Gå til innhold

Venninne som kommer på overraskelsesbesøk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Peanut skrev (1 minutt siden):

Min far prøvde å si fra på en pen måte, men de ville ikke skjønne og bare avfeide. Fordi vi bodde i Norge så måtte vi ha mer penger enn dem og derfor var det liksom greit. Det finnes jo et navn på sånne. 

Det finnes også et navn på sånne som bare tillater dette. Om historien er sann 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Inkognitoher skrev (8 timer siden):

Har faktisk aldri hørt om før - at folk drar på ferie hjem til noen de møtte på en ferie flere år tidligere - uten å spørre først, og attpåtil bringe med seg barn. 
Virker også som en usannsynlig historie eller en vandrehistorie. I alle fall ikke noe som skjer ofte mtp at barn er involvert.

jaja - folk til alt

Det skjedde jo med han Direktøren (tv2-dokumentar) der det endte med at han nesten ble drept av gjestene sine, og siden tiltalt for å ha nesten drept dem (!), som han hadde møtt på ferie og sagt til på høflig nordmann-vis at "dere kan jo si ifra om dere er i Oslo en gang", og de sto plutselig på døra etter flere år.

Anonymkode: 177f4...3cb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Inkognitoher said:

Det finnes også et navn på sånne som bare tillater dette. Om historien er sann 

Det gjør det så klart. Og dessverre er historien sann. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må stå opp for deg selv. Hva så om hun blir fornærmet?

Om du ikke tørr å si nei, kan du si at en kollega av deg og familien skal bo hos deg i sommer, da huset deres er brannskadet (eller noe sånt)

Anonymkode: 33e76...1c5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kaaaan jo si at du har fått omgangssyke?  Men da mister du jo kanskje muligheten til å se henne, da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (17 minutter siden):

Ja, det var vanlig å bare ringe på til folk den gang og bare komme innom på besøk. 
Men det var ikke vanlig å bare dra på besøk til folk med hele familien og forvente at man kunne bo og spise på folk i dagevis. 

Man avtalte på forhånd. Det er derfor jeg ikke fester lit til flere av historiene her 

Jeg vil ikke bruke ordet "forvente", håpet er mer det rette ordet, men jo, det var vanlig å håpe at man kunne bo hos venner og familie når man kom langveisfra, og man ikke kunne avtale på forhånd (på grunn av manglende muligheter til kommunikasjon)

Endret av Lillemor_Meg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der er så uaktuelt! Jeg har ikke så gode venner at det under noen omstendigheter hadde vært greit å dukke opp uanmeldt på den måten! 
 

Jeg er ikke så veldig glad i å ha folk boende hos meg, men for felles glede kunne vi ha funnet en helg sammen og fått det til. Men å bli brukt som hotell, fordi andre ønsker billig ferie, når jeg selv jobber og behøver hvile, det hadde jeg ikke gått med på. Fordi det er barn involvert hadde jeg ringt og tatt praten. Hadde synes det var trist at de skulle stått utenfor og fått forventninger ødelagt. Om venninnen din blir fornærmet så får hun bare bli det. For så frekk er det ikke lov å være.

Og om noen røyker inne/i vinduet så er det jo bare å si «unnskyld, men her er det ikke greit å røyke inne. Du må nesten gå ut på gårdsplassen/terassen». Hadde noen svart meg på det, hadde jeg blitt meget bestemt og sagt «i mitt hus gjelder mine regler. Den røyken tennes ikke her inne». Om du blir bedt om å ikke røyke inne er det så hinsides frekt å svare på det at jeg håper det kun eksisterer et fåtall slike mennesker i dette landet, for de har virkelig ikke lært seg manerer hjemme.

Anonymkode: 9592f...bba

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naive nordmenn 😆

Snyltere, kalles slike folk som dukker opp på døra, som om man drev gratis hotell med fri room service og sightseeing. 

Si nei. Gode eksempler på hvordan det kan gå her i tråden😎

Anonymkode: 48f99...f42

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Lillemor_Meg said:

Jeg må legge til,  det å møte opp uten forvarsel var veldig vanlig på 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet.  Veldig mange hadde ikke telefon, og brevpost kunne ta lang tid.   Hvis vi sendte et brev noen uker før avreise kunne det godt hende at mottakeren ikke hadde fått brevet da vi sto på døra, eller de hadde sendt svar, men vi hadde ikke fått det før vi dro.

Men at det fremdeles skjer i dag er mer overraskende. 

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette. Jeg er født på 70-tallet, og alle hadde telefon i min barndom. Brev innenlands var vel framme dagen etter, eller max etter 2 dager.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Barndomsvenninne fra hjembygda kommer visst på besøk. 
 

Vi bor i Oslo og de har planlagt en storbytur og tenkte da å spare penger ved å bo hos oss. 
 

De er greie folk, men begge røyker inne under kjøkkenvifta eller ved vindu. Han er veldig glad i å ta seg en fest.  Så da kommer hun med mann, barn og en stor siklende pelsdott. 
 

Hun vet at jeg er hjemme fordi jeg jobber mye natt den perioden de har tenkt å komme. Dette visste hun, siden hun spurte. 
 

Det er en felles venninne som har sladret til meg og hun har forsøkt å overtale henne til å la være til ingen nytte. 
 

Jeg ønsker virkelig ikke å ha de boende her. Og jeg tror de har tenkt å bli boende i mer enn en helg. 
 

Sist gang de var på overraskelsesbesøk hos noen andre, var de der i 10 dager. 
 

Hvordan komme seg unna dette uten å fornærme henne? Hun blir veldig lett fornærmet. 
 

 

Anonymkode: 298d7...6ab

Har du ikke ryggrad, kvinne?

Anonymkode: 73f05...ccb

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til er faktisk det eneste riktige her i livet å bare gjøre folk fornærma.

Anonymkode: 63f3f...46d

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (9 timer siden):

Røverhistorie dette. Virker veldig usannsynlig 

Nei. Det finnes faktisk slike folk.  Det er desverre ikke så uvanlig som du tror. Noen mennesker har ikke antenner. En venninne av meg får søsteren sin på besøk to uker hver sommer hvor venninnen må bekoste alt av mat og drikke for seks ekstra folk, inkludert pizzaene søsteren selv valgte å bestille fra Pizzabakeren.

 

Jeg hadde en venninne som jeg inviterte til middag og da vi skulle begynne å lage middagen opplevde hun at at vi manglet dessert, det må vi jo ha. Joda greit nok, så vi gikk til butikken og hun fylte opp handlekurven med sjokolade, potetgull og fløte, så viste det seg at det var jeg som skulle betale, til tross for at jeg sto for en dyr middag. Jeg har selv fått en tråd jeg skrevet i frustrasjon avskrevet som trolling. Det er ganske så frustrerende når du vet at hvert ord stemmer. For som jeg skrev innledningsvis, sånne folk som i innlegget finnes så definitivt.

Endret av Laraa
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (3 minutter siden):

Nei. Det finnes faktisk slike folk.  Det er desverre ikke så uvanlig som du tror. Noen mennesker har ikke antenner. En venninne av meg får søsteren sin på besøk to uker hver sommer hvor venninnen må bekoste alt av mat og drikke for seks ekstra folk, inkludert pizzaene søsteren selv valgte å bestille fra Pizzabakeren.

 

Jeg hadde en venninne som jeg inviterte til middag og da vi skulle begynne å lage middagen opplevde at at vi manglet dessert, det må vi jo ha. Joda greit nok, så vi gikk til butikken og hun fylte opp handlekurven med sjokolade, potetgull og fløte, så viste det seg at det var jeg som skulle betale, til tross for at jeg sto for en dyr middag. Jeg har selv fått en tråd jeg skrevet i frustrasjon avskrevet som trolling. Det er ganske så frustrerende når du vet at hvert ord stemmer. For som jeg skrev innledningsvis, sånne folk som i innlegget finnes så definitivt.

Hvor finnes alle dere kvinner uten ryggrad?

Anonymkode: 73f05...ccb

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor finnes alle dere kvinner uten ryggrad?

Anonymkode: 73f05...ccb

Jeg har ryggrad. Jeg kuttet denne "venninnen" ut da jeg fant ut at væremåten hvor andre skal betale for henne, og at hun ikke er helt stabil i humøret ikke er en tilfeldighet og du må veie ordene dine for å unngå at hun blir dødens fornærmet, ikke er noen engangstilfeller. Slike folk er det lov å kutte ut fra livet sitt. Først blir du paff, synes synd på henne og gir en sjanse, men straks du forstår at det er en del av personligheten er det lov å kutte kontakten 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange konfliktsky folk. Er det ikke bare å si nei?!

Anonymkode: d5cb7...2fd

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skjedde jo med han Direktøren (tv2-dokumentar) der det endte med at han nesten ble drept av gjestene sine, og siden tiltalt for å ha nesten drept dem (!), som han hadde møtt på ferie og sagt til på høflig nordmann-vis at "dere kan jo si ifra om dere er i Oslo en gang", og de sto plutselig på døra etter flere år.

Anonymkode: 177f4...3cb

Det er ikke riktig. Direktøren inviterte dem.

Fra artikkelen: 

«– De sendte meldinger til hverandre på Facebook. Direktøren inviterte sønnen min og svigerdatteren min til Oslo, slik at de kunne bo hjemme hos ham og hans kone, sier Matt»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/WEkjr/norsk-direktoer-inviterte-ungt-amerikansk-ektepar-hans-soenn-er-siktet-for-drapsforsoek-paa-norsk-direktoer

Endret av Inkognitoher
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Laraa skrev (43 minutter siden):

Nei. Det finnes faktisk slike folk.  Det er desverre ikke så uvanlig som du tror. Noen mennesker har ikke antenner. En venninne av meg får søsteren sin på besøk to uker hver sommer hvor venninnen må bekoste alt av mat og drikke for seks ekstra folk, inkludert pizzaene søsteren selv valgte å bestille fra Pizzabakeren.

 

Jeg hadde en venninne som jeg inviterte til middag og da vi skulle begynne å lage middagen opplevde hun at at vi manglet dessert, det må vi jo ha. Joda greit nok, så vi gikk til butikken og hun fylte opp handlekurven med sjokolade, potetgull og fløte, så viste det seg at det var jeg som skulle betale, til tross for at jeg sto for en dyr middag. Jeg har selv fått en tråd jeg skrevet i frustrasjon avskrevet som trolling. Det er ganske så frustrerende når du vet at hvert ord stemmer. For som jeg skrev innledningsvis, sånne folk som i innlegget finnes så definitivt.

Man må da si fra! Om noen ber deg drepe noen, gjør du det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min kan finne på å reise til sin bror på en annen kant av landet og forvente å få overnatte der, uten å gi beskjed på forhånd om at han kommer. Han bare regner med at der er greit, for «det er jo familien». Har aldri vært så flau som da det gikk opp for meg at besøket ikke var avtalt og de ikke ante at vi kom. Så nå sjekker jeg alltid at besøket er avtalt før jeg blir med. Har han ikke avtalt noe, blir jeg hjemme. 

Anonymkode: 98b66...3e1

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine følelser og behov er like viktige og gyldige som hennes. Du har all rett til å være klar på det, og sette grenser. Dersom hun blir fornærmet over å ikke få invadere deg og hjemmet ditt, så er det hennes ansvar å rydde i de følelsene. Ingen trenger å ha dårlig samvittighet for å ta vare på seg selv, ei heller når andre føler seg støtt over å ikke eie deg, hjemmet ditt og endre reglene der.

Om noen hadde røykt hjemme hos meg hadde de ikke vært vennene mine lengre uansett. Det er totalt uakseptabelt.
Det er helt greit å si at dette er en periode der du jobber mye, ikke kan ha overnattingsbesøk og at du heller møter dem ute. Eventuelt inviterer dem på et måltid hjemme hos deg mens de er i byen.

Jeg ser ikke hvordan det går sammen å ha med barna og å være glad i en fest. Det er ikke kompatibelt.

Endret av Andro
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemor_Meg skrev (1 time siden):

Jeg vil ikke bruke ordet "forvente", håpet er mer det rette ordet, men jo, det var vanlig å håpe at man kunne bo hos venner og familie når man kom langveisfra, og man ikke kunne avtale på forhånd (på grunn av manglende muligheter til kommunikasjon)

Folk hadde telefon. Var også mulig å sende brev. Husker du så dårlig som dette?

Jevnt over er nordmenn høflige folk. Er selv født på 70-tallet og husker godt at vi dro på camping-ferie, og oppsøkte venner og familie som bodde i nærheten.
Men vi ringte før vi dro hjemmefra for å forsikre oss om at de var hjemme og kunne treffe oss. 

Og vi bodde på campingen. Det var ikke vanlig å bare dukke opp hos folk for å bo. Ingen gjorde det uanmeldt, men mindre man var datidas NAV-klientell

Anonymkode: 41a3b...257

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...