Gå til innhold

Pinlig å være renholder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en doktorgrad og millionlønn. Men: jeg mistrives veldig, og har alltid gjort det, i samtlige jobber jeg har hatt siden jeg var ferdig som stipendiat for snart femten år siden. 

Hadde det ikke vært for at jeg bekymrer meg for pensjonist-tilværelsen, hadde jeg byttet til typ renholder, bussjåfør, o.l. tvert. 

Det er ingen skam i å utføre viktig arbeid - og renhold ER kjempeviktig. 

Anonymkode: 3c507...c32

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en venninne som er utdannet helsepersonell, men etter hvert begynte å mistrives. Nå jobber hun på en gullsmed butikk og har det mye bedre. Hun har også fått høre kommentarer som "Men, har du tenkt å jobbe der resten av livet da?". Hun bruker bare å svare at hun trives der hun er nå og at det er det viktigste, hun har ikke tenkt å skifte med det første. 

Anonymkode: 74cf0...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Har godt utdannelse og hadde en go jobb men mentalt var jeg alltid på jobb, på kveldene etter jobb var det alltid papirarbeid, forberedelser osv. Så fikk meg ny jobb som renholder og stortrives med det. Greit arbeidstempo, super arbeidstid er ferdig kl 13.00 og når jeg er ferdig på jobb så ofrer jeg den ikke en tanke. Men rundt meg får jeg støtt høre..  hva vasker du! Men du har jo utdannelse…  huff du så hadde så go jobb… æsj er ikke det ekkelt da? Er det ikke pinlig å vaske??  Virker så folk ikke forstår hvor mye bedre jeg har det ellers i livet. Så hva sier jeg for å få dem til å forstå eller holde kjeft? 

Anonymkode: b5a1f...859

Ikke responder. De gangene jeg blir møtt med lignende (dømmende) kommentarer, forsøker jeg å kjøre stillhet. Litt rart, men folk henter seg inn og unnskylder seg. 

Du er du uavhengig av jobb a eller b. Du bør være stolt av å finne noe du liker å gjøre. Kjør på 🙂

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne overhodet ikke tenke neg den jobben, takk og lov for at dere vil. Ikke pinlig i det hele tatt, det er en nøkkelrolle i samfunnet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også høy utdannelse og hadde en høyt ansett jobb da jeg fikk barn, men valgte å skifte beite for å få en roligere hverdag, mer tid med barna og til meg selv. Jeg jobber ikke utelukkende med renhold, men det er en del av jobben min.

Jeg får også kommentarer fra enkelte, feks. ei som lurte på når jeg skal "begynne å bruke hodet mitt igjen" som jeg fikk høre for en ukes tid siden. Min erfaring med dette er at det er ikke de mest oppegående folka som henger seg opp i dette, for å si det sånn.

Det jeg pleier å gjøre når jeg møter sånne er å fortelle om de positive tingene ved jobben for meg; jeg slipper å sitte på et kontor 8 timer om dagen, jeg får mer tid til meg selv og barna, mindre stress osv. I tillegg pleier jeg å si at jeg skal jobbe i 30 år til og at det er mer enn nok tid til å jobbe med noe annet senere hvis jeg får lyst til det.

Desverre virker det som de som henger seg opp i dette og spør og spør og spør ikke forstår. De som jeg anser som generelt oppegående forstår at man tar et annerledes valg, og så maser de ikke mer om det. 

Endret av Kranken
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har godt utdannelse og hadde en go jobb men mentalt var jeg alltid på jobb, på kveldene etter jobb var det alltid papirarbeid, forberedelser osv. Så fikk meg ny jobb som renholder og stortrives med det. Greit arbeidstempo, super arbeidstid er ferdig kl 13.00 og når jeg er ferdig på jobb så ofrer jeg den ikke en tanke. Men rundt meg får jeg støtt høre..  hva vasker du! Men du har jo utdannelse…  huff du så hadde så go jobb… æsj er ikke det ekkelt da? Er det ikke pinlig å vaske??  Virker så folk ikke forstår hvor mye bedre jeg har det ellers i livet. Så hva sier jeg for å få dem til å forstå eller holde kjeft? 

Anonymkode: b5a1f...859

Jeg har jobbet som renholder i 30 år. Trives godt med det. Jobber på skole 

Anonymkode: 33625...6a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva er problemet her egentlig? :klo:

Du følger det som er best for deg, du innser at jobb ikke er alt, du velger å ta egne valg basert på deg og ikke samfunn og normer. Det er jo du som vinner! De andre, dine venner, gjør jo bare som alle andre!

Du jobber til 13 og da er du fysisk og mentalt ferdig på jobb. Er vennene dine det? Tør vennene dine å gjøre som de vil, uavhengig av grad? Man er ikke graden sin.

Dessverre altfor mange nordmenn som må ha stort og fint hus, ny bil, hytte og alt det der. Hvorfor? Fordi alle andre har det. De vil vise det frem. Slikt blir jeg dårlig av. Du derimot prøver å gå imot det der og det er sånne mennesker jeg liker! De som tenker selv, ikke utifra hva samfunnet og normene vil.

Har du spurt de om det? Hvorfor er jobb så viktig for deg? Tror du at du er jobben din? Mange intr spørsmål du kan stille tilbake..

Anonymkode: fa250...f98

Mange med høyere utdanning og kunnskapsyrker «er» jobben sin og har jobben nærmest som livsstil. Fordi de brenner for yrket sitt. Det være seg forskning eller menneskerettigheter eller andre ting. Det er virkelig ikke noe å se ned på.

Om TS er ferdig på jobb klokka 13 må jeg si jeg undrer meg over når hun starter. Å feks dra hjemmefra klokka seks om morgenen eller tidligere er rett og slett ikke forenlig med feks livet som småbarnsforelder, eller med det de fleste vil tenke på som et behagelig liv.

Anonymkode: 62383...ff0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Har godt utdannelse og hadde en go jobb men mentalt var jeg alltid på jobb, på kveldene etter jobb var det alltid papirarbeid, forberedelser osv. Så fikk meg ny jobb som renholder og stortrives med det. Greit arbeidstempo, super arbeidstid er ferdig kl 13.00 og når jeg er ferdig på jobb så ofrer jeg den ikke en tanke. Men rundt meg får jeg støtt høre..  hva vasker du! Men du har jo utdannelse…  huff du så hadde så go jobb… æsj er ikke det ekkelt da? Er det ikke pinlig å vaske??  Virker så folk ikke forstår hvor mye bedre jeg har det ellers i livet. Så hva sier jeg for å få dem til å forstå eller holde kjeft? 

Anonymkode: b5a1f...859

Vet du hva, flere og flere nå begynner å bli så drit lei karrierejag, deadlines, reising og tid borte fra familie og venner. Jeg og flere av mine venner har etter corona revudert hele jobbsituasjonen og vi prater ofte om at nå forstår jeg godt at noen velger å jobbe i matbutikk, renhold eller andre yrker hvor du er ferdig på jobb når du forlater arbeidsstedet. Jeg synes du er modig og jeg forstår deg godt! Du skal ikke skamme deg, du har tatt et valg som du trives med - Bra gjort! Vær stolt! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å jobbe f eks med renhold er at man har lite autonomi/råderett over egen jobb. Det er et moment som trekker ned når man måler jobbtilfredshet. Videre er renholdere utsatt for yrkesskader. Mange blir uføre. Tror aldri jeg har sett renholdere over seksti (anekdotisk så klart). 

Anonymkode: 4bd70...eb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet med å jobbe f eks med renhold er at man har lite autonomi/råderett over egen jobb. Det er et moment som trekker ned når man måler jobbtilfredshet. Videre er renholdere utsatt for yrkesskader. Mange blir uføre. Tror aldri jeg har sett renholdere over seksti (anekdotisk så klart). 

Anonymkode: 4bd70...eb4

Min renholds kollega er 65 år. 3 stk jobbet til de var 63 år. 

Anonymkode: 33625...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, kunne ikke falle meg inn å se ned på renholderne på jobb, skjønne mennesker vi aldri hadde klart oss uten ❤️ de er like viktige som deg og meg 

Anonymkode: bdf3e...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Mange med høyere utdanning og kunnskapsyrker «er» jobben sin og har jobben nærmest som livsstil. Fordi de brenner for yrket sitt. Det være seg forskning eller menneskerettigheter eller andre ting. Det er virkelig ikke noe å se ned på.

Om TS er ferdig på jobb klokka 13 må jeg si jeg undrer meg over når hun starter. Å feks dra hjemmefra klokka seks om morgenen eller tidligere er rett og slett ikke forenlig med feks livet som småbarnsforelder, eller med det de fleste vil tenke på som et behagelig liv.

Anonymkode: 62383...ff0

Vel. Jeg har også selv hatt en av disse jobbene der man "er" jobben sin. Det er veldig flott for en stund, men etter en del år med jobbing tilnærmet døgnet rundt, så kan man bli ganske sliten uansett hvor interessert i fagfeltet man er (Og det er jeg fortsatt, men orker ikke 08-23 dager lengre).

Når jeg har betalt ned alt av lån, kommer jeg også til å finne meg en "enklere" jobb der man slipper å ta med seg jobben hjem nesten hver dag. 

Anonymkode: 3a2d5...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Problemet med å jobbe f eks med renhold er at man har lite autonomi/råderett over egen jobb. Det er et moment som trekker ned når man måler jobbtilfredshet. Videre er renholdere utsatt for yrkesskader. Mange blir uføre. Tror aldri jeg har sett renholdere over seksti (anekdotisk så klart). 

Anonymkode: 4bd70...eb4

Råderett over egen jobb er en floskel også i mange kunnskapsyrker. Joda, så er det ingen som kontrollerer deg time for time, men det er gjerne så mange deadlines/frister at mange av valgene for når og hvordan det kan gjøres allerede er tatt for deg også som kunnskapsarbeider. I stadig flere kunnskapsyrker har man egentlig bare tid til å gjøre det på den raskeste måten for å bli ferdig fort, så med mindre man jobber i øverste ledelse, noe som gjelder de aller færreste, så er det egentlig ikke så mye autonomi å snakke om lenger. 

Dette, kombinert med at arbeidspresset gjerne er så høyt at man ofte må ta med seg jobb hjem i helger og ferier (Mange av arbeidsdagene går jo bort i møter, slik at man i praksis må jobbe kveld/helg) gjør at en del revurderer, noe jeg skjønner veldig godt. 

Anonymkode: 3a2d5...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Råderett over egen jobb er en floskel også i mange kunnskapsyrker. Joda, så er det ingen som kontrollerer deg time for time, men det er gjerne så mange deadlines/frister at mange av valgene for når og hvordan det kan gjøres allerede er tatt for deg også som kunnskapsarbeider. I stadig flere kunnskapsyrker har man egentlig bare tid til å gjøre det på den raskeste måten for å bli ferdig fort, så med mindre man jobber i øverste ledelse, noe som gjelder de aller færreste, så er det egentlig ikke så mye autonomi å snakke om lenger. 

Dette, kombinert med at arbeidspresset gjerne er så høyt at man ofte må ta med seg jobb hjem i helger og ferier (Mange av arbeidsdagene går jo bort i møter, slik at man i praksis må jobbe kveld/helg) gjør at en del revurderer, noe jeg skjønner veldig godt. 

Anonymkode: 3a2d5...00c

Jeg snakker ikke om hva de sier i «kunnskapsytker» (for et ord), men om hva de målet i undersøkelser. Der den som svarer skårer både hvor selvstyrt jobben er og hvor godt de trives.

Anonymkode: 4bd70...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slettes ikke utenkelig eller sjokkerende at folk sier sånn. Folk har generelt sett blitt mer snobbete når det kommer til jobber siden 90-tallet, og spesielt siden tidlig 2000. Det ble et voldsomt fokus på høyere utdanning, selv om et land ikke kan driftes av kun akademikere. Det har ført til mer frafall fra praktiske fag og statusen de en gang hadde som ærlig arbeid med yrkesstolthet. De har vel prøvd litt de senere årene å gjenoppbygge noe av dette men det tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg snakker ikke om hva de sier i «kunnskapsytker» (for et ord), men om hva de målet i undersøkelser. Der den som svarer skårer både hvor selvstyrt jobben er og hvor godt de trives.

Anonymkode: 4bd70...eb4

"Kunnskapsyrker" er et helt vanlig ord som blir benyttet for å beskrive jobber der man i stor grad produserer eller benytter seg av sin egen kunnskap for å generere resultatet, så nei, det er ikke "for et ord". 

Selvsagt finnes det visse jobber der man har reell medbestemmelsesrett eller mulighet til å prioritere når/hva/hvordan oppgaver skal gjøres, poenget mitt er at det ganske ofte likevel blir en floskel med tanke på alle deadlines/rapporter o.l. man må forholde seg til. Så jeg skjønner godt at mange ønsker "enklere" jobber etter hvert, der man i mye mindre grad risikerer å ta med seg jobben hjem. 

Anonymkode: 3a2d5...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Iridium skrev (19 timer siden):

Sier folk faktisk det.. eller..? Høres ut som folk med manko på sosiale antenner. Finn deg mennesker som ønsker deg alt godt og ikke kast bort tiden på sånne. 

 

Jeg jobbet som ekstravakt på sykehjem, og har fått lignende og nedlatende kommentarer. 

Anonymkode: 652c3...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

"Kunnskapsyrker" er et helt vanlig ord som blir benyttet for å beskrive jobber der man i stor grad produserer eller benytter seg av sin egen kunnskap for å generere resultatet, så nei, det er ikke "for et ord". 

Selvsagt finnes det visse jobber der man har reell medbestemmelsesrett eller mulighet til å prioritere når/hva/hvordan oppgaver skal gjøres, poenget mitt er at det ganske ofte likevel blir en floskel med tanke på alle deadlines/rapporter o.l. man må forholde seg til. Så jeg skjønner godt at mange ønsker "enklere" jobber etter hvert, der man i mye mindre grad risikerer å ta med seg jobben hjem. 

Anonymkode: 3a2d5...00c

Jeg ver st kunnskapsyrker er et vanlig ord. Men for et ord! I hvilke yrker trenger man ikke kunnskap…? Jeg synes det er et dårlig ord. Men det var en digresjon.

Ikke så rart at du ikke forsto meg, jeg skrev litt for kort. 
Det jeg mener, er at målinger viser at folk som selv opplever at de har stor grad av autonomi i jobbem, er mer fornøyd. Det går ikke på hvilket yrke de har, men på hva de selv rapporterer. Forstår du hva jeg mener?

Noen renholdere har sikkert også stor grad av autonomi i jobben, men ofte ikke. 

Anonymkode: 4bd70...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet hadde brutt sammen uten renholdere. Tror dette er et yrke som er sterkt undervurdert. Vær stolt over jobben du gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er fantastisk glad i vår renholder på jobb. Hun gjør en kjempejobb og er en av oss selv om hun kommer fra eksternt firma. Jeg blir lei meg av å høre om viktige yrkesgrupper som gjentakende melder om at de blir sett ned på.

Jeg må innrømme at jeg ser litt ned på børsmeglere, som skummer fløten av andres harde arbeid. De gjør jo heller ikke noe nyttig. de gjetter på hva som er lurt å kjøpe/selge, ig veldig ifte bommer de. For det er et guessing game, og de treffer ikke bedre enn ved å velge tilfeldig. Det hadde jeg ikke kunnet jobbe som. Jeg trenger å føle at jeg gjør noe som monner.

Renhold monner. Butikk monner. Jeg har en relativt høy stilling innen oljeservice. Det er stressende, og det et aldri egentlig helg. Jeg har tenkt tanken selv, at jobber av typen renhold kanskje kunne være noe for meg. Jeg forsøkte i en periode med en jobb med mindre ansvar og press, men kjente at jeg trenger noe med litt mer fart i enn det, så jeg er fortsatt på søken. Gratulerer til deg for å funnet din plass!

Anonymkode: dc3ff...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...