Gå til innhold

Blør hver gang etter samleie/penetrering av objekter - hatt det slik lenge, noen andre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

du burde uansett ta celleprøve hvert tredje år

Anonymkode: bef9a...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men er det ALLTID kreft ved følsom livmorhalstapp da? Virker som dere mener det ikke kan være noe annet, syntes alle er så hysteriske her på KG hver gang man spør om noe så MÅ det være kreft liksom.

Anonymkode: b49ab...d33

Nei, det må ikke være det, men det kan være det. Du har et vanlig symptom på kreft. og må få sjekket det. Jeg ser at du frykter det, ut fra måten du prøver å overbevise deg selv om at det ikke kan være det. Du får ikke vite det uten å oppsøke helsehjelp.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (1 time siden):

Nei, det må ikke være det, men det kan være det. Du har et vanlig symptom på kreft. og må få sjekket det. Jeg ser at du frykter det, ut fra måten du prøver å overbevise deg selv om at det ikke kan være det. Du får ikke vite det uten å oppsøke helsehjelp.

Frykter det litt ja. Mest fordi, og nå eksploderer det vel hos enkelte, jeg fikk påvist celleforandringer når jeg var 20 år og tok ny sjekk året etterpå som ikke viste noenting. Og etter det har jeg i grunnen ikke gjort noe mer med det, siden siste sjekken ikke konkluderte med noe.

DET sagt, så har jeg vært til gynekolog flere ganger av andre ting med vagina (sopp, lichen som har ført til infeksjon osv), men altså ikke tatt mer celleprøver innvendig pga det alltid ender opp med blodige prøver som ikke kan tydes.

Men har alltid tenkt opp igjennom årene at jeg BURDE få tatt det, bare at det er så forbanna ubehagelig og alltid så klumsete gjort av fastlege/gynekolog som ikke klarer å få tatt den fordømte prøven når de først roter inni der uten at det forkludres.

Etter over 20 år så har jeg i grunnen fastslått at det er ikke noe kreft, ellers hadde jeg jo vært død by now, men hver gang det skjer at jeg begynner å blø pga (år mellom hver gang) så begynner jeg å tenke på det, gnage på det, til jeg slår det fra meg til neste gang det skjer. 

Ville vel egentlig bare at noen andre her på KG skulle si at de har levd med følsom livmorhalstapp og de med ujevne mellom blør etter samleie/penetrering pga det, og så kunne jeg la det være med det.

Men når alle skal skrike "kreft" så blir det veldig påtrengende, og jeg har veldig lite lyst til å gå nok en gang til fastlege/gynekolog for nok en gang bli rotet med inni der og nok en gang oppleve en blodig prøve som det ikke blir noe av.

Anonymkode: b49ab...d33

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

Men når alle skal skrike "kreft" så blir det veldig påtrengende, og jeg har veldig lite lyst til å gå nok en gang til fastlege/gynekolog for nok en gang bli rotet med inni der og nok en gang oppleve en blodig prøve som det ikke blir noe av.

Anonymkode: b49ab...d33

Bestill time direkte hos en privatpraktiserende gynekolog, og betal det selv. Opplys om bakgrunnen.
De kan ta celleprøver selv om det blør, og de kan ta biopsi. Dessuten kan man ofte se en del på ultralyd. 
Ikke gi deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 28.5.2023 den 14.45):

Har ikke vært seksuelt aktivt på endel år av ymse grunner, men etter mitt forrige lange forhold sluttet så har jeg blødd hver gang jeg har vært til gynekolog eller har penetrert med små objekter (ikke ved finger/fingre).

Slik har jeg hatt det i mange år, og sist jeg var hos gynekolog som er mange år siden (minst 10 år) så sa hun at jeg antagelig har en overfølsom livmorhalstapp. Fikk ikke tatt celleprøve pga alt blodet, og har ikke giddet å gå tilbake for å gjøre det fordi det er alltid et svare styr pga det blodet.

Men altså, dere som også har det slik - gikk det noen gang over? Eller hva gjorde dere med det? 

Bruker ppiller og mistenker vel kanskje at jeg noen polypper som også kan være årsaken til blødningen.

Jeg tror heller ikke det kan være kreft, da burde jeg isåfall hatt kreft med spredning etter så mange år (har ingen andre symptomer som vondt i underlivet/unormale blødninger eller andre symptomer som man får med underlivskreft etc) 

Anonymkode: b49ab...d33

Desember 2021 tok jeg celleprøve som viste forandringer, men biopsi var helt fin. Ny kontroll etter ett år. 

Jeg har småblødninger etter sameie.

Desember 2022 tok jeg ny celleprøve hos fastlegen, hun reagerte på at jeg var lettblødende. Celleforandringer påvist. Jeg kom raskt til for biopsi hos gynekolog for et par mnd siden, hun prioriterte meg siden jeg hadde symptomer på kreft (småblødninger etter samleie).

Celleforandringer CIN 2 påvist. 

Igår var jeg inne til konisering i narkose. 6-8 uker å vente på svar nå. 

Det å gå 10-20(?) år og forvente at kroppen ikke forandrer seg er jo helt på trynet. Ta deg en tur til gynekolog og ta en skikkelig sjekk! De er veldig dyktige og jobber raskt hvis du synes det er ubehagelig. 

Anonymkode: 447ec...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det slik, og tror også at jeg "alltid hatt det". Jeg har dog hatt påvist celleforandringer og ble konisert, men det er så langt bak som i 2008. Siden har jeg gått til jevnlige sjekk og de er alle negative. Har også siden det har hatt 1 fast partner (så ikke mulighet for ny smitte). 

Så mine små blødninger ved sex er DEFINITIVT ikke pga celleforandringer. 

Anonymkode: 3a97f...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.5.2023 den 18.53):

Men er det ALLTID kreft ved følsom livmorhalstapp da? Virker som dere mener det ikke kan være noe annet, syntes alle er så hysteriske her på KG hver gang man spør om noe så MÅ det være kreft liksom.

Anonymkode: b49ab...d33

Nei, det må absolutt ikke være kreft. Men man -må- sjekke det. Og ved livmorhalsprøve burde man få tatt to tester, siden det er så stor feilmargin. Var jo masse i media om dette. 
 

Vi som har hatt kreft, skulle ønske folk turte å være «hysteriske». De fleste kreftdiagnoser er ikke skikkelig farlige, før de har fått ligge uoppdaget i lang tid. Derfor trenger man ikke være redd når man sjekker seg. Man trenger bare å sjekke. 

Tommelfinger regelen er at nyoppståtte symptomer, som ikke går over etter 2 uker, skal man gå til legen med. Vær også obs på at legen kan gjøre feil, så følg med litt selv også, og få eventuelt en ny vurdering av noen andre. 
 

Dette gjelder som sagt ved symptomer/plager som ikke går over av seg selv ila noen uker, eller etter at man har fulgt legens anbefaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørg

AnonymBruker skrev (På 28.5.2023 den 14.45):

Har ikke vært seksuelt aktivt på endel år av ymse grunner, men etter mitt forrige lange forhold sluttet så har jeg blødd hver gang jeg har vært til gynekolog eller har penetrert med små objekter (ikke ved finger/fingre).

Slik har jeg hatt det i mange år, og sist jeg var hos gynekolog som er mange år siden (minst 10 år) så sa hun at jeg antagelig har en overfølsom livmorhalstapp. Fikk ikke tatt celleprøve pga alt blodet, og har ikke giddet å gå tilbake for å gjøre det fordi det er alltid et svare styr pga det blodet.

Men altså, dere som også har det slik - gikk det noen gang over? Eller hva gjorde dere med det? 

Bruker ppiller og mistenker vel kanskje at jeg noen polypper som også kan være årsaken til blødningen.

Jeg tror heller ikke det kan være kreft, da burde jeg isåfall hatt kreft med spredning etter så mange år (har ingen andre symptomer som vondt i underlivet/unormale blødninger eller andre symptomer som man får med underlivskreft etc) 

Anonymkode: b49ab...d33

Hvorfor tar du p piller når du ikke er seksuelt aktiv?

Kom deg til gynekolog da dette høres ikke bra ut.

Anonymkode: 45698...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Hvorfor tar du p piller når du ikke er seksuelt aktiv?

 

Anonymkode: 45698...488

Kanskje for samme grunn som meg, å slippe å ha mensen? 😄

Ellers er jeg enig med resten her, TS. Kom deg til gynekolog og få dette sjekket ut. Kanskje de vet om behandling for overfølsom livmorhalstapp også. Teknologien og forskningen har kommet langt på 10 år. Så ikke noe å vente på!

Anonymkode: 5401e...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kanskje for samme grunn som meg, å slippe å ha mensen? 😄

Ellers er jeg enig med resten her, TS. Kom deg til gynekolog og få dette sjekket ut. Kanskje de vet om behandling for overfølsom livmorhalstapp også. Teknologien og forskningen har kommet langt på 10 år. Så ikke noe å vente på!

Anonymkode: 5401e...632

Jeg kom meg endelig til gyno, ikke noe kreft eller den slags. Men en større muskelknute som gjorde at jeg blør litt innimellom. Kunne gjøre noe med den hvis jeg ville, men lot den være så lenge jeg vet hva årsaken er ☺️

Anonymkode: b49ab...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg kom meg endelig til gyno, ikke noe kreft eller den slags. Men en større muskelknute som gjorde at jeg blør litt innimellom. Kunne gjøre noe med den hvis jeg ville, men lot den være så lenge jeg vet hva årsaken er ☺️

Anonymkode: b49ab...d33

Så bra at du fikk det sjekket! 👏🏻😊

Anonymkode: 7662b...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...