AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #21 Skrevet 30. mai 2023 Jeg har munnherpes i underlivet og fortalte det etter et par mnd til min nåverende partner etter han hadde lest ett eller annnet om det en plass. Det passet å ta det opp da. Han tok det veldig fint heldigvis. Jeg har ikke hatt utbrudd det siste året og har veldig små utrbrudd når jeg først får de. Det er så utrolig mange som har viruset i kroppen uten å vite om det så det er synd at det enda er så mye uvitenhet rundt sykdommen. Jeg hadde det i mange år uten å forstå hva det var. Jeg trodde det bare var veldig betente hårsekker/kviser der nede. Jeg synes det var ekkelt i starten da jeg fant ut hva det var, men ut over det har det ikke gått noe ut over min psykiske helse. Anonymkode: 4f45f...1a9
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #22 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, men det er det ikke alle som vet. Folk vet generelt lite om sykdommen. Så fordommene lever enda i beste velgående. Er vel det som gjør at jeg synes det virker litt håpløst å skulle finne noen som aksepterer det og ikke vil gå fra meg pga. det. TS Anonymkode: 3242c...da0 Du kan selvfølgelig smitte noen hvor de får munn herpes ved at de går ned på deg, men det er både mindre sjanse for å bli smittet på den måten enn det er at han også får herpes ved vanlig sex. Men selv der er det ikke noe som spres kjempe lett. Jeg fikk vite jeg hadde det i munnen når jeg var 28, og to år senere møtte jeg kjæresten som fortalte at hun hadde det i underlivet og hun har bare hatt utbrudd 3 ganger i hele sitt liv. 2 av dem etter vi ble sammen, vi bare unngikk å ha vanlig sex tils det var gått bort og aldri vært et problem. Hvis du sliter med at du har utbrudd mer regel messig så vær litt mer påpasselig enn gjennomsnitte. Men om dette er at du har fått diagnose etter første utbrudd og du ikke har merket det mer etter det. Så bør det ikke være noen større utfordring enn at du kan føle det vil være pinnelig å si det. Anonymkode: a83ae...568
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #23 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har munnherpes i underlivet og fortalte det etter et par mnd til min nåverende partner etter han hadde lest ett eller annnet om det en plass. Det passet å ta det opp da. Han tok det veldig fint heldigvis. Jeg har ikke hatt utbrudd det siste året og har veldig små utrbrudd når jeg først får de. Det er så utrolig mange som har viruset i kroppen uten å vite om det så det er synd at det enda er så mye uvitenhet rundt sykdommen. Jeg hadde det i mange år uten å forstå hva det var. Jeg trodde det bare var veldig betente hårsekker/kviser der nede. Jeg synes det var ekkelt i starten da jeg fant ut hva det var, men ut over det har det ikke gått noe ut over min psykiske helse. Anonymkode: 4f45f...1a9 Det at man synes det er ekkelt er at man blir oppdratt til å skal behandle aller kjønnsykdommer på lik måte. Var aldri noen som forklarte under sex leksjonen på skolen at over halvparten i klassen rent satistikk messig mest sannsynligvis allerede hadde det munn herpes. Ikke at jeg tror å ha herpes i underlivet når det er utbrudd er noe spesielt gøy, har sympati for at man helst skulle ville vært uten. Men når man først leser seg litt opp på det, så innser man at alle har egentlig spilt herpes rullette hver eneste gang hvis de har kysset eller gått ned på noen man ikke kjenner spesielt godt eller overhode ikke. Anonymkode: a83ae...568 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #24 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har munnherpes i underlivet og fortalte det etter et par mnd til min nåverende partner etter han hadde lest ett eller annnet om det en plass. Det passet å ta det opp da. Han tok det veldig fint heldigvis. Jeg har ikke hatt utbrudd det siste året og har veldig små utrbrudd når jeg først får de. Det er så utrolig mange som har viruset i kroppen uten å vite om det så det er synd at det enda er så mye uvitenhet rundt sykdommen. Jeg hadde det i mange år uten å forstå hva det var. Jeg trodde det bare var veldig betente hårsekker/kviser der nede. Jeg synes det var ekkelt i starten da jeg fant ut hva det var, men ut over det har det ikke gått noe ut over min psykiske helse. Anonymkode: 4f45f...1a9 Godt å høre at det ikke ble mottatt på en dårlig måte. Jeg hadde et veldig lite utbrudd nå første gangen, klarte vel å bremse utviklingen ved å begynne på medisin tidlig. Det verste har vært nervesmerter i området rundt. Men jeg aner jo ikke hvordan livet med dette blir. Anonymkode: 3242c...da0
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #25 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Det at man synes det er ekkelt er at man blir oppdratt til å skal behandle aller kjønnsykdommer på lik måte. Var aldri noen som forklarte under sex leksjonen på skolen at over halvparten i klassen rent satistikk messig mest sannsynligvis allerede hadde det munn herpes. Ikke at jeg tror å ha herpes i underlivet når det er utbrudd er noe spesielt gøy, har sympati for at man helst skulle ville vært uten. Men når man først leser seg litt opp på det, så innser man at alle har egentlig spilt herpes rullette hver eneste gang hvis de har kysset eller gått ned på noen man ikke kjenner spesielt godt eller overhode ikke. Anonymkode: a83ae...568 Helt enig. Jeg har lest meg nøye opp på sykdommen nå etter at jeg fikk den påvist, og skulle så inderlig ønske jeg visste mer fra før av sånn at jeg slapp å gå sånn i kjelleren. Og jeg visste allerede en del siden jeg har venninner som også har det. Men det bør virkelig snakkes annerledes om i seksualundervisningen på skolen, og det er en arena hvor man har anledning til å forebygge tabu rundt det. Det er klart det ikke er noe gøy å ha utbrudd, men det er ikke en farlig sykdom og man kan leve veldig fint med den. At så mange har den uten at det snakkes mer om er for meg helt sykt, og jeg synes det er så trist at det er så mye skam rundt det. For det er som du sier helt bingo om man får det eller ikke dersom man i det hele tatt er seksuelt aktiv. TS Anonymkode: 3242c...da0
Advocate Skrevet 30. mai 2023 #26 Skrevet 30. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Godt å høre at det ikke ble mottatt på en dårlig måte. Jeg hadde et veldig lite utbrudd nå første gangen, klarte vel å bremse utviklingen ved å begynne på medisin tidlig. Det verste har vært nervesmerter i området rundt. Men jeg aner jo ikke hvordan livet med dette blir. Anonymkode: 3242c...da0 Endret 30. mai 2023 av Advocate feil
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #27 Skrevet 30. mai 2023 Maskinfører skrev (På 29.5.2023 den 15.37): Hun sa i alle fall hun hadde det rundt munn og diverse så Herpes 1 får veldig mange som barn. Det blir kalt munnsår. Etter en del år går viruset i dvale og munnsårene blir borte. Noen får nye utbrudd av forkjølelse, sol eller stress. Hsv 2 opptrer også i munn, men oftest i underlivet. Begge krysssmitter. Anonymkode: 03104...517 1
Maskinfører Skrevet 30. mai 2023 #28 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Herpes 1 får veldig mange som barn. Det blir kalt munnsår. Etter en del år går viruset i dvale og munnsårene blir borte. Noen får nye utbrudd av forkjølelse, sol eller stress. Hsv 2 opptrer også i munn, men oftest i underlivet. Begge krysssmitter. Anonymkode: 03104...517 Det gjør det ja lærer noe nytt hver dag opptrer som regel i munn ja underlivet også ja 🙁🙁
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #29 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 29.5.2023 den 14.26): Man har herpes resten av livet, dessverre, men man smitter som hovedregel ikke når man ikke har utbrudd. Anonymkode: 3242c...da0 Herpesvirus ligger i dvale og gjemmer seg i cellene. Immunforsvaret holder det som regel i sjakk, men noen får utbrudd igjen og igjen. Drittvirus (fikk type 1 av en eks for veldig lenge siden, men det har vært "borte" siden). Likevel, det er nesten riktig å si at det "går bort". Epstein Barr (kyssesyken) er samme greia. Det er et herpesvirus (type 4) og man regner det som "borte". Likevel er det der for alltid, og kan bli aktivert av andre sykdommer (f.eks. covid). Epstein-Barr may play a role in some long COVID; coronavirus can impair blood sugar processing by organs (yahoo.com) Det er også ofte pekt ut som en greie i ME/CFS. Selv om man har det for alltid er man ikke smittsom etter at det har "gått bort". Anonymkode: 5821c...7c0
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #30 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Herpesvirus ligger i dvale og gjemmer seg i cellene. Immunforsvaret holder det som regel i sjakk, men noen får utbrudd igjen og igjen. Drittvirus (fikk type 1 av en eks for veldig lenge siden, men det har vært "borte" siden). Likevel, det er nesten riktig å si at det "går bort". Epstein Barr (kyssesyken) er samme greia. Det er et herpesvirus (type 4) og man regner det som "borte". Likevel er det der for alltid, og kan bli aktivert av andre sykdommer (f.eks. covid). Epstein-Barr may play a role in some long COVID; coronavirus can impair blood sugar processing by organs (yahoo.com) Det er også ofte pekt ut som en greie i ME/CFS. Selv om man har det for alltid er man ikke smittsom etter at det har "gått bort". Anonymkode: 5821c...7c0 Men! Man kan også få sitt første residivutbrudd lenge etter primærutbruddet. Da har mange omtrent glemt at de har det, og ikke smittet noen i mellomtiden. Kan være småting som trigger det. Så ja, drittvirus. Anonymkode: 3242c...da0
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #31 Skrevet 30. mai 2023 Aldri hatt problem med det. Oppdaget at de fleste har det etter jeg fikk det selv og fortalte det så tror mange lar være å si det. Har utbrudd kanskje engang i året og går ikke på medisiner. Stress og stramt undertøy er det som bryter det ut får meg Anonymkode: 8e99f...b49
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #32 Skrevet 30. mai 2023 Jeg fikk påvist herpes i underlivet for 6 år siden. Var da singel og rotet mye rundt. Var utrolig forsiktig i tiden etterpå, men lærte fort hvordan det utartet seg hver gang. Jeg kjenner symptomer et par dager før selve utbruddet, så da rekker jeg å reagere. Holder meg unna sex da såklart og smører med zovirax. Fikk meg kjæreste et par år etter jeg fikk det, og fortalte det etter vi ble eksklusive. Da hadde vi allerede hatt sex da, med kondom. Han tok det fint og stoler på meg at jeg kjenner symptomene raskt nok til å si fra så vi tar pause fra sex til det er trygt igjen. Vi droppet kondombruken da vi ble kjærester, og han har ikke blitt smittet. Anonymkode: b523b...1f1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #33 Skrevet 30. mai 2023 Jeg har datet en som hadde herpes type 2. Jeg hadde allerede fortalt han at jeg hadde et anstrengt forhold til mitt eget underliv pga. tidligere overgrep, og at jeg derfor er langt over snittet nervøs for å få noen kjønnssykdommer - spesielt HIV og herpes. Likevel (derfor?) valgte han å ikke fortelle meg at han hadde herpes i underlivet... Etter hvert hadde vi sex (med kondom), men kondomet falt av underveis, og han freaket totalt ut da han oppdaget det. Etter noen minutter kom det frem at han jo hadde herpes, men at han ikke hadde turt å si det til meg. Det var faktisk skikkelig ekkelt at jeg ikke selv fikk mulighet for å ta stilling til om jeg ville ta risikoen for smitte, for selv ved sex utenfor utbrudd med kondom er det en risiko. Jeg droppet ham pga denne hendelsen, da det var et altfor stort tillitsbrudd... Spesielt når jeg allerede hadde fortalt ham at jeg hadde et over snittet anstrengt forhold til kjønnssykdommer. Og ja, jeg hadde trolig avsluttet det med ham hvis han var ærlig også, men ikke 100% sikkert. Og det er fordi jeg hadde gått rundt og vært konstant hyperoppmerksom på ubehag i underlivet av angst for å ha blitt smittet. Mange bryr seg ikke noe særlig. Jeg har flere venninner med genital herpes, og de har alle et aktivt sexliv/kjærlighetsliv. Jeg synes ikke du behøver å være så bekymret, for mitt inntrykk er at det går veldig fint å date selv om man har herpes. Men please, vær ærlig om det, så partnerne dine kan ta et informert valg. Anonymkode: 18502...a4b 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #34 Skrevet 30. mai 2023 Jeg fikk mitt første utbrudd noen måneder etter jeg ble sammen med min nåværende samboer. Han fikk det rundt samme tiden. Han mener også det var første gangen han fikk utbrudd. Han mener jeg har smittet ham, og jeg mener han har smittet meg. Jeg tror jeg VET jeg har rett. Litt av en tilfeldighet at jeg plutselig skulle få utbrudd noen måneder etter å ha blitt sammen med ham. Men da må det jo samtidig bety at han lyver for meg. Og det tror jeg faktisk ikke. Sannheten er at man kanskje aldri kan vite sikkert hvor og hvordan man blir smittet. Fordi så vanvittig mange har viruset i kroppen. Det smitter mest dagen før man får utbrudd…Og det kan foregå krysssmitte. Og med krysssmitte kan du smitte deg selv også. Feks du har herpes ved munnen og tar deg nedentil…og omvendt. Det smitter så sinnsykt lett, selv om man er nøye med hygienen og selv om man bruker kondom. Fordi smitte partikler kan ligge i området som ikke dekker kondomet.. Herpes er med andre ord en nokså håpløs sykdom. Det eneste du kan trøste deg med er at det er veldig vanlig. Og det finnes gode medisiner. Disse får man dessuten på blå resept om man er kraftig angrepet. Jeg bruker Valtrex hver dag som forebyggende og det skal jeg gjøre i ett år. Er jeg heldig så kan viruset ligge i en svært lang dvale etter dette. Men det er individuelt. Noen får aldri flere utbrudd etter en slik kur, andre får dem tilbake like hyppig som før. Anonymkode: a008b...d7a
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #35 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg fikk mitt første utbrudd noen måneder etter jeg ble sammen med min nåværende samboer. Han fikk det rundt samme tiden. Han mener også det var første gangen han fikk utbrudd. Han mener jeg har smittet ham, og jeg mener han har smittet meg. Jeg tror jeg VET jeg har rett. Litt av en tilfeldighet at jeg plutselig skulle få utbrudd noen måneder etter å ha blitt sammen med ham. Men da må det jo samtidig bety at han lyver for meg. Og det tror jeg faktisk ikke. Sannheten er at man kanskje aldri kan vite sikkert hvor og hvordan man blir smittet. Fordi så vanvittig mange har viruset i kroppen. Det smitter mest dagen før man får utbrudd…Og det kan foregå krysssmitte. Og med krysssmitte kan du smitte deg selv også. Feks du har herpes ved munnen og tar deg nedentil…og omvendt. Det smitter så sinnsykt lett, selv om man er nøye med hygienen og selv om man bruker kondom. Fordi smitte partikler kan ligge i området som ikke dekker kondomet.. Herpes er med andre ord en nokså håpløs sykdom. Det eneste du kan trøste deg med er at det er veldig vanlig. Og det finnes gode medisiner. Disse får man dessuten på blå resept om man er kraftig angrepet. Jeg bruker Valtrex hver dag som forebyggende og det skal jeg gjøre i ett år. Er jeg heldig så kan viruset ligge i en svært lang dvale etter dette. Men det er individuelt. Noen får aldri flere utbrudd etter en slik kur, andre får dem tilbake like hyppig som før. Anonymkode: a008b...d7a Jeg brukte herpes hver dag i 2 år. Nå har jeg det bare liggende i tilfelle jeg får utbrudd. Ikke hatt utbrudd på 3 år Anonymkode: 441dd...460
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #36 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg brukte herpes hver dag i 2 år. Nå har jeg det bare liggende i tilfelle jeg får utbrudd. Ikke hatt utbrudd på 3 år Anonymkode: 441dd...460 Jeg brukte valtrex skal det være Anonymkode: 441dd...460
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #37 Skrevet 31. mai 2023 Maskinfører skrev (På 29.5.2023 den 14.22): Kan man ikke bli frisk fra Herpes ? kjenner ei som ble det Hun ble vel frisk fra utbrudd. Men utbrudd kan komme tilbake. Anonymkode: a4870...0fa
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #38 Skrevet 31. mai 2023 I følge fastlegen min er 70% av befolkningen smittet av herpes. De fleste får det som barn da det smitter under vaginal fødsel og amming. Anonymkode: 82036...f8a
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #39 Skrevet 31. mai 2023 Jeg ble smittet i underlivet av en mann som aldri hadde hatt utbrudd (eller så har utbruddene vært så små at han ikke har lagt merke til det). Han visste ikke at han hadde herpesviruset. Viruset kan også ligge i kroppen i mange år før man får utbrudd. Noen får aldri utbrudd. Jeg hadde et helt forferdelig førstegangsutbrudd. Det var ille de neste gangene også, men avtok for hver gang. Etter to år var utbruddene nesten ikke merkbare og kom svært sjeldent. Nå kjenner jeg bare litt kiling i lysken når jeg har utbrudd, og kaaanskje kommer det en bitteliten blemme, men det er alt. Har aldri gått på medisiner. Anonymkode: 2c043...dd9
Majer Skrevet 31. mai 2023 #40 Skrevet 31. mai 2023 (endret) Synes absolutt man skal fortelle om det. Husk at en del mennesker har økt dødelighet om de smittes av herpesvirusene 1 og 6. Du kan altså smitte noen som tar så stor skade ar de dør tidligere. Du må si fra til de du dater selv om det ligger latent i kroppen. Ellers er det bare å gjøre som før- bortsett fra å ha sex under utbrudd. Håper du har kjeftet på han som ga deg det. Personlig mener jeg man burde få fengselsstraff på inntil 21 år dersom det kan bevises at det skjedde med overlegg. https://www.alzforum.org/news/conference-coverage/more-data-herpes-and-alzheimers-disease Endret 31. mai 2023 av Majer 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå