AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #21 Skrevet 31. mai 2023 Ikke bare ok å være høy: https://www.guinnessworldrecords.com/amp/news/2019/2/a-history-of-record-breaking-giants-100-years-after-the-tallest-man-in-the-world-511577 https://www.webmd.com/heart-disease/atrial-fibrillation/news/20220603/being-tall-may-increase-risk-several-diseases#:~:text=June 3%2C 2022 – It's long,as skin and bone infections. «June 3, 2022 – It’s long been known that tall people have an increased risk for several diseases, including irregular heartbeat and varicose veins. But a study adds new conditions to that list: nerve damage in the arms and legs, as well as skin and bone infections.» Anonymkode: c6cb8...024
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #22 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har blitt litt bekymret for mine gutter. I det siste har jeg lagt merke til at de er mye høyere enn sine jevnaldrende. Jeg husker jo at helsestasjonen nevnte at de lå øverst på skjemaet med høydekurven, men det var aldri snakk om noe annet enn at alt var fint siden de fulgte sin egen kurve. Googlet litt, og det viser seg at det ikke automatisk er helt ok å være så høy. At man i noen tilfeller gir medisiner som hemmer veksten. Burde jeg gjøre noe for å sjekke at alt går rett for seg? Eller bare stole på det helsestasjonen sa den gang om at det var greit så lenge de fulgte egen kurve? Anonymkode: e55bd...cf8 Min sønn har alltid ligget litt over gjennomsnittshøyden, men han har vokst jevnt og som han skal, aldri vært en bekymring. Var en vokseperiode fra 13-14 årsalderen hvor han vokste mye på kort tid, men så stagnerte det etterhvert. Nå er han 17 og 196 cm. Hadde stolt på helsestasjonen. Anonymkode: bd878...0cc 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #23 Skrevet 31. mai 2023 Både jeg og mannen kommer fra "høye" familier, dvs plenty av mannlige slektninger som er oppunder 2 m, og kvinner oppunder 180 og høyere. Begge ungene våre har ligget over 98-percentilen på høyden hele veien. De er fremdeles i småskolealder. Har aldri falt meg inn å tenke på det som et problem engang. Jeg er høy, mannen er høy, og det er helt naturlig at barna våre da også er høye. Anonymkode: 5792b...a0d 5
Reign Skrevet 31. mai 2023 #24 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har blitt litt bekymret for mine gutter. I det siste har jeg lagt merke til at de er mye høyere enn sine jevnaldrende. Jeg husker jo at helsestasjonen nevnte at de lå øverst på skjemaet med høydekurven, men det var aldri snakk om noe annet enn at alt var fint siden de fulgte sin egen kurve. Googlet litt, og det viser seg at det ikke automatisk er helt ok å være så høy. At man i noen tilfeller gir medisiner som hemmer veksten. Burde jeg gjøre noe for å sjekke at alt går rett for seg? Eller bare stole på det helsestasjonen sa den gang om at det var greit så lenge de fulgte egen kurve? Anonymkode: e55bd...cf8 Åh, jeg blir så sint når jeg leser dette med veksthemmende hormoner. HVORFOR I ALL VERDEN VIL DU GI BARNA DINE NOE SOM TUKLER MED DEN FYSISKE UTVIKLINGEN DERES?! Sannsynligvis blir ikke barna dine over to meter med mindre faren, farfaren og faren hans igjen er godt over to meter. Så hva er problemet?! 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #25 Skrevet 31. mai 2023 Reign skrev (44 minutter siden): Åh, jeg blir så sint når jeg leser dette med veksthemmende hormoner. HVORFOR I ALL VERDEN VIL DU GI BARNA DINE NOE SOM TUKLER MED DEN FYSISKE UTVIKLINGEN DERES?! Sannsynligvis blir ikke barna dine over to meter med mindre faren, farfaren og faren hans igjen er godt over to meter. Så hva er problemet?! Har jeg sagt at jeg vil det? Nei. Selvsagt vil jeg ikke det, så ro ned ropingen. Jeg spør bare om dette er noe vi bør sørge for å få sjekket opp ordentlig, siden jeg ser at økt høydevekst i noen tilfeller kan være knyttet til sykdom. Ts Anonymkode: e55bd...cf8 3
Reign Skrevet 31. mai 2023 #26 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Har jeg sagt at jeg vil det? Nei. Selvsagt vil jeg ikke det, så ro ned ropingen. Jeg spør bare om dette er noe vi bør sørge for å få sjekket opp ordentlig, siden jeg ser at økt høydevekst i noen tilfeller kan være knyttet til sykdom. Ts Anonymkode: e55bd...cf8 Beklager, men dette er en hjertesak for meg, og når du problematiserer det å være høy, så provoserer det meg noe voldsomt. Du er jo selv med på denne tankegangen med at det er noe negativt å være høy. Hvorfor skulle du ellers googlet det? Det er særdeles lite sannsynlig at du har to barn med svulst på hypofysen, som fører til uhemmet vekst. Snu om på tankegangen din. Skulle jo nesten tro at du er redd for at folk skal tro du har vært på tur med postmannen, fordi barna dine ligger an til å bli mye høyere enn faren sin eller noe sånt. Merkelig å ta sånn på vei over å bli høy. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #27 Skrevet 31. mai 2023 Hvor høye er du og mannen da? Er dere begge over snittet, så er det jo helt naturlig at barna blir høye. De vokser i rykk og napp, så det at de ligger i utkanten en periode, er neppe noen krise. Er dere begge små, så forstår jeg jo at du stusser. Men sjansen for at det er et syndrom eller en sykdom i bunn, er fortsatt liten. Mannen og jeg er begge høye, så jeg er forberedt på at sønnen vår blir høy. Han var helt på snittet ved fødsel, men på 3-måneders kontrollen var han begynt å strekke seg. Mannen har en sønn fra før som også er over snittet. Det har vært litt både-og for ham, så jeg forstår litt hva du mener med at det ikke alltid er en fordel. Sønnen hans er veldig tregt utviklet mtp. modenhet, og det har en periode vært et slags misforhold som jeg tror har vært litt vanskelig for ham. Han sliter litt sosialt, og det er forsterket av at han som 9-åring har fysikken til en 12-åring og hodet til en 7-åring. Han blir en litt "klønete kjempe". Men dette tipper jeg justerer seg, ettersom han blir mer moden og de andre gutta gror til. Når alt kommer til alt har nok de høye gutta det lettere enn de korte.. Anonymkode: b8317...355 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #28 Skrevet 31. mai 2023 Vær glad for det. Anonymkode: 95d26...64c 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #29 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Når alt kommer til alt har nok de høye gutta det lettere enn de korte.. Anonymkode: b8317...355 Jepp. Sjekk bare ut Tinderbioen til de fleste kvinner, og hvor mye menn som er under gjennomsnittet kompenserer. Anonymkode: a8612...de0
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #30 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Med mindre de ender opp som laaaangt over 2meter, er det vel bare positivt for gutter uansett? Anonymkode: cfb08...469 Nja, er de stort over 190 cm øker risikoen for en del sykdommer på indre organer, feks hjerteproblemer. Og de er mer utsatt for ulykker, siden de oftere slår hodet. Høres kanskje marginalt ut, men det er såpass at menn over denne høyden i snitt lever litt kortere enn de under. Men veksthemmende hormoner har stor bivirkninger, så det har man sluttet å bruke. Så høye kvinner bør rett og slett passe på å ikke få barn med veldig høye menn, hvis de skal tenke på helsa til sønnene sine. Anonymkode: 659ff...5c8
Reign Skrevet 31. mai 2023 #31 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nja, er de stort over 190 cm øker risikoen for en del sykdommer på indre organer, feks hjerteproblemer. Og de er mer utsatt for ulykker, siden de oftere slår hodet. Høres kanskje marginalt ut, men det er såpass at menn over denne høyden i snitt lever litt kortere enn de under. Men veksthemmende hormoner har stor bivirkninger, så det har man sluttet å bruke. Så høye kvinner bør rett og slett passe på å ikke få barn med veldig høye menn, hvis de skal tenke på helsa til sønnene sine. Anonymkode: 659ff...5c8 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 Dummeste jeg har hørt. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #32 Skrevet 31. mai 2023 Reign skrev (2 minutter siden): 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 Dummeste jeg har hørt. At du ikke har hørt om noe før, betyr ikke at det er dumt eller ukorrekt.... Det er diverse forskning som peker på økt risiko for diverse sykdommer knyttet til høy høyde. Ett av ørten treff: https://www.webmd.com/heart-disease/atrial-fibrillation/news/20220603/being-tall-may-increase-risk-several-diseases Anonymkode: 5792b...a0d 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #33 Skrevet 31. mai 2023 Nja midt på treet, eldstefrøken er 165, mellomste 182 og minstemann 161. Nå er jeg på høyde med førstefødte og faren er 189 Anonymkode: ae6db...1f0
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #34 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det varierer hvor nøye helsepersonell følger opp høydevekst, har jeg inntrykk av. Min datter var 94 cm på 2 års dagen sin, høy til å være jente, men ikke noe tilbud om røntgen av hånden. Gutten til ei jeg kjenner, to uker eldre enn min datter og 4 cm kortere enn henne den gangen ble det tatt røntgen av. Min datter endte på 180 cm, høyere enn snittet, men heller ikke uvanlig høy. Søstrene er begge 174 cm. Anonymkode: 68d2d...91f Røntgen av hånden er uansett ikke særlig pålitelig. Datteren vår var den høyeste i klassen på barneskolen, så vi fikk tatt røntgen av hånden hennes da hun var 10 år. Vi fikk beskjed om at hun ville bli 175 cm høy. Dermed gjorde vi ikke noe mer med det. Det slo ikke helt til: hun ble 185 cm. Nå i ettertid er jeg veldig glad for at vi ikke prøvde å bremse høyden hennes. For nå har vi hørt at behandlingen gir mye bivirkninger, det visste vi ikke da. Datteren vår er høy og flott, uten noen komplekser for høyden sin. At folk spør henne om hvor høy hun er, plager henne ikke. Men hun er litt lei av å få spørsmål om hvorfor hun er så høy. Anonymkode: 339ab...ced 2
Arkana Skrevet 31. mai 2023 #35 Skrevet 31. mai 2023 Siden noen allerede er i gang med å trekke fram ulempene med å være høy kan vi jo i stedet trekke fram at høye mennesker er mer intelligente, de tjener bedre, har lavere sjanse for å få demens, har lavere sjanse for å utvikle diabetes, er ansett for å være mer attraktive og er mer lykkelige. For å nevne bare noe. 6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #36 Skrevet 31. mai 2023 Arkana skrev (4 minutter siden): Siden noen allerede er i gang med å trekke fram ulempene med å være høy kan vi jo i stedet trekke fram at høye mennesker er mer intelligente, de tjener bedre, har lavere sjanse for å få demens, har lavere sjanse for å utvikle diabetes, er ansett for å være mer attraktive og er mer lykkelige. For å nevne bare noe. Det beste er nok å være midt på treet. Min datter har en venninne som er hele 185 og er 15 år gammel. Hun har ikke fått mensen ennå, så muligheten for å bli enda høyere er til stede. Søt jente som sikkert vil få modell-tilbud etterhvert siden hun er veldig tynn i tillegg, men hun rager jo langt over de fleste. Vet ikke om det er så flott, men folk kan ikke noe for høyden sin Anonymkode: 9f4d0...e84
Reign Skrevet 31. mai 2023 #37 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det beste er nok å være midt på treet. Min datter har en venninne som er hele 185 og er 15 år gammel. Hun har ikke fått mensen ennå, så muligheten for å bli enda høyere er til stede. Søt jente som sikkert vil få modell-tilbud etterhvert siden hun er veldig tynn i tillegg, men hun rager jo langt over de fleste. Vet ikke om det er så flott, men folk kan ikke noe for høyden sin Anonymkode: 9f4d0...e84 Vel, du er jo med på å bidra til slike holdninger, høres det ut som. 5
Arkana Skrevet 31. mai 2023 #38 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det beste er nok å være midt på treet. Min datter har en venninne som er hele 185 og er 15 år gammel. Hun har ikke fått mensen ennå, så muligheten for å bli enda høyere er til stede. Søt jente som sikkert vil få modell-tilbud etterhvert siden hun er veldig tynn i tillegg, men hun rager jo langt over de fleste. Vet ikke om det er så flott, men folk kan ikke noe for høyden sin Anonymkode: 9f4d0...e84 Nei, det beste er å ha det bra med seg selv og den man er. Den siste setningen din var helt unødvendig. 7
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #39 Skrevet 31. mai 2023 Arkana skrev (10 minutter siden): Nei, det beste er å ha det bra med seg selv og den man er. Den siste setningen din var helt unødvendig. Men jeg synes ikke det er flott at kvinner er over 185 cm selv om de selvsagt ikke kan noe for det. Det å ha det bra med seg selv er det viktigste. Enig i det. Handler om aksept. Men da også om å akseptere at noen synes 185 er i høyeste laget Anonymkode: 9f4d0...e84
Reign Skrevet 31. mai 2023 #40 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men jeg synes ikke det er flott at kvinner er over 185 cm selv om de selvsagt ikke kan noe for det. Det å ha det bra med seg selv er det viktigste. Enig i det. Handler om aksept. Men da også om å akseptere at noen synes 185 er i høyeste laget Anonymkode: 9f4d0...e84 🙄 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå