Gå til innhold

Prøvere over 40: Når gi opp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 6/2/2023 at 8:56 PM, AnonymBruker said:

Et frisk barn er man aldri garantert uansett, og hvertfall ikke i den alderen… Risikoen for misdannelser, downs og andre sykdommer øker drastisk når mor er over 40… 

Anonymkode: bdd7f...5f6

"Øker drastisk"... Om sjangsen går fra 1% til 2% så er det 100% økning, ganske drastisk!! Betyr slettes ikkje at sjangsen er stor... Blir oppgitt over folk som dramatiserer ting så voldsomt! Større sjangse er ikkje det same som stor sjangse. 

Anonymkode: 7426c...5de

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

"Øker drastisk"... Om sjangsen går fra 1% til 2% så er det 100% økning, ganske drastisk!! Betyr slettes ikkje at sjangsen er stor... Blir oppgitt over folk som dramatiserer ting så voldsomt! Større sjangse er ikkje det same som stor sjangse. 

Anonymkode: 7426c...5de

Helt riktig :) jeg er 42 og gravid og var kjemperedd for downs siden jeg hadde hørt sjansen var større.
Jordmoren på ultralyd skjønte ikke redselen min i det hele tatt, de siste årene var andelen mødre over 40
 økt betraktelig sa hun, og den «store sjansen» jeg var redd for var økt fra hele 0.01% til 0.9 eller noe sånt, husker ikke eksakt hva hun sa , men tallet hun sa var uansett så lavt at jeg nesten trodde hun tullet.
De tok fosterdiagnostikk ved tidlig ul og ved uke 19, samt jeg fikk NIPT test ved uke 12. All fosterdiagnostikk og nipt viste alt bra, ingen downs etc. selvfølgelig har man ikke garanti for ALT for de kan ikke sjekke Alt på forhånd heller, men det har ikke 20-åringer heller.

Så har selv aldri følt meg så trygg som denne gang.  :) 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (20 timer siden):

Helt riktig :) jeg er 42 og gravid og var kjemperedd for downs siden jeg hadde hørt sjansen var større.
Jordmoren på ultralyd skjønte ikke redselen min i det hele tatt, de siste årene var andelen mødre over 40
 økt betraktelig sa hun, og den «store sjansen» jeg var redd for var økt fra hele 0.01% til 0.9 eller noe sånt, husker ikke eksakt hva hun sa , men tallet hun sa var uansett så lavt at jeg nesten trodde hun tullet.
De tok fosterdiagnostikk ved tidlig ul og ved uke 19, samt jeg fikk NIPT test ved uke 12. All fosterdiagnostikk og nipt viste alt bra, ingen downs etc. selvfølgelig har man ikke garanti for ALT for de kan ikke sjekke Alt på forhånd heller, men det har ikke 20-åringer heller.

Så har selv aldri følt meg så trygg som denne gang.  :) 

Jeg er også 42 og prøver å bli gravid.

Kan jeg spørre hvor lenge du prøvde, om du ble naturlig gravid?🌸

Du trenger selvsagt ikke svare hvis det blir litt for personlig.

Vet liksom ikke om jeg bare skal gi det opp.  siden det er liten sjanse pga alder(i følge det man leser på nettet😳)

Har prøvd i 4 mndr nå.

Anonymkode: a1b10...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er også 42 og prøver å bli gravid.

Kan jeg spørre hvor lenge du prøvde, om du ble naturlig gravid?🌸

Du trenger selvsagt ikke svare hvis det blir litt for personlig.

Vet liksom ikke om jeg bare skal gi det opp.  siden det er liten sjanse pga alder(i følge det man leser på nettet😳)

Har prøvd i 4 mndr nå.

Anonymkode: a1b10...331

Prøvde i 2,5 år. Ble naturlig gravid.  :) 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (1 time siden):

Prøvde i 2,5 år. Ble naturlig gravid.  :) 

Godt å høre at det er håp for oss som har passert 40🙏🙏🌸🌸

Anonymkode: a1b10...331

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...