Gå til innhold

Når begynner barne å spille i korps?


Ny Bruker

Anbefalte innlegg

Fjaselina skrev (På 17.5.2023 den 18.32):

Her er det aspirantopplæring gjennom musikkskolen frå 3.klasse, betalt av korpset! Og etter 1/2  år blir dei med i aspirantkorps, og deretter ganske raskt inn i hovedkorpset. 

Det er urettferdig å klage over dugnad i korps, der er ingen aktiviteter som er dugnadsfrie, med mindre det skal betalast store summar i musikkskule. 

Korps er ein god aktivitet!!

Her betaler vi 4000 i kontigent. Vi deltar på dugnad til jul, 17 mai, til mesterskap, konkuranser osv osv. Selger lodd, lager kaker, kjøper inn gevinster til lodd, lager gevinster osv osv.

Barna får en spilletime i uken, ca 20 min som er gjennom kulturskolen.

Anonymkode: a5f0b...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Her betaler vi 4000 i kontigent. Vi deltar på dugnad til jul, 17 mai, til mesterskap, konkuranser osv osv. Selger lodd, lager kaker, kjøper inn gevinster til lodd, lager gevinster osv osv.

Barna får en spilletime i uken, ca 20 min som er gjennom kulturskolen.

Anonymkode: a5f0b...44c

Her er som sagt korps gratis, det har vore slik i nokre år. Då må ein sjølvsagt ha inn pengar på dugnad. 

Men turn er dyrt. Treningsavgift og medlemskontingent, konkurranseavgift mm, og i tillegg dugnad. Det samme med fotball. Og handball. Og eg har høyrt rykte om at ishockey er skikkelig kostbart. 

Poenget er at alt kostar. Det viktigste er kva barnet har lyst til å drive med. Foreldre må rekne med å betale i form av både tid og penger uansett aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Sikkert en upopulær mening etter flere år som korpsmamma, men jeg tror faktisk at dersom korps vil ha opp status blant de unge så bør de kvitte seg med grelle uniformer. Jeg mener ikke at de ikke skal ha et uniformt antrekk men de trenger ikke se ut som klovner i stygge hatter og fargerike jakker, det er heller ikke veldig enkelt å få en 14-åring til å ville kle seg i det. 
 

Korps er en veldig fin og samlende aktivitet, på tvers av alder og interesser så utvikles samhold og vennskap. Jeg er veldig glad for at mitt barn spilte flere år i korps :) 

Anonymkode: 8d0d8...394

Du traff spikeren på hodet, selv om dette er som å banne i kirken i møte med korpsfrelste.

I en alder der man bør se kul, moteriktig og avslappet ut, er korpsuniformen med plastikkmedaljene nok til å skremme enhver normal 14-åring til Langtvekkistan.

Dette er ikke noe man vil bli sett offentlig i etter at man har nådd pubertetsalderen.

Anonymkode: b4bcb...7b1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.5.2023 den 17.22):

Aldri !!!

Barna mine begynte i korps og samme dag de begynte der fikk vi en haug med lodd som skulle selges. Det var dugnader her og der som ga penger til korpset. Heldigvis fant barna ut selv at korps var kjedelig. De sluttet etter 3 uker og det var nærmest halleluja stemning for barnefar og meg. Vi var rimelig lei av å høre de øver på instrumentet de fikk.

 

Anonymkode: fce17...1f5

Dummeste jeg har hørt. Høres veldigs spesielt ut. Er tett på korps, og har kjennskap til flere. Aldri opplevd noe sånt.

Tvert i mot. Her er det en loppehelg og thats it. Jublet når barnet sluttet med fotball.

Der var det skyhøytreningsavgift, julekalendersalg, toalettpapir salg + en haug med kafevakter underkamper. Og trussel om faktura om du ikke fikk alt til.


Korps har lite dugnad. 

Korps inkluderer alle og skaper ikke A og B lag slik at de beste blir skilt fra de ikke fullt så gode. De øver på tvers av alder og kjønn og lærer toleranse og inkludering. I stor motsetning til mange idretter.

Heia korps!

og for å svare på spørsmålet. Her starter aspirantene når de begynner i 3.klasse. Med kulturskole time på sfo og felles øving en kveld i uken.

Anonymkode: 66029...db2

  • Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, jeg skjønner at dette varierer, men det at så mange unge mellom 16 og 18 spiller i korps hører med til sjeldenhetene i et miljø der det å spille i korps blir sett på som noe for barn eller eldre musikknerder - om det derimot er snakk om en bygd der det ikke er så mye annet å finne på enn den lokale idrettsklubben og korpset, er det mer forståelig.

Selv om det har vært økning av medlemmer de siste årene, gir det å spille i korps vanligvis ikke status blant unge:

https://www.nrk.no/mr/korpsungdom-opplever-hets-pa-grunn-av-hobbyen-sin-_-dirigentar-ber-folk-heie-pa-korpset-pa-17.-mai-1.16411588

Anonymkode: b4bcb...7b1

Korpset jeg snakker om befinner seg ikke i ei bygd, men i en middels stor by hvor alt av mulige hobbyer er tilgjengelig. Fryktelig leit å høre at barn og ungdom i korps blir mobbet! Sånt bør man jobbe imot uansett om man har barn i korps eller ei.

Anonymkode: 791f5...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du traff spikeren på hodet, selv om dette er som å banne i kirken i møte med korpsfrelste.

I en alder der man bør se kul, moteriktig og avslappet ut, er korpsuniformen med plastikkmedaljene nok til å skremme enhver normal 14-åring til Langtvekkistan.

Dette er ikke noe man vil bli sett offentlig i etter at man har nådd pubertetsalderen.

Anonymkode: b4bcb...7b1

Dessverre en del overfladiske ungdommer som tror de som spiller i korps ikke er normale ungdommer. Her er de smarte. skoleflinke og inkluderende. Verdier som står seg bedre i lengden enn kul, moteriktig og avslappet.

Ville heller ansatt en aktiv smart korpsungdom, enn en kul, moteriktig og avslappet (og dømmende)en.

Og det har jeg også gjort. Verdi for pengene.

Kul, moteriktig og avslappet tar deg dessverre ikke så veldig langt.

og heldigvis er det mange unge som skjønner hvilke verdier som er viktige.

 

Anonymkode: 66029...db2

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er mindre dugnader i korps enn fotball.

Anonymkode: 791f5...be2

Og ikkje minst: ikkje trening tre gonger i veka, ikkje kamp annankvar helg, ikkje turnering i kvar skuleferie, ikkje utstyr ungen veks frå og må fornyast kvar sesong. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dessverre en del overfladiske ungdommer som tror de som spiller i korps ikke er normale ungdommer. Her er de smarte. skoleflinke og inkluderende. Verdier som står seg bedre i lengden enn kul, moteriktig og avslappet.

Ville heller ansatt en aktiv smart korpsungdom, enn en kul, moteriktig og avslappet (og dømmende)en.

Og det har jeg også gjort. Verdi for pengene.

Kul, moteriktig og avslappet tar deg dessverre ikke så veldig langt.

og heldigvis er det mange unge som skjønner hvilke verdier som er viktige.

 

Anonymkode: 66029...db2

Ikke misforstå - jeg drar fra loppemarked til loppemarked og legger gjerne igjen penger til skolekorpsene, og er fullstendig enig i at korps står for et godt verdigrunnlag både med tanke på inkludering og musikkunnskaper.

Problemet er at dagens tenåringer lever i en helt annen virkelighet enn unge gjorde før i tiden, og mens det å spille i korps var noe som tidligere var en privat interesse på lik linje med det å spille gitar eller gå i speideren, sitter dagens unge klistret til skjermen og ser på TikTok eller utveksler memes der mobbing får fritt spillerom - og der bilder av Ola eller Kari i korpsuniform ikke gir særlig status, for å si det slik.

Unge har vært dumme til alle tider, men der noe man gjorde gikk i glemmeboken uken etter i gamle dager, fortsetter bilder og videoer å leve på nettet idag, og derfor er det uheldig at man tvinger unge til å gå i fjollete uniformer om de vil fortsette å spille i korps; man kan godt ha dette i barnetoget for de minste barna, men de som er litt eldre, burde få muligheten til å kle seg i noe som ikke er synonymt med å se ut som en klovn i møte med dagens ungdomskultur.

Anonymkode: b4bcb...7b1

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.5.2023 den 17.22):

Aldri !!!

Barna mine begynte i korps og samme dag de begynte der fikk vi en haug med lodd som skulle selges. Det var dugnader her og der som ga penger til korpset. Heldigvis fant barna ut selv at korps var kjedelig. De sluttet etter 3 uker og det var nærmest halleluja stemning for barnefar og meg. Vi var rimelig lei av å høre de øver på instrumentet de fikk.

 

Anonymkode: fce17...1f5

Heldige dere. Håper de har fått seg bedre hobbyer.

Anonymkode: 974fc...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny Bruker skrev (På 17.5.2023 den 16.51):

Har tatt kontakt med lokal korps og de sa "Fra 14 år". Er ikke det litt send? Er det krav om å ha kulturskole i bakgrunnen først?

Det er snakk og barnekorps som går i 17. mai-toget.

I vårt skolekorps tror jeg de lan starte fra 2 eller 3  klasse. Min startet i 5. klasse. 

Anonymkode: 7e12e...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri håper jeg. Hadde aldri oppmuntret min til å begynne med noe slikt. Du beviser jo egentlig her at det er foreldre som har ønsket, ikke barnet.

Anonymkode: 728ec...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.5.2023 den 23.06):

Sikkert en upopulær mening etter flere år som korpsmamma, men jeg tror faktisk at dersom korps vil ha opp status blant de unge så bør de kvitte seg med grelle uniformer. Jeg mener ikke at de ikke skal ha et uniformt antrekk men de trenger ikke se ut som klovner i stygge hatter og fargerike jakker, det er heller ikke veldig enkelt å få en 14-åring til å ville kle seg i det. 
 

Korps er en veldig fin og samlende aktivitet, på tvers av alder og interesser så utvikles samhold og vennskap. Jeg er veldig glad for at mitt barn spilte flere år i korps :) 

Anonymkode: 8d0d8...394

Enig der, ser skole korpset her vi bor har samme uniformer som de hadde på 60 tallet og de er ikke kledelig på noen.

Nå er det flere steder barn kan utvikle samhold og vennskap enn korps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Aldri håper jeg. Hadde aldri oppmuntret min til å begynne med noe slikt. Du beviser jo egentlig her at det er foreldre som har ønsket, ikke barnet.

Anonymkode: 728ec...01b

Er ofte sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forhåpentligvis aldri!!

Anonymkode: 82999...7b5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hvordan det er her jeg bor nå, men der jeg vokste opp mangler de nå så mange barn i korpset at de tar inn fra 1. klasse. Det var bare tre i korpset i år, så skjønner at de er litt desperate. Korpset var mye større da jeg var liten og da tok de inn noe de kalte mini-aspiranter (teknisk sett bare musikklek og notelære) fra 3. klasse og aspiranter fra 5. klasse. Barna til instruktørene fikk begynne tidligere.

Anonymkode: 74bbe...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ny Bruker skrev (På 17.5.2023 den 16.51):

Har tatt kontakt med lokal korps og de sa "Fra 14 år". Er ikke det litt send? Er det krav om å ha kulturskole i bakgrunnen først?

Det er snakk og barnekorps som går i 17. mai-toget.

Må være ungdoms- eller voksenkorps. Ingen skolekorps har 14-års aldersgrense. 

Anonymkode: eb40b...e50

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fikk aldri begynne i korps og heller ikke i konkurranseidretter.

Anonymkode: 974fc...a8a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes rart ut med "fra 14 år" i barnekorpset. 
Er du sikker på at det er barnekorpset, og ikke et voksen-korps (det de kaller ungdomskorps) 

Her vi bor kan barna starte i skolekorpset fra de er 8 år. (2. klasse) og de aller fleste begynner når de er mellom 8 og 12.  Etter dette blir det gjerne litt tøft å ta igjen de andre. (Men en veldig motivert nybegynner kan få gå "forsert løp".) 
Barna kan gå i barnekorpset til de er 18 år (Ferdig med VGS.) 

Ungdomskorps er et tilbud de får fra 16 års alder. Da kan de være med litt og teste. Men de aller fleste venter med full overgang til de er 18. Men noen av de ivrige spiller litt sammen med ungdomskorpset jevnlig fra de er 16. 

Ungdomskorpset har nok en gjennomsnittsalder på rundt 45 år. Men det er mye fordi flertallet er i den aldersgruppen, og så er det en del som trekker opp (50-65 år) og en del som trekker ned (18-30 år)

 

Jeg opplever for øvrig ikke at det er "ukult" å spille i korps, eller at ungdom blir ertet for det. Men nå har ikke de så veldig "klovnete" uniformer heller. De ser ganske så kule ut. (Ensfargede og uten "teit hatt".) 
Men det er mange av de kulere ungdommene som spiller i korps selv også. Så da er det jo ikke så mye å erte for. 
De som spiller i korps som ungdommer virker også som om de klarer seg bedre (både på skolen og i livet) enn mange av de som ikke gjør det. 

Dessuten bygger korps mye selvstendighet og trygghet. I tillegg til at de fleste som "vokser opp med" korps alltid kjenner er del som er eldre enn seg, og derfor ikke blir så lett ertet, fordi det er noen store som står opp for dem. 

Korps er jo enormt mye mer enn 17. mai. 
Og min opplevelse er at det er MYE mindre dugnad enn lagidrett. 
Selv om det selvfølgelig kreves at en del voksne stiller opp også for at korpset skal gå rundt. (Styre, korpsledere, uniformsansvarlig, instrumentansvarlig,  turkomite og loppegeneral.) 
 

Anonymkode: 52efc...1c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Mine fikk aldri begynne i korps og heller ikke i konkurranseidretter.

Anonymkode: 974fc...a8a

Fordi? Fordi du hadde fordommer? 

Min mann var anti-korps. Så jeg måtte love "å gjøre alt dugnadsarbeidet" med korps, for at ungen som virkelig ønsket å gå, skulle få starte i korpset. 
Det viste seg at det var en brøkdel av arbeidet med fotball. Som han da tok istedenfor. Og at de positive effektene for barna er veldig bra. 

Nå går begge barna i korps, og mannen er veldig positiv til at de gjør det. Han ser hvor fantastisk dette miljøet er. Og hvor mye glede og opplevelser barna får gjennom korpset. I tillegg til at de selvfølgelig har blitt gode på instrumenter. Men det er mest en bi-effekt, slik vi ser det. 
 

Anonymkode: 52efc...1c2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...