Gå til innhold

Uansett hvor grei hunden din måtte være, så er det faktisk båndtvang.


Freyja Valkyrie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det betyr ikke eksplisitt at hunden må ha på bånd da. Selv om mange tror det. 

Anonymkode: f0f4e...250

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så opptatt av om folk har på bånd eller ikke. Bare ikke klag til meg om jeg må sparke bikkja i hode når den løper bort til meg. Holder å bli bitt av løsbikkje en gang. Kommer ikke til å skje igjen.

Anonymkode: 14ca5...929

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det betyr ikke eksplisitt at hunden må ha på bånd da. Selv om mange tror det. 

Anonymkode: f0f4e...250

Det betyr i hvert fall ikke at hunden kan vimse rundt utenfor eiers synsfelt eller kontroll. Dette gjelder for øvrig hele året.

Er hundeeier selv.

Anonymkode: 68a33...4a1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det betyr ikke eksplisitt at hunden må ha på bånd da. Selv om mange tror det. 

Anonymkode: f0f4e...250

Jo. Hunden skal enten være i bånd eller forsvarlig inngjerdet når det er båndtvang. 

Man kan ikke la bikkja løpe løpsk når det ikke er båndtvang heller. Hunden kan kun være løs såfremt man har kontroll på den (god innkalling). Hunden skal ikke løpe bort til folk eller dyr. 

Anonymkode: b6574...68f

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det betyr ikke eksplisitt at hunden må ha på bånd da. Selv om mange tror det. 

Anonymkode: f0f4e...250

Jo, det gjør ganske enkelt det. Finnes ingen rom for tolking eller synsing.

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det betyr ikke eksplisitt at hunden må ha på bånd da. Selv om mange tror det. 

Anonymkode: f0f4e...250

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade husdyr, tamrein eller viltlevende dyr og deres reir, bo eller hi.

https://lovdata.no/artikkel/bandtvang_for_hunder_fra_1__april/1693

Anonymkode: cb7c2...b3b

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det betyr ikke eksplisitt at hunden må ha på bånd da. Selv om mange tror det. 

Anonymkode: f0f4e...250

jo det betyr det faktisk så sant du ikke er på lukket privat område. 

Det er noen få unntak, for hunder i reindrift og gjeting samt hunder som brukes i aktiv tjeneste, men for folk flest skal bikkja ha bånd - alltid - ferdig snakka. 

Hilsen hundeeier som også gremmes over andre hundeeiere som driter i lover og regler og gjør livet surt for alle oss ande.. 

Endret av Carrot
  • Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på landet. Mye boligfelt rundt her. Og nesten daglig noen som legger ut bilde av løs hund på fb, og lurer på hvem som savner den. Har ikke hund selv, men er det helt vanlig at de stikker av sånn? Er det så vanskelig å passe på? Er redd store, løse hunder.

Anonymkode: c6236...ebf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bor på landet. Mye boligfelt rundt her. Og nesten daglig noen som legger ut bilde av løs hund på fb, og lurer på hvem som savner den. Har ikke hund selv, men er det helt vanlig at de stikker av sånn? Er det så vanskelig å passe på? Er redd store, løse hunder.

Anonymkode: c6236...ebf

Det kan jo skje at en hund smetter ut døra om man ikke er oppmerksom selv, terven her for eksempel åpner døra ut, så derfor er det også alltid låst. Men noen ganger får vi gjester som glemmer låse kan den teoretisk sett stikke av. Har heldigvis aldri skjedd. 
Og noen har for løst bånd eller sele, da kan den smette det av seg hvis eier ikke er våken dessverre, og noen ganger mister man båndet og om hunden ikke er god på innkalling da så stikker den jo av.. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo. Hunden skal enten være i bånd eller forsvarlig inngjerdet når det er båndtvang. 

Man kan ikke la bikkja løpe løpsk når det ikke er båndtvang heller. Hunden kan kun være løs såfremt man har kontroll på den (god innkalling). Hunden skal ikke løpe bort til folk eller dyr. 

Anonymkode: b6574...68f

Her sier du deg selv imot da. Du snakker om inngjerding og bånd, samtidig som vi enes om at hunder kan gå helt løs om eier har kontroll og hunden ikke går til folk og fe.  

Anonymkode: f0f4e...250

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her sier du deg selv imot da. Du snakker om inngjerding og bånd, samtidig som vi enes om at hunder kan gå helt løs om eier har kontroll og hunden ikke går til folk og fe.  

Anonymkode: f0f4e...250

Når det ikke er båndtvang kan de det. Når det er båndtvang skal de være inngjerdet eller i bånd. 

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Her sier du deg selv imot da. Du snakker om inngjerding og bånd, samtidig som vi enes om at hunder kan gå helt løs om eier har kontroll og hunden ikke går til folk og fe.  

Anonymkode: f0f4e...250

Fra 1 april til 20 august kan du ikke la hunden gå løs uansett hvor mye kontroll du har på hunden

Anonymkode: cb7c2...b3b

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det betyr ikke eksplisitt at hunden må ha på bånd da. Selv om mange tror det. 

Anonymkode: f0f4e...250

Jo, det betyr det. I sommerhalvåret skal hunden eksplisitt være i bånd.

Anonymkode: 42233...fce

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her sier du deg selv imot da. Du snakker om inngjerding og bånd, samtidig som vi enes om at hunder kan gå helt løs om eier har kontroll og hunden ikke går til folk og fe.  

Anonymkode: f0f4e...250

Nei, i båndtvang perioden fra 1.april til 20 august skal hunden være i bånd eller på inngjerdet område. 

Utenom den perioden kan hunden være løs om eier har kontroll og hundne ikke løper bort til folk, andre hunder eller jager dyr. 

 

Endret av MissPierce
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fra 1 april til 20 august kan du ikke la hunden gå løs uansett hvor mye kontroll du har på hunden

Anonymkode: cb7c2...b3b

Hva er forskjellen? Har du 100% kontroll på hunden, så har du det, bånd eller ikke. 

Jeg har 100% kontroll på hunden min, og jeg bruker ikke bånd på den. Har aldri brukt det. Folk og fe bryr hun seg ikke om, og går cirka 20 meter unna beina mine uansett...

Anonymkode: 0bef9...80d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forstår ikke at båndtvang er så vanskelig. Jeg har arbeidende og trente gjeterhunder, de har lov å gå løse i jobb og trening på fjellet der jeg selv har beitedyr eller om jeg jobber for noen andre. Jeg har papirer på at disse har jeg full kontroll på rundt bufé, og de jager ikke vilt- de hadde de vært ubrukelig i sanking om de leitet etter annet enn sau. Unge hunder trenes på inngjerdet område.

Jeg har de i bånd om de ikke jobber eller trener, fordi jeg ikke ønsker at de skal forstyrre bufé,  vilt og fugl ved å løpe forbi om våren og tidlig sommer. Jeg trener ikke i fjellet før i juli når lamme er større. Før det har jeg nå bånd på. De merkes og med at de er i arbeid når de jobber.

Man må være ganske talentløs om man ikke klarer å aktivisere hunden i bånd eller på egnet sikret plass. 

Anonymkode: c4d44...cd4

  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er forskjellen? Har du 100% kontroll på hunden, så har du det, bånd eller ikke. 

Jeg har 100% kontroll på hunden min, og jeg bruker ikke bånd på den. Har aldri brukt det. Folk og fe bryr hun seg ikke om, og går cirka 20 meter unna beina mine uansett...

Anonymkode: 0bef9...80d

Forskjellen er at mellom 1 april og 20 august så bryter du loven, og 100% kontroll er ikke mulig å ha på et annet vesen

Anonymkode: cb7c2...b3b

  • Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Folk må respektere båndtvangen. Har full kontroll sier de, og så får hunden ferten av rådyr, rev eller kanskje en katt… Nesten hvert år blir rådyr i nabolaget her (bor på landet), drept av hund. Noen ganger løper de til de stuper, setter seg fast i gjerde eller lignende, eller så biter hunden seg fast og river de i stykker. Både voksne rådyr og kalver. 

Anonymkode: 749d9...10d

  • Liker 5
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvor vanskelig det skal være:

§ 4.Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs
Hundeholderen skal opptre hensynsfullt. Utenom båndtvangstider kan hunder bare være løse under tilsyn og kontroll som i størst mulig grad forebygger og forhindrer skader på eller ulemper for mennesker, husdyr, tamrein, vilt eller eiendom. Det skal vises særlig hensyn overfor barn og hunder som utfører en tjeneste.

Hunder som er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel anses å være under kontroll.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.


§ 6.Sikring av hund ved båndtvang m.m
I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade husdyr, tamrein eller viltlevende dyr og deres reir, bo eller hi.

Kommunen kan gi forskrift om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet

a.    i og i tilknytning til boligområder og handleområder,
b.    i parker, på gravplasser, på og ved skoler, barnehager og anlegg for lek, idrett, sport eller rekreasjon,
c.    på og ved bestemt/angitte turstier, turveier, merkede skiløyper, leir- og rasteplasser,
d.    i bestemt angitte andre områder på land, i vann eller sjø som er allment benyttet som tur- og rekreasjonsområder,
e.    i hele eller deler av kommunen i bestemt angitt tidsrom når husdyr normalt går ute, eller
f.    under ekstraordinære forhold som gjør båndtvang påkrevd for å beskytte viltet.
Båndtvang etter bokstav c og d kan ikke fastsettes i større grad enn nødvendig og slik at hensynet til de som ønsker å ferdes med løs hund også ivaretas i tilstrekkelig grad, både hva angår omfang og geografisk spredning. Båndtvang etter annet ledd bokstav e og f kan bare innføres i de områder av kommunen hvor husdyr har rett til å beite og faktisk beiter, eller hvor vilt man ønsker å beskytte har sitt leveområde. Båndtvang fastsatt i medhold av annet ledd bokstav f må opphøre straks forholdene tilsier det. Der beite, natur- og rekreasjonsområder berører flere kommuner, bør disse samordne sine forskrifter. Kommunens innføring av båndtvang etter bokstav f kan påklages til statsforvalteren.

Kommunen kan gi forskrift om at hunder ikke har adgang til barnehager, skolegårder eller gravplasser.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74

Hjelper ikke om man har «100%» kontroll på hunden. I båndtvangstiden SKAL. DEN. VÆRE. I. BÅND. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...