Majer Skrevet 24. mai 2023 #81 Skrevet 24. mai 2023 Jeg er et kattemenneske, men jeg mener man må ha en viss kontroll over katten sin. Den kan ikke gå rundt og drepe andre dyr. 2
Gregarious Skrevet 24. mai 2023 #82 Skrevet 24. mai 2023 Snok1 skrev (7 minutter siden): Hvis du mener dette er irrelevant vet du ingenting om faunaer og naturlige habitater i balanse. Tror du bør sette deg litt inn i saken før du uttaler deg, du allerede kommet med faktafeil. Rødrevens store utbredelse er det motsatte av "naturlige habitater i balanse", den sprer en mengde ulike bakterier og virus som skader mangfoldet. Naturlig forekomst er ikke ensbetydende med ønsket forekomst. 1
Kokeplate Skrevet 24. mai 2023 #83 Skrevet 24. mai 2023 Majer skrev (8 minutter siden): Jeg er et kattemenneske, men jeg mener man må ha en viss kontroll over katten sin. Den kan ikke gå rundt og drepe andre dyr. Å drepe andre dyr er jobben deres.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #84 Skrevet 24. mai 2023 mellomtomater67 skrev (26 minutter siden): DETTE BLIR FOR DUMT! Dere klager på at katter piner dyr, fugler osv. ta en titt på dere selv først! Er dere vegetarianer? NEI TROR IKKE DET! Hvis dere synes katter piner dyr, har dere faen burde sett alle sakene om grisene dere spiser som blir mishandlet på det groveste! Og andre dyr! Dere spiser kjøtt, så faen ikke kom her å dømm katter, der instinktet til kattene er å fange mus/ fugler osv! De er kjøttetere, glemt det? De har instinktene til andre ville kattedyr, som gaupe osv. mennesker er den største drapsmaskinen, så faen ikke snakk før dere har sluttet å spise kjøtt Ok, forstår jeg deg riktig nå? Altså fordi vi mennesker, eller en del mennesker gjør uriktige valg ved å spise kjøtt, så skal vi la flest mulig katter gå rundt å pine andre dyr? Vi får ikke gjort så mye med at folk tar feil valg, annet en å utslette vår egen art og jeg blir ikke overasket dersom det finnes dyrefanatikere som mener det er veien å gå. Men det betyr jo uansett ikke at det er riktig av oss å la kattemonstre formere seg fritt frem i norge. Anonymkode: 21fd7...58e
William_S Skrevet 24. mai 2023 #85 Skrevet 24. mai 2023 (endret) Jeg tror folk mikser ekte villkatter med det mange tror er villkatter (som oftest dumpa kjæledyr). Ekte villkatter er en ganske utrydningstrua art her i Europa, de er som oftest en del større enn vanlige huskatter og er veldig mye mer sky. Europeiske villkatten finnes nå naturlig kun i noen få land i mellom Europa. Så har man også den skotske villkatten som finnes naturlig på de britiske øyer, også der en ganske liten populasjon. https://en.wikipedia.org/wiki/European_wildcat Endret 24. mai 2023 av William_S
Snok1 Skrevet 24. mai 2023 #86 Skrevet 24. mai 2023 Gregarious skrev (4 minutter siden): Naturlig forekomst er ikke ensbetydende med ønsket forekomst. Det er nettopp det som er mitt poeng. Rødreven har naturlig forekomst, og er en naturlig del av faunaen dersom en ser bort fra at jekt tar ut noen individer. Katter er en ønsket forekomst som skulle vært svartelistet. At forekomsten er ønsket av mennesker betyr ikke at den er ønsket av habitatet den settes inn i. Det betyr det motsatte.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #87 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Katt hører ikke naturlig hjemme i norsk natur. Våre dyr er ikke tilpasset katt og den skaper derfor ubalanse. Det er for mange mennesker med katt, det skaper problemer for spesielt fugler. Anonymkode: 21fd7...58e Nei men de har vært her i såpass lenge at jeg tenker økosystemet hae tilpasset seg dem ganske mye. Arten er ikke problemet, men er nok for mange Anonymkode: 88ac9...bd8
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #88 Skrevet 24. mai 2023 mellomtomater67 skrev (50 minutter siden): DETTE BLIR FOR DUMT! Dere klager på at katter piner dyr, fugler osv. ta en titt på dere selv først! Er dere vegetarianer? NEI TROR IKKE DET! Hvis dere synes katter piner dyr, har dere faen burde sett alle sakene om grisene dere spiser som blir mishandlet på det groveste! Og andre dyr! Dere spiser kjøtt, så faen ikke kom her å dømm katter, der instinktet til kattene er å fange mus/ fugler osv! De er kjøttetere, glemt det? De har instinktene til andre ville kattedyr, som gaupe osv. mennesker er den største drapsmaskinen, så faen ikke snakk før dere har sluttet å spise kjøtt !!!! Anonymkode: 48ffc...f2b 2
mellomtomater67 Skrevet 24. mai 2023 #89 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): !!!! Anonymkode: 48ffc...f2b Blir rett å slett for dumt å si sånt om katter når mennesker er de verste skapningene som finnes og som er med på å drepe dyr! 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #90 Skrevet 24. mai 2023 mellomtomater67 skrev (1 minutt siden): Blir rett å slett for dumt å si sånt om katter når mennesker er de verste skapningene som finnes og som er med på å drepe dyr! Ja, jeg er enig med deg. Anonymkode: 48ffc...f2b 1
Gregarious Skrevet 24. mai 2023 #91 Skrevet 24. mai 2023 Snok1 skrev (25 minutter siden): Det er nettopp det som er mitt poeng. Rødreven har naturlig forekomst, og er en naturlig del av faunaen dersom en ser bort fra at jekt tar ut noen individer. Katter er en ønsket forekomst som skulle vært svartelistet. At forekomsten er ønsket av mennesker betyr ikke at den er ønsket av habitatet den settes inn i. Det betyr det motsatte. Det hjelper ikke at det er naturlig om det er skadedyr, vi har mange naturlige forekomster av dyr i verden som ødelegger økosystemet. Katter har faktisk verdi i sin tilstedeværelse. En må tenke lengre en "naturlig", tenk konsekvens. 1
Gjest Adobyen Skrevet 25. mai 2023 #92 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg respekterer dette dyret i dets naturlige miljø (langt vekk her i fra), de er søte og de tar mus. Er i grunn de eneste positive tingene å si om katt. Jeg vet det florerer av kattefolk her som ellers i samfunnet, men la oss være ærlige, eneste grunnen til at dere liker katt er fordi de er søte og at dere vokste opp med disney (romantisert forhold til dyr). For resten av vår fauna er katt et sant helv@tte. De dreper alt av egen størrelse og mindre, torturerer og nærmest rødlister diverse fugler på egen regning. Det er et lite beist kamuflert i kose uniform. Her er det snart ikke en eneste fugl igjen ute og de har forsvunnet i takt med at det kommer flere katter. Jeg tror omtrent alle i nabolaget (semi på landet strøk) har katt og selvsagt har vi en galning som eier ørten. Han har pleid å komme hit for å lete i fjøset etter sin favorittkatt, men etter at jeg fant en lavskrike (som var tam) død i grøfta har jeg bedt han ryke og reise. Jeg sa også at de kommer til å ende sine dager her hvis han ikke får noe kontroll på dem. Og ja det var ingen tom trussel, han ble selvsagt sinna og ramset opp diverse dyre lover fra eu reglement, det driter jeg i. De er generelt plagsomme, driter i blomster bedd til det visner og pisser på lagrede møbler i fjøs. Var så dum at jeg hang en frakk til tørk før 17 mai ute, den stinka kattepiss etterpå= ødelagt. Er dessverre et forum for skrale sjeler dette her, hvor det ikke tåles banne ord en gang. Ergo blir dette en billig tekst, da jeg er forbanna. Hvorfor i alle dager skal det være lov at hver og en eier katt? Ja de tar mus, men sørn meg bedre å tilrettelegge for ugler spør du meg. Skal en ha katt, burde det være for noen få som har forhold hvor de kan holde dyret innendørs permanent. Anonymkode: 21fd7...58e For det første så må du ha stått opp på feil bein, og for det andre så må slike kattehatere være feilmontert i hjertene sine. Katter er spesielle og krever at du forstår kattsk. De skal være akkurat så mye beist de vil og herske over menneskene sine. Et godt råd: kok en bøtte fisk og be dem på middag, så sovner de gode og mette i fanget ditt og du får ha fuglene i fred. Kattefolk blir alltid beskyldt for å være så gale. Skjønner ikke hva de mener med det 🤣
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #93 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvorfor i alle dager skal det være lov at hver og en eier katt? Skulle vært forbudt.Litt sånn med at ikke alle burde få barn da de faen ikke klarer å oppdra de jævla barna Anonymkode: c83d2...c47
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #94 Skrevet 25. mai 2023 Alle disse argumentene gjelder jo hunder også, bare at de dreper dyr som er større enn seg selv også og i tillegg dreper og skader mennesker. Og det sier så innmari mye dårlig om de som eier hund som gir f, lar bikkja tisse på alt mulig på sin vei, gir blaffen i båndtvang, lar de bjeffe og bråke, og unnlater å gjøre noe med farlige individer. Og plager folk rundt seg med å drasse med seg bikkja over alt. Nei, jeg synes ikke man skal drepe og forby hunder, men poenget er argumentene dine handler mer om problematiske forhold ved kjæledyr, ikke et spesifikt type dyr. Anonymkode: 6b533...632 4
Snok1 Skrevet 25. mai 2023 #95 Skrevet 25. mai 2023 Gregarious skrev (6 timer siden): Det hjelper ikke at det er naturlig om det er skadedyr, vi har mange naturlige forekomster av dyr i verden som ødelegger økosystemet. Katter har faktisk verdi i sin tilstedeværelse. En må tenke lengre en "naturlig", tenk konsekvens. Altså: Evolusjonen har gitt oss en fauna og en flora som er som den er. Noen dyr bruker andre dyr som føde, noen dyr beinger med seg smitte og sykdom. Dette er et delikat system som er utviklet gjennom millioner av år. Dersom man gjør endringer i dette, risikerer man store konsekvenser som man ikke kan overskue. Å bytte ut rødrev med katter er fullstendig uansvarlig. Dette er så banalt åpenbart at jeg er overrasket over å måtte forklare dette. Som en liten sidekommentar til din påstand om at reven er smittebærer: Katter smitter fostre i mors mage med toksoplasmose. Dette skjer ved hjelp av en fremmedart (katten) som vi fullt vitende tar med inn i husene våre så den skal skade fostre og drepe småfuglbestanden. https://www.helsenorge.no/sykdom/svangerskap/toksoplasmose-i-svangerskapet/ 1
Kokeplate Skrevet 25. mai 2023 #96 Skrevet 25. mai 2023 Snok1 skrev (10 minutter siden): Altså: Evolusjonen har gitt oss en fauna og en flora som er som den er. Noen dyr bruker andre dyr som føde, noen dyr beinger med seg smitte og sykdom. Dette er et delikat system som er utviklet gjennom millioner av år. Dersom man gjør endringer i dette, risikerer man store konsekvenser som man ikke kan overskue. Å bytte ut rødrev med katter er fullstendig uansvarlig. Dette er så banalt åpenbart at jeg er overrasket over å måtte forklare dette. Som en liten sidekommentar til din påstand om at reven er smittebærer: Katter smitter fostre i mors mage med toksoplasmose. Dette skjer ved hjelp av en fremmedart (katten) som vi fullt vitende tar med inn i husene våre så den skal skade fostre og drepe småfuglbestanden. https://www.helsenorge.no/sykdom/svangerskap/toksoplasmose-i-svangerskapet/ Evolusjonen har gjort mennesker i stand til å flytte på dyrene. Ergo hører dyrene på bakgrunn av evolusjonen til her.
Snok1 Skrevet 25. mai 2023 #97 Skrevet 25. mai 2023 Kokeplate skrev (9 minutter siden): Evolusjonen har gjort mennesker i stand til å flytte på dyrene. Ergo hører dyrene på bakgrunn av evolusjonen til her. Ifølge din logikk var det smart av engelskmennene å introdusere kaniner i Australia. De er jo så søte og gjør ingen fortred, ikke sant? Hva kan gå feil? Kamtsjatka-krabber, anyone? 1
Kokeplate Skrevet 25. mai 2023 #98 Skrevet 25. mai 2023 Snok1 skrev (1 minutt siden): Ifølge din logikk var det smart av engelskmennene å introdusere kaniner i Australia. De er jo så søte og gjør ingen fortred, ikke sant? Hva kan gå feil? Kamtsjatka-krabber, anyone? Jaha. Og hvor skrev jeg det?
Gregarious Skrevet 25. mai 2023 #99 Skrevet 25. mai 2023 Snok1 skrev (8 timer siden): Altså: Evolusjonen har gitt oss en fauna og en flora som er som den er. Noen dyr bruker andre dyr som føde, noen dyr beinger med seg smitte og sykdom. Dette er et delikat system som er utviklet gjennom millioner av år. Dersom man gjør endringer i dette, risikerer man store konsekvenser som man ikke kan overskue. Å bytte ut rødrev med katter er fullstendig uansvarlig. Dette er så banalt åpenbart at jeg er overrasket over å måtte forklare dette. Som en liten sidekommentar til din påstand om at reven er smittebærer: Katter smitter fostre i mors mage med toksoplasmose. Dette skjer ved hjelp av en fremmedart (katten) som vi fullt vitende tar med inn i husene våre så den skal skade fostre og drepe småfuglbestanden. https://www.helsenorge.no/sykdom/svangerskap/toksoplasmose-i-svangerskapet/ Glorifisering av evolusjonen er det mange som gjør, men det å tro at dette er ett perfekt system er noe som bare blir lært bort på barneskolen. Faktum er at vi kan endre dette til det bedre i mange sammenhenger, da ser en på konsekvensen av en bestand i naturen. Bare se på villsvinbestanden i sør-Europa, den er helt ut av kontroll, men ut i fra din argumentasjon så bør en ikke gjøre noe siden den har en naturlig tilstedeværelse der..... Det er heller ikke snakk om "bytte ut", jeg sa om målet er å spare fugler og andre smådyr så er det lettere å redusere rødrev-bestanden. Ja toksoplasmose kan spres av katter, rødreven kan derimot blant annet spre : Virus: Rabies Hundesyke (Canine Distemper) Parvovirus Bakterier: Leptospirose Tularemi Salmonellose Campylobacteriose Parasitter: Alveolær Echinokokkose (forårsaket av Echinococcus multilocularis) Skabb (forårsaket av Sarcoptes scabiei) Toxocariasis (forårsaket av Toxocara canis) 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #100 Skrevet 25. mai 2023 Katter har i hvert fall en funksjon på landet her i landet. Kommer selv fra gård og katt er et must pga. bekjempelse av skadedyr. Anonymkode: 670bc...cf8 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå