Gå til innhold

Var avkriminaliseringen av rusmidler en dårlig ide?


Majer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg husker jeg hadde denne diskusjon med en fagmann innenfor dette feltet som støttet reformen og jeg argumenterte mot for dette vil ufarliggjøre narkotika når det ikke lenger vil få konsekvenser å bruke. Mindre skummelt, når man ikke havner i fengsel. 
 

Hva hjelper det, når narkotika er lett tilgjengelig i samfunnet? 
 

Du sender en melding og vips har du kokain eller hasj levert på døra. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk ungdom brukte, og bruker fortsatt veldig lite narkotika selv om det er en økning.


Forbudslinja fungerte fint i mange år, men så begynte man å snakke om avkriminalisering og legalisering. Derfor ser vi mer bruk av stoffer de siste årene. Så det er nok en villet utvikling

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittel: Var avkriminaliseringen av rusmidler en dårlig ide?

Svar: Det har ikke skjedd noen avkriminalisering (enda), men virker som at mange ungdommer tror det. 

Endret av Blueberrysmoothie
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrysmoothie skrev (4 minutter siden):

Tittel: Var avkriminaliseringen av rusmidler en dårlig ide?

Svar: Det har ikke skjedd noen avkriminalisering (enda), men virker som at mange ungdommer tror det. 

Det er nesten helt sant.
Høyesterett har endret praksis slik at rusavhengige ikke blir straffet for narkotika til eget bruk. 

Dessverre så tror noen at avkriminaliseringen er generell siden politiet har sluttet å gå etter folk som bruker stoff da det er tvil om de har hjemmel til det.

https://www.domstol.no/no/hoyesterett/nyhet/2022/tre-nye-avgjorelser-fra-hoyesterett-mildere-reaksjoner-for-rusavhengiges-befatning-med-narkotika-til-egen-bruk/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (29 minutter siden):

Det er nesten helt sant.
Høyesterett har endret praksis slik at rusavhengige ikke blir straffet for narkotika til eget bruk. 

Dessverre så tror noen at avkriminaliseringen er generell siden politiet har sluttet å gå etter folk som bruker stoff da det er tvil om de har hjemmel til det.

https://www.domstol.no/no/hoyesterett/nyhet/2022/tre-nye-avgjorelser-fra-hoyesterett-mildere-reaksjoner-for-rusavhengiges-befatning-med-narkotika-til-egen-bruk/

Ja, som jeg sa. Det har ikke skjedd noen avkriminalisering, eller generell avkriminalisering som du kaller det. 

At tunge heroin og blandingsmisbrukere slipper fengsel er ikke det samme som avkriminalisering, eller generell avkriminalisering om du vil. Kokain er heller ikke rusmiddelbruket som er fritatt for straffeforfølgelse av høyesterett. 

Bruk av kokain har økt blandt unge i mange år. Populærkultur som glorifiserer rus gjennom musikk og sosiale medier og økt tilgang via sosiale medier og appen er nok en stor årsak til det, men når forslaget om rusreformen kom så var det en del som trodde av forslaget var vedtatt og at avkriminalisering er det samme som legalisering. Regjeringen støtter ikke å vedta rusreformen nettopp pga sånne grupper som ungdommer som risikerer å ødelegge livene sine ved å innbille seg at bruken ikke er farlig. Nå kommer det til å vokse opp en generasjon med annen avhengighetsproblematikk enn hva man er vant til å se dominere, og med store psykiske problemer som følge av å ha ødelagt seg på rus de trodde var uskyldig festmoro. 

Endret av Blueberrysmoothie
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blueberrysmoothie skrev (11 minutter siden):

Ja, som jeg sa. Det har ikke skjedd noen avkriminalisering, eller generell avkriminalisering som du kaller det. 

At tunge heroin og blandingsmisbrukere slipper fengsel er ikke det samme som avkriminalisering, eller generell avkriminalisering om du vil. Kokain er heller ikke rusmiddelbruket som er fritatt for straffeforfølgelse av høyesterett. 

Bruk av kokain har økt blandt unge i mange år. Populærkultur som glorifiserer rus gjennom musikk og sosiale medier og økt tilgang via sosiale medier og appen er nok en stor årsak til det, men når forslaget om rusreformen kom så var det en del som trodde av forslaget var vedtatt og at avkriminalisering er det samme som legalisering. Regjeringen støtter ikke å vedta rusreformen nettopp pga sånne grupper som ungdommer som risikerer å ødelegge livene sine ved å innbille seg at bruken ikke er farlig. Nå kommer det til å vokse opp en generasjon med annen avhengighetsproblematikk enn hva man er vant til å se dominere, og med store psykiske problemer som følge av å ha ødelagt seg på rus de trodde var uskyldig festmoro. 

Leste du hva jeg skrev?

Noen tror det har skjedd en generell avkriminalisering (der er vi enige). Tunge rusmiddelbrukere skal ikke straffes. Heller ikke om de har inntatt kokain i tillegg til f.eks heroin.

Økningen av kokain kom i 2018, og har økt siden da. Parallelt med dette legaliserte Canada cannabis dette året og rusmiddelforkjemperne fikk økt synlighet i det norske mediebildet - en utvikling som bare har fortsatt, så det kan være noen sammenhenger her.

Ellers enig med deg i det du skriver om at mange dessverre kommer til å ødelegge seg på rus de trodde var uskyldig festmoro

Endret av Inkognitoher
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (3 minutter siden):

Leste du hva jeg skrev?

Noen tror det har skjedd en generell avkriminalisering (der er vi enige). Tunge rusmiddelbrukere skal ikke straffes. Heller ikke om de har inntatt kokain i tillegg til f.eks heroin.

Økningen av kokain kom i 2018, og har økt siden da. Parallelt med dette legaliserte Canada cannabis dette året og rusmiddelforkjemperne fikk økt synlighet i det norske mediebildet - en utvikling som bare har fortsatt, så det kan være noen sammenhenger her.

Ellers enig med deg i det du skriver om at mange dessverre kommer til å ødelegge seg på rus de trodde var uskyldig festmoro

Ja jeg leste det du skrev. Var det noe? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrysmoothie skrev (Akkurat nå):

Ja jeg leste det du skrev. Var det noe? 

Vær vennlig å legge av deg den frekke usympatiske tonen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (Akkurat nå):

Vær vennlig å legge av deg den frekke usympatiske tonen!

? Det har jeg ikke. Du siterer meg og jeg skjønner ikke hvorfor. Du argumenterer mot meg selvom jeg skriver akuratt det samme som deg angående rusreformen og høyesterett. Virker mer som at det er du som ikke leser hva jeg skriver. 

Dette orker jeg ikke å gi mere energi når det er sånn du skal være og ta alt så personlig bare fordi jeg spurte om det var noe spesielt siden du siterte meg. Ha en fin kveld! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrysmoothie skrev (1 minutt siden):

? Det har jeg ikke. Du siterer meg og jeg skjønner ikke hvorfor. Du argumenterer mot meg selvom jeg skriver akuratt det samme som deg angående rusreformen og høyesterett. Virker mer som at det er du som ikke leser hva jeg skriver. 

Dette orker jeg ikke å gi mere energi når det er sånn du skal være og ta alt så personlig bare fordi jeg spurte om det var noe spesielt siden du siterte meg. Ha en fin kveld! 

Jeg skrev til deg at det var nesten helt sant det du skrev. For de tunge rusmiddelbrukere, så er deres bruk av dop i realiteten avkriminalisert ved at Høyesterett har endret praksis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (1 minutt siden):

Jeg skrev til deg at det var nesten helt sant det du skrev. For de tunge rusmiddelbrukere, så er deres bruk av dop i realiteten avkriminalisert ved at Høyesterett har endret praksis

Også svarte jeg at det at tunge heroinmisbrukere og blandingsmisbrukere får straffefritak ikke er det samme som generell avkriminalisering og at kokain ikke er avkriminalisert uansett. Så høyesterettsdommen er ikke relevant for tema i denne tråden og det har som jeg skrev i første kommentar ikke blitt innført noen avkriminalisering, eller som du kaller det for å konkretisere: generell avkriminalisering. 

Så skriver du tilbake til meg og spør om jeg leste hva du skrev. Ja det gjorde jeg, du skrev det samme som jeg hadde skrevet før. Var det noe mer liksom siden du spurte om jeg hadde lest hva du skrev? Spørsmålet ditt var malplassert. Det er ingen uenighet her. Vær så snill å ikke ødelegg debatten ved sånne spydige personangrep som du kom med. Har ikke tenkt til å holde på mere frem og tilbake med deg i tråden her, jeg har svart på tråden og er ikke her for å "chatte". Ha en fin kveld videre! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrysmoothie skrev (2 minutter siden):

Også svarte jeg at det at tunge heroinmisbrukere og blandingsmisbrukere får straffefritak ikke er det samme som generell avkriminalisering og at kokain ikke er avkriminalisert uansett. Så høyesterettsdommen er ikke relevant for tema i denne tråden og det har som jeg skrev i første kommentar ikke blitt innført noen avkriminalisering, eller som du kaller det for å konkretisere: generell avkriminalisering. 

Så skriver du tilbake til meg og spør om jeg leste hva du skrev. Ja det gjorde jeg, du skrev det samme som jeg hadde skrevet før. Var det noe mer liksom siden du spurte om jeg hadde lest hva du skrev? Spørsmålet ditt var malplassert. Det er ingen uenighet her. Vær så snill å ikke ødelegg debatten ved sånne spydige personangrep som du kom med. Har ikke tenkt til å holde på mere frem og tilbake med deg i tråden her, jeg har svart på tråden og er ikke her for å "chatte". Ha en fin kveld videre! 

De tre høyesterettsdommene jeg la ved til deg, viser praksisendring som i realiteten er avkriminalisering for tunge rusmisbrukere. Så jo de er relevante.

De unge har selvsagt fått med seg dette og debatten rundt tvil om manglende lovhjemmel, derfor tror NOEN det er generell avkriminalisering. Derfor har bruken økt og da særlig siden 2018. 
 

God natt! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å kriminalisere og straffe folk for hva de gjør med sin egen kropp var en svært dårlig idé, og prinsipielt helt uforsvarlig. For er det da noen god grunn til å ikke straffe folk for å drikke for mye, drive selvskading, røyke eller spise usunt? Uansett hvilke effekter dekriminalisering eller legalisering måtte ha, har vi ikke noe menneskerettslig eller moralsk grunnlag for å straffe folk for å skade seg selv. Til alt overmål er rusbruk faktisk som regel ikke spesielt skadelig og de fleste som får problemer slutter av seg selv, uavhengig av om rusmiddelet de bruker er lovlig eller ikke.

Om politiet finner en gjeng døddrukne fjortenåringer kjører de dem hjem og involverer fortsatte eller helsevesen ved behov. Fersker de en voksen mann som slapper av med en joint, har det gjerne vanket både bøter, rulleblad og inndragning av førerkort. Fullstendig meningsløst og misforstått.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/23/2023 at 2:35 AM, Inkognitoher said:

De tre høyesterettsdommene jeg la ved til deg, viser praksisendring som i realiteten er avkriminalisering for tunge rusmisbrukere. Så jo de er relevante.

De unge har selvsagt fått med seg dette og debatten rundt tvil om manglende lovhjemmel, derfor tror NOEN det er generell avkriminalisering. Derfor har bruken økt og da særlig siden 2018. 
 

God natt! 

En feiloppfatning om dekriminalisering er neppe grunnen til at bruken av kokain blant unge har gått opp i det siste. I så fall burde vi sett en tilsvarende økning i ALLE rusmidler.

Og bruken av alkohol og tobakk burde også vært dønn stabil hvis det var lovligheten som var det avgjørende, men det går som kjent i bølger.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslaget om avkriminalisering var en god idé, men det ble ikke gjennomført. Så det spørsmålet gir liten mening 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo ikke avkriminalisert?

Det eneste er at høyesterett har begynt å legge føringer etter hvordan man skal straffe (eller ikke straffe) de menneskene som allerede er tungt rusavhengig.

Det betyr ikke at Ola (18), Per (19) og Pål (20) får lov til å ruse seg masse på kokain på bar i oslo uten at det kan få konsekvenser og straff i rettsvesenet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (23 timer siden):

En feiloppfatning om dekriminalisering er neppe grunnen til at bruken av kokain blant unge har gått opp i det siste. I så fall burde vi sett en tilsvarende økning i ALLE rusmidler.

Og bruken av alkohol og tobakk burde også vært dønn stabil hvis det var lovligheten som var det avgjørende, men det går som kjent i bølger.

Kokain er det som er mest populært nå hos de unge - etter cannabis. 
Grunnen til at flere bruker det, er at mange tror det er lovlig. I hvert fall det de sier til politiet og i brukerundersøkelser 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Inkognitoher said:

Kokain er det som er mest populært nå hos de unge - etter cannabis. 
Grunnen til at flere bruker det, er at mange tror det er lovlig. I hvert fall det de sier til politiet og i brukerundersøkelser 

Da lyver de. Det er ingen som tror kokain er lovlig. Og skulle de mot formodning tro det, vil jo noen rette på dem ganske fort. Hvilke undersøkelser tenker du på?

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (På 23.5.2023 den 1.14):

Norsk ungdom brukte, og bruker fortsatt veldig lite narkotika selv om det er en økning.


 

De bruker veldig mye narkotika. 
De sitter ikke på gata lenger, men ekstremt mange tar molly, kokain, ketamin, hasj, ritalin, valium mm i festsammenheng eller for å få seg en liten snurr. 
Dop er blitt vanlig langt nede i ungdomsskolealder. Det er ubehagelig å tenke på, og ingen tror det gjelder deres egne. Men det er en realitet.

De som ligger på sykehuset og påberoper seg å ha blitt dopet på fest. At de drakk av noen andres flaske og ikke aaaner hva de har fått i seg (et godt eksempel er jo all russen som ble lagt inn for noen uker siden) de er fulle av piss. De tar det frivillig, tar for mye og blir redde for at mammma og pappa skal bli sure og sier at de ble ufrivillig dopa.. 

Er du på jodel kan du sjekke ut kanalen "OsloDrugForum" der deler folk info og tips om dop som om det var oppskrifter på kake. Mange er unge og bor fremdeles på gutterommet og gjemmer dopet sitt for mamma og pappa.

Dop er blitt ekstremt normalisert. Og det er vanskelig å oppdage. Men vet man hva man skal se etter så ser man det. 
Tiden hvor folk satt på blåkorset og skjøt i armen er forbi.

Dagens kids sitter på gutterommet og skyter syntetisk i tåa så ingen ser eller popper piller på fest og lyver om at noen puttet noe i drinken deres når de blir ferska. 
 

Rusmissbrukere på avrusning kan selv skrive seg ut når de ikke gidder mer. Og de ansatte på avdelingene har ikke lov til å tvinge dem til å avstå fra noe som helst. I stede sitter de og passer på at brukerutstyret er rent og at de får riktig dose av hva enn de har tenkt å ta.. Og dette blir det ikke færre rusmisbrukere av. 

Vi har gått baklengs inn i fremtida hva gjelder ruspolitikk.

Jeg tipper vi kommer til å få en ganske drastisk økning rusmissbrukere de neste 20 årene. Etterhvert som det sklir ut for tenåringene og partydop-gjengen som bare skal ha det ekstra gøy på fest.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...