Gå til innhold

Har jeg som sykepleier egentlig dårlig lønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som spesialsykepleier i kommunen. Har 10 års annsinitet og jobber 4 minutt unna hvor jeg bor. Dette er helt fantastisk mtp familielivet og barn. Jobber kun dag og kveld med ønsketurnus. Jobbhverdagen er noen ganger travel, og noen ganger rolig. Veldig overkommelig. Jeg trives godt og tar aldri med meg jobben hjem. 
Jeg har ca 700 000,- i lønn (inkludert turnus og hellidager). Ca 55 000,- brutto i mnd (uten hellidager) og 38 000,- utbetalt. Jeg er veldig fornøyd med lønnen min.

Da jeg begynte som sykepleier for 8 år siden så var grunnlønnen på 365 000,-. Nå er den på over 600 000,-. Er lønna mi egentlig så dårlig? (Jeg fikk sponset/betalt videreutdanningen).

 

Anonymkode: 04970...f67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke noe å klage på hvertfall 

Anonymkode: 3a09c...4e5

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ca 900 000 og er snart overlege. Dette er inkludert vakttillegg. Skyhøyt lån hos Lånekassen grunnet lang utdanning. Forstår virkelig ikke den gjengse oppfatning om at leger tjener så utrolig godt. Jeg bor i Oslo og synes det er hardt å betjene boliglån, studiegjeld og andre faste utgifter. Jeg må ofte si nei til sosiale sammenkomster grunnet dårlig råd.

Anonymkode: 90807...31f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fiske etter sympati for dårlig sykepleielønn? Finnes nok av slike tråder.

Anonymkode: 7f105...39d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ca 900 000 og er snart overlege. Dette er inkludert vakttillegg. Skyhøyt lån hos Lånekassen grunnet lang utdanning. Forstår virkelig ikke den gjengse oppfatning om at leger tjener så utrolig godt. Jeg bor i Oslo og synes det er hardt å betjene boliglån, studiegjeld og andre faste utgifter. Jeg må ofte si nei til sosiale sammenkomster grunnet dårlig råd.

Anonymkode: 90807...31f

Da har du for mye i boliglån. 

Anonymkode: 055b3...1f8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg jobber som spesialsykepleier i kommunen. Har 10 års annsinitet og jobber 4 minutt unna hvor jeg bor. Dette er helt fantastisk mtp familielivet og barn. Jobber kun dag og kveld med ønsketurnus. Jobbhverdagen er noen ganger travel, og noen ganger rolig. Veldig overkommelig. Jeg trives godt og tar aldri med meg jobben hjem. 
Jeg har ca 700 000,- i lønn (inkludert turnus og hellidager). Ca 55 000,- brutto i mnd (uten hellidager) og 38 000,- utbetalt. Jeg er veldig fornøyd med lønnen min.

Da jeg begynte som sykepleier for 8 år siden så var grunnlønnen på 365 000,-. Nå er den på over 600 000,-. Er lønna mi egentlig så dårlig? (Jeg fikk sponset/betalt videreutdanningen).

 

Anonymkode: 04970...f67

Du har en veldig god lønn. Sykepleierne har virkelig blitt lønnsvinnere de siste par åra. 

Anonymkode: 30a10...d3a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal du fiske etter sympati for dårlig sykepleielønn? Finnes nok av slike tråder.

Anonymkode: 7f105...39d

Nei, jeg skriver jo at jeg er fornøyd med lønnen min som sykepleier. Spørsmålet er jo om 38 000 +++ anses som dårlig lønn i disse dager. 

TS.

Anonymkode: 04970...f67

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke en dårlig lønn. Men nå jobber du også kveld som er ekstra belastende. Hva er grunnlønnen din?

Anonymkode: 4e6c5...201

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Absolutt ikke en dårlig lønn. Men nå jobber du også kveld som er ekstra belastende. Hva er grunnlønnen din?

Anonymkode: 4e6c5...201

Grunnlønnen er 609 200,-. Stiger ca 50 000,- (i tillegg til ytterligere lønnsøkninger) om 3 år.

Anonymkode: 04970...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen ting du glemmer å ta med i regnestykket ditt. Det ene er ansvar. Mange sykepleiere har mye ansvar. Hadde en ansatt i teknologibedrift sittet med like mye ansvar hadde lønnen vært mye høyere. En annen ting er at sykepleiere gjennomsnittlig må gå av når de er 58. Da går de glipp av å tjene inn en god del pensjon. Det tredje punktet er at ansiennitet i staten topper seg etter 10 år (kan øke i kommunen). Det betyr at man ikke vil gå opp i lønn selv med 30 års erfaring.

Det fjerde punktet kan det diskuteres om skal være med eller ikke, men jeg tar det med her:  Sykepleiere på sykehusene som jobber turnus har ikke råd til å bo i nærheten av sykehusene. Da de blåblå solgte unna sykehusboliger i Oslo ble ikke det gjenspeilet i økt lønn. Mange er avhengige av å bo nærme arbeidsplassen når de slutter 22:15 og skal på igjen 7:30. 

Det er klart at om du kjøpte bolig for mange år siden så er ikke lønna umulig å leve av.

Endret av Majer
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg jobber som spesialsykepleier i kommunen. Har 10 års annsinitet og jobber 4 minutt unna hvor jeg bor. Dette er helt fantastisk mtp familielivet og barn. Jobber kun dag og kveld med ønsketurnus. Jobbhverdagen er noen ganger travel, og noen ganger rolig. Veldig overkommelig. Jeg trives godt og tar aldri med meg jobben hjem. 
Jeg har ca 700 000,- i lønn (inkludert turnus og hellidager). Ca 55 000,- brutto i mnd (uten hellidager) og 38 000,- utbetalt. Jeg er veldig fornøyd med lønnen min.

Da jeg begynte som sykepleier for 8 år siden så var grunnlønnen på 365 000,-. Nå er den på over 600 000,-. Er lønna mi egentlig så dårlig? (Jeg fikk sponset/betalt videreutdanningen).

 

Anonymkode: 04970...f67

Nei! Ingen grunn til å si du tjener dårlig. Du tjener veldig godt. 

Anonymkode: 00681...688

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanlig sykepleier med 10  års ansiennitet og tjener litt over halvparten av det du tjener, jobber 75% rundt turnus.

Du skal være glad for lønna di.

Anonymkode: 25cb4...45f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ca. 800000,- i året, utbetalt 42000,- per mnd. Jeg jobbe tredelt. Tenker du skal være fornøyd jeg. 
 

(spes.spl jeg og)

Anonymkode: da63e...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Grunnlønnen er 609 200,-. Stiger ca 50 000,- (i tillegg til ytterligere lønnsøkninger) om 3 år.

Anonymkode: 04970...f67

Jeg synes det er en god/grei lønn. Til sammenligning har jeg 20 års ansiennitet, PhD + mer utdanning i tillegg, og tjener 750 000. Dette er riktignok før årets lønnsoppgjør (forhandles i høst). Topplønn har ingen av oss, men det får man ikke i det offentlige. 

Anonymkode: a244c...afe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (17 minutter siden):

Det er noen ting du glemmer å ta med i regnestykket ditt. Det ene er ansvar. Mange sykepleiere har mye ansvar. Hadde en ansatt i teknologibedrift sittet med like mye ansvar hadde lønnen vært mye høyere. En annen ting er at sykepleiere gjennomsnittlig må gå av når de er 58. Da går de glipp av å tjene inn en god del pensjon. Det tredje punktet er at ansiennitet i staten topper seg etter 10 år (kan øke i kommunen). Det betyr at man ikke vil gå opp i lønn selv med 30 års erfaring.

Det fjerde punktet kan det diskuteres om skal være med eller ikke, men jeg tar det med her:  Sykepleiere på sykehusene som jobber turnus har ikke råd til å bo i nærheten av sykehusene. Da de blåblå solgte unna sykehusboliger i Oslo ble ikke det gjenspeilet i økt lønn. Mange er avhengige av å bo nærme arbeidsplassen når de slutter 22:15 og skal på igjen 7:30. 

Det er klart at om du kjøpte bolig for mange år siden så er ikke lønna umulig å leve av.

Sykehusboligene var vel kun ment for midlertidig leie (maks 1-2 år), ikke for permanent bosetting? Jeg har for ordens skyld bodd i sykehusbolig flere steder selv, og det har alltid vært tidsbegrensning. Så det er ikke et argument i mine øyne. 
Man får heller ikke betalt for ansvar. 

Anonymkode: a244c...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Du har en veldig god lønn. Sykepleierne har virkelig blitt lønnsvinnere de siste par åra. 

Anonymkode: 30a10...d3a

Ikke jeg. Jeg tapte de siste 4 årene, fordi jeg har middels ansiennitet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ts, du er ikke sykepleier, du er spesialsykepleier og har da selvsagt langt mer enn oss vanlige spl

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en teit tråd. Nei, du har absolutt ikke dårlig lønn og det tror jeg du vet godt selv. Hilsen sykepleier. 

Anonymkode: 17c8e...5bb

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har veldig god lønn.

Sykepleiere hadde dårlig lønn før. Jeg tror kanskje mye av holdningene og tankegangene bare henger igjen fra før av. 
 

Alle sier sykepleiere har dårlig lønn men når de får vite hvor mye de tjener så blir de fleste positivt overrasket. 
 

Anonymkode: 9b1e4...916

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...