Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er typisk norsk å ikke være raus eller inkluderende. Kalde og skjermet. Sosialt inkompetente tidvis fordi man for guds skyld ikke kan invitere flere enn man opprinnelig har tenkt. «Kun plass til 2 barn her, den tredje må bli igjen i hagen» Altså… I andre kulturer ville dette vært helt uhørt.

Bare spør enhver utlending som flytter hit om nordmenn er enkle å bli kjent med så får du svaret ditt.. 

Anonymkode: e8b26...9a4

Haha nei, kom deg ned fra den høye hesten din, slutt å vær så dømmende. Er man dømmende over andre på den måten du er, så er det en synd i de fleste religioner.

Jeg er innvandrer og fra en annen kultur, - jeg ber de jeg ber. Kanskje ts ikke er så hyggelig, og da kan ikke naboene presses til å invitere noen de ikke ønsker i sitt hjem. Hun burde heller oppdra barnet sitt til å ikke glo og spionere på naboene, og lære den at man ikke kan kreve å være med på alt.

Anonymkode: 8e482...b7d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Du mener at utestenging og ekskludering ikke eksisterer i andre land enn Norge? Virkelig? 

Anonymkode: 81675...c7b

Det er ikke mitt inntrykk nei. Oppriktig talt

Anonymkode: f0276...0bd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har bodd i rekkehus. 5 familier. 6 barn født mellom 2006 og 2009. Jeg har grillet med kun en familie og jeg har grillet med 2 familier sammen med oss, men aldri med fler. Barna lekte mye sammen, noen mer enn andre. I to av husene som bodde ved siden av var jeg på tre år aldri inne hos og var ikke naturlig å invitere de til oss, hos te to andre gikk ungene inn/ut daglig og vi var masse hos hverandre, men ikke alle samlet.

Anonymkode: e25d7...1ca

Vesensforskjell på 3 og 5 familier da. Du beskriver jo at du har grillet med to av dem.

Skrevet

I denne situasjonen hadde jeg bedt med barnet, men ikke de voksne. Antagelig hadde jeg bare ropt over gjerdet og spurt om det var ok at lille Ola ble med over og fikk seg en pølse. 

Hadde jeg ikke hatt nok mat (som om det noensinne kunne skje 🤣) hadde jeg sagt at ungene måtte komme og spise og at de kunne leke mer etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er rart å invitere bare en nabofamilie, men kanskje litt klønete å ikke si at barnet kunne bli med så de kunne fortsette å leke. Skjønner at du følte på det der og da, men kanskje dere kan invitere en annen gang heller?

Anonymkode: c2a69...015

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å herregud. Du ser da av svarene i denne tråden at mange synes en slik utestenging er uakseptabel.   

Anonymkode: 81675...c7b

Jeg skrev ikke at ALLE nordmenn er slik? Men mange er jo det, og vi er kjent for å være et kaldt folkeslag. Og som du ser av svarene i tråden så mener mange at slik oppførsel er helt OK fordi «man har jo planlagt», eller «alle er jo ikke bestevenner»…

AnonymBruker
Skrevet

Haha nei, kom deg ned fra den høye hesten din, slutt å vær så dømmende. Er man dømmende over andre på den måten du er, så er det en synd i de fleste religioner.

Jeg er innvandrer og fra en annen kultur, - jeg ber de jeg ber. Kanskje ts ikke er så hyggelig, og da kan ikke naboene presses til å invitere noen de ikke ønsker i sitt hjem. Hun burde heller oppdra barnet sitt til å ikke glo og spionere på naboene, og lære den at man ikke kan kreve å være med på alt.

Høy hest? Jeg er nordmann selv, og ser det daglig at mange nordmenn er kjipe når det kommer til det sosiale. Men det betyr jo ikke at ALLE er det.

Forøvrig er det helt innafor å ikke invitere ts, det er utestengingen av BARNET som er helt bak mål.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev ikke at ALLE nordmenn er slik? Men mange er jo det, og vi er kjent for å være et kaldt folkeslag. Og som du ser av svarene i tråden så mener mange at slik oppførsel er helt OK fordi «man har jo planlagt», eller «alle er jo ikke bestevenner»…

Helt enig!

det er også vanlig på foreldremøter osv at foreldre fordømmer mobbing og utestenging for så å ikke invitere den og den i bursdag og ikke gripe inn ved f.eks mobbing.. (har jeg lest og hørt, har ikke skolebarn selv..) 

Anonymkode: f0276...0bd

AnonymBruker
Skrevet

Høy hest? Jeg er nordmann selv, og ser det daglig at mange nordmenn er kjipe når det kommer til det sosiale. Men det betyr jo ikke at ALLE er det.

Forøvrig er det helt innafor å ikke invitere ts, det er utestengingen av BARNET som er helt bak mål.

Vi vet jo ikke noe om hvordan barnet oppfører seg. Kanskje det er plagsomt, plager de andre, har adferdsproblemer etc og at naboene ville ha fri/kun ha sine egne barn der.

Man burde få lov til å gjøre private ting i sitt eget hjem uten å bli iglodd eller dømt.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...