvordan de klarer å følge opp barna. 

Jeg skjønner heller ikke hvordan folk med 4 barn klarer å følge opp alle barna! Men mulig det er mulig om det er litt aldersspenn mellom barna. I tillegg har jo noen vært heldige med sine barn, feks smarte og reflekterende, slik at de er enkle å veilede.

Anonymkode: ccc1a...370

Kanskje det ikke handler om barna men om de voksne?

Har 5 barn selv, høyere utdanning. Aldersspenn mellom de 4 minste er 5 år.

Barna er godt fulgt opp, vi har vært aktive i deres fritidsaktiviteter og skolegang.

Voksne har forskjellig aktivitetsnivå, akkurat som det er for barn. Så jeg tenker at dette handler mer om de voksne enn om antallet barn.

Anonymkode: 49922...b9c

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er syv søsken. Men vi kom ikke som perler på en snor. Så endel aldersforskjell:) Min mor har bestandig vært hjemmeværende:) Vi er helt normale og oppegående alle sammen 😂

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (1 time siden):

Vi er syv søsken. Men vi kom ikke som perler på en snor. Så endel aldersforskjell:) Min mor har bestandig vært hjemmeværende:) Vi er helt normale og oppegående alle sammen 😂

Men hva tenker du om å være så mange. Var det en fordel eller var det en ulempe? Det er jo ganske spesielt, men sikkert fint om det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av fem, og syns det er veldig hyggelig😊 De andre voksne vi omgikk kommenterte alltid på hvor høflige vi far, men foreldrene var også veldig strenge (og omsorgsfulle). Tre av oss er ferdige med mastergrad eller mer, og alle har fast jobb og hus. Familien min er forresten ikke religiøs, de bare liker barn og å ha en stor familie. 

Anonymkode: 213ad...128

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som enebarn høres en slik familie fantastisk ut. Bestandig noen som er dær når du trenger dem, noen som står deg nært å forstår hvordan du har det. 

Storfamilien er en fantastisk ressurs som støtter opp om hverandre, samt hjelper til med å opprettholde befolkningen i Norge.

Anonymkode: d6697...a84

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kom over en med 8 (!!!) Barn, jeg har ett på 14 mnd og har mer enn nok med det.

Det krever noe absolutt hele tiden, kroppskontakt, samsoving, sosialkontakt og oppmerksomhet, henger i beina mine, roper og skriker, løper rundt og klatrer i alt, må passes på og fotfølges, aldri sittet rolig på et fang eller andre steder i hele sitt liv, bokstavlig talt. Skal "snakke" konstant under alle måltider og henvender seg for respons, liker ikke å sitte i vogn osv. 

Så da lurer jeg på; hva slags barn har de med mange barn? For 8 av mitt hadde bare ikke gått. Rekker så vidt over det ene.

Anonymkode: f31ef...521

Er ikke dette normalen nå da med «mine, dine og våre barn»?

Er mange her jeg bor som har store ungeflokker annenhver uke. Ser ut til å fungere helt supert!

Er bare 2 generasjoner siden 5+ var helt normalt og de fleste godt voksne i dag kommer fra større ungekull. 

Anonymkode: b8cf0...e76

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som enebarn høres en slik familie fantastisk ut. Bestandig noen som er dær når du trenger dem, noen som står deg nært å forstår hvordan du har det. 

Storfamilien er en fantastisk ressurs som støtter opp om hverandre, samt hjelper til med å opprettholde befolkningen i Norge.

Anonymkode: d6697...a84

Oj det var en enkel tankegang 

Anonymkode: ee235...685

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (5 timer siden):

Men hva tenker du om å være så mange. Var det en fordel eller var det en ulempe? Det er jo ganske spesielt, men sikkert fint om det fungerer.

Jeg kjenner 3 med mange søsken , de synes ikke det har vært noen fordel og de har ikke blitt fulgt opp som andre barn med færre søsken

Anonymkode: ee235...685

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet med ei som var medlem i Smiths venner. Hun hadde 11 barn, den siste fikk hun som 47 åring. Jeg har 2 og det holder.

Anonymkode: bf01f...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oj det var en enkel tankegang 

Anonymkode: ee235...685

Men ganske typisk tankegang hos mange som har liten eller ingen familie. De idylliserer det veldig ofte, uten tanke på at det er like vanlig, om ikke vanligere, å ikke ha spesielt nært forhold til søsken og familie som å faktisk ha det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Som enebarn høres en slik familie fantastisk ut. Bestandig noen som er dær når du trenger dem, noen som står deg nært å forstår hvordan du har det. 

Storfamilien er en fantastisk ressurs som støtter opp om hverandre, samt hjelper til med å opprettholde befolkningen i Norge.

Anonymkode: d6697...a84

Er enebarn og har tenkt akkurat det motsatte, har tidlig sett at ikke alle har et godt forhold til søsken, enten de har ett eller elleve, og som introvert hadde jeg ikke orket kaoset i en del digre familier 😅

Nei, store familier er jo så ulike. Noen ganger har jeg vondt av barna i det stille, dersom familielivet virker stresset og hektisk, og de eldste må være ”miniforeldre” og ta ansvar utenom det vanlige. Andre ganger virker foreldre og barn som de er glade og klarer seg godt, og da unner jeg dem det🙂

Anonymkode: 1fbe9...395

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ungene fordelt ut over flere aldre. Tror barn i slike familier må hjelpe til ganske mye.

Anonymkode: 42479...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn uten diagnoser, og en mann som bidrar

Anonymkode: b66aa...33d

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...