Gå til innhold

Prøvere over 40: Når gi opp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Andre som er prøvere over 40: Hvor lenge prøver dere før dere gir opp?

Har prøvd i 10 måneder nå, kun et par kjemiske, og en SA før det. Nærmer meg 42.

Har dere fått råd eller informasjon fra gynekolog hvor lenge man kan prøve, når er det for sent? Er de kjemiske tegn på at det ikke er noen gode nok egg igjen?

 

Anonymkode: 3e89c...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er nok svarene like varierende som antall folk. Noen gir opp og noen gir aldri opp. Du vil aldri kunne få et pekepinn på hvor gode eller dårlige eggene blir. Eneste pekepinn vil bli den dagen du mister eggløsningene, stort sett er man da over 50, men det sies at eggene er gående ca 10 år før overgangsalder skjer, så man vet aldri når på forhånd. Gynekologen kan heller ikke vite når det er å gi opp.

Anonymkode: 24d9b...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Andre som er prøvere over 40: Hvor lenge prøver dere før dere gir opp?

Har prøvd i 10 måneder nå, kun et par kjemiske, og en SA før det. Nærmer meg 42.

Har dere fått råd eller informasjon fra gynekolog hvor lenge man kan prøve, når er det for sent? Er de kjemiske tegn på at det ikke er noen gode nok egg igjen?

 

Anonymkode: 3e89c...a4c

Jeg tror jeg ville forsøkt litt til før jeg eventuelt ville gått over til ivf. 

Anonymkode: 675bb...b44

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40 og vi har bestemt oss for å prøve. Vi har prøvd en gang, og det gikk ikke. På grunn av alder, har jeg bestilt time til fertilitetesutredning og han for sædprøve. Kommer an på hva våre prøver viser og hva vi blir anbefalt, men sånn som jeg ser det i dag så tenker jeg 5 pp mer før vi vil prøve f.eks ivf. 

Anonymkode: 5b1d7...49c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror jeg ville forsøkt litt til før jeg eventuelt ville gått over til ivf. 

Anonymkode: 675bb...b44

Det er veldig lite lurt. I den alderen bør man henvises til IVF veldig raskt.

Anonymkode: 78965...15d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er veldig lite lurt. I den alderen bør man henvises til IVF veldig raskt.

Anonymkode: 78965...15d

Ikke hvis ts. Allerede har klart å bli gravid naturlig.

Anonymkode: 675bb...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke hvis ts. Allerede har klart å bli gravid naturlig.

Anonymkode: 675bb...b44

Jo kanskje. Selv om ts har blitt gravid har hun ikke fått babyen. At hun blir gravid men graviditetene bare stopper opp kan jo bety at det er for dårlig kvalitet på egg og sperm / embryoet til at hun får baby. Ivf vil øke sjansene fordi de velger ut det beste og får en rekke støttemedisiner. Man bør alltid søke hjelp hvis man har problemer. 

Anonymkode: 24d9b...2bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jo kanskje. Selv om ts har blitt gravid har hun ikke fått babyen. At hun blir gravid men graviditetene bare stopper opp kan jo bety at det er for dårlig kvalitet på egg og sperm / embryoet til at hun får baby. Ivf vil øke sjansene fordi de velger ut det beste og får en rekke støttemedisiner. Man bør alltid søke hjelp hvis man har problemer. 

Anonymkode: 24d9b...2bb

Jeg har vært hos gynekolog og tatt både blodprøver og blitt undersøkt med ultralyd. Alle mine verdier var normale fikk jeg beskjed om, og hadde 5 egg per eggstokk.

Men ja, kan hende kvaliteten på alle eggene er for dårlige. Kjemiske graviditeter tyder vel på det?

Anonymkode: 3e89c...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på dine egg er dårlige i din alder. Halvparten av kvinner er sterile ved 40+. Hvorfor vente så lenge med barneønske til du er så gammel at du ikke kan få egne genetiske barn ?

Anonymkode: dece5...7df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kvaliteten på dine egg er dårlige i din alder. Halvparten av kvinner er sterile ved 40+. Hvorfor vente så lenge med barneønske til du er så gammel at du ikke kan få egne genetiske barn ?

Anonymkode: dece5...7df

Jeg har prøvd i halvannet år nå. Har to barn fra tidligere.

Anonymkode: 3e89c...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har vært hos gynekolog og tatt både blodprøver og blitt undersøkt med ultralyd. Alle mine verdier var normale fikk jeg beskjed om, og hadde 5 egg per eggstokk.

Men ja, kan hende kvaliteten på alle eggene er for dårlige. Kjemiske graviditeter tyder vel på det?

Anonymkode: 3e89c...a4c

Nei det tyder vel ikke nødvendigvis på det. Kan jo fullt mulig  være spermen eller noe annet som gjør det. Kanskje større sjans for det hvis verdiene dine er normale. 

Anonymkode: 24d9b...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har prøvd i halvannet år nå. Har to barn fra tidligere.

Anonymkode: 3e89c...a4c

Hvis du har prøvd halvannet år ville jeg fått for ivf. Tydeligvis er noe feil med en av dere eller kombinasjonen. Etter så lang tid og alder over 40 er det å kaste bort verdifull tid å ikke gå for ivf. 

Anonymkode: 24d9b...2bb

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nettopp blitt 43 og prøver på nr 4🌸

Har blitt gravid i 1 - 2 og 3 pp med de 3 første. 
Nå er vi inne i 4 pp. Så er spent om det klaffer denne måneden.
Men har ikke så store forhåpninger pga alder😔

 

 

Anonymkode: a1b10...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg er nettopp blitt 43 og prøver på nr 4🌸

Har blitt gravid i 1 - 2 og 3 pp med de 3 første. 
Nå er vi inne i 4 pp. Så er spent om det klaffer denne måneden.
Men har ikke så store forhåpninger pga alder😔

 

 

Anonymkode: a1b10...331

Hvor gammel var du da fikk du nr 3? Og, har du hatt noen spontanaborter?

Ønsker deg lykke til. :)

Anonymkode: 3e89c...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis du har prøvd halvannet år ville jeg fått for ivf. Tydeligvis er noe feil med en av dere eller kombinasjonen. Etter så lang tid og alder over 40 er det å kaste bort verdifull tid å ikke gå for ivf. 

Anonymkode: 24d9b...2bb

Offentlige klinikker har en grense på 38 år, så jeg mener personlig at det er å kaste bort penger, tid, psyke osv å begynne med ivf hvis man har klart å bli gravid naturlig. 

Anonymkode: 675bb...b44

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Offentlige klinikker har en grense på 38 år, så jeg mener personlig at det er å kaste bort penger, tid, psyke osv å begynne med ivf hvis man har klart å bli gravid naturlig. 

Anonymkode: 675bb...b44

Ja hun må selvfølgelig gå privat, både pga alder og kanskje tidligere barn. 
Det er jo en risk å ta uansett. Ved alder 46 får du ikke tatt privat heller, så om hun prøver selv til da er hvertfall løpet kjørt. Sjansene synker jo for hver måned hun ikke blir gravid, og holder på det. Sikkert ikke mindre psykisk vanskelig å holde på sånn selv i måneds og årstid. Tiden går jo raskere selv enn ved forsøk, fordi man bare modner ett egg naturlig selv.

Anonymkode: 24d9b...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja hun må selvfølgelig gå privat, både pga alder og kanskje tidligere barn. 
Det er jo en risk å ta uansett. Ved alder 46 får du ikke tatt privat heller, så om hun prøver selv til da er hvertfall løpet kjørt. Sjansene synker jo for hver måned hun ikke blir gravid, og holder på det. Sikkert ikke mindre psykisk vanskelig å holde på sånn selv i måneds og årstid. Tiden går jo raskere selv enn ved forsøk, fordi man bare modner ett egg naturlig selv.

Anonymkode: 24d9b...2bb

Jeg er veldig ambivalent til IVF. For det første koster det mye penger, for det andre er det (etter hva jeg har lest) ganske smertefullt og stressende, og for det tredje er man ikke garantert et friskt barn. Det er selvsagt stressende å prøve naturlig også, og er ikke garantert et friskt barn på den måten heller. Men, har googlet meg fram til at kvinner rundt 42 år ikke har så veldig store sjanser selv med IVF. Eller tar jeg feil?

Har lest at kvinner med barn fra tidligere, har rundt 9% sjanse per syklus tidlig i 40-årene, mens de uten barn fra tidligere har n sjanse per syklus på 5% eller lavere. Det er jo statistikk, så vet jo ikke om det stemmer for meg, eller om det er lavere eller høyere sjanse. Har lest at med IVF så er sjansen per egguttak ved 42-43 8-4 %. Virker jo veldig lavt, og ikke noe høyere enn å prøve naturlig. Om det jeg har lest stemmer?

Anonymkode: 3e89c...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er veldig ambivalent til IVF. For det første koster det mye penger, for det andre er det (etter hva jeg har lest) ganske smertefullt og stressende, og for det tredje er man ikke garantert et friskt barn. Det er selvsagt stressende å prøve naturlig også, og er ikke garantert et friskt barn på den måten heller. Men, har googlet meg fram til at kvinner rundt 42 år ikke har så veldig store sjanser selv med IVF. Eller tar jeg feil?

Har lest at kvinner med barn fra tidligere, har rundt 9% sjanse per syklus tidlig i 40-årene, mens de uten barn fra tidligere har n sjanse per syklus på 5% eller lavere. Det er jo statistikk, så vet jo ikke om det stemmer for meg, eller om det er lavere eller høyere sjanse. Har lest at med IVF så er sjansen per egguttak ved 42-43 8-4 %. Virker jo veldig lavt, og ikke noe høyere enn å prøve naturlig. Om det jeg har lest stemmer?

Anonymkode: 3e89c...a4c

Det vi fikk opplyst var at det var alltid høyere sjans for graviditet ved ivf i forhold til å prøve naturlig, og at alder og tidsrom man har prøvd uten å lykkes, spiller inn og øker behovet for ivf. Grunnen til at ivf alltid gav størst sjanser i forhold til naturlig er fordi det brukes en større mengde hormoner sånn at flest mulig egg modnes mest mulig. Dermed henter de ut stort sett endel egg, i forhold til om man prøver selv, da slipper man som regel bare ett egg hver syklus. Ved ivf velger de så ut de beste eggene og også den beste sæden. Den kan også tilsettes egget direkte (icsi) og videre ser man hvilke som utvikles best. Det beste embryo plasseres da direkte inn i livmoren. I det virkelige liv er det ikke sikkert engang sæden kommer seg opp omtrent. Noen har jo problemer pga sæden. 
Har man flere gode egg/embryoer fryses også disse og kan dermed brukes senere om det ikke skulle bli en graviditet av første forsøk. Således alltid støtte sjanser i forhold til naturlig.

at det koster masse penger vet jo alle og dette er jo noe enhver må vurdere selv alt etter hvor mye de vil prøve / satse for å få et barn. 
 

tenker dette er opp til enhver :) 

Anonymkode: 24d9b...2bb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor gammel var du da fikk du nr 3? Og, har du hatt noen spontanaborter?

Ønsker deg lykke til. :)

Anonymkode: 3e89c...a4c

Jeg var 34 da jeg fikk nr 3. Har aldri hatt noen spontanaborter, og alle svangerskapene har vært ukompliserte.

Anonymkode: a1b10...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er veldig ambivalent til IVF. For det første koster det mye penger, for det andre er det (etter hva jeg har lest) ganske smertefullt og stressende, og for det tredje er man ikke garantert et friskt barn. Det er selvsagt stressende å prøve naturlig også, og er ikke garantert et friskt barn på den måten heller. Men, har googlet meg fram til at kvinner rundt 42 år ikke har så veldig store sjanser selv med IVF. Eller tar jeg feil?

Har lest at kvinner med barn fra tidligere, har rundt 9% sjanse per syklus tidlig i 40-årene, mens de uten barn fra tidligere har n sjanse per syklus på 5% eller lavere. Det er jo statistikk, så vet jo ikke om det stemmer for meg, eller om det er lavere eller høyere sjanse. Har lest at med IVF så er sjansen per egguttak ved 42-43 8-4 %. Virker jo veldig lavt, og ikke noe høyere enn å prøve naturlig. Om det jeg har lest stemmer?

Anonymkode: 3e89c...a4c

Et frisk barn er man aldri garantert uansett, og hvertfall ikke i den alderen… Risikoen for misdannelser, downs og andre sykdommer øker drastisk når mor er over 40… 

Anonymkode: bdd7f...5f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...