Gå til innhold

Herpes, psykisk helse og dating

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Be legen om resept på Valtrex. Hvis du eller noen du kjenner skal til Tyrkia i sommer, får du kjøpt det på apotek uten resept, til 1/4 av prisen i Norge. Hamstre gjerne, siden de er ganske dyre i Norge, selv på blå resept.  Valtrex hjelper bedre enn noen krem, og "anfallene" går raskere over. De virker mot både munnherpes og kjønnsherpes

Anonymkode: f1e3c...318

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (2 timer siden):

Synes absolutt man skal fortelle om det. Husk at en del mennesker har økt dødelighet om de smittes av herpesvirusene 1 og 6. Du kan altså smitte noen som tar så stor skade ar de dør tidligere. Du må si fra til de du dater selv om det ligger latent i kroppen. Ellers er det bare å gjøre som før- bortsett fra å ha sex under utbrudd. Håper du har kjeftet på han som ga deg det.

Personlig mener jeg man burde få fengselsstraff på inntil 21 år dersom det kan bevises at det skjedde med overlegg.

https://www.alzforum.org/news/conference-coverage/more-data-herpes-and-alzheimers-disease

Fortelle det til alle man har sex med, også tilfeldige partnere? Det er jo en litt usexy ting å starte samleiet med. Jeg har ikke gjort meg opp en bestemt mening enda, men alle som har tilfeldig sex vet at det er en viss risiko for å bli smittet med kjønnssykdommer, og er selv ansvarlig for å beskytte seg mot dette ved å bruke kondom. Jeg vil såklart alltid bruke kondom med tilfeldige partnere fra nå av, men synes kanskje ikke jeg trenger å si noe. Da lurer jeg i så fall på hvor mange som egentlig burde ha sagt fra til meg.

Har ikke kjeftet på han, nei; vi hadde en voksen samtale om det. Tror han helt oppriktig trodde han ikke kunne smitte noen utenom utbrudd, noe han ikke hadde. Ser ikke vitsen med å hisse seg opp når han ikke hadde utbrudd uansett, han gjorde det ikke med vilje og skaden er jo skjedd uansett hvordan jeg reagerer.

TS

Anonymkode: 3242c...da0

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fortelle det til alle man har sex med, også tilfeldige partnere? Det er jo en litt usexy ting å starte samleiet med. Jeg har ikke gjort meg opp en bestemt mening enda, men alle som har tilfeldig sex vet at det er en viss risiko for å bli smittet med kjønnssykdommer, og er selv ansvarlig for å beskytte seg mot dette ved å bruke kondom. Jeg vil såklart alltid bruke kondom med tilfeldige partnere fra nå av, men synes kanskje ikke jeg trenger å si noe. Da lurer jeg i så fall på hvor mange som egentlig burde ha sagt fra til meg.

Har ikke kjeftet på han, nei; vi hadde en voksen samtale om det. Tror han helt oppriktig trodde han ikke kunne smitte noen utenom utbrudd, noe han ikke hadde. Ser ikke vitsen med å hisse seg opp når han ikke hadde utbrudd uansett, han gjorde det ikke med vilje og skaden er jo skjedd uansett hvordan jeg reagerer.

TS

Da anbefaler du folk som ikke vil ha sykdommer å unngå alle som på et eller annet tidspunkt har hatt tilfeldig sex? Da bør man altså spørre og grave om andre sin seksuelle fortid?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (6 minutter siden):

Da anbefaler du folk som ikke vil ha sykdommer å unngå alle som på et eller annet tidspunkt har hatt tilfeldig sex? Da bør man altså spørre og grave om andre sin seksuelle fortid?

Som noen andre her skrev, så er det litt som å spille herpes roulette hver gang man har sex. Du kan aldri vite 100%. Noen får det i et fast forhold fordi partneren faktisk ikke visste at de var smittet. Som min lege sa: for å være helt sikker på å ikke få det så må man la være å ha sex. Og det er vel ikke et alternativ for de aller fleste. Hvis du er villig til å ta risikoen med tilfeldig sex, men vil unngå å ligge med noen som vet de har det, så får du vel spørre dem. Om man aldri har hatt utbrudd så blir svaret uansett nei. Om noen har det kan de likevel være uærlig og si de ikke har det. Du vet aldri hvor noen har vært og hva de har fått.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I følge fastlegen min er 70% av befolkningen smittet av herpes. De fleste får det som barn da det smitter under vaginal fødsel og amming.

Anonymkode: 82036...f8a

Jeg ble født med keisersnitt og ble ikke ammet. Og ikke utsatt  Men det kan og smitte ved at man drikker av samme flaske ol

Anonymkode: 441dd...460

AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri datet noen med herpes eller HIV. Jeg har aldri hatt kjønnssykdom og må innrømme at jeg ser ned på de som har det. I mine øyne vil dere alltid være smittede sykdomsspredere. 

Anonymkode: 17028...349

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde aldri datet noen med herpes eller HIV. Jeg har aldri hatt kjønnssykdom og må innrømme at jeg ser ned på de som har det. I mine øyne vil dere alltid være smittede sykdomsspredere. 

Vel, siden nærmere 80 prosent av nordmenn vil smittes med herpes i løpet av livet, så er vi i alle fall en stor god gjeng med smittede sykdomsspredere her i landet. Lykke til med å finne de resterende 20 prosentene. 

Anonymkode: 078ef...8cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Æsj ass, herpes er ekkelt. Nesten alle damer under 30 i dag har herpes. De ligger bare rundt og har nye partnere hver helg. Ikke rart de aldri vil få seg forhold som varer.

Anonymkode: 82bad...01e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Æsj ass, herpes er ekkelt. Nesten alle damer under 30 i dag har herpes. De ligger bare rundt og har nye partnere hver helg. Ikke rart de aldri vil få seg forhold som varer.

De damene nødvendigvis ligge med menn som også har herpes da…. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man har ingen plikt om å fortelle de man har sex med at man har herpes da det er så vanlig at mange ikke engang vet at de har det. Man er selv ansvarlig for at man selvfølgelig kan bli smittet av ting når man ligger med noen uansett om man kjenner dem eller ikke. Det er en risiko man selv tar. 

Jeg har både herpes og hpv.. jeg har valgt ø være ærlig om det til både onser og menn jeg har datet seriøst. De bryr seg skummelt lite om det. Har aldri blitt avvist pga det og de har ikke engang hevet et øyebryn. Det er nesten så jeg syns det er litt skummelt at de driter så fullstendig i det. 

Anonymkode: f7b71...52e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Herpes og HIV er to veldig forskjellige ting da 🙈 kan godt hende du selv har herpes uten å ha fått utbrudd. Går ikke an å teste seg for det heller uten å ha et aktivt utbrudd. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vel, siden nærmere 80 prosent av nordmenn vil smittes med herpes i løpet av livet, så er vi i alle fall en stor god gjeng med smittede sykdomsspredere her i landet. Lykke til med å finne de resterende 20 prosentene. 

Det finnes flere typer herpes. Lykke til selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Skremmende holdning, synes jeg. Vitner om uvitenhet rundt sykdommen.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Man har ingen plikt om å fortelle de man har sex med at man har herpes da det er så vanlig at mange ikke engang vet at de har det. Man er selv ansvarlig for at man selvfølgelig kan bli smittet av ting når man ligger med noen uansett om man kjenner dem eller ikke. Det er en risiko man selv tar. 

Jeg har både herpes og hpv.. jeg har valgt ø være ærlig om det til både onser og menn jeg har datet seriøst. De bryr seg skummelt lite om det. Har aldri blitt avvist pga det og de har ikke engang hevet et øyebryn. Det er nesten så jeg syns det er litt skummelt at de driter så fullstendig i det. 

Hvordan har du sagt det? Og hva svarer de? Greit nok at det ikke er farlig, men det er jo ikke noe man vil ha så veldig rart at de ikke bryr seg..

TS

AnonymBruker
Skrevet

Man kan insistere til man blir blå at hver og en har et eget ansvar å beskytte seg mot kjønnssykdommer. Men når man vet man har en smittsom, smertefull og livsendrende sykdom forteller man det til mulige sexpartnere. Alt annet er bare ren ondskap og egoisme.

Anonymkode: 187ab...f0b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan insistere til man blir blå at hver og en har et eget ansvar å beskytte seg mot kjønnssykdommer. Men når man vet man har en smittsom, smertefull og livsendrende sykdom forteller man det til mulige sexpartnere. Alt annet er bare ren ondskap og egoisme.

Har både hsv1(fikk som barn) og hsv2(fikk i fast forhold). Hadde noen smertefulle utbrudd første året med hsv2. Men lært meg å leve med det. Har effektiv medisin dersom utbrudd kommer. Hsv1 har jeg hatt hele livet. Synes livet er ganske så bra. Partnere har ikke brydd seg. Begge hsv virus kan gi smertefulle utbrudd i underlivet. Bla ved oralsex. Går helt fint å leve med herpes. Bare kjenne kroppen sin

Anonymkode: 441dd...460

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor sier helsepersonell til smittede personer at de ikke trenger å gjøre det da? Man skal i teorien ikke smitte utenom utbrudd, og om man bruker kondom er man ytterligere beskyttet. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Datet en som hadde hpv. Dumpet henne umiddelbart. Orker ikke smittebomber. 

AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (På 29.5.2023 den 14.22):

Kan man ikke bli frisk fra Herpes ? kjenner ei som ble det 

Det ligger alltid latent i kroppen men brenner ut . Hat hatt det i 20 år, de siste 10 årene uten utbrudd. 

Anonymkode: 99e99...ec4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Datet en som hadde hpv. Dumpet henne umiddelbart. Orker ikke smittebomber. 

Du dumpet en dame med en infeksjon som sannsynligvis går over av seg selv, og som 7 av 10 voksne vil ha ila. livet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...