Gå til innhold

Uansett hvor grei hunden din måtte være, så er det faktisk båndtvang.


Freyja Valkyrie

Anbefalte innlegg

gjest283 skrev (23 minutter siden):

FØLG LOVEN. Håper du får en saftig bot. Viss en skal gi unntak i alle lover, ville samfunnet gått til helvete

Jeg skal skrive en bok om hva som ER lov i Norge. Den blir tynn. Nettopp pga rigide, dustete lovverk og byråkrati er Norge ansett for å være noe av det mest ineffektive landet i verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 5/22/2023 at 3:54 PM, PITTY said:

null rom for tolkning

Hvorfor vil du ha lover med rom for tolkning? Lover med unntak er jo greit nok, men jeg tenker at en lov alltid bør skrives slik at det er minst mulig rom for tolkning / misforståelse.

Anonymkode: 8835f...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athena Freyja skrev (På 21.5.2023 den 21.07):

Husk det hundeeiere. 

Følger du absolutt alle Norges lover selv? Absolutt alle? Jeg tviler sterkt på at du aldri har brutt en av dem. Og til alle dere andre her inne som hyler og skriker om at folk skal holde hunden sin i bånd: Fei for din egen dør først! Den dagen du med hånda på hjertet kan si at d ALDRI har brutt en lov, kan du kanskje uttale deg.

Jeg går da ikke rundt som moralens vokter, og forteller andre folk hva de kan og ikke kan gjøre. Men de lovene de bryter, får de stå til ansvar for selv, om de blir tatt for det. De andre som måtte bry seg ellers, har ingen myndighet til å fortelle folk hva de kan og ikke kan gjøre. 

Anonymkode: ea052...8bf

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor vil du ha lover med rom for tolkning? Lover med unntak er jo greit nok, men jeg tenker at en lov alltid bør skrives slik at det er minst mulig rom for tolkning / misforståelse.

Anonymkode: 8835f...1e9

Et evt unntak må sannsynligvis tolkes. Straffesaker/dommer overveies og tolkes for av hvilke lover en gjerningsperson har brutt og i hvilken grad. Indisier også. Mye som ikke er svart hvitt i rettsapparatet gitt. Men forskjellen i fare/skade-potensiale for mennesker og vilt mellom en Preso/Staff/Rottweiler og en chihuahua, nei det skal det ikke gis anledning til å bedømme. 

Nå nevnte jeg tidligere her at jeg slapp 6000,- i bot for løs mini-hund i marka. Hadde jeg hatt en større hund tror jeg ikke jeg hadde sluppet unna med det. Så det ble faktisk i dette tilfellet overfor meg tolket(brukte huet.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (7 timer siden):

Jeg skal skrive en bok om hva som ER lov i Norge. Den blir tynn. Nettopp pga rigide, dustete lovverk og byråkrati er Norge ansett for å være noe av det mest ineffektive landet i verden.

Nettopp på grunn av slike hundeeiere som deg har man måttet lage en egen hundelov her i landet. Hensikten er blant annet at ditt hundehold ikke skal gå utover andre. Du har meninger om hva som er forsvarlig hundehold - men det har også alle andre hundeeiere. Jeg er fullstendig uinteressert i din hund, enten den er stor eller liten. Jeg vil ikke hilse på den uansett hvor "snill" den er eller "den vil bare leke!". 

Anonymkode: f2177...df6

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 21.29):

Det betyr ikke eksplisitt at hunden må ha på bånd da. Selv om mange tror det. 

Anonymkode: f0f4e...250

Eeeh... Selvsagt skal den det. Hvis ikke skal den være innestengt bak gjerder eller inne et hus. Dette gjelder eksplisitt i båndtvangperioden fra 1. april til 20. august.

Det overraskende mange ikke har forstått er at båndtvang ikke handler om å beskytte mennesker, men hekkende og ynglende fugler og dyr.

Hundeloven er noe annet, og gjelder hele tiden. Den sier kort fortalt at man til en hver tid skal ha kontroll påhunden sin.

Anonymkode: abf6b...e2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, PITTY said:

Et evt unntak må sannsynligvis tolkes. Straffesaker/dommer overveies og tolkes for av hvilke lover en gjerningsperson har brutt og i hvilken grad. Indisier også. Mye som ikke er svart hvitt i rettsapparatet gitt. Men forskjellen i fare/skade-potensiale for mennesker og vilt mellom en Preso/Staff/Rottweiler og en chihuahua, nei det skal det ikke gis anledning til å bedømme. 

Nå nevnte jeg tidligere her at jeg slapp 6000,- i bot for løs mini-hund i marka. Hadde jeg hatt en større hund tror jeg ikke jeg hadde sluppet unna med det. Så det ble faktisk i dette tilfellet overfor meg tolket(brukte huet.) 

Minihunder kan gjøre mye skade på vilt i marka, så jeg skjønner ikke at du slapp unna med det...  Fugler som hekker på bakken, rådyrkalven, hareunger... ja, bare nevner noen områder der en minihund kan utrette mye skade. 

Anonymkode: 8df64...329

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette en lov hvor andre borgere tror de har mer å si enn alle de andre lovene i Norge? 

Er det ikke nok at den som slipper hunden sin løs, eventuelt tar konsekvensene med tanke på å få bot av den som faktisk har myndighet til å gi dette? 

 

Anonymkode: ea052...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...