Gå til innhold

Det er stress for samboer å ta hensyn etter jeg har lagt meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan du bytte soverom med samboeren din eller datteren hans om de er lengre vekke fra badet og stuen?

Klarer du å sove med propper i ørene?

Søvn må du jo ha, og du kan jo ikke endre andre, så revurdere samboerskapet? Søvn er et ganske grunnleggende behov!

Anonymkode: ea176...755

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er en bedre løsning at ts flytter enn at de andre to lukker døra? 

Er det fordi hun er stemor hun ikke skal tas hensyn til, eller er dere like hensynsløs mot alle? 

Anonymkode: 691a1...962

Jeg er både mor til tenåring og stemor til tenåring. Det er en litt krevende fase av det å være forelder, slik er det bare. Å sutre fordi ts ikke får sin skjønnhetssøvn på 8 timer synes jeg rett og slett blir for drøyt! 

Anonymkode: b8a36...968

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på at du klager på rennende vann, oppvaskmaskin og tiktok tenker jeg at du er veldig sensitiv, eller at leiligheten er ekstrem lytt. Og da er det veldig krevende for alle som bor der. 

Har selv soverom vegg-i-vegg med bad, og hører så godt som ingenting derfra. Tror både jeg og mannen hadde klikka (litt) om vi ikke kunne brukt badet på normal måte når vi var våkne. 

Så mulig eneste løsningen er å se på andre boformer? 

Anonymkode: 2d7d0...455

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er en bedre løsning at ts flytter enn at de andre to lukker døra? 

Er det fordi hun er stemor hun ikke skal tas hensyn til, eller er dere like hensynsløs mot alle? 

Anonymkode: 691a1...962

Hun kan jo vise hensyn hun også? Skal hun legge seg så tidlig som hun gjør så kan hun ikke  vente at det er full ro

Anonymkode: 8e7bc...448

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun kan jo vise hensyn hun også? Skal hun legge seg så tidlig som hun gjør så kan hun ikke  vente at det er full ro

Anonymkode: 8e7bc...448

22.30 er da ikke tidlig på en ukedag

Anonymkode: d4044...7ba

  • Liker 24
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta et godt gammeldags familiemøte der dere tar opp hva som er husreglene!  Tenåringen burde holde seg på rommet sitt etter et avtalt tidspunkt, og se på tv eller klikke på mobilen med headsett. 

Dere er tre personer som bor sammen, så noe lyd etter din sengetid må du regne med. Som mange andre har nevnt, ørepropper funker bra. Sover du dårlig, så er det ikke dem du bor sammen sin skyld... 

 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er en bedre løsning at ts flytter enn at de andre to lukker døra? 

Er det fordi hun er stemor hun ikke skal tas hensyn til, eller er dere like hensynsløs mot alle? 

Anonymkode: 691a1...962

Det hander om hva som er effektivt, og hvilke tiltak stemor har kontroll over. Hun kan godt avtale eller bestemme at de tar hensyn, men det tror jeg hun har prøvd allerede, og det ser ikke ut til å fungere. Flytting eller ørepropper er tiltak hun kan gjøre som vil fungere uavhengig av de andres innsats.

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er både mor til tenåring og stemor til tenåring. Det er en litt krevende fase av det å være forelder, slik er det bare. Å sutre fordi ts ikke får sin skjønnhetssøvn på 8 timer synes jeg rett og slett blir for drøyt! 

Anonymkode: b8a36...968

Å nekte å lukke en dør er sært av både samboer og tenåringen. 

Begge er to er gamle nok til å håndtere et dørhåndtak 

Anonymkode: 691a1...962

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er både mor til tenåring og stemor til tenåring. Det er en litt krevende fase av det å være forelder, slik er det bare. Å sutre fordi ts ikke får sin skjønnhetssøvn på 8 timer synes jeg rett og slett blir for drøyt! 

Anonymkode: b8a36...968

Snakk om arrogant innlegg. Skjønnhetssøvn? Folk har ulikt søvnbehov, at du synes 8 timer er mye er intet annet enn uinteressant

Anonymkode: 86d95...ba2

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, PM75 said:

Det er en helt normalt tenåring, de skjønner ikke funksjonen til dørhåndtak. Og jeg synes du klager litt vel mye. Du legger deg tross alt ganske tidlig og står opp til en helt normalt tid, kanskje noe senere enn de fleste. 

Tidlig? Jeg er mor og legger meg kl. 21.30 siden jeg står opp 06.00. Det er anbefalt å sove minst 8 timer hver dag. Derfor hadde det vært umulig for meg å være sammen med et B-menneske. 

Anonymkode: bc13f...f8f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke fortsatt å bo med noen som ikke gidder å gjøre noe så enkelt som å lukke dører av hensyn til meg. Syns ts sin samboer og stedatter høres utrolig egoistiske ut. 

Å lukke døra er en bitteliten ting, som vil gjøre livet til kjæresten din bedre. Og det gidder han altså ikke? 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så oppgitt av å lese svar her på KG. Det er så lite forståelse fra veldig mange. Det TS beskriver kan vi vel alle kjenne oss igjen i. Det er irriterende å prøve sove når det er mye lyd i huset. Jeg mener det er åpenbart at samboer og datter har godt av å lære seg å ta hensyn. Her er det vitterlig snakk om å lukke dører!! Den vanen bør de klare å innarbeide. 
 

Anonymkode: af3ae...fd4

  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er en bedre løsning at ts flytter enn at de andre to lukker døra? 

Er det fordi hun er stemor hun ikke skal tas hensyn til, eller er dere like hensynsløs mot alle? 

Anonymkode: 691a1...962

Fordi det ene alternativet har TS kontroll over, å endre andre klarer man ikke, de må ønske det selv. Dersom hun ikke trives med situasjonen slik den er kan hun vurdere å gjøre noe med det. Siden hun er stemor har hun muligheten å flytte. 
 

Men kanskje hun kan forsøke en gang til å spørre om hensyn, og forklare at flesteparten i en tråd på KG mente at man burde kunne ta hensyn etter 22:00. Da når hun sikkert gjennom :sarkasme:

For meg er det naturlig å ta hensyn til den som sover. Lukke dørene forsiktig, gå litt lettere, ikke bruke vaskemaskinen så sent osv. jJeg hadde også blitt frustrert, men jeg hadde blitt barnslig og sluttet å være hensynsfull noen morgener. Hadde satt på vaskemaskin, hørt på musikk, snuset vekkerklokka, satt på lyset for å finne noe om jeg hadde behov for deg osv. 
 

Og så kanskje flyttet om det ikke bedret seg. 

 

Anonymkode: aad17...489

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, 06:30 er luksus her, baby som våkner 05! Selv jeg er oppe enda 😅

Anonymkode: df43f...016

Å skryte av at man sover lite er latterlig. Søvn er svært viktig for god helse og funksjon. Det er ikke positivt å sove lite. Det er som å skryte av at man spiser drittmat og ikke er fysisk aktivt. 

Anonymkode: 5b4aa...26f

  • Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Blir så oppgitt av å lese svar her på KG. Det er så lite forståelse fra veldig mange. Det TS beskriver kan vi vel alle kjenne oss igjen i. Det er irriterende å prøve sove når det er mye lyd i huset. Jeg mener det er åpenbart at samboer og datter har godt av å lære seg å ta hensyn. Her er det vitterlig snakk om å lukke dører!! Den vanen bør de klare å innarbeide. 
 

Anonymkode: af3ae...fd4

Ikke så oppgitt som jeg blir av denne typen svar, som innleder med hersketeknikker fordi de har det eneste, riktige svaret.

Det er ikke normalt å reagere på at badet brukes på en normal måte når man sover. Ligger man våken på grunn av rennende vann er man noe sensibel. 

Anonymkode: 2d7d0...455

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde det vært meg hadde jeg "tatt igjen" ved å ikke ta hensyn når jeg står opp 06.30.

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sjukt irriterende å sove når alle skal bråke, men det er også vanskelig å kontrollere/korrigere andre. 
Det enkleste er bare å plugge i ørepropper som andre sier her, jeg kan anbefale loop ear sleep. Har aldri sovet så godt som etter jeg kjøpte dem

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som mener ts skal flytte, hadde det vært like aktuelt om leiligheten stod på ts, og det var stebarn og samboer som måtte flytte da? 

Og er det å flytte virkelig steget å gå, fordi to personer synes hensyn er stress? Vi skal da ta hensyn til alt og alle, da må vi jo tåle å ta hensyn i hjemmet og. 

At tenåringen er oppe etter 22.30 synes jeg forresten er rart, men så kan det være vedkommende har behov for lite søvn, slik at leggetid er tilpasset. Men da må ts få sin tilpasset og. 

Jeg tenker, et møte om hvordan alle skal vise hensyn, og samtidig sjekker ts ut ørepropper for sin egen del. 

Anonymkode: ef851...4c3

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Å nekte å lukke en dør er sært av både samboer og tenåringen. 

Begge er to er gamle nok til å håndtere et dørhåndtak 

Anonymkode: 691a1...962

Gamle nok, ja, men de er  ikke riktig trent. Å bruke dørhåndtak er en vane som man kan trene inn.  En kjent metode er umiddelbart etter bruk av dørhåndtaket å forsterke sjansen for at det blir brukt oftere.  Jeg forestiller meg at dørhåndtaket kan kobles til en dings som blinker og gir poeng, og når man har  fått mange nok poeng så kan disse veksles inn i noe man har lyst på. Men dette vil dessverre ikke fungere, fordi det vil føre til overhyppig bruk av dørhåndtaket.

Endret av I Grosny
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...