Gå til innhold

Det er stress for samboer å ta hensyn etter jeg har lagt meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 22.41):

Ha ha ha, for et regime! 

Jeg er ferdig på trening 21, så skal jeg tøye og kjøle ned litt før jeg dusjer og drar hjem. Av og til dusjer jeg heller hjemme. vaskemaskin på settes på (treningstøy kan ikke vente til neste dag). Og så må jeg selvsagt ha mat når jeg kommer hjem, og vi setter alltid på oppvaskmaskinen rett før sistemann i seng legger seg, så den som står opp møter ren kjøkkenbenk og tom vask og kun må tømme en ren maskin.

Jeg hadde nektet å leve med noen som skulle nekte meg mat i mitt eget hus fordi de ville sove.

Dette høres helt sykt ut. Du må være det mest masete menneske ever? 

Og hva har det at hun er vant med å bo i et stort hus å gjøre? Jeg har bodd på 40 kvadratmeter med mann og hund, og jeg lukker dørene ved å dra dem igjen, bruker kun dørklinke til å å åpne dører, ikke lukke dem. Men smeller dem jo ikke så det hjaller i hele bygningen.

Du må få deg bedre ørepropper.

Fordi det er ts som har helt psyko krav og mener alle skal liste seg rundt på tå og ikke få lov å spise eller lukke sører på en helt normal måte eller lage lyder på badet eller sette på vaskemaskin eller oppvaskmaskin, når prinsessen vil ha skjønnhetssøvnen sin.

Ganske. Legger meg av og til så tidlig om jeg er syk eller utslitt. 

Ja nemlig, du er syk, men 22.30 er altså tidlig for normale friske mennesker.

Når det er sagt BURDE alle få 7-8 timer søvn per natt, men kjenner ingen som får det annet enn i helger og ferier.

Selvsagt går det an. Det som ikke går an er å droppe å sette på oppvaskmaskinen før man legger seg, så man må stå opp til et ekkelt skittent utrivelig kjøkken. 

Anonymkode: 7e54a...ebc

Du bor vel nå i et stort hus, der ingen har noe i mot at du vil dusje og sette på vaskemaskin og oppvaskmaskin kl 22-23. Her bor vi også i stort hus, men vi setter ikke på oppvaskmaskin på kvelden. Det gjør vi som regel etter middag, og rydder ut av den om kvelden. Og vi står ikke opp til skittent kjøkken.

Om du bodde i en leilighet på 65m2, så kanskje det hadde vært annerledes. Men du har nok ikke lært deg å ta hensyn til andre. 

Du er så nedlatende når du beskriver det som at "prinsessen vil ha skjønnhetssøvnen sin". Er du klar over hvor store problemer folk kan ha med søvn?

Nei, du beskriver kun en greie om hvordan akkurat du har det og hvordan akkurat du har hatt det før i akkurat ditt liv. Snakk om å være egosentrisk!!!

 

Anonymkode: dcb59...ae4

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 22.5.2023 den 0.48):

Synes ts er helt rimelig her. Litt hensyn må det gå an å ta. Søvn er viktig! Trodde det var en selvfølge å ta hensyn til hverandre når man bor flere sammen. Hun stiller ikke akkurat høye krav. Jeg forventer at samboer bruker headset når han ser på tv etter at jeg har lagt meg, evt har på lav lyd. At han ikke setter på oppvaskmaskin, ikke dusjer osv, det har han da ingen problemer med å ta hensyn til.

Anonymkode: ad862...d49

Da har han kanskje ikke rutiner som krever at han dusjer etter du har lagt deg. Kommer man søkkvåt av svette hjem fra trening klokka 22, må man nesten få dusje da. Kommer man iskald hjem fra kveldsvakt som sykepleier klokka 23.30 og trenger en dusj både for å få i seg varmen og for å få av seg svette, blod og gørr etter jobb, så må man få dusje da. Da må man heller være særboere om den andres vaner og behov krever at alle lister seg på tå og ikke lever etter klokka 21.

AnonymBruker skrev (På 22.5.2023 den 0.50):

Er helt enig i alt du skrover bortsett fra det du skriver om at treningstøy må vaskes med engang, tar du det opp av bagen og henger det opp så kan du fint vaske det senere

Anonymkode: 3405d...096

Jeg er uenig, men hvis den som nekter meg å vaske treningstøyet kjøper nytt hvis det settes seg lukt i det, kan jeg gå med på å vente.

Forøvrig usikker på når det da skal vaskes, er egentlig kun på kvelden jeg er hjemme lenge nok til å få både satt på en maskin og så hengt opp tøyet. Hjelper ikke å sette på en maskin om man forlater huset i 9 timer mens den fortsatt går. Men kanskje den som nekter andre å vaske om kvelden, kan stå opp tidlig nok til å både vaske og henge opp før jobb?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du bor vel nå i et stort hus, der ingen har noe i mot at du vil dusje og sette på vaskemaskin og oppvaskmaskin kl 22-23. Her bor vi også i stort hus, men vi setter ikke på oppvaskmaskin på kvelden. Det gjør vi som regel etter middag, og rydder ut av den om kvelden. Og vi står ikke opp til skittent kjøkken.

Om du bodde i en leilighet på 65m2, så kanskje det hadde vært annerledes. Men du har nok ikke lært deg å ta hensyn til andre. 

Du er så nedlatende når du beskriver det som at "prinsessen vil ha skjønnhetssøvnen sin". Er du klar over hvor store problemer folk kan ha med søvn?

Nei, du beskriver kun en greie om hvordan akkurat du har det og hvordan akkurat du har hatt det før i akkurat ditt liv. Snakk om å være egosentrisk!!!

 

Anonymkode: dcb59...ae4

Man kan ta hensyn uten å utslette seg selv og sine behov. Jeg hadde ikke kunnet leve med et menneske som nektet meg å lage normale lave lyder de få våkne timene i døgnet jeg er hjemme. Jeg smeller ikke med dører, tramper rundt, roper eller synger av full hals når noen sover. Men jeg må få lov å lage meg mat (det er ofte mitt eneste måltid for dagen), rydde kjøkkenet, vaske klær og ta en dusj. 

Evt får den som nekter andre å sette på en oppvaskmaskin, stå opp før alle andre og shine kjøkkenet før de andre våkner (og hvis de da klager på lyder så kan de selvsagt bare ha det så godt)

Vi bodde forøvrig lenge på 42 m2, vi dusjet og spiste og vasket klær og jobbet turnus og trente på kveldstid da også faktisk.

I vår familie spiser vi stort sett middag til kveldmat. Så vi setter også på oppvaskmaskinen etter middag. Altså rett før leggetid.

Jeg vil påstå at den som har sære krav og regler andre må følge, er den som ikke har lært å ta hensyn til andre.

Høres definitivt ut som det er best at ts flytter ut igjen. Kanskje har ingen av dem rett eller feil, sånn sett, men det er helt klart at døgnrytmen ikke er kompatibel med hverandre.

Anonymkode: 7e54a...ebc

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud prise den dagen vi kjøpte hus over 3 etasjer og kan ha soverom separat.

God søvnkvalitet kan aldri overvurderes💃🏼

 

Anonymkode: 5be72...082

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har leggetider som et barn så bør du kanskje ikke bo med andre. Du kan ohså evt sette på oppvaskmaskinen selv tidligere.

Anonymkode: 17c5f...933

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når du har leggetider som et barn så bør du kanskje ikke bo med andre. Du kan ohså evt sette på oppvaskmaskinen selv tidligere.

Anonymkode: 17c5f...933

Som et barn?

Husker ikke sist jeg la meg etter 2230 på en ukedag.

 

Anonymkode: 5be72...082

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Når du har leggetider som et barn så bør du kanskje ikke bo med andre. Du kan ohså evt sette på oppvaskmaskinen selv tidligere.

Anonymkode: 17c5f...933

Barn bør i seng lenge før 2230. Som voksen for å sove lenge nok bør jeg i seng senest kl 22. om ikke blir dagen etter ganske trøtt

Anonymkode: 8b4e6...3b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må da gå an å lukke dører, vente med oppvaskmaskin ol for å vise hensyn til de som har lagt seg! Men det er ikke sikkert de er interessert i å endre seg. Du burde vurdere å flytte for deg selv for å slippe disse egoistene. 

Anonymkode: 8b7cc...cf2

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dørhåndtaket på vårt bad bråker litt ekstra fordi vi har kroker på , så jeg lukker den sjelden. Har også soverom vegg i vegg med badet. Min mann legger seg 22.30, jeg foretrekker en time alene. Han legger seg med ørepropper for han hører lyset på badet bli slått på, varmepumpa ute, vinden ute osv. Jeg må få kunne bruke badet selv om jeg legger meg senere (nå er han bortreist så er våken ekstra lenge) 

I mai mår russen bråkte ute brukte jeg støydempende headset med lav musikk for å fjerne russestøyet. Sitter noen og ser på/hører på noe jeg ikke vil i stua setter jeg også på støydempende headset. 

Anonymkode: 90c5e...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Dørhåndtaket på vårt bad bråker litt ekstra fordi vi har kroker på , så jeg lukker den sjelden. Har også soverom vegg i vegg med badet. Min mann legger seg 22.30, jeg foretrekker en time alene. Han legger seg med ørepropper for han hører lyset på badet bli slått på, varmepumpa ute, vinden ute osv. Jeg må få kunne bruke badet selv om jeg legger meg senere (nå er han bortreist så er våken ekstra lenge) 

I mai mår russen bråkte ute brukte jeg støydempende headset med lav musikk for å fjerne russestøyet. Sitter noen og ser på/hører på noe jeg ikke vil i stua setter jeg også på støydempende headset. 

Anonymkode: 90c5e...0b9

Dette vil jeg si er normalt nivå av hensyn. Altså at du bruker badet, men lar være å lukke med den ekstra bråkete døra. 

Hos oss bruker samboeren doen nede etter at jeg har lagt meg, fordi sisternen på den doen ved soverommet vårt ligger i veggen mot soverommet så det bråker en del der inne når det trekkes opp. Hadde vi bare hatt en do måtte jeg jo lært meg å leve med den lyden men når vi nå har to syns jeg det er fint at han tar det hensynet. Man må jo være grei mot hverandre, helt enkelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man kan legge seg tidlig og samtidig kreve at resten av familien ikke skal kunne leve som normalt resten av kvelden. Det er sikkert ikke gøy å ikke få sove når man skal tidlig opp, men det er virkelig ikke gøy å gå rundt på nåler og prøve å være stille og forsiktig hver eneste kveld heller. Jada, de burde absolutt lukke dører og trenger ikke sette på oppvaskmaskin så sent, men til syvende og sist er det én som trenger ro og resten som er våkne og det mest riktige er at du bruker ørepropper, ikke at alle andre skal tilpasse seg. 

Anonymkode: c8c2e...413

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det blir bedre for deg å være særboer. Har du mulighet til å kjøpe egen leilighet eller må du leie?

Anonymkode: b9bd2...f3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Når du har leggetider som et barn så bør du kanskje ikke bo med andre. Du kan ohså evt sette på oppvaskmaskinen selv tidligere.

Anonymkode: 17c5f...933

Så å legge seg kl 22:30 er å legge seg på samme tidspunkt som et barn?

Jeg står opp veldig tidlig (før samboer og bonusbarn), og da kan jeg ikke legge meg senere.

Ts

Anonymkode: 59fa7...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tror det blir bedre for deg å være særboer. Har du mulighet til å kjøpe egen leilighet eller må du leie?

Anonymkode: b9bd2...f3b

Kan kjøpe bolig selv ja

ts

Anonymkode: 59fa7...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg synes ikke man kan legge seg tidlig og samtidig kreve at resten av familien ikke skal kunne leve som normalt resten av kvelden. Det er sikkert ikke gøy å ikke få sove når man skal tidlig opp, men det er virkelig ikke gøy å gå rundt på nåler og prøve å være stille og forsiktig hver eneste kveld heller. Jada, de burde absolutt lukke dører og trenger ikke sette på oppvaskmaskin så sent, men til syvende og sist er det én som trenger ro og resten som er våkne og det mest riktige er at du bruker ørepropper, ikke at alle andre skal tilpasse seg. 

Anonymkode: c8c2e...413

Er 22:30 tidlig? Virkelig det dummeste jeg har hørt.

ts

Anonymkode: 59fa7...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dørhåndtaket på vårt bad bråker litt ekstra fordi vi har kroker på , så jeg lukker den sjelden. Har også soverom vegg i vegg med badet. Min mann legger seg 22.30, jeg foretrekker en time alene. Han legger seg med ørepropper for han hører lyset på badet bli slått på, varmepumpa ute, vinden ute osv. Jeg må få kunne bruke badet selv om jeg legger meg senere (nå er han bortreist så er våken ekstra lenge) 

I mai mår russen bråkte ute brukte jeg støydempende headset med lav musikk for å fjerne russestøyet. Sitter noen og ser på/hører på noe jeg ikke vil i stua setter jeg også på støydempende headset. 

Anonymkode: 90c5e...0b9

Hvis han hørte lyset bli slått på på badet, er han mer sensitiv for lyd enn hva jeg er også.

Ts

Anonymkode: 59fa7...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 10.37):

De billigste fra apoteket. 

Anonymkode: f9fa7...cc5

De funker jo ikke i det hele tatt 😅

Anonymkode: 139fc...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 12.07):

Man hører stemmer, musikk og lyse lyder med noisecancelling altså.

Sitter faktisk på et fly nå og skriver, og hører folk kakle men ikke så godt den mørke durelyden fra motoren.

Ts

Anonymkode: 59fa7...9d0

Sikker på at du har stilt de inn riktig?  

Anonymkode: 139fc...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan kjøpe bolig selv ja

ts

Anonymkode: 59fa7...9d0

Kan dere kjøpe noe større sammen da, hvis dette er det eneste problemet dere har? Jeg hadde aldri klart og bo så trangt, fordi jeg er lydsensitiv. Hvis dere har penger, hvorfor bor dere sånn? 

Anonymkode: 139fc...315

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.5.2023 den 15.30):

Men så altfor lenge etter deg står de vel ikke opp?

Anonymkode: 3405d...096

Hva har det og si for hvor mye søvn ts trenger? Det er vel uansett ikke sikkert. Jeg har hatt jobber jeg har stått opp 5, og nå har jobb hvor jeg sover til 10. sitter gjerne opp til 3 og ser på tv, med hodetelefoner selvsagt for ikke og forstyrre andre. Ingen oppvask/ vaskemaskin etter klokken 22 her. Jeg går jo på do , men lukker døren. 
folk er så A4 og tror alle lever likt, og uten vilje til og ta hensyn. 

Anonymkode: 139fc...315

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.6.2023 den 7.27):

Jeg synes ikke man kan legge seg tidlig og samtidig kreve at resten av familien ikke skal kunne leve som normalt resten av kvelden. Det er sikkert ikke gøy å ikke få sove når man skal tidlig opp, men det er virkelig ikke gøy å gå rundt på nåler og prøve å være stille og forsiktig hver eneste kveld heller. Jada, de burde absolutt lukke dører og trenger ikke sette på oppvaskmaskin så sent, men til syvende og sist er det én som trenger ro og resten som er våkne og det mest riktige er at du bruker ørepropper, ikke at alle andre skal tilpasse seg. 

Anonymkode: c8c2e...413

Jeg legger meg ikke tidlig, jeg legger meg 22:30!

Ts

Anonymkode: 59fa7...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...