Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg syns det var dårlig gjort .

Men tenker samtidig at det er sånt som skjer hvor enn man bor. 
Er man sensitivt for slikt (noen er mer enn andre, kan komme av vonde tidligere erfaringer osv) så bør man faktisk ikke bo i byggefelt / rekkehus. Det blir ekstra synlig med utestengning og slikt der.

Anonymkode: f0276...0bd

Det er de som bevisst ekskluderer barn i rekka som burde bo i eneboliger med svær mur rundt. Ikke rart barn vokser opp og synes utestenging er greit hvis dette er normal oppførsel blant voksne. 

Anonymkode: e8b26...9a4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke helt innafor spør du meg

Anonymkode: 72b82...cd8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Men for fanden da, må jo gå an å snu seg litt rundt og si: «vi skal grille nå- vil dere være med, bare ta med noe grillmat om dere har?» når man ser at 3 barn leker. Det handler om å være raus og inkluderende. Si at det hadde vært tre voksne som hadde sittet og kost seg med lunsj, middag eller what ever. Så hadde to av de sagt: «men adios tredjemann, nå skal vi fortsette festen vi to sammen bare, det har vi nemlig planlagt for lenge siden og du kan dessverre ikke bli med.»det blir akkurat det samme bare at her er det altså de voksne som initierer utestengelsen. Hallo liksom. Det er ikke akkurat å sette et godt eksempel. 

Enig med en over her, det er en utrolig norsk ting å gjøre. 

En «norsk» ting? Virkelig? 

Anonymkode: 81675...c7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er de som bevisst ekskluderer barn i rekka som burde bo i eneboliger med svær mur rundt. Ikke rart barn vokser opp og synes utestenging er greit hvis dette er normal oppførsel blant voksne. 

Jeg er enig med deg. Men jeg bare mente at jeg tror slik oppførsel vil man finne uansett (det er mitt personlige inntrykk..desverre..) og man skjermer seg mer for sånne episoder med enebolig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg føler også det er en norsk ting… 

• Hjerte 1
Skrevet
fru Alving skrev (På 21.5.2023 den 23.19):

Ja🤣

Kjedelig for andre når de får en bøy

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er typisk norsk å ikke være raus eller inkluderende. Kalde og skjermet. Sosialt inkompetente tidvis fordi man for guds skyld ikke kan invitere flere enn man opprinnelig har tenkt. «Kun plass til 2 barn her, den tredje må bli igjen i hagen» Altså… I andre kulturer ville dette vært helt uhørt.

Bare spør enhver utlending som flytter hit om nordmenn er enkle å bli kjent med så får du svaret ditt.. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 21.58):

Hei,

Vi bor i rekkehus med 3 hus på samme rekke. Alle husene har jevngamle barn som leker mye sammen, enten to og to, eller alle tre sammen. I kveld inviterte ene naboen, den andre naboen (mor, far og sønn) på grilling. Vi ble ikke invitert. Alle tre nabobarna lekte sammen i vår hage, når ene moren hentet 2 av barna for å grille, mens min sønn ble stående igjen alene i vår hage, mens de andre gikk for å grille og leke videre. Han ble naturlig nok sint og lei seg. 

Jeg mener dette er sykt dårlig gjort. Bryr meg ikke så mye at vi voksne ikke ble invitert (selv om jeg også synes det er rart), men hvordan en voksen så bevisst stenger ute et barn (6 år), gjør meg forbanna. Hva tenker dere? Overreagerer jeg? Hva ville dere gjort for å «løse» situasjonen? 

Anonymkode: 4abf0...db5

Jeg velger å ta for meg denne konkrete situasjon sånn helt isolert sett, og ikke lage en generaliserende regel som alltid må gjelde. For verden er nemlig ikke så svart-hvit at man kan ha samme regel for enhver situasjon.

Jeg synes det er litt spesielt at to husstander i en rekke av tre velger å ha en grillmiddag uten å invitere den tredje, når man har jevngamle barn som naturlig leker sammen. En ting kan jo være at man kommer bedre overens med det ene paret enn det andre, men sett i lys av at barna trives sammen, så burde man i det minste tilstrebe at foreldrene kan ha det hyggelig sammen. Om ikke annet, så gir det grunnlaget for et godt og gjensidig respektfullt naboskap, uten at man skal renne ned dørene til hverandre av den grunn.

Og si at det var en god grunn til at de to parene ville spise sammen uten dere, så blir jo hele situasjonen veldig rar når alle barna leker sammen i en av hagene, og man henter ut to av dem for å leke i en annen hage. Jeg tenker at det naturlige ville vært å la barna leke sammen i hagen de var i, eller å ta med alle barna over i den andre hagen. Om det er snakk om middagen, så er det bare å si at "nå skal vi spise middag, dere kan leke igjen etterpå".

Jeg velger alltid å ikke tillegge andre personer vond vilje i sine handler, og at de i utgangspunktet bare har vært ubetenksomme. Skjer det igjen, ville jeg nok snakket med foreldrene, og da med fokus på det med utenforskapet for barnet, og ikke så stort fokus på at dere som voksne ikke ble invitert.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvilken seksåring ville ikke følt seg utelatt i situasjonen TS beskriver?

Jeg mener absolutt at slik oppførsel ikke er greit! 100%. Og alle ville følt seg kjipt behandlet i en slik situasjon. Det var ikke det som var poenget mitt. 
poeng: vanskelig å styre andres oppførsel, hvor enn man går (hvertfall i Norge) vil det være folk og situasjoner der slikt oppstår. Det man kan gjøre noe med er ens egen måte å håndtere det på. Enten aksepterte at dette får man gjort lite med, eller ta det opp med den det gjelder, eller mer overordnet tenke over bosituasjon. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg mener absolutt at slik oppførsel ikke er greit! 100%. Og alle ville følt seg kjipt behandlet i en slik situasjon. Det var ikke det som var poenget mitt. 
poeng: vanskelig å styre andres oppførsel, hvor enn man går (hvertfall i Norge) vil det være folk og situasjoner der slikt oppstår. Det man kan gjøre noe med er ens egen måte å håndtere det på. Enten aksepterte at dette får man gjort lite med, eller ta det opp med den det gjelder, eller mer overordnet tenke over bosituasjon. 

Mener du at det ikke går an å snakke med naboene sine, når man bor tre i en rekke og alle har jevngamle barn som leker sammen?  Det fremstår nemlig slik ut i fra hvordan du har ordlagt deg her.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, det er typisk norsk å ikke være raus eller inkluderende. Kalde og skjermet. Sosialt inkompetente tidvis fordi man for guds skyld ikke kan invitere flere enn man opprinnelig har tenkt. «Kun plass til 2 barn her, den tredje må bli igjen i hagen» Altså… I andre kulturer ville dette vært helt uhørt.

Bare spør enhver utlending som flytter hit om nordmenn er enkle å bli kjent med så får du svaret ditt.. 

Å herregud. Du ser da av svarene i denne tråden at mange synes en slik utestenging er uakseptabel.   

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Reign skrev (3 minutter siden):

Mener du at det ikke går an å snakke med naboene sine, når man bor tre i en rekke og alle har jevngamle barn som leker sammen?  Det fremstår nemlig slik ut i fra hvordan du har ordlagt deg her.

Jo jeg skrev «ta det opp med den det gjelder» som et alternativ. Når det er sagt så erfaringsmessig vil det endre lite. Var nok en grunn til at de kun ville være de to familiene. Desverre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å herregud. Du ser da av svarene i denne tråden at mange synes en slik utestenging er uakseptabel.   

Men det skjer da svært ofte likevel? 
det ses jo på problemstillinger og tråder her inne

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hovedårsaken til at mora henta to av barna var vel for at de straks skulle spise? Det kunne vært fin anledning for deg til å lage noe ditt barn kunne spise hvis han var sulten.

Eller dere kunne gått inn og funnet på noe koselig før leggetid.

Anonymkode: ab33d...748

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke være verre enn at de hadde noe grillmat som burde spises den dagen. Og at det ble for mye for én familie, og akkurat nok til at en annen familie kunne komme og spise. Men ikke nok til to andre familier.

Akkurat den dagen passa det godt å invitere akkurat dem, og det er vel bare tilfeldig at dere ikke ble invitert istedet. 👌

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Trenger ikke være verre enn at de hadde noe grillmat som burde spises den dagen. Og at det ble for mye for én familie, og akkurat nok til at en annen familie kunne komme og spise. Men ikke nok til to andre familier.

Akkurat den dagen passa det godt å invitere akkurat dem, og det er vel bare tilfeldig at dere ikke ble invitert istedet. 👌

Tror faktisk jeg ville gått for «alle eller ingen» i slike tilfeller 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Men det skjer da svært ofte likevel? 
det ses jo på problemstillinger og tråder her inne

Du mener at utestenging og ekskludering ikke eksisterer i andre land enn Norge? Virkelig? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Uhøflig å la din sønn stå å beglo naboene. 

Anonymkode: 79e17...a86

Dette! 🙌

Det er foreldrenes jobb å forklare barn at man ikke kan väre med på alt, alltid. Samtidig gjöre de den tjenesten å läre de allmen folkeskikk, som ikke og ringe på dörer till alle dögnets tider, ta hint om når det er tid for å gå hjem, samt slutte og forsyne seg og å si, "takk for meg".

Som forelder bör man jo også å ha evnen å avlede barnet, slik at det i stedet for å "näre opp" under fölelsen av og väre bortvist, heller får bli med på noe annet kjekt. Ihverfall ikke la ungen stå å stirre lidende. ubehagelig for absolutt alle parter og ikke ok.  

Endret av Perle
leifer
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke dårlig gjort. De ber de de slev ønsker, ferdig snakka.

Anonymkode: 8e482...b7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har bodd i rekkehus. 5 familier. 6 barn født mellom 2006 og 2009. Jeg har grillet med kun en familie og jeg har grillet med 2 familier sammen med oss, men aldri med fler. Barna lekte mye sammen, noen mer enn andre. I to av husene som bodde ved siden av var jeg på tre år aldri inne hos og var ikke naturlig å invitere de til oss, hos te to andre gikk ungene inn/ut daglig og vi var masse hos hverandre, men ikke alle samlet.

Anonymkode: e25d7...1ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...