Gå til innhold

Er dere i mot abort? (Les innlegget før enn dere svarer)


solflekken

Er du i mot arbort?  

469 stemmer

  1. 1. Abort

    • Ja
      64
    • Nei
      405


Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Korrekt.

Anonymkode: 6abed...288

Litt av et menneskesyn. Ja ja - to each their own.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er bare en celleclump.

Anonymkode: 6abed...288

Det er du også, for et teit svar,  vi snakker om levedyktige fostre

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

moroklompen skrev (7 timer siden):

Men hvordan stopper man 99% av abortene om man tillater de som er voldtatt abort?

Om abort er ulovlig så må jo alle barn bæres frem, det er jo ikke slik at ved å godta abort ved voldtekt, på noen som helst stopper andre aborter om det er ulovlig?

Forklarer meg kanskje klønete her.

Det samme kan man si om drap på fødte mennesker. Man stopper ikke alle drap selv om det er ulovlig. Der er ingen grunn til å legalisere drap på fødte mennesker. Drap skal pg må være ulovlig. Det samme øå gjelde abort, dvs drap på ufødte mennesker 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Korrekt.

Anonymkode: 6abed...288

Så, det burde være fritt frem for å drepe andre hvis man ikke synes de er moe verdt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på det som drap, men det er såpass samfunnsnyttig at det nesten bare får være lovlig.

Anonymkode: 24b8f...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ser på det som drap, men det er såpass samfunnsnyttig at det nesten bare får være lovlig.

Anonymkode: 24b8f...47c

Det er nesten det verste jeg har lest her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Topsi said:

Det er nesten det verste jeg har lest her inne!

Uff da. 🥰

Anonymkode: 24b8f...47c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot abort! Jeg er også imot uønskede svangerskap. Dvs at det jeg er veldig FOR er prevensjon! Kondomer burde vært gratis, kanskje angrepillen også. Enklere tilgang til reseptbelagt prevensjon. Samt mye mer info. Forebygg så godt som mulig på samfunnsnivå slik at uønskede svangerskap ikke skjer. Deretter har hvert individ et personlig ansvar for å unngå graviditet. Ingen blir spontant gravide, det er et ansvar. 

Når det er sagt er det fint at nødløsningen abort finnes. For ingen skal måtte fullføre uønskede svangerskap og måtte sette uønskede barn til verden.

Anonymkode: 98d07...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (2 timer siden):

Så, det burde være fritt frem for å drepe andre hvis man ikke synes de er moe verdt?

I allefall sine egne ufødte barn. 

Anonymkode: 6abed...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I allefall sine egne ufødte barn. 

Anonymkode: 6abed...288

Ja. Et menneskeliv er ikke noe verdt åpenbart,  vi kan jo drepe de som skades under fødselen også, deres foreldre må vel også få et valg? Og premature med stor risiko for skader, hvorfor skal barna leve egentlig?

Eller, hva med å drepe mennesker som har meninger vi ikke liker, det er ihvertfall langt mer lohisk enn å drepe det du selv kaller ufødte barn

Endret av Topsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mot, steriliserte meg heller for å unngå graviditet fordi jeg vet at jeg ikke ønsker å være mor. 

Anonymkode: 616cb...ac6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (2 timer siden):

Det er nesten det verste jeg har lest her inne!

Jeg tror jeg skjønner hva anonymbrukeren mener. Man kommer uansett ikke forbi at abort er å tilintetgjøre et lite menneskeliv. Vi pakker det inn i så mange ord og bruker ord som fjerner oss fullstendig fra det som skjer; nemlig at abort er å ta livet av et blivende barn. 

Hva er det ellers vi gjør ved abort? Det er jo ikke noen tilfeldige celler vi fjerner, det er et spirende menneskeliv. Likevel gjør vi det og mange forsvarer retten til abort til tross for dette, fordi de anser et samfunn uten mulighet for abort som enda verre, og at en slik situasjon vil medføre enda større lidelser.

Selv er jeg som sagt mot abort, men jeg synes det er "forfriskende ", for å bruke et veldig malplassert ord, når folk kaller en spade for en spade og står for det. Anonymbrukeren har overhodet ikke skrevet noe forferdelig. Abort er jo i seg selv forferdelig, og det tror jeg mange kvinner (og menn) kjenner på også ved at de sørger i etterkant.

Jeg tror vi ville ha fått et sunnere samfunn om vi forholdt oss til ting som de var. Sånn som det er nå er sorgen over et abortert foster noe skamfullt og umulig å snakke om.

Anonymkode: b1b92...c64

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg tror jeg skjønner hva anonymbrukeren mener. Man kommer uansett ikke forbi at abort er å tilintetgjøre et lite menneskeliv. Vi pakker det inn i så mange ord og bruker ord som fjerner oss fullstendig fra det som skjer; nemlig at abort er å ta livet av et blivende barn. 

Hva er det ellers vi gjør ved abort? Det er jo ikke noen tilfeldige celler vi fjerner, det er et spirende menneskeliv. Likevel gjør vi det og mange forsvarer retten til abort til tross for dette, fordi de anser et samfunn uten mulighet for abort som enda verre, og at en slik situasjon vil medføre enda større lidelser.

Selv er jeg som sagt mot abort, men jeg synes det er "forfriskende ", for å bruke et veldig malplassert ord, når folk kaller en spade for en spade og står for det. Anonymbrukeren har overhodet ikke skrevet noe forferdelig. Abort er jo i seg selv forferdelig, og det tror jeg mange kvinner (og menn) kjenner på også ved at de sørger i etterkant.

Jeg tror vi ville ha fått et sunnere samfunn om vi forholdt oss til ting som de var. Sånn som det er nå er sorgen over et abortert foster noe skamfullt og umulig å snakke om.

Anonymkode: b1b92...c64

Jeg synes det er "bedre" med folk som tror fosteret er en parasitt eller uformelig celleklump og forsvarer abort på det, for der kan man legge godviljen til, men noen som oppfatter abort som drap,  og forsvarer det likevel, med henvisning til samfunnsnytte, det er ekkelt synes jeg, det minner meg om nazisme 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

moroklompen skrev (13 timer siden):

https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/Ea7O2l/hvorfor-skal-egentlig-voldtatte-faa-unntak-fra-et-abortforbud?utm_source=navigator-share&utm_campaign=bunn&fbclid=IwAR3nx79K4nfcq7FnvgapkNQsL1apCWtngMNOhfnpXDmjl_vkUAF4VG1m0Vs_aem_ASPtaGYZ_MScwzrdxiWBZLVwzjm5k0k-vZujHbEp8ZHADqYCqLhHNbXUgHl0-G4zZPg
 

Jeg er absolutt for abort og har aldri skjønt meg på abortmotstandere som argumenterer for at det er ett liv skapt så fort sædcellen treffer egget og at det da har en egen verdi.

For å så følge opp med at det kan gjøres unntak om barnet er unnfanget gjennom voldtekt.

Om poenget er at barnet har en egen verdi så fort det er skapt, hvorfor skal denne verdien sees bort ifra om unnfangelsen skjedde gjennom en voldtekt?

Argumentet holder ikke i det hele tatt.

Ikke misforstå meg, jeg er fullstendig uenig og mener alle kvinner skal kunne bestemme over sin egen kropp.

Jeg syntes bare det er mange abortmotstandere der ute som er veldig dobbeltmoralske.

Og ikke minst, hva skal kriteriene være for å bevise at en voldtekt har skjedd?

Det er utrolig vanskelig å bevise en voldtekt og i tillegg hadde man jo bare fått en strøm med kvinner som hadde påstått voldtekt ved en slik lov.

Hvor mye ressurser skulle man brukt på å finne ut av dette?

Først. Jeg er for selvbestemt abort. Jeg har utført enn hel del kirurgiske aborter, og vært medlem i abortnemd.

Men jeg klarer ikke å skjønne at noen klarer å se bort fra at abort utfordrer noen grunnleggende dogma i vår etikk.

Når begynner livet?

Fosteret er faktisk biologisk et selvstendig og unikt vesen helt fra starten. Er ikke en biologisk del av mor. Har sin egne unike DNA. Ja, er koblet til mor med en navelsnor, og lever i fostervann. Men er et selvstendig liv. Om det ikke er et menneske hva er det da?

Her kommer dilemmaet. Vi sverger til at retten til liv er en grunnleggende menneskerettighet. Men når får vi denne rettigheten?

Dette er kompliserte greier, og en reflektert diskusjon om abort fortjener at man faktisk tar det inn over seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (46 minutter siden):

Jeg synes det er "bedre" med folk som tror fosteret er en parasitt eller uformelig celleklump og forsvarer abort på det, for der kan man legge godviljen til, men noen som oppfatter abort som drap,  og forsvarer det likevel, med henvisning til samfunnsnytte, det er ekkelt synes jeg, det minner meg om nazisme 

Hvordan kan man forsvare det rent vitenskapelig at et foster bare er en parasitt da? Eller bare en tilfeldig celleklump? Det ER jo ikke det. Da befinner man seg i overtroens område ...

Anonymkode: b1b92...c64

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan kan man forsvare det rent vitenskapelig at et foster bare er en parasitt da? Eller bare en tilfeldig celleklump? Det ER jo ikke det. Da befinner man seg i overtroens område ...

Anonymkode: b1b92...c64

Man kan selvsagt ikke forsvare det vitenskapelig, for fosteret ER et menneske, men moralsk sett synes jeg det er lettere å diskutere med noen som vitenskapelig tar feil,  enn noen som mener det er drap og støtter det likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 time siden):

Ja. Et menneskeliv er ikke noe verdt åpenbart,  vi kan jo drepe de som skades under fødselen også, deres foreldre må vel også få et valg? Og premature med stor risiko for skader, hvorfor skal barna leve egentlig?

Eller, hva med å drepe mennesker som har meninger vi ikke liker, det er ihvertfall langt mer lohisk enn å drepe det du selv kaller ufødte barn

Jeg tror for min del ikke verden er klar for å tillate abort etter fødsel enda. Abort før fødsel har vi imidlertid drevet med lenge.

Anonymkode: 6abed...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror for min del ikke verden er klar for å tillate abort etter fødsel enda. Abort før fødsel har vi imidlertid drevet med lenge.

Anonymkode: 6abed...288

Men du støtter det, abort etter fødsel? Du er ikke den eneste. Jeg mener det å støtte det du selv mener er drap,.er.nazistisk tankegang 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Først. Jeg er for selvbestemt abort. Jeg har utført enn hel del kirurgiske aborter, og vært medlem i abortnemd.

Men jeg klarer ikke å skjønne at noen klarer å se bort fra at abort utfordrer noen grunnleggende dogma i vår etikk.

Når begynner livet?

Fosteret er faktisk biologisk et selvstendig og unikt vesen helt fra starten. Er ikke en biologisk del av mor. Har sin egne unike DNA. Ja, er koblet til mor med en navelsnor, og lever i fostervann. Men er et selvstendig liv. Om det ikke er et menneske hva er det da?

Her kommer dilemmaet. Vi sverger til at retten til liv er en grunnleggende menneskerettighet. Men når får vi denne rettigheten?

Dette er kompliserte greier, og en reflektert diskusjon om abort fortjener at man faktisk tar det inn over seg.

Men hvordan rettferdiggjør du dine handlinger overfor deg selv når du vet st fosteret er et menneske? Argumentet om at abort skjer uansett er i utgangspunktet ikke holdbart, da lovlig abort øker antallet, det ser man f eks I USA der tall fra Texas viser en betydelig økning i fødselstallene etter de nye lovene

Endret av Topsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...