Gå til innhold

Startet i ny jobb som veileder i NAV. Jeg synes det er vanskelig.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid tar det før man får satt seg ordentlig inn i programmene (fagprogrammene), forstår utregninger osv…? Føler meg helt lost etter 6 dager i ny jobb… :(

Anonymkode: f6916...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har vel en viss bakgrunn i "faget" før ansettelsen? Hvis ikke, synes jeg synd på dem du skal veilede...

Anonymkode: 988a4...809

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De «gamle» programmene til Nav kan ta litt tid å forstå, men syntes ellers at de andre er veldig rett frem. Skjønner ikke helt hva du mener med utregninger, hvilke utregninger er det du ikke forstår? Ellers så er nav stort, med omfattende regelverk og system som tar tid å forstå.

Anonymkode: f7b06...931

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har byttet jobb tar jeg alltid utgangspunkt i at det er behov for en tre måneders «innkjøringsfase». Mye sitter jo før det, men plutselig kommer en ny utfordring. Jeg gir meg selv denne tre måneders «bufferen» for å slippe å psyke meg selv ned med å tenke at ting er vanskelig og at jeg ikke får til.  Lykke til, ts!!! 

Anonymkode: 33f27...0c6

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ga meg etter 10mnd, for en drittjobb! Menneskene du møter kan også være ustabile.

Samtidig skal du jobbe under et system som er helt ødelagt av politikere, du skal fronte et system som driter i mennesker. Men handler kun om resultater. Måles kun på den måten.

Finn deg en ordentlig jobb, i det private. Aldri offentlig!!

Anonymkode: 33fa9...8a4

  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvor lang tid tar det før man får satt seg ordentlig inn i programmene (fagprogrammene), forstår utregninger osv…? Føler meg helt lost etter 6 dager i ny jobb… :(

Anonymkode: f6916...8aa

Du klager etter 6 dager?

Anonymkode: 4f3d2...07f

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (1 time siden):

NAV har en ganske grei chatbot. Prøvd den?

😅😅

Anonymkode: c4f88...f70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar nok minst 3 mnd. Man sier at det tar ca 6 mnd å lære seg et fagfelt (eks AAP, sosial, syfo) når man er helt ny. Men du klarer å jobbe relativt selvstendig etter to-tre mnd. 

Du har vel fått en fadder? Hvis ikke, spør om det. Så er det bare å spørre, spørre og spørre. Gå inn på navet og se på oppskrifter for hvordan bruke datasystemene, det er gode oppskrifter der. Learning by doing, du må bare hoppe i det. Men ikke vær redd for å spørre, i lang tid fremover. 

Anonymkode: 3ca19...02f

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har vel en viss bakgrunn i "faget" før ansettelsen? Hvis ikke, synes jeg synd på dem du skal veilede...

Anonymkode: 988a4...809

Nå er det ikke noe krav om en spesiell utdanning for å jobbe i NAV. Men de fleste har enten, helse/sosial, pedagogikk eller juss utdanning. Problemet er at "faget" ikke lærer deg noe om systemene Nav har. Det er mange forskjellige dataprogrammer som skal læres. Så skal man kunne mye om den ytelsen man jobber med og på noen NAV kontorer så jobber man med flere ytelser. Da er det veldig mye å sette seg inn i. 

Anonymkode: 3ca19...02f

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sier at det tar rundt 6 måneder å bli selvstendig i en jobb. 
det varierer selvfølgelig litt etter hvilken bakgrunn man har, men 3-6 måneder er helt normalt. 
Jeg fikk tydelig beskjed fra min nye sjef når jeg startet her at det ikke var forventet at jeg hadde full kontroll før etter ett års tid. 

Ett år senere har jeg full kontroll på en del ting, relativt god kontroll på mye, og det dukker stadig opp ting jeg ikke har peiling på. 

Anonymkode: 84f59...01c

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (1 time siden):

NAV har en ganske grei chatbot. Prøvd den?

Den burde alle NAV-ansatte bli tvunget igjennom 😂 Aldri jobba et verre sted selv.

Det med at offentlig ansatte er ubrukelige stemmer dessverre godt....flertallet er helt ubrukelige. Dessverre overvekt av kvinner som jobber i NAV som veileder, da blir det mye rør.

Anonymkode: 33fa9...8a4

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den burde alle NAV-ansatte bli tvunget igjennom 😂 Aldri jobba et verre sted selv.

Det med at offentlig ansatte er ubrukelige stemmer dessverre godt....flertallet er helt ubrukelige. Dessverre overvekt av kvinner som jobber i NAV som veileder, da blir det mye rør.

Anonymkode: 33fa9...8a4

Det er vel heller systemet som er ræva, ikke menneskene som jobber der. Aldri jobba et sted med så mange bregrensninger, og så litt oppfølging fra ledelsen, som i Nav.

Anonymkode: 33f27...0c6

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programmer er en ting. Mennesker en annen. Jeg går selv på AAP og må desvverre ha mye med nav å gjøre. Det gjør meg dårligere. Alle krav som blir stilt meg, alt jeg må teste ut. Usikkerheten, dårlig økonomi.

Det er det dere burde jobbet med. Dataprogrammene dere bruker driter vi. Sorry, men ærlig.

Anonymkode: db486...c00

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor lang tid tar det før man får satt seg ordentlig inn i programmene (fagprogrammene), forstår utregninger osv…? Føler meg helt lost etter 6 dager i ny jobb… :(

Anonymkode: f6916...8aa

Hva er det du skal jobbe med? Med mindre du skal jobbe på et lite NAV-kontor, så skal du ikke kunne alle fagsystemene. I større NAV-kontor jobber de fleste innenfor et felt, og ikke med alt.

 

Anonymkode: 1052b...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siden du nevner utregning; jobber du med sosialstønad? Mitt inntrykk er at det forventes at de som jobber med den kommunal sosialstønaden må kunne mer om de statlige ytelsene enn de som jobber med statlige ytelser må kunne om sosialstønad og de andre kommunale tjenestene. 

Opplæring og oppfølging varierer veldig. Har også inntrykk av at arbeidslivet generelt er slik at man i større grad må sette seg inn i oppgavene selv. Da kan det  bli store variasjoner i hva den enkelte kan. 

Etter 6 dager kan man være satt ut i hvilken som helst jobb. Det er noe av det å skifte jobb.  

NAV har blitt en svær organisasjon. Masse politisk velvilje skal utføres uten at det er lagt til rett for det. De ulike saksbehandlersystemene har variabel kvalitet. Noen ansatt i NAV jobber for to, andre får applaus for oppmøte. 

Da jeg jobbet med sosialstønad ble jeg utsatt for press fra mange hold. Kommunen skulle spare penger, politikerne konkurrerte om å være "rause", noen søkere var ufine, noen veldig krevende, psykologer som snakket varmt for sine pasienter, ledere uten kontakt med virkeligheten osv.

Det jeg foreslår er at du når du har jobbet et par-tre uker ber om en samtale med din leder. Vær tydelig, svært tydelig på at du trenger opplæring, informasjon, støtte.  Regn med ca et halvt år før du har mestringsfølelse. Fram til det er du i opplæringsfasen.  Og det må du få lov til å være. Spør også din leder hva han/hun forventer. Be om å få være med kollegaer på samtaler nå i begynnelsen hvis du har behov for det. NAV, og særlig  NAV sosial er ikke for hvem som helst. Om du gir deg selv litt tid og det ikke er noe for deg, så er du uansett en erfaring rikere.  Når du får mer taket på arbeidsoppgavene kan det jo hende du til og med trives og blir værende. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Programmer er en ting. Mennesker en annen. Jeg går selv på AAP og må desvverre ha mye med nav å gjøre. Det gjør meg dårligere. Alle krav som blir stilt meg, alt jeg må teste ut. Usikkerheten, dårlig økonomi.

Det er det dere burde jobbet med. Dataprogrammene dere bruker driter vi. Sorry, men ærlig.

Anonymkode: db486...c00

Men man må også beherske dataprogrammene for å i det hele tatt kunne gjøre jobben sin. Jeg forstår at det fra din side ikke er noe du bryr deg om. Men om TS eks jobber med sosialstønad, så må hun både drive med arbeidsrettet oppfølging, behandle søknader og skrive vedtak. Og alt dette må gjøres i et eller flere dataprogrammer. Jobber hun med AAP så må hun også kunne saksbehandle søknaden og sende dette inn til forvaltningsenheten som gjøre i et dataprogram og lage aktivitetsplaner  og kommunisere med brukere i et annet dataprogram. Det tredje dataprogrammet må hun også beherske for å ta i mot meldinger fra kontaktsenteret og lese eks legeerklæringer. 

Dessverre så får NAV stadig mindre penger til å ansette nok folk og det går utover brukerne. Veilederne har ikke tid til å ta gode samtaler med alle. Også må du huske på at lovverket er det ikke NAV som lager, det er det politikerne som lager. Så utprøving, krav og størrelse på ytelsen er ikke noe veileder kan gjøre noe med. Man må følge stien for å bli ferdig avklart på AAP. Men at det er tøft, det forstår jeg.

Anonymkode: 3ca19...02f

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg er sosialfaglig utdannet og har master i det. Har masse erfaring med det, så det er ikke noe «problem». Det er de dataprogrammene og alle de ulike ytelsene som det går i surr med. Men det kommer seg vel etterhvert :P

Anonymkode: f6916...8aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er vel heller systemet som er ræva, ikke menneskene som jobber der. Aldri jobba et sted med så mange bregrensninger, og så litt oppfølging fra ledelsen, som i Nav.

Anonymkode: 33f27...0c6

Ja, et håpløst system som skulle vært avviklet. Stopp NAV, opprett eget for de som ser syke.

Så får det som skal gå på dagpenger ha et eget system, for vi lever av penger. Når folk er uten penger må de få SIFO sin sats, ferdig. Enkelt system. Dette hadde spart staten for milliarder hvert år.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS her. Jeg er sosialfaglig utdannet og har master i det. Har masse erfaring med det, så det er ikke noe «problem». Det er de dataprogrammene og alle de ulike ytelsene som det går i surr med. Men det kommer seg vel etterhvert :P

Anonymkode: f6916...8aa

Det er så mange ytelser og surr at du kan bli helt matt, stopp NAV! Legg det ned.

Lag et enkelt system, folk lever av penger. Ikke arbeid, derfor må man gi en sats for bo og mat. Som er basert på SIFO sin sats, enkelt og greit. Ikke masse tilleggsytelser+++++++++++.

Anonymkode: 33fa9...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...