Gå til innhold

Stemor anser ikke meg som familie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mine to bonusbarn, barn og barn, de er 18-20 år,  satt og snakket om arv og da sa de at de i hvert fall kom til å arve mer av faren sin enn moren sin.

Så sa jeg (bonusmor), hvordan vet dere det? Herregud, se på huset her da, og alt dere har råd til, klart vi arver mer av pappa enn mamma. Mamma har jo bare en liten leilighet og mange skal dele når hun dør. (Hun har fem barn til sammen)

Da forklarte jeg dem at jeg eier 80 % av huset, jeg arver min del av faren deres sin del og resten blir fordelt til dere. Hvis pappa dør før meg da. Er mitt barn som arver meg, ikke dere.

Det betyr ikke at jeg er en dårlig bonusmor, men tror de fikk noe å tenke på. Jeg har et voksent barn som jeg har sikret, det er han som kommer til å arve meg. 

Jeg er glad i barna, men jeg velger å sikre meg selv, mitt barn, min mann og så dem. 

En sak kan ha flere sider, er ikke sikkert TS vet alt om sin fars økonomi heller. Og nå aner jeg jo ikke om bonusbarna mine føler seg snytt fordi jeg har vært egoistisk.

Men en ting er sikkert, jeg kommer aldri til å snyte ungene for farsarven sin om han dør før meg. Og mye takket være meg, har han det han har. Så ungene får uansett mer enn om han ikke hadde vært sammen med meg.

Ungene forsikret meg i hvert fall om at de ikke ønsket at noen av oss skulle dø på mange år ;) 

Anonymkode: a6aff...de7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor er din mor i dette? hva forventer du av henne? Hvis din far og stemor har gitt deg en fin oppvekst så syns jeg det er sært som voksen å være snurt over at du ikke fikk ditt og datt som ditt halvsøsken har fått, for alt du vet kan mye av det være betalt fra hennes familie. Hvordan arven fordeler seg handler også en del om hvem som dør først, du har uansett rett på farsarv, og den kan ikke testamenteres bort. 

Anonymkode: 68418...400

Der tar du feil! 

Verdiene er skrevet over på stemoren som en livsdisposisjon. Far eier da ingenting og datteren arver heller ikke noe. 

En livsdisposisjon er avtaler og gaver som får virkning mens disponenten fortsatt lever. I prinsippet kan man gi bort hele formuen sin mens man fortsatt lever, uten hensyn til arvelovens regler om blant annet livsarvingers pliktdelsarv.

https://www.familierettsadvokater.no/testament/livsdisposisjon-og-dodsdisposisjon/

Anonymkode: 3437a...e08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om du ser hva jeg skriver så handler det ikke om pengene eller arven her men det relasjonelle. Vi har en siste gang prøvd å få relasjonen til å fungere og så gjør de dette rett etterpå... i dette tilfellet har de skrevet alt de har av verdi på min stemor som de sammen har kjøpt. Hytten og to leiligheter de har kjøpt sammen.. dette er verdier de to har hatt sammen + det er min far som har gjort all oppgradering, maling osv. de kommer fremdeles til å leve mange år til så jeg synes bare det er veldig rart at de nå skrev dette testamentet hvor de så bevisst sørger for at jeg får minst mulig.. synes bare det understreker hvordan hun ser på meg.. 

Anonymkode: 2c295...2ef

Bare for å få det inn med teskje:

Testamentet er altså slik at du ikke lengre arver din far overhodet utover pliktdelsarv?

Eller mener du at verdiene som tilhører din stemor ikke tilfaller deg men kun hennes biologiske barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 hours ago, AnonymBruker said:

Ifølge KG er ikke stemor en del av familien. Så her er det faren din som har feilet... 

Anonymkode: d4185...81c

ja.. rart i grunn.. er visst mange stemødre der ute som går inn i en familie der de ikke skal ha noe med barna å gjøre.. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uansett testamente skal du jo ha plikdelsarven din.

Anonymkode: 65191...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AprilLudgate said:

Bare for å få det inn med teskje:

Testamentet er altså slik at du ikke lengre arver din far overhodet utover pliktdelsarv?

Eller mener du at verdiene som tilhører din stemor ikke tilfaller deg men kun hennes biologiske barn? 

De har skrevet en ektepakt hvor hun nå har særeie på alt de eier felles av verdi (har vært gift i 30 år og eier hus, hytte og to helt nye leiligheter). Noe som betyr at den dagen han dør er det ikke noe verdi igjen å arve. På den måten har de sikret at all verdi tilfaller min stemor og min halvsøster. 

De har rett å gjøre som de vil med pengene sine og jeg har ikke tenkt ett sekund på arv da de er i midten av 60 årene. Det var de som tok fortalte om dette. Tenker å klare meg selv da det er det jeg har gjort hele livet. Men at de velger å gjøre det slik og at det er min stemor som er driveren av dette gjør at jeg innser at jeg ikke betyr like mye for henne som hun har gjort for meg. det viser jo at hun ikke ser behovet for å sikre meg, bare min søster. Det betyr jo at hun ikke ser på meg som en del av familien.. 

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Uansett testamente skal du jo ha plikdelsarven din.

Anonymkode: 65191...af5

ja, men det er ikke noe igjen til pliktdelingsarven da alt av verdi er skrevet på henne nå som særeie. Det er uansett ikke arven jeg er ute etter...! For meg handler det om å være en del av familien og å anses som et barn de ønsker godt og å sikre for fremtiden. 

Penger avdekker mye og for meg viser dette hva jeg egentlig betyr for dem.. 

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ja, men det er ikke noe igjen til pliktdelingsarven da alt av verdi er skrevet på henne nå som særeie. Det er uansett ikke arven jeg er ute etter...! For meg handler det om å være en del av familien og å anses som et barn de ønsker godt og å sikre for fremtiden. 

Penger avdekker mye og for meg viser dette hva jeg egentlig betyr for dem.. 

Ja. Og den «verste» synes jeg dessverre din far er. Bra du er en sånn om klarer deg selv, ts! 

Anonymkode: dbf41...150

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Mine to bonusbarn, barn og barn, de er 18-20 år,  satt og snakket om arv og da sa de at de i hvert fall kom til å arve mer av faren sin enn moren sin.

Så sa jeg (bonusmor), hvordan vet dere det? Herregud, se på huset her da, og alt dere har råd til, klart vi arver mer av pappa enn mamma. Mamma har jo bare en liten leilighet og mange skal dele når hun dør. (Hun har fem barn til sammen)

Da forklarte jeg dem at jeg eier 80 % av huset, jeg arver min del av faren deres sin del og resten blir fordelt til dere. Hvis pappa dør før meg da. Er mitt barn som arver meg, ikke dere.

Det betyr ikke at jeg er en dårlig bonusmor, men tror de fikk noe å tenke på. Jeg har et voksent barn som jeg har sikret, det er han som kommer til å arve meg. 

Jeg er glad i barna, men jeg velger å sikre meg selv, mitt barn, min mann og så dem. 

En sak kan ha flere sider, er ikke sikkert TS vet alt om sin fars økonomi heller. Og nå aner jeg jo ikke om bonusbarna mine føler seg snytt fordi jeg har vært egoistisk.

Men en ting er sikkert, jeg kommer aldri til å snyte ungene for farsarven sin om han dør før meg. Og mye takket være meg, har han det han har. Så ungene får uansett mer enn om han ikke hadde vært sammen med meg.

Ungene forsikret meg i hvert fall om at de ikke ønsket at noen av oss skulle dø på mange år ;) 

Anonymkode: a6aff...de7

Høres ut som om du har et godt forhold til stebarna dine da:)

Som den som er i andre enden er det veldig vondt å vite at noen valgte oss, det er jo det de gjør når man velger å gå inn i ett forhold der der er barn men likevel begrenser mine og dine barn. Barna valgte aldri steforeldre men må forholde seg til dem som en omsorgsperson. Men skjønner jo etter hvert at som stebarn vil du alltid være den som egentlig ikke hører til. Men har jo også litt å si hvor gamle barna er når forholdet starter - Jeg var 5 så kjenner ikke så mye annet et livet med min stemor. 

Har en veninne som giftet seg med en en mann med en 10 år gammel datter. Dagen før bryllupet gav hun stedatteren en kopi av testamentet der det står at hun skal arve henne som fullverdig datter. Det er noe av det fineste jeg noen gang har hørt! Hun forstod virkelig og ville vise at da hun valgte kjæresten sin valgte hun også stedatteren. Hadde det bare vært flere som henne

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Fikk stemor når jeg var 5 år. Bodde med min far og stemor til jeg måtte flytte pga vgs og fikk da beskjed om å klare meg selv. ingen oppfølging eller hjelp på noe måte etter dette. De har et barn sammen og her har de fulgt opp mye. h*n får økonomisk hjelp om det trengs, reiser på ferie og generelt mer tilstedeværelse. H*a har hatt en fin oppvekket og er sørget for en god fremtid. De sørget for at h*n fikk utdannelse uten å måte leie noe sted eller jobbe. Sitter nå med en topp utdannelse og ingen studielån. 

Har prøvd å ta opp kontakten de siste årene da det tross alt er faren min. De har spurt hva vi kan gjøre for å få det til. Jeg har sagt at jeg kun ønsker en ting og det er at alle blir behandlet likt og som fullverdige medlemmer av familien. 

sist jeg var på besøk forteller de meg at de nå har skrevet testamente. Der alt av verdi er skrevet på min stemor for å sikre at ikke noe fra henne tilfaller meg. Jeg bryr meg ikke om pengene.. jeg har klart meg selv så langt. Men for meg bekrefter det egentlig at jeg ikke betyr noe for henne.. hun kunne ha tilskrevet en symbolsk sum bare for å vise at jeg betyr noe for henne.. hun valgte tross alt å bli min stemor og jeg har måtte forholde meg til barn av henne og hennes familie gjennom hele oppveksten.. kjenner for meg at dette bekrefter følelsen jeg har hatt hele oppveksten.. jeg hører ikke til i "hennes" familie..

du har krav på arv fra din far uansett bare fir å ha sagt det med en gang.

din stemor og far er begge fæle mennesker. Hva fir en far lar sin nye kone behandle hans datter slik uten å sette ned foten? Det er helt hårreisende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. Og den «verste» synes jeg dessverre din far er. Bra du er en sånn om klarer deg selv, ts! 

Anonymkode: dbf41...150

ja, det har jeg aldri lurt på dessverre.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor det? Hvorfor skal du få «dobbelt» opp av ditt søsken? 

Anonymkode: 80635...399

hæ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis faren din har skrevet over alt av verdier på sin kone, håper jeg han ikke blir skilt og sitter der uten nåla i veggen. Også det å bli enkemann kan bli katastrofalt dersom barnet gjennom testament arver alt slik at det ikke er noe du kan arve fra din far, og han blir sittende uten noe som helst.

For meg et mine stebarn ikke en del av min familie, men helt klart en del av mannens, og skal behandles deretter. Våre barn skiller ikke mellom hel og halvsøsken Stesøsken ser ikke på hverandre som søsken, men som en del av en felles husholdning. 

Jeg skjønner at det er sårt å bli sviktet, men rett ditt sinne eller frustrasjon mot din far. Det er han som sviktet.

Anonymkode: 095cc...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Just now, Maleficenta said:

hæ?

🫠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis faren din har skrevet over alt av verdier på sin kone, håper jeg han ikke blir skilt og sitter der uten nåla i veggen. Også det å bli enkemann kan bli katastrofalt dersom barnet gjennom testament arver alt slik at det ikke er noe du kan arve fra din far, og han blir sittende uten noe som helst.

For meg et mine stebarn ikke en del av min familie, men helt klart en del av mannens, og skal behandles deretter. Våre barn skiller ikke mellom hel og halvsøsken Stesøsken ser ikke på hverandre som søsken, men som en del av en felles husholdning. 

Jeg skjønner at det er sårt å bli sviktet, men rett ditt sinne eller frustrasjon mot din far. Det er han som sviktet.

Anonymkode: 095cc...33c

Må innrømme at jeg har tenkt den tanken.. 

Forstår. Hver familie og situasjon er jo ulik. Det spiller jo også inn hvor gamle barna er når relasjonen oppstår. Jeg ser på min søster som fullverdig søster, har aldri tenkt noe annet, men har selvfølgelig vært sårt å se dem gjøre så stor forskjell på oss. I mitt tilfelle er det min far og stemor har vært mine omsorgspersoner fra jeg var 5-15 år. da måtte jeg flytte ut og klare meg selv. 

Jeg har mye frustrasjon rettet mot min far, det har vært en svært vanskelig relasjon lenge. Grunnen til at dette er sårt med tankte på min stemor er at hun har vært den beste av de to og jeg har alltid vært veldig glad i henne.. nå ser jeg jo at hun har betydd mye mer for meg enn jeg har betydd for henne.. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det jo din far som er problemet. Han burde ha baller nok til ikke å ekskludere deg. Her er det din far som svikter. 

Anonymkode: f2f8d...9a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

De har skrevet en ektepakt hvor hun nå har særeie på alt de eier felles av verdi (har vært gift i 30 år og eier hus, hytte og to helt nye leiligheter). Noe som betyr at den dagen han dør er det ikke noe verdi igjen å arve. På den måten har de sikret at all verdi tilfaller min stemor og min halvsøster. 

De har rett å gjøre som de vil med pengene sine og jeg har ikke tenkt ett sekund på arv da de er i midten av 60 årene. Det var de som tok fortalte om dette. Tenker å klare meg selv da det er det jeg har gjort hele livet. Men at de velger å gjøre det slik og at det er min stemor som er driveren av dette gjør at jeg innser at jeg ikke betyr like mye for henne som hun har gjort for meg. det viser jo at hun ikke ser behovet for å sikre meg, bare min søster. Det betyr jo at hun ikke ser på meg som en del av familien.. 

Fy fader.

Hadde skrevet et brev til begge to - og bare spurt ærlig hva hensikten med dette var?

Dette er en svært uvanlig løsning, og når et testamente skrives slik med flere barn involvert - hvorfor gjøre dette?

Du ser jo at de gjennom å fortelle om at du er gjort arveløs til fordel for søsken er å indirekte fortelle deg at du ikke er ønsket som et familiemedlem.

Men hvorfor kan de ikke si dette uten å gå omveien om økonomisk makt og gjemme ordene bak det? 

Spør hva de - og da særlig din far tenker konkret, hva er det han hater så intenst ved sitt ene barn at han seg nødt til å vise det så klinkende klart og tydelig? 

Bare si at du tok hintet for lenge siden når du så hvor stor forskjellsbehandlingen var mellom deg og det andre søskenet. 

Men synes de liksom ikke dette var nok - så nå må de gjenta det ved å i tillegg gjøre deg arveløs?

Send det i skriftlig form til de to - og en «kopi» til søskenet. 

Skriv klinkende tydelig og klart at dette for det ikke handler om pengeverdier - men at de to bruker alt de har av maktmidler (forskjellsbehandling systematisk og nå økonomisk makt gjennom arv) på å rope ut at ett av to barn er uønsket. 

Og bare avslutt med at du lurer på hva du har gjort for å behandles som regelrett søppel i familien. 

Om du har gjenlevende besteforeldre på farssiden hadde jeg jammen orientert dem også om hva som skjer om dagen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Her er det jo din far som er problemet. Han burde ha baller nok til ikke å ekskludere deg. Her er det din far som svikter. 

Anonymkode: f2f8d...9a5

ja, min far er ikke beste sorten.. det fraskriver likevel ikke stemor fra ansvar. Hun har vært min omsorgsperson fra jeg var 5 år og om du ser hva som er skrevet før skjønner du kanskje hvorfor jeg skriver som jeg skriver. 

Synes det er rart hvor mange som mener stemor er helt uten ansvar.. de har jo ansvar for barna de når de selv velger en partner med barn.. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

ja, min far er ikke beste sorten.. det fraskriver likevel ikke stemor fra ansvar. Hun har vært min omsorgsperson fra jeg var 5 år og om du ser hva som er skrevet før skjønner du kanskje hvorfor jeg skriver som jeg skriver. 

Synes det er rart hvor mange som mener stemor er helt uten ansvar.. de har jo ansvar for barna de når de selv velger en partner med barn.. 

Du burde skrive brev/ta dette opp med dem begge. Det du føler og tenker om både oppvekst og nåværende arvesituasjon. 

Anonymkode: 235e0...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

fraskriver ikke henne ansvar. Bare mener faren din skulle dumpa henne med en gamg han fant ut hvordan hun behandlet deg. Ikke blitt like jævlig selv

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...