Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg hadde latt ungene leke og spist med naboen....når ungene blir sultne kommer de gjerne inn, og da hadde jeg fint hatt et par ekstra pølser som 3 mann også kunne få. jeg føler meg ikke forpliktet til å invitere voksne naboer andre enn den jeg ville, men når ungene herjer rundt sammen, hadde jeg tilbudt siste også mat/is. her i rekka hos oss, flyr ungene på omgang og spør om is.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
laviniabcn79 skrev (Akkurat nå):

jeg hadde latt ungene leke og spist med naboen....når ungene blir sultne kommer de gjerne inn, og da hadde jeg fint hatt et par ekstra pølser som 3 mann også kunne få. jeg føler meg ikke forpliktet til å invitere voksne naboer andre enn den jeg ville, men når ungene herjer rundt sammen, hadde jeg tilbudt siste også mat/is. her i rekka hos oss, flyr ungene på omgang og spør om is.

altså, jeg mener det er spesialt å hente ut ungene på den måten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde ikke ramlet meg inn å bli snurt eller vonbroten om naboene lot ungene sine leke i med mitt barn, men ikke inviterte det på grilling.. Altså.. Da får de la være å leke med barnet ditt, da, er det bedre..? 

Her er det også to naboer som er gode tjommier, de voksne. Vi er på hils og korte-setninger-i-forbifarten med dem, men aldri noe snakk om at vi skulle gjort noe sammen. Vi har alle jevnaldrende barn. Det betyr ikke på noe vis at de er ufine at de, som er venner, ikke inviterer mitt barn på grilling.. 

Anonymkode: 2cc4c...1c3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er livet, jo tidligere barn forstår dette jo bedre takler de det når de blir eldre. Det er på tide å snu denne trenden med at barn skal vokse opp uten negative opplevelser, vises jo tydelig på dagens unge at de ikke takler motgang særlig bra.

Anonymkode: 99b89...305

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sånn er livet, jo tidligere barn forstår dette jo bedre takler de det når de blir eldre. Det er på tide å snu denne trenden med at barn skal vokse opp uten negative opplevelser, vises jo tydelig på dagens unge at de ikke takler motgang særlig bra.

Anonymkode: 99b89...305

Enig

her hadde disse to familiene en avtale og da var det nok uheldig at alle 3 barn var ute og lekte når hun skulle hente de 2 barna.

hadde vert noe annet om der bare var barna og ikke grilling og hun henter dem bare for å leke osv.

ja det var nok trist men barn kan ikke bli inkludert i vert eneste ting, og dette burde ts forklart barnet og funnet på noe kjekt med barnet.

Anonymkode: 04e60...16f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Maestro skrev (13 timer siden):

Som flere nevner, barn har absolutt ikke vondt av og lære det at det passer ikke alltid og det er ikke en selvfølge at alle blir invitert hver gang. Neste gang er det nok TS sin familie som blir invitert til en av naboene, og ikke den andre nabofamilien. Det er faktisk sånn det er. 

Å kjære vene! Man tar md barnet, punktum!

Anonymkode: 51295...863

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men det handler jo ikke om at HELE familien skal bli invitert!

Det handler om at EN av de tre ungene blir stående igjen og se på at de andre griller, rett over hekken. Det er veldig dårlig gjort overfor en liten unge.

Vi voksne bør vise barna at vi ikke stenger ute den ene, at vi skal inkludere. Det hadde vært en annen situasjon om det sto igjen fire-fem lekekamerater som heller ikke ble invitert, da hadde de hatt et fellesskap. Men, å sette igjen bare ett barn, og stå rett overfor og grille med de andre barna, det skjønner de fleste man ikke skal gjøre.

Anonymkode: d3ec3...9b0

👏 du har skjønt det

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig

her hadde disse to familiene en avtale og da var det nok uheldig at alle 3 barn var ute og lekte når hun skulle hente de 2 barna.

hadde vert noe annet om der bare var barna og ikke grilling og hun henter dem bare for å leke osv.

ja det var nok trist men barn kan ikke bli inkludert i vert eneste ting, og dette burde ts forklart barnet og funnet på noe kjekt med barnet.

Uheldig at barna lekte sammmen faktisk🤦🏻‍♀️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Uheldig at barna lekte sammmen faktisk🤦🏻‍♀️

Ja var nok det den dagen når foreldren måtte hente de 2 barna som de hadde avtalt med🤷‍♀️

• Liker 3
Skrevet

Du skriv jo at dei kan leike ilag 2 og 2, altså er dei ikkje alltid ilag alle 3. Tippar foreldra kom i prat og planla grilling, har kjøpt inn mat til dei og dermed ikkje kan invitere over ein familie til. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

[Min sønn] ble da stående på andre siden av gjerdet og se på de kose seg og leke videre (han ville ikke komme inn så han slapp å se på de).

TS

Anonymkode: 4abf0...db5

Uhøflig å la din sønn stå å beglo naboene. 

Anonymkode: 79e17...a86

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Åh. Er så glad jeg ikke bor i rekkehus. Tenk å måtte delta på, eller invitere til, tvangsmiddager med naboene. Fordi alt skal være så fint og rettferdig!

TS: Skjønner at det er sårt. Men denne gangen passet det ikke. Kanskje neste gang?

Istad løp naboungen bort til mine barn og briefet med at hun skulle ha det kjeeempegøy hos en annen nabojente og bade. Mine ble ikke inviterte. 

Anonymkode: d0c52...2fb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Takk for tilbakemeldinger, interessant å høre hva andre mener. 

Selvfølgelig kan naboene ha venner og besøk uten at vi skal være med på det. Det jeg reagerer på er at de var i kjempegod lek alle tre i vår hage, vi bor i midten, og at moren som hentet (der de skulle leke videre) da ikke spurte om min sønn ville bli med. Han ble da stående på andre siden av gjerdet og se på de kose seg og leke videre (han ville ikke komme inn så han slapp å se på de).

Vi har alltid invitert begge naboene til sammenkomster og hennes sønn har alltid blitt bedt inn til oss om det har vært «naturlig» i situasjonen, da typisk et tilfelle som dette (i mitt hode😊

TS

Det viktigste (som jeg håper at du gjorde) var å ikke forsterke din sønns reaksjon med å være med på følelsene hans. Din rolle var utelukkende å berolige ham og prøve å jekke ned situasjonen og forklare at noen ganger er det slik, og at selv om det er urettferdig må man akseptere enkelte ting. Dette var ingen åpenbar eksludering gitt situasjonen. Lær ham å være trygg ved å akseptere at noen ganger (enkeltepisoder) er det dritt. 

Anonymkode: f8acd...a49

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du overreagerer. Barn skal ikke trenge å være med på alt, det er ingen selvfølge. Og jeg ser det ikke som utestengelse. Av og til blir mine barn med på ting og av og til ikke. Men det er jeg som mamma som må lære mine barn at det er helt greit. Barnet må bare bli lei seg eller sint, men det er livets gang. 

Anonymkode: 93fac...1e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 22.51):

Takk for tilbakemeldinger, interessant å høre hva andre mener. 

Selvfølgelig kan naboene ha venner og besøk uten at vi skal være med på det. Det jeg reagerer på er at de var i kjempegod lek alle tre i vår hage, vi bor i midten, og at moren som hentet (der de skulle leke videre) da ikke spurte om min sønn ville bli med. Han ble da stående på andre siden av gjerdet og se på de kose seg og leke videre (han ville ikke komme inn så han slapp å se på de).

Vi har alltid invitert begge naboene til sammenkomster og hennes sønn har alltid blitt bedt inn til oss om det har vært «naturlig» i situasjonen, da typisk et tilfelle som dette (i mitt hode😊

TS

Enig med deg. Veldig merkelig at de ikke bare kunne gi en pølse eller noe til ditt barn også. 

Anonymkode: 81675...c7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Åh. Er så glad jeg ikke bor i rekkehus. Tenk å måtte delta på, eller invitere til, tvangsmiddager med naboene. Fordi alt skal være så fint og rettferdig!

TS: Skjønner at det er sårt. Men denne gangen passet det ikke. Kanskje neste gang?

Istad løp naboungen bort til mine barn og briefet med at hun skulle ha det kjeeempegøy hos en annen nabojente og bade. Mine ble ikke inviterte. 

Anonymkode: d0c52...2fb

Kan ikke helt sammenlignes. I tilfellet TS beskriver lekte alle tre barna sammen i utganspunktet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er litt rart å stå å se på et barn som blir igjen og ikke minst inkludere barnet ja… jeg hadde spurt «vil du ha en pølse også?». Men ellers må man ha lov til å invitere noen, ikke alle, innimellom. 

Anonymkode: c93bc...089

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det var dårlig gjort .

Men tenker samtidig at det er sånt som skjer hvor enn man bor. 
Er man sensitivt for slikt (noen er mer enn andre, kan komme av vonde tidligere erfaringer osv) så bør man faktisk ikke bo i byggefelt / rekkehus. Det blir ekstra synlig med utestengning og slikt der.

Anonymkode: f0276...0bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg syns det var dårlig gjort .

Men tenker samtidig at det er sånt som skjer hvor enn man bor. 
Er man sensitivt for slikt (noen er mer enn andre, kan komme av vonde tidligere erfaringer osv) så bør man faktisk ikke bo i byggefelt / rekkehus. Det blir ekstra synlig med utestengning og slikt der.

Anonymkode: f0276...0bd

Hvilken seksåring ville ikke følt seg utelatt i situasjonen TS beskriver?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 23.20):

Kanskje det var avtalt for flere dager siden? Så det var «uflaks» at de lekte alle 3?

Anonymkode: 7e2ca...2ed

Men for fanden da, må jo gå an å snu seg litt rundt og si: «vi skal grille nå- vil dere være med, bare ta med noe grillmat om dere har?» når man ser at 3 barn leker. Det handler om å være raus og inkluderende. Si at det hadde vært tre voksne som hadde sittet og kost seg med lunsj, middag eller what ever. Så hadde to av de sagt: «men adios tredjemann, nå skal vi fortsette festen vi to sammen bare, det har vi nemlig planlagt for lenge siden og du kan dessverre ikke bli med.»det blir akkurat det samme bare at her er det altså de voksne som initierer utestengelsen. Hallo liksom. Det er ikke akkurat å sette et godt eksempel. 

Enig med en over her, det er en utrolig norsk ting å gjøre. 

Anonymkode: e8b26...9a4

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...