Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Vi bor i rekkehus med 3 hus på samme rekke. Alle husene har jevngamle barn som leker mye sammen, enten to og to, eller alle tre sammen. I kveld inviterte ene naboen, den andre naboen (mor, far og sønn) på grilling. Vi ble ikke invitert. Alle tre nabobarna lekte sammen i vår hage, når ene moren hentet 2 av barna for å grille, mens min sønn ble stående igjen alene i vår hage, mens de andre gikk for å grille og leke videre. Han ble naturlig nok sint og lei seg. 

Jeg mener dette er sykt dårlig gjort. Bryr meg ikke så mye at vi voksne ikke ble invitert (selv om jeg også synes det er rart), men hvordan en voksen så bevisst stenger ute et barn (6 år), gjør meg forbanna. Hva tenker dere? Overreagerer jeg? Hva ville dere gjort for å «løse» situasjonen? 

Anonymkode: 4abf0...db5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja du overreagerer. Er det helt slutt på å lære barn at man ikke kan være med på alt?

Anonymkode: c4a5b...75a

• Liker 29
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke sykt dårlig gjort. Folk må få lov å avtale besøk uten at hele nabolaget skal innbes. En gang de, en gang dere, en gang kanskje flere. 

Anonymkode: 3f41f...a9f

• Liker 24
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger må det være lov å invitere den ene og ikke den andre til privat lag. Ja, det er kjedelig og bli stående igjen. Men sånn er nå en gang livet, at man ikke alltid kan få være med.

Anonymkode: d784d...1a6

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte inviterer dere? Og er alle invitert hver gang da? 

Anonymkode: 5fb07...349

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er verken sykt eller dårlig gjort. Barn forstår fint at andre har planer og at de ikke alltid kan være med. Å kalle det for utestenging, DET er sjukt! 

Anonymkode: a54c7...5a7

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet

Jo, det er jo litt rart de ikke kunne fortsette leken i hagen hvor de grillet. Alle tre barna.

Når det er rekkehus så er det jo veldig nærme hagen deres. Ville tatt det opp om det skjer igjen at det er fint om de alle tre kan leke sammen. Så lenge alle tre leker fint sammen da. Blir jo ofte mer krøll om man er tre fremfor to faktisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Du får invitere alle over neste helg da så setter du et godt forbilde.

Anonymkode: 5f3d6...c2d

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hei,

Vi bor i rekkehus med 3 hus på samme rekke. Alle husene har jevngamle barn som leker mye sammen, enten to og to, eller alle tre sammen. I kveld inviterte ene naboen, den andre naboen (mor, far og sønn) på grilling. Vi ble ikke invitert. Alle tre nabobarna lekte sammen i vår hage, når ene moren hentet 2 av barna for å grille, mens min sønn ble stående igjen alene i vår hage, mens de andre gikk for å grille og leke videre. Han ble naturlig nok sint og lei seg. 

Jeg mener dette er sykt dårlig gjort. Bryr meg ikke så mye at vi voksne ikke ble invitert (selv om jeg også synes det er rart), men hvordan en voksen så bevisst stenger ute et barn (6 år), gjør meg forbanna. Hva tenker dere? Overreagerer jeg? Hva ville dere gjort for å «løse» situasjonen? 

Ja det er dårlig gjort. Det er dårlig gjort at dere voksne ble ekskludert også, særlig hvis du har forsøkt å inkludere eller bli inkludert av de. Jeg er en person som tenker at det bør være alle eller ingen. Det er også et ordtak som der det er hjerterom er det plass osv. (Jeg har opplevd å bli ekskludert fordi «det var plassmangel»…. Jeg har sett bryllup med to kategorier; de nære og de ikke nære, der de nære spiste middag mens de ikke nære ble utestengt ved et tapasbord på utsiden av bryllupslokalet m.m. 

Det du opplever er dårlig selvinnsikt og manglende empati fra dine naboer. Manglende sosial intelligens hos naboene er også passende syns jeg 😂. . De har rett og slett gått glipp av noen viktige sosiale leveregler, eller sosiale «koder» om du vil… 

Jeg vet det er vondt for dere og sønnen din, men forsøk å se på det som en dårlig handling av naboene dine, for det er det det er. Håper det hjelper.

Hva ville jeg gjort? Jeg ville sagt det til dem, først på en pen måte, innpakket i at det kanskje var en type forglemmelse som kan skje hvem som helst. Skjer det flere ganger ville jeg sagt rett ut til dem hva jeg syns om oppførselen dems.. Men jeg er ikke redd for å miste den gode tonen, for det er jo alltid en fare med sånne folk, at tonen blir negativ mellom dere etter noe slikt som dette

Endret av Pinner
  • Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hei,

Jeg skjønner at det er dumt,

men alle kan ikke alltid være  med på alt inkludert barn, de hadde nok lagd avtale allerede så.

kanskje vis dere inviterer så inviterer dem dere neste gang?

så ja du overreagerer litt. Barn tar til seg til slutt at alt handler ikke om dem dessverre  

Anonymkode: 04e60...16f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hei,

Man kan ikke alltid invitere alle.inviterer dere til dere også? 

det er ikke utestenging at et barn skal i middagsbesøk til en annen. 

Anonymkode: ef51b...e4a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Pinner skrev (19 minutter siden):

Ja det er dårlig gjort. Det er dårlig gjort at dere voksne ble ekskludert også, særlig hvis du har forsøkt å inkludere eller bli inkludert av de. Jeg er en person som tenker at det bør være alle eller ingen. Det er også et ordtak som der det er hjerterom er det plass osv. (Jeg har opplevd å bli ekskludert fordi «det var plassmangel»…. Jeg har sett bryllup med to kategorier; de nære og de ikke nære, der de nære spiste middag mens de ikke nære ble utestengt ved et tapasbord på utsiden av bryllupslokalet m.m. 

Det du opplever er dårlig selvinnsikt og manglende empati fra dine naboer. Manglende sosial intelligens hos naboene er også passende syns jeg 😂. . De har rett og slett gått glipp av noen viktige sosiale leveregler, eller sosiale «koder» om du vil… 

Jeg vet det er vondt for dere og sønnen din, men forsøk å se på det som en dårlig handling av naboene dine, for det er det det er. Håper det hjelper.

Hva ville jeg gjort? Jeg ville sagt det til dem, først på en pen måte, innpakket i at det kanskje var en type forglemmelse som kan skje hvem som helst. Skjer det flere ganger ville jeg sagt rett ut til dem hva jeg syns om oppførselen dems.. Men jeg er ikke redd for å miste den gode tonen, for det er jo alltid en fare med sånne folk, at tonen blir negativ mellom dere etter noe slikt som dette

Seriøst?? Så hver gang jeg inviterer til middag eller kaffe så mener du at jeg må invitere alt og alle. Det er urimelig og sært! Om jeg vil invitere en nabo, en kollega eller en venninne til middag så må jeg invitere alle naboene, alle kollagaene eller alle venninnene? Det er bare sprøtt! Er folk virkelig så tynne snøfnugg at de ikke tåler at andre har planer og at man alltid blir invitert 

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger, interessant å høre hva andre mener. 

Selvfølgelig kan naboene ha venner og besøk uten at vi skal være med på det. Det jeg reagerer på er at de var i kjempegod lek alle tre i vår hage, vi bor i midten, og at moren som hentet (der de skulle leke videre) da ikke spurte om min sønn ville bli med. Han ble da stående på andre siden av gjerdet og se på de kose seg og leke videre (han ville ikke komme inn så han slapp å se på de).

Vi har alltid invitert begge naboene til sammenkomster og hennes sønn har alltid blitt bedt inn til oss om det har vært «naturlig» i situasjonen, da typisk et tilfelle som dette (i mitt hode😊

TS

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt merkelig gjort! Utrolig lite raust. Skjønner om de hadde henta ungen sin pga besøk utenfra men ikke for å grille seg imellom uten dere. Jeg bor I blokk selv og kunne aldri gjort noe sånt. Inkluderer de som er ute til samme tid. 

Lat som ingenting og inviter alle til grilling neste gang!

Anonymkode: 93fd1...76e

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Åh, jeg har en nabo som føler at alt er utestenging og vi tør nå ikke gjøre noe med andre familier her i frykt for hvordan hun vil reagere.

Noen ganger griller/drar på stranden/overnatter barn uten at alle må bli med og sånn er det bare.

Anonymkode: c76c4...ae9

• Liker 3
Skrevet

I en sånn situasjon hadde vel de fleste tatt med et ekstra barn på leking i hagen. Hadde nok jeg gjort.

Men vet du, antenner er ulikt fordelt og de har tydeligvis lagt opp til at dette var et tofamiliearrangement😅

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Seriøst?? Så hver gang jeg inviterer til middag eller kaffe så mener du at jeg må invitere alt og alle. Det er urimelig og sært! Om jeg vil invitere en nabo, en kollega eller en venninne til middag så må jeg invitere alle naboene, alle kollagaene eller alle venninnene? Det er bare sprøtt! Er folk virkelig så tynne snøfnugg at de ikke tåler at andre har planer og at man alltid blir invitert 

Nå var jo dette en helt annen situasjon da. Du burde kanskje lese innlegget til TS en gang til?

Men som et utgangspunkt, så er det greit å passe på alle, ja. Det kan jo hende snøfnuggene egentlig har et godt poeng. 

• Liker 4
Skrevet
fru Alving skrev (6 minutter siden):

I en sånn situasjon hadde vel de fleste tatt med et ekstra barn på leking i hagen. Hadde nok jeg gjort.

Men vet du, antenner er ulikt fordelt og de har tydeligvis lagt opp til at dette var et tofamiliearrangement😅

Mener du.. de sosiale antennene? 😁

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er noe hyggelig, de kunne invitert dere. Men samtidig er det noen ganger fint å være færre også. 

Anonymkode: 4fae3...172

• Liker 1
Skrevet
Pinner skrev (6 minutter siden):

Mener du.. de sosiale antennene? 😁

Ja🤣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...