Gå til innhold

Når begynner barne å spille i korps?


Ny Bruker

Anbefalte innlegg

Har tatt kontakt med lokal korps og de sa "Fra 14 år". Er ikke det litt send? Er det krav om å ha kulturskole i bakgrunnen først?

Det er snakk og barnekorps som går i 17. mai-toget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aspirant i skolekorpset fra 5. klasse. Første året spiller de ikke på 17. mai, men går bak korpset. Voksenkorpset har nedre aldersgrense 18 år, gjennomsnittsalderen er ca. 55 år.

Anonymkode: d1717...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min begynte i 4. klasse, det var da de rekrutterte.

vi flyttet til ny kommune, og da var han for ung, og her er det også krav om et år med kulturskole, altså instrumentundervisning, først.

Anonymkode: 5f22f...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvaa 14? Noen i vårt korps begynte som førskolebarn

Anonymkode: dc657...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert litt forskjeller fra sted til sted, korps til korps osv.

Og korps gjør mer enn å bare gå i tog på 17.mai

Anonymkode: d4252...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som ovenfor, borsett fra at aspiranter her har en naturlig plass i korpset på 17 mai og går sammen med de musikkerne med mer erfaringe. De bærer også uniform. Det er kommunal kulturskole.

Anonymkode: 628f5...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri !!!

Barna mine begynte i korps og samme dag de begynte der fikk vi en haug med lodd som skulle selges. Det var dugnader her og der som ga penger til korpset. Heldigvis fant barna ut selv at korps var kjedelig. De sluttet etter 3 uker og det var nærmest halleluja stemning for barnefar og meg. Vi var rimelig lei av å høre de øver på instrumentet de fikk.

 

Anonymkode: fce17...1f5

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det aspirantopplæring gjennom musikkskolen frå 3.klasse, betalt av korpset! Og etter 1/2  år blir dei med i aspirantkorps, og deretter ganske raskt inn i hovedkorpset. 

Det er urettferdig å klage over dugnad i korps, der er ingen aktiviteter som er dugnadsfrie, med mindre det skal betalast store summar i musikkskule. 

Korps er ein god aktivitet!!

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie, helst etter at de har flyttet hjemmefra 🤪

Anonymkode: 973de...830

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Aspirant i skolekorpset fra 5. klasse. Første året spiller de ikke på 17. mai, men går bak korpset. Voksenkorpset har nedre aldersgrense 18 år, gjennomsnittsalderen er ca. 55 år.

Anonymkode: d1717...05b

Det høres logisk ut i og med at det ikke lenger er like "kult" å spille i korps etter hvert som barna blir tenåringer, og musikalsk interesserte i 20-årene foretrekker instrumenter som piano eller gitar, kanskje kombinert med å spille i en rockegruppe, noe som er vesentlig morsommere enn å spille trompet i 17. mai-toget.

Så vil man ha en skyhøy gjennomsnittsalder, er det bare å nekte barna adgang; kanskje kommer de først tilbake når de når pensjonsalderen.

Anonymkode: b4bcb...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss begynner de som rekrutter i 4.klasse, går over i juniorkorps i 5. og spiller der i to år før de kommer over i A-korpset. Junior og A-korps spiller i barnetog på morgenen samt små oppdrag og ettermiddag spiller A-korpset i borgertog.

Anonymkode: dfe4d...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (20 timer siden):

Aldri forhåpentlig vis😂

 

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Aldri !!!

Barna mine begynte i korps og samme dag de begynte der fikk vi en haug med lodd som skulle selges. Det var dugnader her og der som ga penger til korpset. Heldigvis fant barna ut selv at korps var kjedelig. De sluttet etter 3 uker og det var nærmest halleluja stemning for barnefar og meg. Vi var rimelig lei av å høre de øver på instrumentet de fikk.

 

Anonymkode: fce17...1f5

 

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

I min familie, helst etter at de har flyttet hjemmefra 🤪

Anonymkode: 973de...830

Herregud, så forutsigelige dere anti-korps-folk er. :klaske:

Anonymkode: f56df...188

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Aldri !!!

Barna mine begynte i korps og samme dag de begynte der fikk vi en haug med lodd som skulle selges. Det var dugnader her og der som ga penger til korpset. Heldigvis fant barna ut selv at korps var kjedelig. De sluttet etter 3 uker og det var nærmest halleluja stemning for barnefar og meg. Vi var rimelig lei av å høre de øver på instrumentet de fikk.

 

Anonymkode: fce17...1f5

Det er mindre dugnader i korps enn fotball.

Anonymkode: 791f5...be2

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det høres logisk ut i og med at det ikke lenger er like "kult" å spille i korps etter hvert som barna blir tenåringer, og musikalsk interesserte i 20-årene foretrekker instrumenter som piano eller gitar, kanskje kombinert med å spille i en rockegruppe, noe som er vesentlig morsommere enn å spille trompet i 17. mai-toget.

Så vil man ha en skyhøy gjennomsnittsalder, er det bare å nekte barna adgang; kanskje kommer de først tilbake når de når pensjonsalderen.

Anonymkode: b4bcb...7b1

Altså, du skjønner sikkert at dette med gjennomsnittsalder varierer fra korps til korps, og fra år til år, sant? I voksenkorpset jeg går, har vi en haug med ungdommer (ca 20stk) mellom 16 og 18 år, og de har det kjempegøy sammen! Hos oss er nedre aldersgrense 16 år. Korps er kjempegøy! 

Anonymkode: 791f5...be2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Altså, du skjønner sikkert at dette med gjennomsnittsalder varierer fra korps til korps, og fra år til år, sant? I voksenkorpset jeg går, har vi en haug med ungdommer (ca 20stk) mellom 16 og 18 år, og de har det kjempegøy sammen! Hos oss er nedre aldersgrense 16 år. Korps er kjempegøy! 

Anonymkode: 791f5...be2

Jo, jeg skjønner at dette varierer, men det at så mange unge mellom 16 og 18 spiller i korps hører med til sjeldenhetene i et miljø der det å spille i korps blir sett på som noe for barn eller eldre musikknerder - om det derimot er snakk om en bygd der det ikke er så mye annet å finne på enn den lokale idrettsklubben og korpset, er det mer forståelig.

Selv om det har vært økning av medlemmer de siste årene, gir det å spille i korps vanligvis ikke status blant unge:

https://www.nrk.no/mr/korpsungdom-opplever-hets-pa-grunn-av-hobbyen-sin-_-dirigentar-ber-folk-heie-pa-korpset-pa-17.-mai-1.16411588

Sitat

Korpsungdom opplever å bli erta og plaga på grunn av hobbyen sin. Dirigentar ber no folk om å heie på korpset som går forbi på 17. mai.

[...]

– Dei har ikkje lyst å fortelje at dei spelar i korps. Dei vil ikkje ha med instrument på skulen. Korps er «teit».

Anonymkode: b4bcb...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er mange år siden jeg startet opp. Men begynte da jeg var 7år. 

Anonymkode: 59260...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny Bruker skrev (På 17.5.2023 den 16.51):

Har tatt kontakt med lokal korps og de sa "Fra 14 år". Er ikke det litt send? Er det krav om å ha kulturskole i bakgrunnen først?

Det er snakk og barnekorps som går i 17. mai-toget.

3 klasse. 2 hvis barnet er modent og foreldre følger det ekstra opp.

Anonymkode: a5f0b...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I musikkorps aldri, i buekorps fra 7-9 årsalderen (litt etter modenhet). 
Men for de som vil seg så vondt at de sender barna i musikkorps så er alderen her 1klasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo, jeg skjønner at dette varierer, men det at så mange unge mellom 16 og 18 spiller i korps hører med til sjeldenhetene i et miljø der det å spille i korps blir sett på som noe for barn eller eldre musikknerder - om det derimot er snakk om en bygd der det ikke er så mye annet å finne på enn den lokale idrettsklubben og korpset, er det mer forståelig.

Selv om det har vært økning av medlemmer de siste årene, gir det å spille i korps vanligvis ikke status blant unge:

https://www.nrk.no/mr/korpsungdom-opplever-hets-pa-grunn-av-hobbyen-sin-_-dirigentar-ber-folk-heie-pa-korpset-pa-17.-mai-1.16411588

Anonymkode: b4bcb...7b1

Sikkert en upopulær mening etter flere år som korpsmamma, men jeg tror faktisk at dersom korps vil ha opp status blant de unge så bør de kvitte seg med grelle uniformer. Jeg mener ikke at de ikke skal ha et uniformt antrekk men de trenger ikke se ut som klovner i stygge hatter og fargerike jakker, det er heller ikke veldig enkelt å få en 14-åring til å ville kle seg i det. 
 

Korps er en veldig fin og samlende aktivitet, på tvers av alder og interesser så utvikles samhold og vennskap. Jeg er veldig glad for at mitt barn spilte flere år i korps :) 

Anonymkode: 8d0d8...394

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...