Gå til innhold

Startet i ny jobb som veileder i NAV. Jeg synes det er vanskelig.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Olsen skrev (6 timer siden):

Siden du nevner utregning; jobber du med sosialstønad? Mitt inntrykk er at det forventes at de som jobber med den kommunal sosialstønaden må kunne mer om de statlige ytelsene enn de som jobber med statlige ytelser må kunne om sosialstønad og de andre kommunale tjenestene. 

Opplæring og oppfølging varierer veldig. Har også inntrykk av at arbeidslivet generelt er slik at man i større grad må sette seg inn i oppgavene selv. Da kan det  bli store variasjoner i hva den enkelte kan. 

Etter 6 dager kan man være satt ut i hvilken som helst jobb. Det er noe av det å skifte jobb.  

NAV har blitt en svær organisasjon. Masse politisk velvilje skal utføres uten at det er lagt til rett for det. De ulike saksbehandlersystemene har variabel kvalitet. Noen ansatt i NAV jobber for to, andre får applaus for oppmøte. 

Da jeg jobbet med sosialstønad ble jeg utsatt for press fra mange hold. Kommunen skulle spare penger, politikerne konkurrerte om å være "rause", noen søkere var ufine, noen veldig krevende, psykologer som snakket varmt for sine pasienter, ledere uten kontakt med virkeligheten osv.

Det jeg foreslår er at du når du har jobbet et par-tre uker ber om en samtale med din leder. Vær tydelig, svært tydelig på at du trenger opplæring, informasjon, støtte.  Regn med ca et halvt år før du har mestringsfølelse. Fram til det er du i opplæringsfasen.  Og det må du få lov til å være. Spør også din leder hva han/hun forventer. Be om å få være med kollegaer på samtaler nå i begynnelsen hvis du har behov for det. NAV, og særlig  NAV sosial er ikke for hvem som helst. Om du gir deg selv litt tid og det ikke er noe for deg, så er du uansett en erfaring rikere.  Når du får mer taket på arbeidsoppgavene kan det jo hende du til og med trives og blir værende. 

👏👏👏👏👏🌸Flott svar, dette gleder meg👏👏👏:)🌸

Anonymkode: 42141...93c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 hours ago, AnonymBruker said:

Du har vel en viss bakgrunn i "faget" før ansettelsen? Hvis ikke, synes jeg synd på dem du skal veilede...

Anonymkode: 988a4...809

Herregud, hvorvidt man er en god veileder har da ingenting å si hvorvidt en bruker lang tid på å mestre kompliserte og utdaterte fagsystem eller ei. En kan godt være god i FAGET selv om man ikke forstår bæret av FAGSYSTEMET. Hilsen tidligere NAV-ansatt som brukte DOS-basert fagsystem som var like gammelt som foreldrene mine.

Anonymkode: 26ba3...01f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, et håpløst system som skulle vært avviklet. Stopp NAV, opprett eget for de som ser syke.

Så får det som skal gå på dagpenger ha et eget system, for vi lever av penger. Når folk er uten penger må de få SIFO sin sats, ferdig. Enkelt system. Dette hadde spart staten for milliarder hvert år.

Det er så mange ytelser og surr at du kan bli helt matt, stopp NAV! Legg det ned.

Lag et enkelt system, folk lever av penger. Ikke arbeid, derfor må man gi en sats for bo og mat. Som er basert på SIFO sin sats, enkelt og greit. Ikke masse tilleggsytelser+++++++++++.

Anonymkode: 33fa9...8a4

 

13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ga meg etter 10mnd, for en drittjobb! Menneskene du møter kan også være ustabile.

Samtidig skal du jobbe under et system som er helt ødelagt av politikere, du skal fronte et system som driter i mennesker. Men handler kun om resultater. Måles kun på den måten.

Finn deg en ordentlig jobb, i det private. Aldri offentlig!!

Anonymkode: 33fa9...8a4

 

13 hours ago, AnonymBruker said:

Den burde alle NAV-ansatte bli tvunget igjennom 😂 Aldri jobba et verre sted selv.

Det med at offentlig ansatte er ubrukelige stemmer dessverre godt....flertallet er helt ubrukelige. Dessverre overvekt av kvinner som jobber i NAV som veileder, da blir det mye rør.

Anonymkode: 33fa9...8a4

Slik du skriver er det vanskelig å se for seg at du har vært ansatt i NAV, eller en annen etat. Du kommer bare med  tåpelige stereotyper som “Jon-Ronny” og likesinnede på Facebook lirer av seg. 

Anonymkode: 3ee02...d08

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Den burde alle NAV-ansatte bli tvunget igjennom 😂 Aldri jobba et verre sted selv.

Det med at offentlig ansatte er ubrukelige stemmer dessverre godt....flertallet er helt ubrukelige. Dessverre overvekt av kvinner som jobber i NAV som veileder, da blir det mye rør.

Anonymkode: 33fa9...8a4

Å gå på NAV er ikke det samme som å jobbe der.

Anonymkode: 56bda...3b8

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Den burde alle NAV-ansatte bli tvunget igjennom 😂 Aldri jobba et verre sted selv.

Det med at offentlig ansatte er ubrukelige stemmer dessverre godt....flertallet er helt ubrukelige. Dessverre overvekt av kvinner som jobber i NAV som veileder, da blir det mye rør.

Anonymkode: 33fa9...8a4

Ja du, skyld på kvinner… 🙄 Du hadde ikke noen bedre argumenter å komme med?

Anonymkode: dfd3f...b98

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen tips til noen som søker på NAV-stillinger nå? 🥰

Anonymkode: b622c...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I NAV tar det flere måneder å bli kjent med de ørten programmene😅 

6 dager er ingenting. Hadde det vært en fødsel, så ville man bare sett hodet ditt stikke ut fra dernede!😝så fersk er du!

Anonymkode: 2e198...580

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.5.2023 den 7.21):

Hvor lang tid tar det før man får satt seg ordentlig inn i programmene (fagprogrammene), forstår utregninger osv…? Føler meg helt lost etter 6 dager i ny jobb… :(

Anonymkode: f6916...8aa

Nav pleier å ha gode opplæringsprogrammer. Er du blitt satt rett inn i produksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (47 minutter siden):

Nav pleier å ha gode opplæringsprogrammer. Er du blitt satt rett inn i produksjon?

Har de?

Jeg tror opplæring i Nav er veldig individuelt fra kontor til kontor. Har hørt rykter om at kontaktsenteret er gode på opplæring. Vårt lokalkontor er ikke gode på opplæring, men vi er blitt bedre. Var veldig dårlig da jeg startet for en del år tilbake, måtte finne ut det meste selv. Det er dessverre vanlig å bli kastet inn i det, også kan man bare håpe på at man ikke får en full portefølje med en gang.

Anonymkode: 3ca19...02f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har de?

Jeg tror opplæring i Nav er veldig individuelt fra kontor til kontor. Har hørt rykter om at kontaktsenteret er gode på opplæring. Vårt lokalkontor er ikke gode på opplæring, men vi er blitt bedre. Var veldig dårlig da jeg startet for en del år tilbake, måtte finne ut det meste selv. Det er dessverre vanlig å bli kastet inn i det, også kan man bare håpe på at man ikke får en full portefølje med en gang.

Anonymkode: 3ca19...02f

Kontaktsenteret har vel 3 mnd ren opplæring før man slipper til på telefon/chat/e-post.

Dårlig hvis man ikke får god opplæring andre plasser også. Det er jo alvorlige problemstillinger man jobber med.

Anonymkode: 6fbca...098

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.5.2023 den 11.50):

Ja, et håpløst system som skulle vært avviklet. Stopp NAV, opprett eget for de som ser syke.

Som er basert på SIFO sin sats, enkelt og greit. Ikke masse tilleggsytelser+++++++++++.

Anonymkode: 33fa9...8a4

NAV har blitt et "monster", det er helt forferdelig. Ikke rart at de som er fornøyd med NAV er som regel - i de fleste tilfeller - de som har minst med NAV å gjøre, altså de som får gjerne en ytelse raskt uten mye om og men. Litt som stønaden for nyfødt barn, eller hva det heter. 

Mens syke og fattige, derimot, blir "spist" opp og kvernes om til "kjøttdeig" innen de er "ferdige" med NAV. 

Viktig å nevne at SIFO sin sats er for friske folk som gjerne er i jobb. Folk som gjerne kan blåse av 20.000 til 25.000 kr på boligutgifter (og sparer dermed penger slik), så har dem igjen 12.000 kr til alle andre ting, ifølge SIFO.

Men er man syk, så holder ikke SIFO sin sats noe jævla plass når man har utgifter til ditten og datten hver eneste måned, samtidig som man mest sannsynlig ikke eier bolig selv, om man må punge ut 10.000 kr for husleie til en jævla boligkakse som allerede har mange millioner kroner fra før av. 

De to scenarioene gir helt forskjellige økonomiske realiteter der scenario 1) er en frisk person, i jobb, som "banger on" minst 20.000 på boligutgifter og sparer penger slik hver måned på sin egen bolig) + har 12.000 kr til alle andre ting, og har ingen utgifter til medisinske- og helserelaterte problemer

VS

Scenario 2) Der personen er syk, har medisinske utgifter på permanent basis, må punge ut 10.000 for husleie til en fvckings boligkakse (sparer ingenting siden den syke personen i dette tilfellet ikke kommer seg inn på boligmarkedet), så sitter man igjen med 12.000, ifølge SIFO, der SIFO gir lang faen i de medisinske utgiftene, for ikke å snakke om sparing. Samtidig som den syke (om han / hun ikke har arv i vente) cruiser rett inn i fattigdom ved fylte 67 år - minstepensjon sats.

 

 

 

Anonymkode: cb236...b68

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange som ikke svarte på spørsmålet!

Jeg jobber på kontaktsenteret, der får vi god opplæring, og vi spør hverandre om hjelp hele tiden. Det tok et par måneder å bli trygg, rundt 6 måneder før jeg var selvstendig nok til å begynne med hjemmekontor.

Det er stor takhøyde i NAV, spør om hjelp når du trenger, alle husker hvordan det var å være ny. 

Anonymkode: d4443...9af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det også ut som om du jobber med de kommunale ytelsene i NAV. Mulig det derfor er Velferd du sikter til? 😅 Programmet er…tja…interessant! Men det blir bedre, og etter en stund ganske logisk! Det finnes også brukermanualer som du kan få av Visma som faktisk er ganske gode på akkurat hvordan programmet funker - hvor du skal trykke når. Ut over det må du bare tillate deg selv å være ny. Det er en krevende jobb, i tillegg til alle de ulike datasystemene du må lære deg. Lykke til 😊

Anonymkode: 72182...ed5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 31.5.2023 den 7.21):

Hvor lang tid tar det før man får satt seg ordentlig inn i programmene (fagprogrammene), forstår utregninger osv…? Føler meg helt lost etter 6 dager i ny jobb… :(

Anonymkode: f6916...8aa

Du har jo nettopp begynt, jo!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er på dag 6.. Det er meningen at du skal ha begynt å finne veien til kantina på dette tidspunktet. Pust med magen.

Anonymkode: 78207...a88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/31/2023 at 7:21 AM, AnonymBruker said:

Hvor lang tid tar det før man får satt seg ordentlig inn i programmene (fagprogrammene), forstår utregninger osv…? Føler meg helt lost etter 6 dager i ny jobb… :(

Anonymkode: f6916...8aa

Seks dager er ingenting! De fleste har ikke engang lært seg forskjellen mellom de ulike programmene før det har gått flere uker. Hos oss sier vi at det tar ca. ett år før man begynner å bli selvgående, og ca. tre år før man er en god veileder. Husk at rutiner og rundskriv endrer seg hele tiden, så man blir aldri utlært. I tillegg til at man hele tiden kommer borti nye problemstillinger. Har kolleger som har jobbet i etaten i mange tiår, og de ler bare av nyansatte som tror de skal bli eksperter med en gang. Det er det faktisk ingen som blir, uansett hvor flink man er. :)

On 5/31/2023 at 7:24 AM, AnonymBruker said:

Du har vel en viss bakgrunn i "faget" før ansettelsen? Hvis ikke, synes jeg synd på dem du skal veilede...

Anonymkode: 988a4...809

Du kan ha så mye utdanning og erfaring som du bare vil, men det kan ikke forberede deg på det du møter som veileder i NAV. Det er et stort system, med mange fagsystemer, og man blir aldri utlært. 

On 6/1/2023 at 1:37 PM, takinova said:

Nav pleier å ha gode opplæringsprogrammer. Er du blitt satt rett inn i produksjon?

Det kommer veldig an på hvor man jobber. Fryktelig dårlig opplæring da jeg var nyansatt. Ny i NAV er heller ikke nok til å forberede deg på det du faktisk møter. Hos oss har det riktignok blitt noe bedre etter at vi fikk ny leder, men problemet i det store og det hele er at vi ikke har nok tid og ressurser til å drive på med god opplæring. Man driver jo bare på med brannslukking hele tiden, og rekker knapt å følge opp egne brukere. 

Anonymkode: 0a84f...dca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...