AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #1 Skrevet 19. mai 2023 Jeg er så sliten av å være meg! Misforstå meg rett, jeg liker å være meg, men jeg kan ikke være meg. Jeg er i midten av 30-årene og sliter sånn med å være i jobb! Har hatt angst, tvang og depresjoner gjennom alle år. Vært mye sykemeldt. Var på aap for 15 år siden, men klarte å karre meg gjennom en utdannelse og fikk jobb. Siden har jeg gjort ferdig en halv bachelor og fått ny jobb. Men jeg funker jo ikke og går på vegg etter vegg. Jeg har lav eksekutiv evne, det kan gå opptil 10 dager mellom hver dusj og jeg greier ikke få til husvask, handling, middagslaging. Fastlegen skal henvise meg for utredning av autisme, men jeg er så redd for å bli avvist. Jeg har jo en jobb, jeg sliter bare så sykt med å stå i den, det tapper meg for all energi! Jeg er så redd for å bli avvist på henvisningen. De diagnosene jeg har pr i dag holder bare til disse sporadiske sykemeldingene gjennom året som jeg blir vel så sliten av. Skjønner ikke hvordan jeg skal holde ut hamsterhjulet i år etter år når jeg knapt greier ta vare på meg selv. Utad virker jeg både lykkelig og flink. Svært få vet at jeg har 0 venner og bruker den samme genseren en hel uke i slengen. Har alle andre det sånn? Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 7a3a5...515 12
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #2 Skrevet 19. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Har alle andre det sånn? Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 7a3a5...515 Har det likt som deg bare at jeg er +-10 år eldre. Man tar en dag av gangen. Anonymkode: 8610d...388 2
Gjest Lykkedykker Skrevet 19. mai 2023 #3 Skrevet 19. mai 2023 Kjenner meg litt igjen selv. Har autisme, men fastlegen ville ikke henvise meg siden jeg hadde fast jobb, han mente henvisningen ville fått avslag. Måtte da utrede meg privat. Det var såpass klart at jeg var autist at jeg trengte ikke så mange timer. Kostet meg ca 8000kr.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #4 Skrevet 19. mai 2023 Tenk på oss som er i arbeid å betaler skatt å da! For at uføre skal være uføre. Anonymkode: ef7dd...376 2 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #5 Skrevet 19. mai 2023 Lykkedykker skrev (1 minutt siden): Kjenner meg litt igjen selv. Har autisme, men fastlegen ville ikke henvise meg siden jeg hadde fast jobb, han mente henvisningen ville fått avslag. Måtte da utrede meg privat. Det var såpass klart at jeg var autist at jeg trengte ikke så mange timer. Kostet meg ca 8000kr. Jeg venter og ser om henvisningen fra fastlegen går igjennom. Ellers vurderer jeg privat. Er diagnosen like «gyldig» i det offentlige om man får den privat? Hvordan fant du riktig behandler? Har diagnosen hjulpet deg? ts Anonymkode: 7a3a5...515 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #6 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er så sliten av å være meg! Misforstå meg rett, jeg liker å være meg, men jeg kan ikke være meg. Jeg er i midten av 30-årene og sliter sånn med å være i jobb! Har hatt angst, tvang og depresjoner gjennom alle år. Vært mye sykemeldt. Var på aap for 15 år siden, men klarte å karre meg gjennom en utdannelse og fikk jobb. Siden har jeg gjort ferdig en halv bachelor og fått ny jobb. Men jeg funker jo ikke og går på vegg etter vegg. Jeg har lav eksekutiv evne, det kan gå opptil 10 dager mellom hver dusj og jeg greier ikke få til husvask, handling, middagslaging. Fastlegen skal henvise meg for utredning av autisme, men jeg er så redd for å bli avvist. Jeg har jo en jobb, jeg sliter bare så sykt med å stå i den, det tapper meg for all energi! Jeg er så redd for å bli avvist på henvisningen. De diagnosene jeg har pr i dag holder bare til disse sporadiske sykemeldingene gjennom året som jeg blir vel så sliten av. Skjønner ikke hvordan jeg skal holde ut hamsterhjulet i år etter år når jeg knapt greier ta vare på meg selv. Utad virker jeg både lykkelig og flink. Svært få vet at jeg har 0 venner og bruker den samme genseren en hel uke i slengen. Har alle andre det sånn? Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 7a3a5...515 Dersom du får avslag så klaget du bare. Du ser på hvorfor de gir avslag og ev får legen til å sende mer informasjon sammen med klagen. Anonymkode: fdcd7...e5b 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #7 Skrevet 19. mai 2023 Kanskje du skulle fått ny vurdering hos NaV, altså at du får begynne på AAP igjen? Høres ut som du kan ha behov for å kartlegge ditt hjelpebehov, kanskje du kan få hjelp i hjemmet slik at du kan greie å stå i jobben din. Tro meg, å bli ufør er ikke noe å trakte etter. Så håper jeg at du får komme til utredning for autisme. Bare husk, diagnosen endrer ikke hvem du er og hva du trenger i hverdagen. Anonymkode: 08462...b5a 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #8 Skrevet 19. mai 2023 Dette høres helt forferdelig slitsomt ut!❤️ Jeg håper legen din skriver en god henvisning og at du ikke blir avvist, men om det skulle skje, så har du mulighet til å bli utredet privat også, om du har råd til det. Det skal gå ganske kjapt. Og det går også an å klage om du blir avvist. Så pust med magen❤️ Skulle du ha en autismediagnose så er det ikke rart du sliter med å være i jobb, de fleste med autisme er uføre fordi arbeidslivet er som det er. Men du kan evt få delvis ufør slik at du jobber feks 40%. Så bra at du tar tak i ting nå, og jeg håper du snart får senke skuldrene. Å gå slik år etter år og maskere vanskene sine er utrolig utmattende og vondt. Jeg snakker av erfaring. Anonymkode: ea382...5e9 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #9 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg venter og ser om henvisningen fra fastlegen går igjennom. Ellers vurderer jeg privat. Er diagnosen like «gyldig» i det offentlige om man får den privat? Hvordan fant du riktig behandler? Har diagnosen hjulpet deg? ts Anonymkode: 7a3a5...515 Ja, diagnosen er like gyldig om den fås privat eller offentlig❤️ Anonymkode: ea382...5e9 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #10 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tenk på oss som er i arbeid å betaler skatt å da! For at uføre skal være uføre. Anonymkode: ef7dd...376 Usaklig kommentar. Hvis du er i arbeid for at uføre skal være uføre så bør du virkelig få endret dine målsettinger i livet. Anonymkode: 08462...b5a 5 11
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #11 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tenk på oss som er i arbeid å betaler skatt å da! For at uføre skal være uføre. Anonymkode: ef7dd...376 En gang blir det din tur skal du se! En ulykke hjemme eller på jobb, eller en kreftdiagnose. Anonymkode: ea382...5e9 5 4
Agaton Skrevet 19. mai 2023 #12 Skrevet 19. mai 2023 Hei du! Du bør virkelig fokusere på å få den hjelpen som finnes i systemet. Målet, slik jeg ser det, bør være for deg å bli så frisk at du kan føle du bidrar uten å brenne deg ut. Det du beskriver bør trigge noen lamper hos lege / helsevesen. Bare gå systematisk gjennom det du står i. Og du har jo jaggu meg fått til en del også, til tross for de utfordringene du har! En erfaring jeg har, og jeg vet ikke om den treffer i det hele tatt: Jeg mener at disiplin og struktur er viktigere enn motivasjon mange av dagene. Bare en fot foran den andre, kjøre repitisjon og unngå å tenke / dømme for mye. Dette gjelder jobb, farsrollen jeg har, kjæresterollen og trening. I perioder hvor jeg har hatt det tøft, har faktisk det å bevege litt på seg (mål: få hjertet til å slå fort i minst 15 min hver dag), blitt redningen. Og da er det fint med en dusj (har startet med masse kaldt vann når jeg dusjer. ikke digg, men føles meget bra for systemet mitt). 8 1
Gjest Lykkedykker Skrevet 19. mai 2023 #13 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg venter og ser om henvisningen fra fastlegen går igjennom. Ellers vurderer jeg privat. Er diagnosen like «gyldig» i det offentlige om man får den privat? Hvordan fant du riktig behandler? Har diagnosen hjulpet deg? ts Anonymkode: 7a3a5...515 Ja, får en epikrise fra dem. Som jeg også sendte til fastlegen. Jeg ringte bare volvat, de hadde ikke psykolog som utredet for autisme i min kommune, men de hadde det i nabokommunen. Per dags dato har ikke diagnosen hjulpet meg. Men skulle jeg miste jobben jeg har nå så får jeg mer tilrettelagt hjelp fra NAV.
Brunello Skrevet 19. mai 2023 #14 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har det likt som deg bare at jeg er +-10 år eldre. Man tar en dag av gangen. Anonymkode: 8610d...388 Dette er den rette holdningen. Så lenge man klarer å stå i jobb er det selvsagt ikke riktig å bli ufør. 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #15 Skrevet 19. mai 2023 Ts, har du vært 100 % ærlig med legen din om hvor dårlig du fungerer i hverdagen? Hvor lite du greier, hvor lite du greier av personlig hygiene, vask av klær, leilighet, og sosialt liv? Ofte ligger det så mye skam/stolthet i det å innrømme at man faktisk ikke greier slike ting, at det blir noe av det siste man nevner. Jeg vet ikke om dette er tilfelle for deg, men om du ikke har vært 100 % åpen med legen din, så skriv liste som du tar med til legen din neste gang, hvor du skriver ned punktvis hva du greier og ikke greier i hverdagen. ❤️ Anonymkode: f2b6d...b03 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #16 Skrevet 19. mai 2023 Brunello skrev (Akkurat nå): Dette er den rette holdningen. Så lenge man klarer å stå i jobb er det selvsagt ikke riktig å bli ufør. Så du mener helt seriøst at TS sin livskvalitet ikke betyr noe, så lenge hen klarer å stå i jobb? Selv med alle konsekvenser det har. Anonymkode: 62ece...de9 4 1 5
Brunello Skrevet 19. mai 2023 #17 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En gang blir det din tur skal du se! En ulykke hjemme eller på jobb, eller en kreftdiagnose. Anonymkode: ea382...5e9 Det er ikke det det dreier seg om her. Ts jobber og kan stå i jobb. Husk at de fleste som betaler mest skatt i landet jobber 10+ timer om dagen og har lite fritid. 3
Brunello Skrevet 19. mai 2023 #18 Skrevet 19. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så du mener helt seriøst at TS sin livskvalitet ikke betyr noe, så lenge hen klarer å stå i jobb? Selv med alle konsekvenser det har. Anonymkode: 62ece...de9 De som betaler mest skatt i landet jobber minst 10 timer om dagen og ofrer fritid. 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #19 Skrevet 19. mai 2023 Brunello skrev (Akkurat nå): Det er ikke det det dreier seg om her. Ts jobber og kan stå i jobb. Husk at de fleste som betaler mest skatt i landet jobber 10+ timer om dagen og har lite fritid. Det er et valg man tar. Og ikke nødvendigvis sunt et. Anonymkode: 16e5b...4ec 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2023 #20 Skrevet 19. mai 2023 Dette blir vel en ny hetsetråd om uføre. Vær bare oppmerksom på at det ofte tar gjennomsnittlig 7 år med arbeidsutprøving før man blir ufør og som regel mye mer. Ofte gjør arbeidsutprøvingen folk enda sykere. Når du har blitt ufør lever du på stramt budsjett. Der er lite rom for noe ekstra og mange sliter økonomisk og går i minus. Så kommer stigmatiseringen fra samfunnet. Man mister venner og havner utenfor og av og til blir man mobbet og trakkasert. Anonymkode: b940e...3e3 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå