Arkana Skrevet 31. mai 2023 #41 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men jeg synes ikke det er flott at kvinner er over 185 cm selv om de selvsagt ikke kan noe for det. Det å ha det bra med seg selv er det viktigste. Enig i det. Handler om aksept. Men da også om å akseptere at noen synes 185 er i høyeste laget Anonymkode: 9f4d0...e84 Du kan selvfølgelig synes akkurat hva du vil om andres høyde, men du trenger ikke fortelle meningen din når du vet at den kan gjøre andre usikker på seg selv. Det går an å se bittelitt utenfor egen nese. 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #42 Skrevet 31. mai 2023 Arkana skrev (41 minutter siden): Siden noen allerede er i gang med å trekke fram ulempene med å være høy kan vi jo i stedet trekke fram at høye mennesker er mer intelligente, de tjener bedre, har lavere sjanse for å få demens, har lavere sjanse for å utvikle diabetes, er ansett for å være mer attraktive og er mer lykkelige. For å nevne bare noe. Det å være høy. spesielt for menn er en såpass bejublet egenskap, som du selv viser til, at jeg tenker såpass priviligerte folk bør tåle å få høre om et par ulemper ved det. Ærlig talt. Du kan jo prøve å være lav og feit feks, og se hvor ofte du kan føle deg krenka i forhold. Anonymkode: 659ff...5c8
Reign Skrevet 31. mai 2023 #43 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det å være høy. spesielt for menn er en såpass bejublet egenskap, som du selv viser til, at jeg tenker såpass priviligerte folk bør tåle å få høre om et par ulemper ved det. Ærlig talt. Du kan jo prøve å være lav og feit feks, og se hvor ofte du kan føle deg krenka i forhold. Anonymkode: 659ff...5c8 Noen som traff et ømt punkt?
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #44 Skrevet 31. mai 2023 Reign skrev (2 timer siden): Beklager, men dette er en hjertesak for meg, og når du problematiserer det å være høy, så provoserer det meg noe voldsomt. Du er jo selv med på denne tankegangen med at det er noe negativt å være høy. Hvorfor skulle du ellers googlet det? Det er særdeles lite sannsynlig at du har to barn med svulst på hypofysen, som fører til uhemmet vekst. Snu om på tankegangen din. Skulle jo nesten tro at du er redd for at folk skal tro du har vært på tur med postmannen, fordi barna dine ligger an til å bli mye høyere enn faren sin eller noe sånt. Merkelig å ta sånn på vei over å bli høy. Reign, du og jeg er på helt forskjellige frekvenser. Det er nyttesløst å diskutere videre. Jeg har ikke problematisert å være høy. Jeg mener ikke det er negativt å være høy. Jeg bryr meg vel katta om hva folk tror om meg og postmenn. Jeg googlet det fordi jeg skulle sjekke gjennomsnittshøyde for barnas alder, og fikk meg en bekymring på kjøpet. Har du barn? Ts Anonymkode: e55bd...cf8 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #45 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor høye er du og mannen da? Er dere begge over snittet, så er det jo helt naturlig at barna blir høye. De vokser i rykk og napp, så det at de ligger i utkanten en periode, er neppe noen krise. Er dere begge små, så forstår jeg jo at du stusser. Men sjansen for at det er et syndrom eller en sykdom i bunn, er fortsatt liten. Mannen og jeg er begge høye, så jeg er forberedt på at sønnen vår blir høy. Han var helt på snittet ved fødsel, men på 3-måneders kontrollen var han begynt å strekke seg. Mannen har en sønn fra før som også er over snittet. Det har vært litt både-og for ham, så jeg forstår litt hva du mener med at det ikke alltid er en fordel. Sønnen hans er veldig tregt utviklet mtp. modenhet, og det har en periode vært et slags misforhold som jeg tror har vært litt vanskelig for ham. Han sliter litt sosialt, og det er forsterket av at han som 9-åring har fysikken til en 12-åring og hodet til en 7-åring. Han blir en litt "klønete kjempe". Men dette tipper jeg justerer seg, ettersom han blir mer moden og de andre gutta gror til. Når alt kommer til alt har nok de høye gutta det lettere enn de korte.. Anonymkode: b8317...355 Takk for fint svar. Vi er begge høyere enn snittet, men ikke så høye som barna ser ut til å bli. Jeg ser nå at jeg har bekymret meg unødig, og det er jo bare fint. Jeg synes du beskriver situasjonen veldig godt når du sier "klønete kjempe". Den ene sønnen vår sliter også litt sosialt, og ligger nok litt etter sine jevnaldrende mentalt. Samtidig har han fysikken til en som er 5-6 år eldre. Det blir et misforhold, som du sier. Men det blir nok lettere etter hvert, ja. Ts Anonymkode: e55bd...cf8
Arkana Skrevet 31. mai 2023 #46 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det å være høy. spesielt for menn er en såpass bejublet egenskap, som du selv viser til, at jeg tenker såpass priviligerte folk bør tåle å få høre om et par ulemper ved det. Ærlig talt. Du kan jo prøve å være lav og feit feks, og se hvor ofte du kan føle deg krenka i forhold. Anonymkode: 659ff...5c8 Mens jeg synes ærlig talt at at man ikke trenger å si noe som helst negativt om noens høyde i det hele tatt. Særlig tatt i betraktning at dette er en tråd hvor ingen har etterspurt negative sider ved å være høy eller noens personlige meninger om høye mennesker. 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #47 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Men jeg synes ikke det er flott at kvinner er over 185 cm selv om de selvsagt ikke kan noe for det. Det å ha det bra med seg selv er det viktigste. Enig i det. Handler om aksept. Men da også om å akseptere at noen synes 185 er i høyeste laget Anonymkode: 9f4d0...e84 Min venninne er 185 og ser ut som en supermodell. Vakreste dama jeg vet om. Anonymkode: 10c4c...62e 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #48 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Min venninne er 185 og ser ut som en supermodell. Vakreste dama jeg vet om. Anonymkode: 10c4c...62e Ja, smaken er jo som baken. Den er delt. Man kan jo være vakker selv om man (etter min mening) er alt for høy. Har selv en kvinnelig kollega på 188. Nydelig ansikt, men føttene er i skonr 44, vanskelig å få tak i klær i vanlige butikker, og de aller fleste menn stikker jo pga høyden. Er selv 179, og merker at mange menn vil ha lavere kvinner. Og det på tross av at de selv er høye Anonymkode: 9f4d0...e84
Reign Skrevet 31. mai 2023 #49 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Reign, du og jeg er på helt forskjellige frekvenser. Det er nyttesløst å diskutere videre. Jeg har ikke problematisert å være høy. Jeg mener ikke det er negativt å være høy. Jeg bryr meg vel katta om hva folk tror om meg og postmenn. Jeg googlet det fordi jeg skulle sjekke gjennomsnittshøyde for barnas alder, og fikk meg en bekymring på kjøpet. Har du barn? Ts Anonymkode: e55bd...cf8 Jeg har barn ja, som er i den 97. percentilen lengdemessig.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #50 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg vet ikke hva som er «for høy», men min sønn var 187 da han var 14. Har ikke målt han nå (15) men jeg la merke til at han var like høy som min pappa som er rundt 190. Han har alltid vært høy og fulgt sin egen kurve. Jeg tenker det er positivt for han at han ble høy. Ikke så gøy på barneskolen, men fra ungdomsskolen er det positivt. Ingen tør å yppe med han, siden har er så stor og sterk. 😉 Han er målt til å bli 187, men tipper han er mer 189-190. Skal måle han. Det skulle virkelig vært fare for ekstrem høyde, langt over 2 meter for at vi skulle stoppet veksten hans. Anonymkode: 10c4c...62e Hvem vil ikke ha en mann på 1,90? Ja takk. Det kommer godt med når de er voksne.. Anonymkode: 0ab6c...479
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #51 Skrevet 31. mai 2023 Hva er høy da? Percentiler sier meg absolutt ingenting 😉 Jeg har relativt høye gutter, etter alderen. 9-åringen er rett under 150, det er lengre enn gjennomsnittet men det er flere i klassen hans som er like høye eller høyere. 15 åringen er 183cm, og det har han vært det siste året. De fleste kompisene er omtrent like høye. Så de er sikkert i «øvre del av percentilskjemaet», men hvorfor bry seg om det? Jeg hadde ikke gitt barn/ungdom hormoner for å bremse vekst. Les litt om det. Blant annet ser man flere ufrivillig barnløse blant jenter har fått disse hormonene… Anonymkode: 002e8...b66
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #52 Skrevet 31. mai 2023 Er jo bare bra at de er høye. Ellers får dem ikke dame. Anonymkode: 205f5...563
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #53 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er jo bare bra at de er høye. Ellers får dem ikke dame. Anonymkode: 205f5...563 Tull. Både Stoltenberg, Støre, Vedum, stortingspresidenten og en rekke andre profilerte menn i Norge, er ikke høye. Så dametekket ligger nok mer i posisjoner, utdanning, status og penger, tror jeg Anonymkode: 9f4d0...e84
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #54 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Tull. Både Stoltenberg, Støre, Vedum, stortingspresidenten og en rekke andre profilerte menn i Norge, er ikke høye. Så dametekket ligger nok mer i posisjoner, utdanning, status og penger, tror jeg Anonymkode: 9f4d0...e84 Morsomt at du nevner de tingene siden høyde korrelerer med posisjoner, utdanning, status og penger. Anonymkode: 205f5...563 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #55 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Morsomt at du nevner de tingene siden høyde korrelerer med posisjoner, utdanning, status og penger. Anonymkode: 205f5...563 Men disse jeg ramset opp, er nettopp ikke høye. Så hvor mye høyde betyr, virker nokså tilfeldig. Anonymkode: 9f4d0...e84
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #56 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg mener høyde over den øvre linjen (97,5 percentilen) på høydeskjemaet, det vil si på et nivå hvor vi finner færre enn 2,5 prosent av barna. Ts Anonymkode: e55bd...cf8 Det vil jo fortsatt være 2-3 stk per 100 barn som er så høye. Jeg tror ikke 2-3 av 100 i Norge er så høye at det er problematisk med tanke på helse og at de blir/"burde blitt" gitt medisiner? Men er du urolig, så be om en samtale med lege/helsesøster :-) Det er slitsomt å gå og være urolig. Anonymkode: 0638a...663
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #57 Skrevet 31. mai 2023 Min sønn var 53 cm ved fødsel og endte på 1.85 i voksen alder. Jeg er 1.75 cm og far er 1.78 cm Min bror er 1.86 cm Bestefar er 1.89 Farfar er 1.89 Jeg vet ikke om dere regner det som "høyt" men det er morsomt å følge opp hvor ulikt det kan være. Anonymkode: f5032...6d9
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #58 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min sønn var 53 cm ved fødsel og endte på 1.85 i voksen alder. Jeg er 1.75 cm og far er 1.78 cm Min bror er 1.86 cm Bestefar er 1.89 Farfar er 1.89 Jeg vet ikke om dere regner det som "høyt" men det er morsomt å følge opp hvor ulikt det kan være. Anonymkode: f5032...6d9 Vil legge til at bestemor er 1.75 mens farmor kun er 1.59 ( sikkert derfor eksmann bare ble 1.78 ) .. Anonymkode: f5032...6d9
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #59 Skrevet 31. mai 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Nja midt på treet, eldstefrøken er 165, mellomste 182 og minstemann 161. Nå er jeg på høyde med førstefødte og faren er 189 Anonymkode: ae6db...1f0 Øh? Skjønner aldri folk som bare kommenterer, uten at det er svar på spørsmålet. Hvor gamle er de da? Hva er poenget ditt her egentlig? Anonymkode: aff6a...6d4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #60 Skrevet 31. mai 2023 Jeg har tre «barn» (voksne nå) som er hhv g17 ca 180, g24 198 og j27 158 (hun sier selv 160 men). Jeg er 165, faren er 173. Jenta var alltid liten og nett, gutta har vært lange alltid. Han på 24 vokste sinnsykt mye fra 16-18 år men var stort sett et hode høyere enn de andre allerede fra barneskolen. Vet ikke hvor han har høyden fra men min foreldre er ganske lange. Anonymkode: 5b63e...546
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå