Morten1 Skrevet 25. mai 2023 #101 Skrevet 25. mai 2023 On 5/24/2023 at 2:24 PM, Hareena said: Det anslås at huskatter dreper 7 millioner fugler hvert år. https://www.birdlife.no/prosjekter/nyheter/?id=2288 Og hvor mange dreper mennesket? Vindturbiner, fly, andre kjøretøy?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #102 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 24.5.2023 den 15.07): Hvorfor er det sp forskjellige regler for katter og hunder? Katter: dreper småfugler i hagen, skitner til bilen, driter i hagen og i sandkassene i barnehagen, etterlater allergener i hagemøblene, slåss om natta og vekker oss. Hunder: gjør ikke noe av dette. Folk som vil ha katter, bør være forpliktet til å kastere dem, ha dem inne eller helst i en passende stor innhegning ute. Anonymkode: b5ec3...eb6 Hunder skader og i verste fall dreper mennesker. Huskatter gjør ikke det. Flere tusen blir bitt av hunder i året, hvorav flere under trenger behandling. Broren min ble bitt av en schæfer som tenåring. Heldigvis er han høyreist, ellers kunne bikkja bitt han i ansiktet. Det sier jo litt av flere hunderaser har blitt forbudt i Norge pga. aggressiv og farlig væremåte. Og hva er litt kattehvining sammenlignet med en bikkje som bjeffer høylytt i timesvis. Anonymkode: 670bc...cf8 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #103 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Alle disse argumentene gjelder jo hunder også, bare at de dreper dyr som er større enn seg selv også og i tillegg dreper og skader mennesker. Og det sier så innmari mye dårlig om de som eier hund som gir f, lar bikkja tisse på alt mulig på sin vei, gir blaffen i båndtvang, lar de bjeffe og bråke, og unnlater å gjøre noe med farlige individer. Og plager folk rundt seg med å drasse med seg bikkja over alt. Nei, jeg synes ikke man skal drepe og forby hunder, men poenget er argumentene dine handler mer om problematiske forhold ved kjæledyr, ikke et spesifikt type dyr. Anonymkode: 6b533...632 Morsomt, jeg tenker det samme om barn 😬 Anonymkode: 9ca62...44c
Paneera Skrevet 28. mai 2023 #104 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 24.5.2023 den 21.52): Hver sommer blir katter og hunder torturert til døde av eierene sine som skal på ferie. De blir lagt i plastposer og kastet i vannet. De blir bundet fast til togskinner. Helt på psykopatnivå. De burde få lang fengselsstraff. Det er alt for mange som gjør dette. Anonymkode: dfef6...d01 Seriøst? 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #105 Skrevet 1. juni 2023 Samfunnsengasjert skrev (På 28.5.2023 den 22.23): Seriøst? Har du aldri hørt om det før? Ikke vanlig, men det skjer. Anonymkode: 7fd91...1e5 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #106 Skrevet 1. juni 2023 Katter er skjønne ♥️ Anonymkode: 15b79...72f 1
Gjest sjirafff Skrevet 1. juni 2023 #107 Skrevet 1. juni 2023 On 5/24/2023 at 9:53 PM, AnonymBruker said: Forby vindnuer! I dag fløy det en dompap inn i et vindu her i huset, og han døde. BTW - det er fugler der de finner mat. Bor selv på landet. Jeg har ingen katt da det bor minst 5 rundt her. Anonymkode: 21c7c...420 Vindturbiner! De dreper tusenvis av fugler OG insekter. 100 havørner har blitt drept av turbinene bare på Smøla
Rhodiola Skrevet 15. juni 2023 #108 Skrevet 15. juni 2023 Ryddet for krenkende ytringer, brukerangrep, latterliggjøring, avsporing, brudd på regelen om opphavsrett, innlegg kun bestående av lenker og svar til slettede innlegg. Rhodiola, adm.
Gjest Adobyen Skrevet 15. juni 2023 #109 Skrevet 15. juni 2023 (endret) Jeg synes at folk bruker altfor mye tid til å hate. Endret 15. juni 2023 av Adobyen
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #110 Skrevet 15. juni 2023 Der er ting som kan forbedres når det kommer til det å ha katt. Man ser i Australia så har de innført forbud mot å ha katter ute i det fri for å skåne andre dyrearter. Dette er kanskje noe man burde innføre i flere land. Jeg elsker katt, jeg har katt, men katten er også kun innekatt, så han har aldri vært i nærheten av en fugl en gang. Men det er enda mange som mener at katter ikke kan lever er fullverdig liv inne, og noen mener det er direkte dyreplageri. Så jeg forstår jo at mange slipper de ut. Er vanskelig å ha med ut i bånd også, ikke pga. katten, men pga. alle menneskene som gir de blikkene om man gjør det. Kanskje man må normalisere det å gå tur med katten på lik linje med hund. Og bår man kommer inn på temaet hund, der er det mange som også ikke burde fått lov å hatt dyr. Jeg er enig i det som blir sagt; mennesket er jo det som egentlig er problemet. Uten mennesket hadde jo ingen brydd seg, da kunne dyrene gjort hva de ønsket og hva som var naturlig. Anonymkode: 88186...3aa 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #111 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Der er ting som kan forbedres når det kommer til det å ha katt. Man ser i Australia så har de innført forbud mot å ha katter ute i det fri for å skåne andre dyrearter. Dette er kanskje noe man burde innføre i flere land. Jeg elsker katt, jeg har katt, men katten er også kun innekatt, så han har aldri vært i nærheten av en fugl en gang. Men det er enda mange som mener at katter ikke kan lever er fullverdig liv inne, og noen mener det er direkte dyreplageri. Så jeg forstår jo at mange slipper de ut. Er vanskelig å ha med ut i bånd også, ikke pga. katten, men pga. alle menneskene som gir de blikkene om man gjør det. Kanskje man må normalisere det å gå tur med katten på lik linje med hund. Og bår man kommer inn på temaet hund, der er det mange som også ikke burde fått lov å hatt dyr. Jeg er enig i det som blir sagt; mennesket er jo det som egentlig er problemet. Uten mennesket hadde jo ingen brydd seg, da kunne dyrene gjort hva de ønsket og hva som var naturlig. Anonymkode: 88186...3aa Jeg går tur med mine(uten bånd). Ja, får blikk og kommentarer, men aldri negative kommentarer. Alle synes det er skikkelig morsomt og søtt at pusene vil bli med på tur😄 Anonymkode: 7fd91...1e5
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #112 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 24.5.2023 den 13.42): Jeg respekterer dette dyret i dets naturlige miljø (langt vekk her i fra), de er søte og de tar mus. Er i grunn de eneste positive tingene å si om katt. Jeg vet det florerer av kattefolk her som ellers i samfunnet, men la oss være ærlige, eneste grunnen til at dere liker katt er fordi de er søte og at dere vokste opp med disney (romantisert forhold til dyr). For resten av vår fauna er katt et sant helv@tte. De dreper alt av egen størrelse og mindre, torturerer og nærmest rødlister diverse fugler på egen regning. Det er et lite beist kamuflert i kose uniform. Her er det snart ikke en eneste fugl igjen ute og de har forsvunnet i takt med at det kommer flere katter. Jeg tror omtrent alle i nabolaget (semi på landet strøk) har katt og selvsagt har vi en galning som eier ørten. Han har pleid å komme hit for å lete i fjøset etter sin favorittkatt, men etter at jeg fant en lavskrike (som var tam) død i grøfta har jeg bedt han ryke og reise. Jeg sa også at de kommer til å ende sine dager her hvis han ikke får noe kontroll på dem. Og ja det var ingen tom trussel, han ble selvsagt sinna og ramset opp diverse dyre lover fra eu reglement, det driter jeg i. De er generelt plagsomme, driter i blomster bedd til det visner og pisser på lagrede møbler i fjøs. Var så dum at jeg hang en frakk til tørk før 17 mai ute, den stinka kattepiss etterpå= ødelagt. Er dessverre et forum for skrale sjeler dette her, hvor det ikke tåles banne ord en gang. Ergo blir dette en billig tekst, da jeg er forbanna. Hvorfor i alle dager skal det være lov at hver og en eier katt? Ja de tar mus, men sørn meg bedre å tilrettelegge for ugler spør du meg. Skal en ha katt, burde det være for noen få som har forhold hvor de kan holde dyret innendørs permanent. Anonymkode: 21fd7...58e Men samtidig holder du andre dyr i fangenskap? Anonymkode: 2cdcd...eb4 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #113 Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 24.5.2023 den 13.48): Helt enig. Katter er late folks kjæledyr. De vil ha noe å kose med, men de gidder ikke ta noe ansvar. Bare slipper de ut til å plage naboer og uskyldige dyr. Og folk som får seg katt kan virkelig ikke være glade i dyr. Katter er sadistiske jævler som piner og torturerer smådyr og småfugler for gøy i timesvis. Helt jævlig. Får man seg katt så påfører man utallige uskyldige dyr mye lidelse i nærområdet. Og de er til irritasjon for naboer i tillegg, katter som pisser foran inngangsdøra og driter i bed og sandkasser. (Dette gjelder forøvrig ikke de som har innekatter). Dersom man har et mus/rotteproblem - skaff deg dvergsnauzer. De er avlet til å ta smågnagere og de dreper de tvert. Anonymkode: 062c1...8da Jeg har katt og bryr meg over gjennomsnittet for alle dyr,gjør du? Anonymkode: 2cdcd...eb4 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #114 Skrevet 15. juni 2023 Katter er bare utrolig skjønne ❤️ Anonymkode: 15b79...72f 1
Matas Skrevet 18. juni 2023 #115 Skrevet 18. juni 2023 Jeg anbefaler å lese denne, så kan man se at menneskene er en stor årsak til hvorfor det blir færre og færre fugler. Klart katten tar fugl den også, men det er til syvende og sist vi mennesker som ødelegger planeten. https://www.nrk.no/dokumentar/xl/fru-rauers-reise-1.16314326 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #116 Skrevet 18. juni 2023 On 5/24/2023 at 1:10 PM, AnonymBruker said: Enig med deg. Og det å ha innekatt er pur dyreplageri. Anonymkode: 45db5...eea Nei, det er ikke dyreplageri, gitt at det er et forsvarlig kattehold som bunner i faktisk kunnskap. Faktisk er det stikk motsatt, en innekatt er skjermet fra mange farer som utekatter utsettes for, og en ansvarlig eier gir også innekattene nok stimulans til å regulere behovet for jakt. Utekatter er derimot truet av (avhengig av hvor man bor) trafikk, andre katter, hunder, rovdyr, til og med enkelte av sine egne byttedyr (feks rotter), virus, parasitter, mennesker som ønsker å skade dem eller stjele dem for å selge videre (særlig rasekatt), kjemikalier (feks frostvæske som både lukter og smaker godt for katter men er svært giftig), avfall de kan skade seg på eller sette seg fast i, osv, osv, osv. De stresses også av konflikter mellom naturlige instinkter og urbanisering, feks vil kattens behov for å lage og opprettholde et revir være stadig utfordret av at andre i nabolaget skaffer seg katt eller hund, og ender ofte i slagsmål. Selv der det ikke eskalerer til fysisk konflikt, er det fremdeles svært stressende for katten å hele tiden måtte "forsvare" reviret sitt, som på ingen som helst måte samsvarer med eiendomsgrensene til kattens husstand. En innekatt er beskyttet mot alt dette. Problemet er at kunnskapsnivå om katt og kattehold er svært lavt i Norge generelt, og til og med veterinærer tviholder på utdatert og uriktig informasjon. Foruten kattens egen trygghet er også utekatter en stor belastning på lokalt dyreliv, og til plage for naboer. Her jeg bor kan man få bot på 1000 kr for å ikke plukke opp etter hunden sin, men katteavføring er umulig å unngå så lenge utekatter er normalisert. Klart, vi kunne jo gjort det "ulovlig" også, men hvordan i alle dager skulle det blitt håndhevet? Og bare i tilfelle noen lurer: jeg elsker katter, jeg har to selv som har det helt prima (innendørs). Jeg har også hund. On 5/24/2023 at 4:15 PM, AnonymBruker said: Er det ikke slik naturen er skapt? Dyr dreper hverandre, og spiser hverandre. Katter er jo ikke de eneste dyrene som spiser fugler. Hva med de andre dyrene som spiser hverandre? Skal vi avlive de også? Anonymkode: 6b6a9...334 Domestisert katt er kunstig innført i naturen av mennesker, ikke en naturlig del av biotopen den angriper. Faktisk er naturlig forekommende villkatter direkte truet av uforsvarlig tamkatthold, så det er nok et argument for å holde kjæledyr innendørs. On 5/24/2023 at 8:22 PM, AnonymBruker said: Vikingene tok med seg katter til Norge. De har vært her ganske lenge. Husdyr som storfe, sau, geit, hest og gris hører heller ikke hjemme i norsk natur. De er importert av mennesker. Anonymkode: dfef6...d01 Det tar mye lengre tid for naturen å "venne seg til" huskatter enn det er siden de norrønne drev handel med midtøsten. Men tidsperspektivet er uansett mindre relevant, siden huskatt har en fullstendig ustabil og unaturlig forekomst. Folk tar ikke hensyn til hvor mange katter den lokale biotopen potensielt kan tåle når de vurdere å skaffe seg kjæledyr, ei heller hvordan biotopen påvirkes av at de flytter, omplasserer kattene eller andre endringer. Tamkatter som får mat hjemme jakter ikke av sult, men av aktivitetsbehov, fordi eierne enten er for late til å stimulere katten eller ikke har nok kunnskap om arten til å vite hvilke behov den har. Vi kan ikke snakke om næringskjede når byttedyr tas av kjedsomhet fremfor av sult, ei heller når rovdyret tas med til veterinær og gis medisiner og behandling for ting som naturlig ville tatt livet av den, som naturlig bestandsregulering. Andre arter husdyr og kjæledyr er ikke relevant for akkurat denne diskusjonen, nå handler det om katt. Anonymkode: 71657...62e
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #117 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 15.6.2023 den 19.44): Katter er bare utrolig skjønne ❤️ Anonymkode: 15b79...72f De aller fleste katter er pene, ja. Det samme kan ikke sies om bikkjer, hvor flere raser er utrolig stygge og lite grasiøse. Hjelper heller ikke at de lukter dritt. Anonymkode: 670bc...cf8
Pinguu96 Skrevet 21. juni 2023 #118 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 24.5.2023 den 13.42): Jeg respekterer dette dyret i dets naturlige miljø (langt vekk her i fra), de er søte og de tar mus. Er i grunn de eneste positive tingene å si om katt. Jeg vet det florerer av kattefolk her som ellers i samfunnet, men la oss være ærlige, eneste grunnen til at dere liker katt er fordi de er søte og at dere vokste opp med disney (romantisert forhold til dyr). For resten av vår fauna er katt et sant helv@tte. De dreper alt av egen størrelse og mindre, torturerer og nærmest rødlister diverse fugler på egen regning. Det er et lite beist kamuflert i kose uniform. Her er det snart ikke en eneste fugl igjen ute og de har forsvunnet i takt med at det kommer flere katter. Jeg tror omtrent alle i nabolaget (semi på landet strøk) har katt og selvsagt har vi en galning som eier ørten. Han har pleid å komme hit for å lete i fjøset etter sin favorittkatt, men etter at jeg fant en lavskrike (som var tam) død i grøfta har jeg bedt han ryke og reise. Jeg sa også at de kommer til å ende sine dager her hvis han ikke får noe kontroll på dem. Og ja det var ingen tom trussel, han ble selvsagt sinna og ramset opp diverse dyre lover fra eu reglement, det driter jeg i. De er generelt plagsomme, driter i blomster bedd til det visner og pisser på lagrede møbler i fjøs. Var så dum at jeg hang en frakk til tørk før 17 mai ute, den stinka kattepiss etterpå= ødelagt. Er dessverre et forum for skrale sjeler dette her, hvor det ikke tåles banne ord en gang. Ergo blir dette en billig tekst, da jeg er forbanna. Hvorfor i alle dager skal det være lov at hver og en eier katt? Ja de tar mus, men sørn meg bedre å tilrettelegge for ugler spør du meg. Skal en ha katt, burde det være for noen få som har forhold hvor de kan holde dyret innendørs permanent. Anonymkode: 21fd7...58e Usikker på om jeg forstår deg rett her. Er begrunnelsen for kattehatet ditt at de dreper fugler? Har du i det hele tatt lest på hva som dreper mest fugler i dette landet? Katter dreper ca 7mill fugler i året. Bare VINDUER dreper over 10mill. Mennesker dreper mest dyreliv! Jeg er verken kattemenneske eller hundemenneske, jeg er et dyremenneske. Hunder biter flere tusen mennesker hvert år, flere tusen hjort blir påkjørt hvert år, dyretesting i kosmetikk skader både fysisk og psykisk, flere dyr blir avlivet fordi folk ikke har økonomi til behandling. Listen er uendelig av dyr som dør pga oss så det at katter dreper fugler gir jeg fint faen i. Har vokst opp med disney, der de romantiserer toxic forhold mellom kvinner og menn mer enn dyr. Har og vokst opp med skrekkfilmer, men det betyr ikke at jeg tror det er sånn verden virkelig er så det er et veldig svakt poeng å komme med fra din side. Jeg har både katt og hund. Katten er kastrert og har ingen interesse av å drepe noe annet enn mus som kommer under terrassen. Har du overflod av katter der du bor så ja da sier det seg selv at flere fugler dør. Der jeg bor er det flere katter som dør av påkjøring enn fugler som dør av katter. Du sier og at du respekterer katten i dens naturlige miljø, men mener og at de skal holdes permanent innendørs?! Det er veldig åpenbart at du verken har respekt eller peiling på hva du prater om, men bare har et sterkt behov for å trash talke katter og personer som liker de fordi vi tydeligvis romantiserer de og bare liker de fordi de er søte. Å den trusselen du kom med om å drepe katten om de ikke fikk kontroll på den er den samme jeg kan komme med til deg om du ikke får kontroll på problemene dine! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå