Gå til innhold

Stemor anser ikke meg som familie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjipern om hun dør først og han mister alt. Får nesten håper det går den veien....hun kan jo også skille seg fra han uten at han får en krone. Han høres jo helt fjern ut. 

Anonymkode: 544f9...f18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Greit, forstår at relasjonen er viktig. Men (!) det er jo tydelig at stemor OG far ikke verdsetter den. Selvfølgelig bør du få arv etter din far!!! Kjemp for dette, klart penger betyr noe. Så urettferdig

Anonymkode: e38c6...5d1

• Liker 2
Skrevet

Stemo anser deg ikke som familie? Hva med faren din da?

AnonymBruker
Skrevet
On 5/29/2023 at 11:19 PM, AnonymBruker said:

Jeg forstår deg godt. Min stefar som jeg vokste opp med fra jeg var 4 år gammel har gjort det tydelig for meg at jeg ikke er så viktig for ham. Han er nå skilt fra min mor og jeg er i 30-årene. Hans oppførsel gjorde at jeg brøyt kontakten fordi det gjorde meg bare trist og vondt. 

Han har to barn med min mor som han tydelig viser at er viktigere.

Trist når det blir sånn, jeg klarer ikke å forstå hvordan man kan behandle barn man har levd med fra de var små på den måten. På en annen side så har jeg lært hvordan jeg aldri vil behandle et barn. Jeg er selv stemor og har også et felles barn mef faren til min stesønn og jeg kunne aldri behandlet min stesønn dårligere enn mitt biologiske barn. Han skal aldri tvile på vår kjærlighet. Min stefar sa aldri til meg at han var glad i meg i oppveksten, jeg sørger alltid for at min stesønn vet at jeg er glad i ham! 

Anonymkode: 235e0...3c3

Så trist å høre. 

Ja, det er dette jeg heller virkelig ikke forstår! Vi har flere barn i vår omkrets (tante/onkel barn og barn vi er gudforeldre til) som da ikke er våre biologiske men jeg er utrolig glad i dem og ser på dem som mine.. forstår derfor ikke hvordan man ikke ser på et stebarn (som da er et barn partneren elsker) som man bor sammen med og får ÆREN av å oppfostre som sitt eget..  fatter virkelig ikke hva disse tenker på når de blir sammen med en partner som har barn fra før.. 

Anonymkode: 2c295...2ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 5/29/2023 at 10:48 PM, AnonymBruker said:

Hvis jeg var din halvsøster og hadde vokst opp sammen med deg (til du var 15 i hvert fall, men går ut fra at dere har hatt kontakt siden) ville jeg ikke bare ha vist til "lover og regler", jeg ville tatt en alvorsprat med foreldrene og spurt hva som gjør at du ikke skal arve noe. Forlangt å få alt lagt på bordet.

Du blir sviktet av halvsøsteren din også. Hun kan forresten velge å dele sin arv med deg. Kan ikke forstå at hun ikke skjemmes over urettferdigheten i dette, og hvor sårt det må være for deg.

Anonymkode: c1e3d...b1f

Er enig der.. er nok bare litt vondt å innrømme for seg selv.. har alltid tenkt at hun er liten og ikke skyld i hvordan de er.. men nå er hun stor nok til å velge selv.. jeg hadde brytt inn og delt om det var motsatt.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 5/29/2023 at 11:19 PM, Hengebuksvinet said:

Det er sikkert grunner for at du gjør dette. Og om det nå skulle være sånn at du på egenhånd har kjøpt 80% av huset, ved f.eks arv eller tidligere opparbeidet egenkapital er det vel greit? Å skrive over på den ene for å redusere arv til særkullsbarn har jeg derimot ingenting til overs for.

Du har jo greie stebarn, da. Min stesønn hadde nok blitt veldig veldig såret om jeg hadde fortalt det samme, og sannsynligvis kuttet oss litt pga stolthet. Jeg tenker som så at alle barna våre bør lære å stå på egne ben, og er ikke mer ute etter å sikre den ene enn den andre. Fellesbarna ender jo opp med å arve både meg og far, men jeg ønsker at også stesønn skal få litt av meg og. Så driver nå og sparer i fond til de skal etablere seg.

Helt enig i at arv skal ikke tenkes på eller egentlig regnes med. Var ikke en tanke som hadde slått meg før de tok det opp.. 

Synes det at du ønsker å sikre og gi noe til din stesønn er utrolig fint. Tror faktisk ikke du forstår hvilken kjærlighets erklæring det er for han. Om det så bare er litt! Vi stebarn lever liksom i en verden der vi ikke hører til noe sted og faller hele tiden mellom to stoler. Det hadde betydd verden for meg om min stemor hadde vist at hun tenkte tanken, bare som en symbolsk ting.. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
On 5/29/2023 at 11:32 PM, AnonymBruker said:

Så du tenker det er greit at hun skal arve ingenting fra sin far fordi de lurer systemet ved å føre alle verdier over på stemoren slik at TS står uten å arve faren sin?

Og når vi går over kun til stemoren så:
-Stemoren har vært moren til TS helt fra hun var en liten unge på 5år, hvis man ikke kan elske alle barn likt uavhengig av biologi så er man ikke mye til mor.

Anonymkode: 8cd59...0c8

❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2023 den 9.58):

Han. Det er din far som først og fremst gjør dette. Det er din far som velger deg bort. Hvordan ser han på deg? Hvorfor gjør han dette? 

Anonymkode: 7b3cb...a2e

Han blir manipulert av eiesyk og sjalu stemor - det klassiske! 😕 

Anonymkode: f84af...a13

AnonymBruker
Skrevet
On 5/29/2023 at 11:26 PM, Hengebuksvinet said:

Støtter ideen om å markere litt overfor alle. "Jeg kommer nå til å kutte kontakten, siden jeg ikke ønsker å bli bitter av forskjellsbehandling og manglende omsorg. Dere viste manglende omsorgsevne i ungdomstiden, og nå velger dere å markere avstand med å frarane meg farsarven. Dere er rett og slett ræva mennesker".

Ikke oppsøk folk eller  situasjoner som bare bygger deg ned, da er det lett å bli bitter.

ja. Det er det jeg har endt på. Har sagt tydelig at jeg ikke ønsker noe av dem heller ikke noen form av kontakt. Har prøvd å få det til lenge nok. De sier de ikke forstår hva som er problemet og det for meg understreker bare at jeg har tatt rett valg. De godtok at jeg ikke ville ha kontakt og har ikke spurt mer/ prøvd å kontakte meg så da tenker jeg det også snakker for seg selv.. Ikke alle er egnet til å være foreldre.. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Greit, forstår at relasjonen er viktig. Men (!) det er jo tydelig at stemor OG far ikke verdsetter den. Selvfølgelig bør du få arv etter din far!!! Kjemp for dette, klart penger betyr noe. Så urettferdig

Anonymkode: e38c6...5d1

ja. Har valgt å kutte kontakten. Har det bedre uten dem.. Er ikke interessert i pengene deres og sagt jeg ikke ønsker noe fra dem. Den dagen de dør får det bli som det blir. Jeg ville mye heller hatt familie enn penger så om det blir noen kr til meg i ett evt. oppgjør får det heller være en bonus da.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss har vi gjort slik at alle barna arver likt, både mannens barn fra før og de vi har sammen. Jeg får halvparten av huset og har mine egne sparepenger (ikke noen millionær akkurat da, men…) Resten av huset, samt penger fordeles til barna. Jeg har så jeg klarer meg hvis det skulle skje noe. Det jeg sitter igjen med, tilsvarer omtrent det barnas mor sitter igjen med. Poenget er at jeg ALDRI hadde klart å sett mine stebarn i øynene hvis jeg prøvde å sikre alt til meg og mine barn! Søsknene har blitt behandlet som helsøsken, og skal føle seg likt elsket! 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, Anonym leser said:

Noe så j…li å lese… Når man velger en partner velger en også familien. Nå er mitt barn 11 år men hadde jeg fått meg en mann nå hadde jeg dumpa han på minuttet om ikke han respekterte h*n som en del av meg. 

I min familie er det helt omvendt. Min far ser min bror som hans sønn 110%, samme gjør resten av pappas familie. Er bare sånn pappas familie er. Min onkel og tante ser enda sine ste-barnebarn som sine barnebarn, selv om mitt søskenbarn nå er skilt fra deres forelder. Min farmor så alltid min bror som hennes barnebarn (han var vel faktisk nesten favoritten over de biologiske også)

Min mor døde brått når hun bare var 63, og her er det særeie, så alt gikk til min far. Når han ev går bort går teknisk alt til meg, pappa har ikke laget noe testament for å sikre oss begge for han vet det ikke er nødvendig pga vårt forhold. Min bror er høyt utdannet, sitter godt i det selv, med god økonomi og alt på stell. Selv er jeg ufør og er på felgen hente tiden. Men jeg hadde ALDRI tatt alt selv om jeg hadde hatt mer nytte av det. Jeg har sagt at så lenge her får te-settet etter mamma, finner vi ut av resten. Selv om han egentlig er min halvbror har jeg aldri sett han som det, og er utrolig gla i han som verdens beste storebror ❤️

Utrolig fint! Det er slik jeg også tenker at det burde være! Har alltid sett på søsteren min som søster og ikke halvsøster.. Men følte fra den dagen hun var født at min stemor endelig fikk sitt eget barn og jeg var mest i vegen.. Typ datteren fra alt drittet i fortiden.. De snakker alltid d stygt om min mor og den siden av familien.. Jeg har prøv å passe inn hele livet, alt jeg ønsket var at de skulle se meg som en del av familien.. Som barn blir man forventet å se stefamilien som familie.. har masse minner fra dem og vært i alt av bursdag, jul, konf til alle der men når jeg ble eldre skjønte jeg at de aldri så på meg som noe annet en en de måtte forholde seg til..

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hos oss har vi gjort slik at alle barna arver likt, både mannens barn fra før og de vi har sammen. Jeg får halvparten av huset og har mine egne sparepenger (ikke noen millionær akkurat da, men…) Resten av huset, samt penger fordeles til barna. Jeg har så jeg klarer meg hvis det skulle skje noe. Det jeg sitter igjen med, tilsvarer omtrent det barnas mor sitter igjen med. Poenget er at jeg ALDRI hadde klart å sett mine stebarn i øynene hvis jeg prøvde å sikre alt til meg og mine barn! Søsknene har blitt behandlet som helsøsken, og skal føle seg likt elsket! 

wow! Så fint å høre! Håper det er flest som ser på stebarna sine på denne måten! Disse barna er heldige som har deg som tenker slik:) 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Han blir manipulert av eiesyk og sjalu stemor - det klassiske! 😕 

ja.. men han er nok dessverre ikke noe bedre.. 

AnonymBruker
Skrevet

Forferdelig å lese om din stemor. du kan ikke snakke alene med din far om dette da? Han må jo tenke på deg som er barnet sitt. Hun stemoren høres ut som et grusomt menneske som forskjellsbehandler til de grader. Forferdelig vondt for deg dette vil jeg tro. Håper du kan få snakke med din far om dette og at han gjør det som er rett. Du er jo særskullsbarn og har rett på arv etter faren din. Mener han har ikke lov å overføre alt til sin kone. Men en viss del skal du ha som er hans barn. Dette bør en advokat vite. Forhøre deg til advokat ville jeg gjort. Ønsker deg all lykke og at du får det du fortjener og har krav på.

Anonymkode: 1def1...90f

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville også hørt med advokat. Ta eventuelt kontakt med Juss-Buss.

Anonymkode: 15aed...173

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være andre grunner til at de har overført verdiene på henne? Stoler hun ikke på han økonomisk? Tror de at din søster ikke vil klare seg selv og derfor vil sikre henne? 

Hvis det er din stemor som har vært din viktigste omsorgsperson, så kanskje det er henne det er best å snakke med? Eller skrive brev, som noen annen har nevnt. Snakk om din plass i familien og at du har sett på henne som en mor, men ikke gå rett i angrep, og kanskje ikke ta det økonomiske i samme samtale. 

Anonymkode: c8a44...904

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...